Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har så vond halsbrann at jeg snart krepperer! Sist svangerskap fikk jeg kjemisk bronkitt av det pga inhalerte magesyre når jeg sov. 

Jeg tar forholdsregler I matveien, unngår fruktyrer, krydder, spiser lite av gangen og alt det der. Har prøvd masse reseptfrie legemidler som hjelper der og da men så er det like ille igjen kort tid etterpå, så er det jo begrensninger for hvir mye en skal ta der også . Drikker også masse melk. 

Prøvde en e-konsultasjon og spurte om å få somac eller noe i den gata (protonpumpehemmer), fordi ei venninne fikk det og det funket omtrent over natten. Jeg orker ikke mer snart, og jeg vil helst stå lengst mulig i jobb (tungt fysisk og stressende jobb forøvrig). Fikk til svar. "Nei, det er ikke bra for gravide" (?!?) 

Men det står jo i relis og tryggmammamedisin et det er et alternativ som er trygt! 

Har noen opplevd å ikke få noe på resept eller gehør hos legen? Kan jeg oppsøke en annen lege for second opinion? Har dere noen erfaring om det tar veldig lang tid? Jeg vil jobbe men ser ikke for meg at det går så mye lenger når jeg hoster så mye av halsbrannen at jeg kaster opp rett som det er... 😔

Anonymkode: 0fbab...bb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du kuttet ut karbohydrater?

Anonymkode: 8e1a8...02a

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men spiser ikke mye karbs. Blodsukkeret mitt er helt normalt. Spiser ganske lite, og mest Salat på jobb. Spiser litt middag og prioriterer å få i meg hvertfall proteinene. Spiser sjeldent snacks/søtt. Og hender jeg tar et knekkebrød eller youghurt til frokost eller kvelds. Blir tre måltider om dagen fordi jeg MÅ drikke melk for å ikke kreppere. Har ikke plass til noe særlig mat i magen, og slik var det sist også. Alle kg jeg la på meg (MYE!! ) forsvant og vel så det på knappe to uker etter fødsel. 

Skrevet (endret)

Det som reddet meg har semulegrynsgrøt. Annen grøt ga meg mer refluks, men ikke semule 🤭 

Anonymkode: bdfbf...26c

Endret av Moonshine
fjernet råd om mekikamenter
  • Liker 2
Skrevet

Du bør ligge på venstre side ikke høyre.

Selv får jeg kun halsbrann ved inntak av sukker. Spiser ikke kjøtt eller melk, og lite hvete.

Anonymkode: cce79...7d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, men spiser ikke mye karbs. Blodsukkeret mitt er helt normalt. Spiser ganske lite, og mest Salat på jobb. Spiser litt middag og prioriterer å få i meg hvertfall proteinene. Spiser sjeldent snacks/søtt. Og hender jeg tar et knekkebrød eller youghurt til frokost eller kvelds. Blir tre måltider om dagen fordi jeg MÅ drikke melk for å ikke kreppere. Har ikke plass til noe særlig mat i magen, og slik var det sist også. Alle kg jeg la på meg (MYE!! ) forsvant og vel så det på knappe to uker etter fødsel. 

Kanskje prøve å kutte ut melken?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du bør ligge på venstre side ikke høyre.

Selv får jeg kun halsbrann ved inntak av sukker. Spiser ikke kjøtt eller melk, og lite hvete.

Ligger alltid på venstre, kjenner til anatomien. 

Har forsøkt det også noen dager uten at det hjalp. Ble bare verre irritasjonshoste 🙉

Det som reddet meg har semulegrynsgrøt. Annen grøt ga meg mer refluks, men ikke semule 🤭 

Anonymkode: bdfbf...26c

😊

Endret av Moonshine
Endret moderert innlegg.
Skrevet (endret)

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen igjen og bedt om en resept  og henvist til relis og trygg mammamedisin, mange fastleger leser bare rett fra felleskatalogen og skriver derfor ikke ut medisinene fordi de tror de ikke kan gis. 

Anonymkode: 5fad1...51b

Endret av Moonshine
Endret moderert innlegg.
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har samme problem som deg, TS. Helt grusomt! Gravid i uke 35 nå. Har hatt problemer med halsbrann helt siden uke 20 cirka, men har blitt veldig mye verre de siste to ukene. Etter noen forferdelige netter nå den siste tiden fikk jeg resept fra legen min.  Veldig spent på om det vil hjelpe! Håper du får hjelp, føler med deg! 

Anonymkode: a28a8...01e

Endret av Moonshine
Endret moderert innlegg.
Skrevet

Jeg ville heller latt vær å jobbe en å ta en medisin legen ikke anbefaler. Skjønner at du gjerne vil jobbe, men MÅ du? Kanskje det kan hjelpe å få gradert sykemelding.

Ellers er det eneste som har hjulpet for meg å sove med hodet høyt. Er det ekkelt med mye puter kan du legge bøker eller noe under hode-enden av madrassen. 

Anonymkode: bb1b1...21a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville heller latt vær å jobbe en å ta en medisin legen ikke anbefaler. Skjønner at du gjerne vil jobbe, men MÅ du? Kanskje det kan hjelpe å få gradert sykemelding.

Ellers er det eneste som har hjulpet for meg å sove med hodet høyt. Er det ekkelt med mye puter kan du legge bøker eller noe under hode-enden av madrassen. 

Men hva når legen tar feil? Kan lese om anbefalinger til gravide på Relis, felleskatalogen OG pakkevedlegg, og står ikke noe sted der at «det ikke er bra for gravide».  Skjønner ikke hvordan sykmelding kan være å fortrekke fremfor lindring og medisin som forhåpentligvis vil virke - og som regnes som trygg for gravide. 
Hvis det hjelper deg å sove med hodet høyt tviler jeg på du har like store problemer som TS beskriver (og som jeg selv har hatt de siste ukene). Da kjennes det ut som du skal kveles av egen magesyre uansett hvor høyt hodet ditt er når du forsøker sove. 

Anonymkode: a28a8...01e

• Liker 2
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke en gradert sykemelding ville hjulpet meg så veldig. Hoster og spyr og plages ikke noe mindre av å jobbe 4 timer istedenfor 7,5 liksom. Halsbrannen er der. Og det er så travelt at jeg tror ikke det er realistisk å få tilrettelegging å jobbe saktere og mindre fysisk og mindre kontakt med mennesker når jeg først er på jobb 🤷‍♀️ jeg synes dagene blir fryktelig meningsløse og kjedelige om jeg skulle blitt fullt sykemeldt nå. Og ikke hadde jeg følt meg noe bedre. Smertene er der jo like fullt. Tenkte mest på menneskene i arbeidet som skulle slippe å engste seg over en som hoster og Harker, hosteanfall (pandemi) og som må avbryte og finne en plass å spy i tide og utide. Det er en ekstra belastning for alle. 

Jeg sover mer eller mindre sittende med to hotellputer.. Og jeg håper legen tar til fornuft og ikke baserer seg kun på felleskatalogen, hvis det er tilfellet. Under svangerskapet har hun glemt henvisninger og ikke virket så trygg på svangerskapsoppfølgning. Mente at jeg heller ikke trengte noen ekstra oppfølgning heller selv om jeg fikk alvorlig preeklampsi sist også. Jordmor på sykehus og i kommunen sier jeg må få resept for det er helt trygt og vanlig, og de følger meg heldigvis ekstra opp, len de kan jo ikke skrive resept 😫

Endret av Moonshine
Endret moderert innlegg.
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Snakker ikke om blodsukkeret ditt? Snakker om at brød, havregryn, bananer etc gjør halsbrann mye jævligere. Spesielt brød og melbasert mat. Du bør absolutt vurdere å kutte det ut.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakker ikke om blodsukkeret ditt? Snakker om at brød, havregryn, bananer etc gjør halsbrann mye jævligere. Spesielt brød og melbasert mat. Du bør absolutt vurdere å kutte det ut.

Blodsukkeret er jo hovedårsaken til at man bør vurdere å senke karbohydrater ved halsbrann, fordi økt insulinproduksjon gjør noe med produksjon av magesyre. Men ja det kan også føre til gjæring som åpner lukkemuskelen. Men også det har sammenheng med mengden magesyre. Jeg spiser generelt veldig lite brødmat, bananer og havregryn ☺️👌knekkebrød/rugsprø prioriterer jeg å ha mer pålegg på, proteiner, hvis jeg spiser det. Så jeg tror ikke det har størsteparten av skylden. Men kan nok sikkert være mer bevisst på karbohydratene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kutte karbohydrater høres ut som er mirakelkur for alt om dagen 😅

Anonymkode: cae92...b61

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kutte karbohydrater høres ut som er mirakelkur for alt om dagen 😅

Det er det for halsbrann i alle fall. Jeg slet veldig med halsbrann i svangerskapet, det hjalp å kutte ut karbohydratene.

Detsom TS er samme bruker som drikker eplejuice til frokost, så er det dog ikke rart det svir.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er det for halsbrann i alle fall. Jeg slet veldig med halsbrann i svangerskapet, det hjalp å kutte ut karbohydratene.

Detsom TS er samme bruker som drikker eplejuice til frokost, så er det dog ikke rart det svir.

Ja, men det vil ikke si man får halsbrann av alle karbohydrater 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men det vil ikke si man får halsbrann av alle karbohydrater 😊

🙄

Skrevet

Ryddet for denne regelen: 

* Helseskadelig råd og anbefalinger. Dette omfatter blant annet tips om medisinbruk, diskusjon rundt dosering av medisiner og kosttilskudd, 

Mange av innleggene får stå, jeg har moderert bort selve legemidlet. 

Moonshine, mod

Skrevet

Melk hjelper på halsbrann. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...