Gå til innhold

Hva bør jeg tjene som grafisk designer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har jobbet som grafisk designer i ca. 15 år (i samme bedrift), men aldri gått opp i lønn. Nå tjener jeg ca. 500.000 i året, men ser at snittlønnen i 2017 var på 526.680. Dvs jeg har fulgt tariffene, men ikke noe utover det.

Så da bør jeg vel kunne kreve mer med god samvittighet? Faktureringsgraden min ligger på ca. 90% i uken (vi tar ikke betalt for kundemøter osv), og bedriften tar ca.1000 kr timen vår fore tjenester. Med andre ord drar jeg inn ca. 1.6 millioner i året for bedriften.

Hva er en realistisk lønnsøkning jeg kan snakke med sjefen min om? Jeg tenker at jeg i det minste bør ligge på snittet dersom han vil beholde meg som ansatt :)

Håper på noen konstruktive svar!

#69dudes

Anonymkode: 72f2d...ee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei!

Jeg har jobbet som grafisk designer i ca. 15 år (i samme bedrift), men aldri gått opp i lønn. Nå tjener jeg ca. 500.000 i året, men ser at snittlønnen i 2017 var på 526.680. Dvs jeg har fulgt tariffene, men ikke noe utover det.

Så da bør jeg vel kunne kreve mer med god samvittighet? Faktureringsgraden min ligger på ca. 90% i uken (vi tar ikke betalt for kundemøter osv), og bedriften tar ca.1000 kr timen vår fore tjenester. Med andre ord drar jeg inn ca. 1.6 millioner i året for bedriften.

Hva er en realistisk lønnsøkning jeg kan snakke med sjefen min om? Jeg tenker at jeg i det minste bør ligge på snittet dersom han vil beholde meg som ansatt :)

Håper på noen konstruktive svar!

#69dudes

Synes det egentlig er en veldig god lønn til å være grafisk designer. Det du «drar inn» er ikke så mye i forhold til andre salgsyrker. Det går inn til å dekke veldig mye mer enn lønnen din.

Anonymkode: 6aa44...ab6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes det egentlig er en veldig god lønn til å være grafisk designer. Det du «drar inn» er ikke så mye i forhold til andre salgsyrker. Det går inn til å dekke veldig mye mer enn lønnen din.

Jeg er jo egentlig fornøyd, men føler jeg fortjener minst like godt som gjennomsnittet. Jeg jobber alltid hard og er nesten aldri syk. Og de få gangene jeg har vært syk har jeg enten jobbet hjemme mens jeg har vært syk eller tatt det igjen i helgen. Ikke fordi det kreves av meg, men fordi jeg ønsker å bidra best mulig.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er jo egentlig fornøyd, men føler jeg fortjener minst like godt som gjennomsnittet. Jeg jobber alltid hard og er nesten aldri syk. Og de få gangene jeg har vært syk har jeg enten jobbet hjemme mens jeg har vært syk eller tatt det igjen i helgen. Ikke fordi det kreves av meg, men fordi jeg ønsker å bidra best mulig.

TS

Ja, det forstår jeg. Du har jo mange års erfaring og i samme bedrift. Du kan jo ta en prat med sjefen din, verste du kan få er et nei. Viktigste er at du har konkrete ting å vise til, prosjekter du har gjort bra og hvordan du står på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS

Samboer jobbet som grafisk designer for et par år siden, hadde riktignok 5 år mer erfaring men tjente da tett opp under 600 tusen. 

Det kommer vel litt an på hvilke kunder du jobber for, er det kun småbedrifter som kommre og går eller er det større strategiske bedrifter hvor du også har et oppfølgingsansvar foruten å bare være grafiker? 

Likevel, med 15 års erfaring så bør du ligge over snittet. 

Anonymkode: 670ae...af6

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg var nyutdannet grafisk designer med BA i 2019 og fikk 570 000 i min nye jobb. innen IT ( konsulent ) 

Nå har jeg 500. 

TS du burde jo ha 600. Har du master?

Anonymkode: 15af7...675

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samboer jobbet som grafisk designer for et par år siden, hadde riktignok 5 år mer erfaring men tjente da tett opp under 600 tusen. 

Det kommer vel litt an på hvilke kunder du jobber for, er det kun småbedrifter som kommre og går eller er det større strategiske bedrifter hvor du også har et oppfølgingsansvar foruten å bare være grafiker? 

Likevel, med 15 års erfaring så bør du ligge over snittet. 

Anonymkode: 670ae...af6

Jeg har mye kundekontakt med oppfølging osv. Til tider føler jeg meg mer som en prosjektleder enn grafisk designer :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var nyutdannet grafisk designer med BA i 2019 og fikk 570 000 i min nye jobb. innen IT ( konsulent ) 

Nå har jeg 500. 

TS du burde jo ha 600. Har du master?

Har bachelorgrad. Men etter 15 år i bransjen blir man jo uansett "master" til slutt. Jeg har også klart å skaffe bedriften noen kunder opp gjennom årene også, flere som vi jobber med i dag.

Jeg skal ta en prat med sjefen snart og håpe det går bra :) 

TS

Skrevet

Lykke til TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har bachelorgrad. Men etter 15 år i bransjen blir man jo uansett "master" til slutt. Jeg har også klart å skaffe bedriften noen kunder opp gjennom årene også, flere som vi jobber med i dag.

Jeg skal ta en prat med sjefen snart og håpe det går bra :)

TS

Med 15 år i bransjen bør du kunne få bedre lønn.

Anonymkode: d60d8...28d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er grafisk designer, har master og har jobbet i bransjen i 8 år. Tjener 650 000,- pluss bonus på ca 100 000 i året. Oljerelatert bedrift.

Anonymkode: 86707...b03

Skrevet

Meg over. Lykke til med samtalen med sjefen, høres absolutt ut som du bør gå opp i lønn!

Anonymkode: 86707...b03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...