Gå til innhold

Samboer er håpløs å krangle med! Manipulerende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg og samboer er veldig dårlige på å krangle og dette har fått meg til å stille spørsmålstegn om forholdet vårt. I går kom vi tilfeldigvis innom en krangel, kan ta den litt på min kappe.. For noen mnd mistet jeg en av mine bestevenninner, ikke til død, men hun dolket meg i ryggen på en forferdelig måte.. I denne tiden så samboer hvor lei meg jeg var da jeg trengte å snakke om det. Han visste på alle måter hvordan jeg hadde det..vil ikke gå i dybde av hva hun gjorde, men du kan tenke deg noe skikkelig ille.  Så var vi på ferie og det kom plutselig frem at han begynte å følge henne på sosiale medier når jeg hadde det kjipt (hun er en litt offentlig person). «Fordi han var nysgjerrig» ..  episoden med denne jenta har nesten fått meg til å vurdere politi anmeldelse, uten å gå i detaljer. Han mente selvsagt at «jeg overreagerte og at det bare er sosiale medier». For meg handlet dette om lojalitet og respekt for partner. For når hun så at samboer fulgte henne tror jeg nok hun var veldig fornøyd. Han kom med 100 unnskyldinger, begynte å angripe meg med mine feil i stedet for å bare si «sorry, jeg skjønner det var dumt». Det ble en enda større krangler og bestekompisen til samboer kom bort til oss og måtte forklare han hvorfor det var sårende og at han må prøve å ha litt mer forståelse. 

Jeg vet at det kan høres tåpelig ut med sosiale medier, men dette var lojalitet for meg. 

Så i går kom vi innom temaet igjen , og han har plutselig fått den samme meningen som han hadde fra begynnelsen. Så sier han «det er dette hun vil skal skje, at vi krangler nå» , men han nekter å unnskylde.  Jeg blir sjokker da jeg trodde vi var ferdig med krangelen. Så begynner han å ta opp 100 andre ting.. hver eneste gang vi har en diskusjon går han rett på hva jeg gjør feil i stedet for å holde seg til temaet. Jeg blir helt gal av sånt! Det er ingenting som er mer provoserende enn når han aldri kan bare si «sorry!» . Føler meg så liten når vi krangler.. at han ikke forstår. Blir gal. 

Anonymkode: bb17b...739

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forslag til ny samtale

Du: Kjære, jeg hadde satt pris på om du ikke har akkurat denne personen som venn på sosiale medier. Du vet hvor dypt hun såret meg. For meg handler det om at du viser lojalitet til meg ved at du tar min side i denne krangelen.

Han: Jeg hører hva du sier, men jeg ønsker ikke å ta side i dine venninnekrangler. Jeg bestemmer selv hvem jeg har som venner på sosiale medier.

Du: Det synes jeg er litt kjipt av deg, men du er en selvstendig person så jeg kan jo ikke tvinge deg til å gjøre noe du ikke selv ønsker. Vi får heller bli enige om at du ikke forteller meg hva hun legger ut på sosiale medier, og så skal jeg slutte å klage over venninnekrangelen.

Han: Enig. Skal vi begynne på middagen? 

Anonymkode: c7d39...91d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forslag til ny samtale

Du: Kjære, jeg hadde satt pris på om du ikke har akkurat denne personen som venn på sosiale medier. Du vet hvor dypt hun såret meg. For meg handler det om at du viser lojalitet til meg ved at du tar min side i denne krangelen.

Han: Jeg hører hva du sier, men jeg ønsker ikke å ta side i dine venninnekrangler. Jeg bestemmer selv hvem jeg har som venner på sosiale medier.

Du: Det synes jeg er litt kjipt av deg, men du er en selvstendig person så jeg kan jo ikke tvinge deg til å gjøre noe du ikke selv ønsker. Vi får heller bli enige om at du ikke forteller meg hva hun legger ut på sosiale medier, og så skal jeg slutte å klage over venninnekrangelen.

Han: Enig. Skal vi begynne på middagen? 

Anonymkode: c7d39...91d

Haha, du, det har jeg prøvd! 
Han: Jeg så det og det på hennes sosiale medier
Jeg: Åja, jeg er ikke så interessert i å bli oppdatert over hennes liv. Du har jo også sagt til meg flere ganger at du ikke liker henne.. Så hvorfor er du innom profilen hennes og oppdaterer meg? 
Han: Jeg har begynt å følge henne 
Jeg: Men kjære, hvorfor har du begynt å følge henne etter det hun gjorde mot meg? Etter kveldene du har sett meg helt nedbrutt på grunn av dette? Glemte du at jeg nesten har lagt inn anmeldelse på henne? 
Han: Trodde ikke du brydde deg om det 
Jeg: Det bryr jeg meg om, jeg trodde det var en selvfølge at det ikke er noe hyggelig for meg at du ser på hennes bilder og følger henne siden alt hun vil er å "knuse meg" 
Han: Jeg skjønner ikke problemet 
Jeg: *setter han i samme situasjon med noen han ikke har kontakt med*
Han: Men husker du ikke den gangen du gjorde det og det, da sa jeg ingenting på det.
Jeg: Kjære, nå diskuterer vi dette. 
Han: Hever stemme og putter finger i ansiktet mitt
*Bestekompis kommer* 
Jeg: Jeg syntes det er dårlig av deg at du gjør det når du vet det sårer meg, du snakker jo alltid dritt om henne til meg, selv når vi var venner.. så hvorfor skal du plutselig begynne å følge henne nå som vi ikke er venner en gang? 

Bestekompis: *Martin (fiktivt navn på kjæresten min)*, prøv å ro deg litt ned, snakk rolig , trenger ikke å skrike. 
... her fortsetter samtalen, etter 1 time med diskusjon, sier han unnskyld men han bruker alltid "Unnskyld, MEN..."
Etter nok en halvtime, sier han unnskyld oppriktig, sier at han forstår det ikke var så kult,  alt er greit. 
Nå senere kom samtalen opp igjen og vi er på nr 1 igjen. 
Dette er slik med nesten alle krangler vi har, han kan aldri si sorry. Jeg sier sorry når jeg har driti meg ut, aldri hatt problemer med det. Men kjæresten vil arrestere meg så fort han blir konfrontert uansett hva det er. Det er uffattelig slitsomt 

• Liker 4
Skrevet

For å si det sånn, han kan gjerne følge jenter i undertøy men når det er noen som loddrett prøver å ødelegge livet mitt er jeg av den meningen at han kan avstå fra det. Eller er det jeg som er dramatisk her? Han har jo ikke fulgt henne før, men akkurat i det hun begynner å ødelegge (hun er narsissist) så skal han begynne å følge henne? Jeg skjønner ikke logikken.. 😕 Og det verste er at han ikke forstår meg, eller han nekter å gi meg den.. 

TS

Skrevet

Det hadde vært intressant å vite hva som driver han til å følge henne. 

Men kansje han liker drama og konflikter? Å ruske litt opp i følelsene rundt konflikten. Han mangler sosiale skills og empati om han synes hun er et bra samtaleemne. Litt lav empati i den gården kansje?

Anonymkode: 762e4...b39

• Liker 5
Skrevet

Det høres ut som om samboeren din har store problemer med å si unnskyld. Han går rett i forsvarsposisjon. Dersom du har referert «riktig», så høres det ut som om du tar det opp med han på en ryddig måte, uten å være spesielt anklagende. 
jeg ville foreslå parterapi. Mannen trenger å lære seg litt sosiale evner. 💕

han kommer neppe til å bli bedre av seg selv, og jeg tror ikke du kommer til å nå gjennom hos han med noen opplæring. 

Anonymkode: 51b33...f53

• Liker 1
Skrevet

Kan han gjør litt opprør på en passiv aggressiv måte fordi han synes du overdriver venninnens forferdelige oppførsel? Det høres egentlig sånn ut, for han bryr seg jo tydeligvis ikke om at du blir lei deg av deg, og da tyder det på at han synes hele konflikten er overdrevet. Hvis han virkelig hadde syntes at hennes oppførsel var ikke, ville han neppe fulgt henne og dermed såret deg.

Jeg ville ha prøvd å grave litt dypere i akkurat dette. Ellers har han kanskje manglende respekt for deg og behov for å trykke deg ned av en eller en annen grunn. Usympatisk uansett.

Anonymkode: 6f498...e5c

• Liker 3
Skrevet

*hennes oppførsel var ille

Anonymkode: 6f498...e5c

Skrevet

Mannen din er en dramaqueen. Jeg ser ingen gode grunner til at han skal følge henne, det må være grenser hvor mye interessant hun legger ut. 

Anonymkode: a8b2d...8e0

• Liker 1
Skrevet

Han er dramaking. Ignorer ham når han begynner sånn. Ikke la deg rive med.

Anonymkode: bf3c7...653

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ut fra hva jeg kan lese handler ikke dette om hvordan dere krangler, men om at han er en sjofel drittsekk som ikke egentlig bryr seg om deg i det hele tatt.

At du gidder å være sammen med han!

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

For å si det sånn, han kan gjerne følge jenter i undertøy men når det er noen som loddrett prøver å ødelegge livet mitt er jeg av den meningen at han kan avstå fra det. Eller er det jeg som er dramatisk her? Han har jo ikke fulgt henne før, men akkurat i det hun begynner å ødelegge (hun er narsissist) så skal han begynne å følge henne? Jeg skjønner ikke logikken.. 😕 Og det verste er at han ikke forstår meg, eller han nekter å gi meg den.. 

TS

Vel..

Lar du mannen drive å følge damer i undertøy, så legger du jo opp til det selv. Hvilke menn er det som har behov for sånne ting, liksom?

Det er ikke akkurat kremen.

Men når du har dumpet denne emosjonelle krøplingen her, så kan du jo se deg om etter noe mye bedre 🎂

• Liker 5
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (3 minutter siden):

Vel..

Lar du mannen drive å følge damer i undertøy, så legger du jo opp til det selv. Hvilke menn er det som har behov for sånne ting, liksom?

Det er ikke akkurat kremen.

Men når du har dumpet denne emosjonelle krøplingen her, så kan du jo se deg om etter noe mye bedre 🎂

Helt enig. Desto mer sånt jeg ser her på forumet desto mer synes jeg det er fint å være singel. Godta at menn skriker og kjefter i stede for å kommunisere, ikke stiller opp når de burde, følger halvnakne folk på nettet som tjener penger på å vise seg halvnakne, blablabla.

Jeg orker ikke det der. Var sammen med noe sånt og så jævla desperat er jeg ikke. 

Ps ts, eksen min tok også min eksvenninnes side når hun såret og dumpet meg, men han gjorde alle sånne ting for å bringe inn avstand mellom oss. 

Man kan enten styrke eller svekke en relasjon, hva synes du typen din gjør?

Anonymkode: e7cb8...962

• Liker 4
Skrevet

Når dere krangler og han begynner å dra opp 100 andre ting, så stopp han med én gang og be han holde seg til saken! Det er ikke greit! Stopp han med én gang. Det er en avledningsmanøver. Barnslig og usaklig!

Anonymkode: 03293...208

• Liker 4
Skrevet

Virker på meg som at du har en kjæreste som ikke bryr seg om lojalitet og som gjør hva han føler for. Nå vet du i det minste hva du ka regne med- og ikke når du er i et forhold med han.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig. Desto mer sånt jeg ser her på forumet desto mer synes jeg det er fint å være singel. Godta at menn skriker og kjefter i stede for å kommunisere, ikke stiller opp når de burde, følger halvnakne folk på nettet som tjener penger på å vise seg halvnakne, blablabla.

Jeg orker ikke det der. Var sammen med noe sånt og så jævla desperat er jeg ikke. 

Ps ts, eksen min tok også min eksvenninnes side når hun såret og dumpet meg, men han gjorde alle sånne ting for å bringe inn avstand mellom oss. 

Man kan enten styrke eller svekke en relasjon, hva synes du typen din gjør?

Ja, det er noen ganger man gjør seg noen tanker om hvor på veien det gikk galt...

«Hei, lille jente, hva drømmer du om?»

«Jeg drømmer om å bli stor og få en kjæreste!»

«Jaså, hvem drømmer du om å bli kjæreste med? Supermann, Jesus, Alice Cooper, Tom Hanks, Jack Bauer?»

«Nei, jeg drømmer om han som sitter med åpen munn og sikler på damer på instagram og bare vil krangle og være slem med meg!»

Hvis dette ikke var drømmen helt fra start...

...når i forløpet BLE det sånn?

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 4
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (2 minutter siden):

Ja, det er noen ganger man gjør seg noen tanker om hvor på veien dette gikk galt...

«Hei, lille jente, hva drømmer du om?»

«Jeg drømmer om å bli stor og få en kjæreste!»

«Jaså, hvem drømmer du om å bli kjæreste med? Supermann, Jesus, Alice Cooper, Tom Hanks, Jack Bauer?»

«Nei, jeg drømmer om han som sitter med åpen munn og sikler på damer på instagram og bare vil krangle og være slem med meg!»

Hvis dette ikke var drømmen helt fra start...

...når i forløpet BLE det sånn?

Ja når i helvete ble drømmeprinsen til en som gamer hele døgnet, drikker, sikler åpenlyst på andre, kaller deg stygge ting og oppfører seg som om kvinnen er guds gave til mannen og han ikke trenger å løfte en finger? 

Jeg vet hvorfor jeg mistet grepet om egenverdi og fant en total drittsekk. Crapfit, når man finner dritt, og av diverse grunner ( min grunn var å ville at noen skulle elske meg) senke seg ned i drit og få det til å passe deg så man slipper å være alene. 

• Liker 2
Skrevet

Si til han at hvis han hever stemmen samtidig som han setter pekefingeren i trynet ditt igjen, så knekker du den jævla fingeren tvert av! Eller noe i den duren 🤣 Det er få ting som er mer provoserende enn folk som skal peke på den måten..

Anonymkode: 461b3...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...