AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Vår 9 åring vil ikke fortsette med fotball, som han har drevet med siden han var 6 år. Han vil heller ikke inn på en annen idrett eller fritidsaktivitet, vi har prøvd både svømming, friidrett og langrenn. Han vil helst ikke gjøre noe annet enn å spille på fritiden. Det er det eneste som fenger, og han har ikke interesse for noe annet. Pappaen mener at han skal fortsette med fotball for ellers sitter han bare å spiller, og det ønsker vi ikke. Gutten vår har mange venner, men alt de gjør sammen er også å spille, det er lite fysisk aktivitet når guttene møtes. Nå er det store protester hver gang han skal på trening, og jeg er usikker på om det vi gjør er riktig. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 6fa17...599
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 Hva med å si at han MÅ velge en aktivitet i 6 måneder, han kan velge fritt fra idrett, teater, kunst, kor, speider etc (også gaming om ditt lokale bibliotek el tilbyr det) og han kan velge aktiviteten bort etter 6 mnd. Poenget med aktiviteter i hverdagen er å eksponere barn for ting de ikke finner på selv men som de kanskje likevel elsker. For man aner jo ikke om man elsker teater eller om det lokale koret er kjempemorsomt før man har forsøkt. Så, nei, han får ikke si nei til å delta på en aktivitet. Men han får selv bestemme hvilken og om han ønsker bytte når sesongen er over. Å tvinge han til å fortsette med fotball fremstår poengløst - det eksponerer han jo ikke for nye impulser. Anonymkode: ebf6b...358 31
LillEve Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 Kan dere ikke se om det finnes noen "klubber" for spillingen hans istedenfor? Så får dere heller trimme han på andre måter på fritiden, feks ved å gå turer i skogen eller lignende. Jeg syns det høres slitsomt ut for en niåring å måtte dra på fotballtrening når han ikke engang har lyst. Det tar jo opp mye tid. 11
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #4 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vår 9 åring vil ikke fortsette med fotball, som han har drevet med siden han var 6 år. Han vil heller ikke inn på en annen idrett eller fritidsaktivitet, vi har prøvd både svømming, friidrett og langrenn. Han vil helst ikke gjøre noe annet enn å spille på fritiden. Det er det eneste som fenger, og han har ikke interesse for noe annet. Pappaen mener at han skal fortsette med fotball for ellers sitter han bare å spiller, og det ønsker vi ikke. Gutten vår har mange venner, men alt de gjør sammen er også å spille, det er lite fysisk aktivitet når guttene møtes. Nå er det store protester hver gang han skal på trening, og jeg er usikker på om det vi gjør er riktig. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 6fa17...599 Ja det er innafor. Tok selv det grepet. Var veldig tydelig på at spilling ikke skulle gå ut over daglige plikter. Samt at det var et krav om å være med på en aktivitet i uka. Dette var etter at barnet hadde spilt nesten ett år uten noe annet å gjøre, og kropp, helse og humør ble særdeles dårlig. Så da var det aktivitets krav, eller så selges pc. Det morsomme var jo at barnet, selv syntes det var litt gøy at jeg var så streng. Barnet skjønte det med helse selv. Så barnet fikk frist til å finne en aktivitet innen en dato. Hvis ikke så ble det aktivitet jeg bestemte. Det ble til at jeg bestemte karate. Siden det også er en sport som bygger selvtillit og respekt for andre. Samt mye koordinasjon som også bedret spilleferdighetene. Og selv om innstillingen til karate ikke var så stor, så fant barnet ut at det var skikkelig kult allikevel. Etterhvert valgte barnet å selge pc, og fant ut at verden utenfor var mye bedre. Nb: fikk da lov å spille så mye som ønskelig av barnet selv. Da foruten, rydding av rom, spise middag, følge opp div, lekser legge seg til fast tid pluss treningen. Nett ble slått av til fast tid på kvelden. Telefoner ble indratt på natt om de ikke fikk ligge ifred Anonymkode: 929ab...ca5 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vår 9 åring vil ikke fortsette med fotball, som han har drevet med siden han var 6 år. Han vil heller ikke inn på en annen idrett eller fritidsaktivitet, vi har prøvd både svømming, friidrett og langrenn. Han vil helst ikke gjøre noe annet enn å spille på fritiden. Det er det eneste som fenger, og han har ikke interesse for noe annet. Pappaen mener at han skal fortsette med fotball for ellers sitter han bare å spiller, og det ønsker vi ikke. Gutten vår har mange venner, men alt de gjør sammen er også å spille, det er lite fysisk aktivitet når guttene møtes. Nå er det store protester hver gang han skal på trening, og jeg er usikker på om det vi gjør er riktig. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 6fa17...599 Han får spille om han ikke trener? Da velger han jo det. Alternativet må bli å skrenke inn spilletiden så det IKKE er et alternativ til trening. Feks ingen spilling etter kl 17. Spilling gjør at barn ikke lader lærebrettet, ikke vil dusje, glemmer å spise, prioriterer vekk venner og familie, ikke vil lekser, tannpuss, legge seg eller trening. Da er spillingen i veien for livet og trenger grenser. Anonymkode: 888d3...acf 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han får spille om han ikke trener? Da velger han jo det. Alternativet må bli å skrenke inn spilletiden så det IKKE er et alternativ til trening. Feks ingen spilling etter kl 17. Spilling gjør at barn ikke lader lærebrettet, ikke vil dusje, glemmer å spise, prioriterer vekk venner og familie, ikke vil lekser, tannpuss, legge seg eller trening. Da er spillingen i veien for livet og trenger grenser. Anonymkode: 888d3...acf Han har selvsagt spilletid hjemme. Han må dra på trening, får ikke droppe med mindre han er syk. Spilletiden er vi strenge på, men vi greier ikke å begrense at han spiller når han er his kompiser. Han gjør selvsagt det han skal, uavhengig av spilling. Lekser må gjøres før han får spille. Anonymkode: 6fa17...599
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #7 Skrevet 20. september 2021 LillEve skrev (10 minutter siden): Kan dere ikke se om det finnes noen "klubber" for spillingen hans istedenfor? Så får dere heller trimme han på andre måter på fritiden, feks ved å gå turer i skogen eller lignende. Jeg syns det høres slitsomt ut for en niåring å måtte dra på fotballtrening når han ikke engang har lyst. Det tar jo opp mye tid. Det er umulig å få han til å være aktiv på andre måter, gå tur i skogen, hyttetur og slikt er pyton. Når kompisene er sammen så er det også spilling som gjelder, ingen vil finne på noe som innebærer fysisk aktivitet. Anonymkode: 6fa17...599
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): med å si at han MÅ velge en aktivitet i 6 måneder, han kan velge fritt fra idrett, teater, kunst, kor, speider etc (også gaming om ditt lokale bibliotek el tilbyr det) og han kan velge aktiviteten bort etter 6 mnd. Dette har vi prøvd, og han vil ikke. Han nekter å prøve noe annet. Vil ikke. Anonymkode: 6fa17...599
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #9 Skrevet 20. september 2021 9 år er aldeles for tidlig å sette seg på rompa og spille døgnet rundt! Her tenker jeg faktisk at dere kan tvinge ham med god samvittighet. Han kan bestemme selv hva han har lyst til, hvis ikke bestemmer dere. Det er så viktig å komme ut og være fysisk sammen med andre mennesker. Anbefaler speideren, her er de mye på tur (uten elektronikk), og det er ikke fokus på konkurranse. Er noen slitne på tur tar man en pause sammen. Viktigste er samarbeid, vise omtanke for andre og lære og klare seg på egen hånd ute i naturen. Mine barn elsker det og de er eller veldig glad i iPaden også! Anonymkode: dcfc7...46e 13
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #10 Skrevet 20. september 2021 Helt innafor å kreve at en 9-åring driver med andre aktiviteter enn bare dataspilling. Aktiviteten må selvsagt ikke være fotball, men dere kan kreve at han driver med minst en fysisk aktivitet. Skjønner jo at gaming er gøy, men ikke bra om det fortrenger alt annet, og særlig ikke i så ung alder. Har selv en spilleglad 12-åring, men han driver med idrett også. Anonymkode: 6d43a...346 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #11 Skrevet 20. september 2021 Da ville jeg faktisk lastet ned artikler og utsagn fra andre gamere. De som gamer aktivt trener ved siden av. Selv spillklubber har med fysisk trening som et krav. Nettopp fordi dette forbedrer kropp og hjerne. Finn informasjonen og få han til å innse at gode gamere faktisk trener. Anonymkode: 81fdb...583 13
Raven.Writingdesk Skrevet 20. september 2021 #12 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår 9 åring vil ikke fortsette med fotball, som han har drevet med siden han var 6 år. Han vil heller ikke inn på en annen idrett eller fritidsaktivitet, vi har prøvd både svømming, friidrett og langrenn. Han vil helst ikke gjøre noe annet enn å spille på fritiden. Det er det eneste som fenger, og han har ikke interesse for noe annet. Pappaen mener at han skal fortsette med fotball for ellers sitter han bare å spiller, og det ønsker vi ikke. Gutten vår har mange venner, men alt de gjør sammen er også å spille, det er lite fysisk aktivitet når guttene møtes. Nå er det store protester hver gang han skal på trening, og jeg er usikker på om det vi gjør er riktig. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 6fa17...599 Dere skal ikke presse han til aktiviteter han ikke liker men dere skal begrense skjermtid. Det virker som at dere sliter med grensesetting, og fritidsaktiviteter blir en avledning fra skjerm fremfor direkte konfrontasjon om at han må begrense skjermtiden. Si at han får slutte med fotball men får ikke mer enn x-timer skjerm hver dag. Da finner han fort nok ut at det er fint med noen andre aktiviteter men de trenger ikke være organisert, det kan lige gjerne være å sykle opp og ned nærmeste grusvei, sparkesykle til en kompis, spille ball på grusbanen, sura, sisten, stiv heks, gjemsel, rollespill, osv. osv. Lykke til 2
Raven.Writingdesk Skrevet 20. september 2021 #13 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har selvsagt spilletid hjemme. Han må dra på trening, får ikke droppe med mindre han er syk. Spilletiden er vi strenge på, men vi greier ikke å begrense at han spiller når han er his kompiser. Han gjør selvsagt det han skal, uavhengig av spilling. Lekser må gjøres før han får spille. Anonymkode: 6fa17...599 Hvor mye spilletid har han da? 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #14 Skrevet 20. september 2021 Ja han bør forsetta med fotball. Sjølv om han ikkje vil. Anonymkode: 344cf...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #15 Skrevet 20. september 2021 Jeg synes dere gjør det riktige, men har dere snakket med ham om hvorfor dette er viktig? Jeg og min søster hadde samme kravet - men vi SKULLE gå på noe. Vi fikk lov til å slutte, men da måtte vi begynne med noe annet. Jeg er glad for at foreldrene våre gjorde det. Barn kan ikke bare få gjøre som de vil og dette er bare bra for dem. Anonymkode: a5ea0...93d 3
Honey Dew Skrevet 20. september 2021 #16 Skrevet 20. september 2021 Dette bør barna bestemme selv. De er jo på skolen hele dagen og noen av dem vil helst være hjemme og slappe av og det synes jeg de skal få lov til. 14
AprilLudgate Skrevet 20. september 2021 #17 Skrevet 20. september 2021 Jeg tenker det er helt feil å tvinge til lagaktivitet/organisert idrett. MEN, man kam snakke om helse og viktighet av å bevege kropp og ledd osv (sitte hele dagen = mer smerter osv). Og, at han må enten velge enelleranna aktivitet etter ønske, eller, være med deg/pappa på en slags fysisk greie ute. Det kan være sykling, løpe litt, gå i skogen eller annet. Basketball sammen, fange Pokémons+++. Dette skal skje 2-3 gg uka, og det kan være litt forskjellig. Men aktive på enellerannen måte bare MÅ man være. Det gjelder dere voksne og. 5
PetterKanin Skrevet 20. september 2021 #18 Skrevet 20. september 2021 Nei, det er ikke riktig. Det bør være en grunnleggende interesse der. 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #19 Skrevet 20. september 2021 Synes ikke dere skal tvinge barnet til en lagidrett, men dere kan tvinge barnet til å være aktiv/aktivisere og begrense spilltiden. Altfor mange barn er med på fotball altfor lenge fordi de blir tvunget til det. Det er ikke gøy for barna eller lagkameratene. Anonymkode: 2882f...256 12
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #20 Skrevet 20. september 2021 Alle barn og voksne trenger å bevege seg. Gode vaner starter tidlig. Jeg er helt for at man må kunne kreve fysisk aktivitet av barna, men det må ikke være fotball. La han prøve noe annet. Ingen aktivitet = ingen skjerm. Ferdig snakka. Anonymkode: 9809f...ab8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå