Gå til innhold

Hva er utgivelsesåret? Kildehenvisning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg lurer på hva som er utgivelsesåret jeg skal forholde meg til når jeg henviser i en akademisk tekst. 

Er det originalåret eller året utgaven jeg har kom ut?

Si jeg har en bok som først kom ut i 2018, men utgaven jeg har kom ut i 2021. Skal det da stå (si boka var av Lars Mørk): (Mørk, 2021, s.32) eller (Mørk, 2018, s.32)??

Noen som vet? Har vært innom både sokogskriv.no og kildekompasset.no, men akkurat dette svarer de ikke på. 

Anonymkode: 98696...069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2021. I kildehenvisningen bakerst skal også utgavenummer legges ved. 

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig den utgaven du har brukt. 

Anonymkode: 61241...17b

• Liker 1
Skrevet
Lacuna skrev (4 minutter siden):

2021. I kildehenvisningen bakerst skal også utgavenummer legges ved. 

Takk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig den utgaven du har brukt. 

Anonymkode: 61241...17b

Mulig det er en selvfølgelighet for deg, men jeg er ikke utlært;) Tenkte at utgaven ble nevnt i litteraturlista, skjønner du. Men nå vet jeg hva som er rett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig det er en selvfølgelighet for deg, men jeg er ikke utlært;) Tenkte at utgaven ble nevnt i litteraturlista, skjønner du. Men nå vet jeg hva som er rett.

Vet ikke hvor du er i studieløpet ditt, men dette er veldig greit å lære først som sist! På bachelor/masteroppgaver er det veldig stengt på at dette skal være 100% riktig. 

Studiestedet ditt har garantert en oversikt/liste over kildebruk. Det har begge mine studiesteder hatt! :) 

Skrevet
Lacuna skrev (15 minutter siden):

Vet ikke hvor du er i studieløpet ditt, men dette er veldig greit å lære først som sist! På bachelor/masteroppgaver er det veldig stengt på at dette skal være 100% riktig. 

Studiestedet ditt har garantert en oversikt/liste over kildebruk. Det har begge mine studiesteder hatt! :) 

Har akkurat begynt:) Første eksamen nå. Har fått en fagtekstmal, men her sa de ikke noe om dette, så ble litt forvirra. Tusen takk i hvert fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 13.27):

Hei! 

Jeg lurer på hva som er utgivelsesåret jeg skal forholde meg til når jeg henviser i en akademisk tekst. 

Er det originalåret eller året utgaven jeg har kom ut?

Si jeg har en bok som først kom ut i 2018, men utgaven jeg har kom ut i 2021. Skal det da stå (si boka var av Lars Mørk): (Mørk, 2021, s.32) eller (Mørk, 2018, s.32)??

Noen som vet? Har vært innom både sokogskriv.no og kildekompasset.no, men akkurat dette svarer de ikke på. 

Bare pass på at du ikke siterer opplagsåret. Hvis det er en ny utgave bruker du det nye året, og merker hvilken utgave i kildehenvisningen (i henhold til APA hvis du bruker det). Men hvis det bare er nytt opplag bruker du året utgaven ble publisert. Mange som surrer med dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...