AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Vi er 4 stk. 2 voksne, ett bleiebarn og ett stort barn. Vi ønsker å spise rent og sunt, og legger heller litt ekstra penger i rent kjøtt og gode råvarer fremfor billig mat. Nå bruker vi mellom 1200kr og 1800kr i uken. Ønsker å redusere dette. Hva er realistisk å legge seg på? Anonymkode: 307b5...fb5
newman01 Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 Sifo-budsjett er et fint sted å starte. Referansebudsjettet – kalkulator - OsloMet Ser ut som dere allerede er under det meget sparsommelige referansebudsjettet, så antagelig mangler du noen oppføringer i eget regnskap... 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 Dere bruker jo allerede mindre enn det som er "normalt" å bruke for en familie med deres størrelse. Hvorfor ønsker du å redusere dette? Er det for å spare eller har dere ikke råd til det? Det er jo veldig vanskelig å gi råd på hva dere kan spare på når du ikke oppgir deres handlevaner. Vi er en familie på 5, et tenåringsbarn og vi bruker 12000-13000kr på mat hver måned. Vi spiser stort sett det vi har lyst på. Mye rent kjøtt, fisk, frukt og grønt. Mat har jo økt veldig i pris i det siste så du må forvente å kunne spise mye dårligere med lavere budsjett. Anonymkode: 9c59f...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #4 Skrevet 20. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dere bruker jo allerede mindre enn det som er "normalt" å bruke for en familie med deres størrelse. Hvorfor ønsker du å redusere dette? Er det for å spare eller har dere ikke råd til det? Det er jo veldig vanskelig å gi råd på hva dere kan spare på når du ikke oppgir deres handlevaner. Vi er en familie på 5, et tenåringsbarn og vi bruker 12000-13000kr på mat hver måned. Vi spiser stort sett det vi har lyst på. Mye rent kjøtt, fisk, frukt og grønt. Mat har jo økt veldig i pris i det siste så du må forvente å kunne spise mye dårligere med lavere budsjett. Anonymkode: 9c59f...0ba Vi bruker også rundt det. Familie på 5. ligger noe øl og snacks i budsjettet og andre dagligvarer. Noen måneder er vi oppe i 16000. Anonymkode: 33c4e...45f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 Eller er du egentlig ute etter skryt for å klare å spise sunt og rent for så lite? Anonymkode: bb2c8...c3e 2
Gjest Roseglose Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 21.22): Eller er du egentlig ute etter skryt for å klare å spise sunt og rent for så lite? Anonymkode: bb2c8...c3e Ærru sjalu eller
Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-9-20 den 13.40): Vi er 4 stk. 2 voksne, ett bleiebarn og ett stort barn. Vi ønsker å spise rent og sunt, og legger heller litt ekstra penger i rent kjøtt og gode råvarer fremfor billig mat. Nå bruker vi mellom 1200kr og 1800kr i uken. Ønsker å redusere dette. Hva er realistisk å legge seg på? Anonymkode: 307b5...fb5 Hvorfor i all verden spør du oss om det? Ta med deg handlelappene og se på dem, sjekk hvor pengene går. Bestem dere for hva som er bra og hva som ikke skal være med i fremtiden. Dere har ikke et spesielt høyt forbruk (450/person pr uke). Hvis dere derimot ikke har råd til dette forbruket så må dere kanskje fire på holdningen til rent kjøtt og gode råvarer. Jeg bruker mer enn dere pr person og jeg har råd til det. Jeg er bevisst på hva jeg bruker og det er sikkert mange som mener jeg kunne spart både her og der. I mitt tilfelle er jeg opptatt av norske produkter der jeg kan, og kortreiste hvis mulig. Jeg har ingen mulighet til å bruke hele helgen på å reise rundt med tilbudsavisen i hånden eller besøke bondeutsalg eller lignende. Jeg er likevel bevisst og har et budsjett å forholde meg til, og må knipe inn dersom jeg ser at jeg har brukt for mye en uke. Jeg aner for øvrig ikke hva "gode råvarer" betyr. Mellom 70 og 90 % av kjøttet og fisken jeg spiser er rent - ikke halvfabrikat eller farse. Det hender en gang i mellom at jeg, av rent praktiske grunner, kjøper fjordland eller lignende, men som regel lager jeg middag fra bunnen. Det har blitt mer og mer av det. Jeg kjøper aldri ferdig pizza, men det kan av og til bli karbonade (frossen) eller pølse - fordi jeg synes det er godt. Jeg vet at jeg sikkert kunne halvert matbudsjettet mitt, men da måtte jeg ofret en del ting (biff i helgen f.eks.) som jeg ikke er villig til å ofre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå