Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min arbeidsgiver sliter med å få folk til å komme og jobbe hvis de ikke skal komme den dagen. Jeg har vært syk i 3 uker med grønn slimhoste/harke og tungpust. Negativ koronatest. Det er visst et forkjølelsesvirus som går i bhg nå, leder sa flere barn var hjemme nå etter flere uker syk, og foreldrene var like dårlige. Arbeidsgiver sier at jeg må komme på jobb så lenge jeg ikke har korona eller feber, har fått klager fra kunder på at jeg står der sylta og sjuk. Legen ville sykemelde meg 100% en periode framover for å ta vare på meg selv og bli frisk, men jeg turte ikke pga det blir dårlig stemning på jobb. Skal til legen i morgen, lurer på om jeg skal takke ja til den sykemeldingen likevel for å komme meg. Sliter med dårlig samvittighet ovenfor jobben, men igjen - hva ville du som kunde tenkt i disse koronatider å handle av meg som står og hangler og snufser i kassa?

Anonymkode: 37f03...48e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig unødvendig å spre smitte nå, selv om det ikke er korona. Syke skal holde seg hjemme. Tenk på hvor mange kunder som kan bli smittet av deg.

Hør på legen din og si jatakk hvis du blir tilbudt sykemelding.

At det blir dårlig stemning på jobb skal du ikke tenke på, for det er ikke ditt ansvar. Og det blir enda dårligere stemning av at kunder forsvinner når de føler butikken er dårlig på smittevern.

Anonymkode: 41a0c...d23

• Liker 10
Skrevet
BethD skrev (2 minutter siden):

Er vel ikke noe å tenke på? Sykemelding 

Takk for svar, ja jeg overtenker vel litt og får fort dårlig samvittighet ovenfor jobb.
Skulle gå opp kjellertrappa i sted og det hørtes ut som jeg hadde løpt maraton da jeg kom opp, etter bare ca 20 trinn. Hadde vært greit å ha tilbake lungekapasiteten min til jeg skal tilbake til jobben..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar, ja jeg overtenker vel litt og får fort dårlig samvittighet ovenfor jobb.
Skulle gå opp kjellertrappa i sted og det hørtes ut som jeg hadde løpt maraton da jeg kom opp, etter bare ca 20 trinn. Hadde vært greit å ha tilbake lungekapasiteten min til jeg skal tilbake til jobben..

Må ta vare på helsa først!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig unødvendig å spre smitte nå, selv om det ikke er korona. Syke skal holde seg hjemme. Tenk på hvor mange kunder som kan bli smittet av deg.

Hør på legen din og si jatakk hvis du blir tilbudt sykemelding.

At det blir dårlig stemning på jobb skal du ikke tenke på, for det er ikke ditt ansvar. Og det blir enda dårligere stemning av at kunder forsvinner når de føler butikken er dårlig på smittevern.

Anonymkode: 41a0c...d23

Ja jeg vet det. Legen mente jeg ikke var smittsom nå, siden jeg har vært syk så lenge og det var en kraftig bihulbetennelse (som ikke smitter i det hele tatt etter hva jeg forstod) så det var mer av hensyn til meg han ville sykemelde meg. Jeg sto i kassa med skrapa stemme og anpusten med store poser under øynene, uten noe avlastning eller hjelp fra nestsjefen...

Skrevet

Dette er en uting i bedrifter generelt. Jeg har vært forkjølet 3 ganger i år, og får masse sure miner fra jobb pga fravær. De ønsker altså heller at jeg kommer på jobb og potensielt smittet kollegaene mine, på en avdeling hvor vi alt er begrenset med arbeidskraft og vikar er no go pga arbeidet som gjøres faktisk krever at man vet hva man skal gjøre. 

Pandemi er liksom et fremmedord for mange. 

Anonymkode: b0ff6...5a4

• Liker 5
Skrevet

Det der kommer bare til å slå tilbake på deg om du ikke går ut i sykemelding. Kundene kommer til å klage til din leder og du får skylda da også...

Anonymkode: 445f0...682

• Liker 2
Skrevet

Jeg satt med lunge- og bihulebetennelse på jobb(visste det ikke da, bare at jeg var dausjuk), samme problematikk(før korona), og da henviste jeg dem rett til sjefen for det var han som hadde presset meg på jobb. Ble fort sendt hjem gitt.

Anonymkode: bbb91...02e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen, det hjelper mye å lese hva andre mener om dette! :)

Skrevet

Har litt samme dilemma som deg TS. Har halsbetennelse, hoster og veldig dårlig i stemmen. SJefen prøver å presse meg på jobb og er kjent for å ikke "akseptere" egenmelding. Jeg har gitt etter for det mange ganger før, men kommer IKKE til å gjøre det nå. Først og fremst fordi jeg ikke vil spre sykdommen min, men også fordi allmenntilstanden er krise. 

Når man er smittsom SKAL man ikke på en jobb hvor man risikerer å smitte utrolig mange andre. Utrolig at så mange ledere sliter med å forstå det.

Anonymkode: f6fce...ce9

• Liker 2
Skrevet

Legen min sa jeg kunne jobbe så lenge test viste negativ. En influensa kan sitte lenge i, betyr ikke at du må være hjemme like lenge! 

Anonymkode: 147a8...766

Skrevet

Hør på legen din. 

Alle blir syke iblant, og det er ikke din feil. Det er leder sitt ansvar å ha nok bemanning til å dekke over sykemeldinger.

Anonymkode: 23f53...a36

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Legen min sa jeg kunne jobbe så lenge test viste negativ. En influensa kan sitte lenge i, betyr ikke at du må være hjemme like lenge! 

Og hva jobber så du med, siden legen sa så? Tror du denne legens andre pasienter ville satt pris på å komme på time hos en lege som snufser, er rød og hovven i øynene og hoster heftig slimhoste mens pasienten prøver å forklare sin problemstilling? 

Jeg hadde nok lagt fra meg handlekurven foran kassa og gått baklengs vekk fra køen og tatt Espen Askeladden-skritt ut av butikken om en ansatt holdt på slik i kassa. Æsj. 

• Liker 3
Skrevet

Så lenge test er negativ og du føler du kan jobbe så kjør på, men om du ikke er i form så er det en helt annen sak, korona eller ikke. Alle blir syke av og til, så enkelt 😊

Anonymkode: 1968b...0f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har litt samme dilemma som deg TS. Har halsbetennelse, hoster og veldig dårlig i stemmen. SJefen prøver å presse meg på jobb og er kjent for å ikke "akseptere" egenmelding. Jeg har gitt etter for det mange ganger før, men kommer IKKE til å gjøre det nå. Først og fremst fordi jeg ikke vil spre sykdommen min, men også fordi allmenntilstanden er krise. 

Når man er smittsom SKAL man ikke på en jobb hvor man risikerer å smitte utrolig mange andre. Utrolig at så mange ledere sliter med å forstå det.

Anonymkode: f6fce...ce9

Ts er ikke smittsom. Les hi 

Anonymkode: 96da0...62e

• Liker 1
Skrevet

Ikke smittsom nei, men hoster så mye at tårene spruter og har faktisk kastet opp av alt slimet som sitter fast i halsen, og bihulene er så tette at hodet sprenger. Får beskjed om å bare ta meg paracet, men tør ikke ta flere pga jeg har gått på det allerede en uke og vel så det. Legen sa dette er ikke holdbart og sykemeldte meg ut uka.

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg handlet på en butikk hvor betjening åpenbart var syk, så ville jeg nok både sendt tilbakemelding om det til butikksjef og øvrig leder... Og vurdert ginen anmeldelse i sosiale medier...

Helt greit at du har tatt negativ koronatest, men hvordan vet jeg som kunde det? Hvordan vet jeg som kunde at du ikke er smittsom?

Jeg er enig i at man ikke skal være hjemme for småting, men om du hoster slim og er tungpustet, så vil jeg ikke handle hos deg. Og om sjefen din lar/tvinger deg til å jobbe med kunder i en sånn tilstand, så vil jeg heller ikke handle i den butikken. Og nei, det er ikke bare under pandemien. Jeg støtter ikke bedrifter som mener åpenbart syke mennesker skal håndtere kunder/varer.

Anonymkode: 3e30f...e43

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og hva jobber så du med, siden legen sa så? Tror du denne legens andre pasienter ville satt pris på å komme på time hos en lege som snufser, er rød og hovven i øynene og hoster heftig slimhoste mens pasienten prøver å forklare sin problemstilling? 

Jeg hadde nok lagt fra meg handlekurven foran kassa og gått baklengs vekk fra køen og tatt Espen Askeladden-skritt ut av butikken om en ansatt holdt på slik i kassa. Æsj. 

Jeg er hjelpepleier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 13.49):

Dette er en uting i bedrifter generelt. Jeg har vært forkjølet 3 ganger i år, og får masse sure miner fra jobb pga fravær. De ønsker altså heller at jeg kommer på jobb og potensielt smittet kollegaene mine, på en avdeling hvor vi alt er begrenset med arbeidskraft og vikar er no go pga arbeidet som gjøres faktisk krever at man vet hva man skal gjøre. 

Pandemi er liksom et fremmedord for mange. 

Herregud redd for en forkjølelse. Du er ei pyse. Håper ikke du er mann. 

Anonymkode: f7d43...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...