Gå til innhold

Om ku-melk og yoghurt og sånn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min fylte for ikke lenge siden 10 måneder. Jeg har gitt henne mme ganske lenge nå, og har veldig lyst til å begynne med vanlig lett melk snart. Har noen av dere begynt med dette før barnet er 1 år? Hva med yoghurt?? Og i såfall hvilken type kan jeg gi, husker at eldstemann fikk litago yoghurt, men er det ikke veldig mye sukker i den da?? Hva er liksom greit å gi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder yoghurt og sukkkerinnhold, så er det veldig fint å gi naturell yoghurt som du selv tilsetter smak. Du kan bruke nestle eller andre fruktmoser som ikke er tilsatt sukker, eller mose litt banan eller bær. Minst like godt som ferdig fruktyoghurt.

Jeg ventet til sønnen min var ett år med å gi kumelkprodukter, fordi det er det som anbefales.

Skrevet

De anbefaler å vente til barnet blir 1 år, men det jo ikke mange årene siden mødre fikk beskjed om at barna kunne få melkeprodukter fra 7-8-9 mnd alderen.

Selv ventet jeg til 1 år fordi det var anbefalt, men min mor hadde litago yoghurt på lur i kjøleskapet til vi kom på besøk da skatten min var sju mnd... hehe.. for da hadde vi fått melkeprodukter i vår tid. Hun ble altså avvist, men det hadde sikkert ikke gjort noen stor skade på barnet

Skrevet

På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at man kunne gi for eksempel yoghurt når barnet er passert ti måneder. Melk å drikke mente de likevel at man burde vente med til 1-årsalderen.

Skrevet

Naturell yoghurt er best ja, og det anbefales jo at du venter til ungen er 1 år. Når det gjelder sukkerinnholdet i litago så har de vel nettopp redusert det litt? Kanskje det står noe om det på www.tine.no

Skrevet

Det er ikke så ille med sukker i disse vanlige yoghurtene til Tine lenger. Selv om naturell med egen frukt er å foretrekke. Husk at frukt inneholder sukker/karbohydrater det også da (bare en annen type sukker). Vår liker ikke yoghurt naturell (selv med mye frukt), men bøtter innpå med vanlig yoghurt. Én boks om dagen gjør så lite også.

10mnd er anbefalingen for melk i mat. 12mnd er anbefalingen for ren melk (å drikke).

Husk dog at når man drikker melk (ikke mme), så tar dette plass for annen næring - og melka dreper jern (bør derfor ikke gis med grøt/brød). Så anbefalingen ligger på 5dl om dagen (inkl. yoghurt). Begynn gradvis og bland gjerne mme og melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...