Gå til innhold

Vil du være så snill å dele din beste chiagrøt oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk den nydeligste chiagrøten (kjøleskapsgrøt) på frokostbuffet på hotell i sommer. Men uansett hvordan jeg prøver å etterligne, så er jeg ikke i nærheten.

Vil du dele din oppskrift? Fortell gjerne hvorfor du er så fornøyd med den.

Anonymkode: b715c...ab9

Skrevet

Du kan jo sende mail til hotellet og spørre hva de blandet med? Jeg pleier å bruke chiafrø og så enten kesam eller kokkosmelk, av og til sper jeg med litt fløte. Noen ganger har jeg i litt søtning, vaniljesukker eller stevia vanligvis, av og til kanel eller kakao. Så er det bær, eller honning og nøtter på toppen. 

Anonymkode: 85da6...5b2

Skrevet

Ingredienser:

1 dl havregryn (små, lettkokte)
3 ts chiafrø
1 ts kanel
3 dl kokosmelk

Serverin 
valgfrie bær
Bananskiver    
kokosflak. 
peanøttsmør  

Fremgangsmåte:

Bland havregryn med chiafrø og kanel.Tilsett kokosmelken og rør godt. Ha blandingen i en vid skål. Dekk til skålen med plastfolie og sett i kjøleskapet over natten.

Liker denne fordi kokosmelken gjør den mere kremete og havregrynen gir mere fylde. Elsker å toppe med salt peanøttsmør for å balansere sødmen

Chiapudding

2 dl kokosmelk 
1/2 dl vann 
3 ss chiafrø  

Mango- og pasjonsfruktsaus 
1 mango 
1 pasjonsfrukt 
skvis sitronsaft  

Rågranola
2 ss havregryn 
2 ss kokosmasse 
1 neve mandler 
3-5 seige dadler (medjool) 
klype salt, kardemomme og kanel.          

1 neve valgfri grovhakkede nøtter (f.eks valnøtter eller cashew)

Miks alt til chiapuddingen i en skål/tett glass. La gjerne stå over natten for optimal «pudding», men den sveller også i løpet av ca. 30-60 min.

Mos mango til en puré med stavmikser/foodprosessor. Rør inn sitronsaft & pasjonsfrukt.

Kjør alle ingrediensene til rågranola i en blender/foodprosessor. Tilsett hakkede nøtter tilslutt og «puls» inn.

Dette er en luksusvariant og elsker den fordi det er en smaksbombe med flere konsistenser. Bruker her også kokosmelk for mere kremete konsistens 

Anonymkode: 3f27a...90a

Skrevet

Takk for fine oppskrifter!

Anonymkode: b715c...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...