Gå til innhold

Aktiviserer jeg datteren min nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det vi gjør i løpet av en uke er nok til å gi datteren min på 18 måneder nok stimuli i løpet av en uke.

Det varierer jo litt, men en uke kan se sånn ut:

Mandag: åpen bhg i et par timer, spasertur (løper rundt selv) i nabolaget i halvtime/time. Ellers lek sammen inne.

Tirsdag: tur på butikken, spasertur/leking med meg ute, ellers er hun med på husarbeid og lek inne. 

Onsdag: åpen bhg i et par timer, spasertur/lek med meg ute, ellers lek sammen inne.

Torsdag: på besøk til oldeforeldre eller andre.

Fredag: hun er med på husarbeid, ellers lek sammen inne og en tur eller lek sammen ned meg ute.

Lørdag: leker med oss ute i ulike bhg som er stengt i helgen og drar på besøk til besteforeldre, oldeforeldre etc

Søndag: leker lenge ute i stengt bhg sammen med oss.

Jeg er så usikker på om hun heller burde gå noen dager i bhg, for jeg føler det blir så lite sosialisering. Det er så mye bare meg og henne...

Setter stor pris på råd!

Hvordan ser hverdagen ut til dere andre som går hjemme med barnet deres?

Anonymkode: f9dfa...e57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med deg oppi det her? Hun har ikke vondt av å bare henge med på det du driver med. Å drive med en sånn her service blir dritkjip bjørnetjeneste når hun er 4 år og maser om at du skal leke med henne hele tiden. 

Barn på 0-2 år synes bare det er stas å være med foreldrene sine. Trenger ikke så mye mer enn det.

Slapp litt av.

Anonymkode: 95338...36a

• Liker 13
Skrevet

Det virker som om det meste du gjør med barnet er for å få tiden til å gå? Har du ikke noen hobbyer eller interesser eller venner du kunne tatt henne med på? Om du ikke utelukkende synes ekstremsport er moro så kan et barn på 18 måneder ha utbytte av å delta på en aktivitet. Kunne dere deltatt på babysvømming, kor, gått i skogen eller syklet med venner? Med andre ord: du hadde et (trolig hektisk og innholdsrikt) liv og en omgangskrets FØR du fikk barn. Å involvere barnet i dette heller enn å isolere dere fra ditt tidligere liv må da være veien å gå?

Har du ingen muligheter for annet enn å gjøre som nå - drive dank med barnet på slep - så ville jeg sendt det i barnehage. Der er det både sikret sosialisering og en pedagogisk og motorisk riktig sammensetning av "lek". Som jo for barn er å leke, men for oss voksne er tung planlegging for læring. Og selv om du kan ha interesse av å lære dette så er det jo en 3-årig utdannelse av en grunn. Andre gjør det dermed bedre enn deg. Og uansett slipper jo du å kjede deg slik når du kommer tilbake i arbeid. Å ha fri har liksom ingen verdi når du sliter med å fylle tiden. 

Anonymkode: dbe20...263

• Liker 2
Skrevet (endret)

Såpass små barn har det mer enn fint nok når de kan være med på vanlige gjøremål, være ute, ha fysisk aktivitet (det ordner de selv om forholdene legges til rette)og leke (igjen, det skjer av seg seg selv om forholdene ligger til rette). God kontakt med foreldre. Møte andre innimellom. Tid til ro også. 

'Aktivisering' utover det trengs ikke!

(Det betyr ikke at jeg er imot barnehage altså.)

Slik ukeplanen din er ts, så er det mer enn nok. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 8
Skrevet

Snakk mye med henne, det er det viktigste 

Anonymkode: 73819...227

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg lurer på om det vi gjør i løpet av en uke er nok til å gi datteren min på 18 måneder nok stimuli i løpet av en uke.

Mandag: åpen bhg i et par timer, spasertur (løper rundt selv) i nabolaget i halvtime/time. Ellers lek sammen inne.

Tirsdag: tur på butikken, spasertur/leking med meg ute, ellers er hun med på husarbeid og lek inne. 

Onsdag: åpen bhg i et par timer, spasertur/lek med meg ute, ellers lek sammen inne.

Fredag: hun er med på husarbeid, ellers lek sammen inne og en tur eller lek sammen ned meg ute.

Lørdag: leker med oss ute i ulike bhg som er stengt i helgen og drar på besøk til besteforeldre, oldeforeldre etc

Jeg er så usikker på om hun heller burde gå noen dager i bhg, for jeg føler det blir så lite sosialisering. Det er så mye bare meg og henne...

Setter stor pris på råd!

Klarer hun ikke leke for seg selv i det hele tatt?

Det skulle være unødvendig å leke med barnet sitt/underholde barnet så mye som du beskriver 

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, tussi84 said:

Klarer hun ikke leke for seg selv i det hele tatt?

Det skulle være unødvendig å leke med barnet sitt/underholde barnet så mye som du beskriver 

Hadde du syns det var greit hvis de ansatte i barnehagen mente det samme? At det er unødvendig å aktivisere barna, men at man bare kan sitte og drikke kaffe mens ettåringene "finner ut av det selv"? 

Mange ettåringer krever MYE oppmerksomhet ja. Dessuten går ikke barnet i barnehage, så da må jo hjemmeværende forelder gå inn for å gi barnet et meningsfult alternativ. Ts er vel hjemme med barnet for barnets del. 

TS, jeg syns det virker som et bra opplegg. :) to dager i uka med åpen barnehage er supert! 

Anonymkode: 6c140...9c5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Setter stor pris på råd!

Helt topp.

Om hun sutrer, sover dårlig eller lignende hadde jeg vurdert barnehage. Min begynte i barnehagen som 2åring. Vi hadde åpen barnehage 2x uken også. 👏

Anonymkode: 390f6...abb

Skrevet

Det virker som om det meste du gjør med barnet er for å få tiden til å gå? Har du ikke noen hobbyer eller interesser eller venner du kunne tatt henne med på? Om du ikke utelukkende synes ekstremsport er moro så kan et barn på 18 måneder ha utbytte av å delta på en aktivitet. Kunne dere deltatt på babysvømming, kor, gått i skogen eller syklet med venner? Med andre ord: du hadde et (trolig hektisk og innholdsrikt) liv og en omgangskrets FØR du fikk barn. Å involvere barnet i dette heller enn å isolere dere fra ditt tidligere liv må da være veien å gå?

Har du ingen muligheter for annet enn å gjøre som nå - drive dank med barnet på slep - så ville jeg sendt det i barnehage. Der er det både sikret sosialisering og en pedagogisk og motorisk riktig sammensetning av "lek". Som jo for barn er å leke, men for oss voksne er tung planlegging for læring. Og selv om du kan ha interesse av å lære dette så er det jo en 3-årig utdannelse av en grunn. Andre gjør det dermed bedre enn deg. Og uansett slipper jo du å kjede deg slik når du kommer tilbake i arbeid. Å ha fri har liksom ingen verdi når du sliter med å fylle tiden. 

Anonymkode: dbe20...263

Nei, man kan overhodet ikke ta med et lite barn på voksenaktiviteter, som kor/foreninger. Babysvømming - ja, voksensvømming/trening - nei. Man må gjøre ting på barnets premisser, og sørge for at barnet ikke ødelegger f.eks korøvelsen.

Jeg synes absolutt du aktiviserer nok. Men er det lystbetont for din del, eller er det for å få tiden til å gå? Kan dere finne på noe som du også liker bedre enn å henge på lekeplasser?
Få kontakt med andre som har barn i samme alder, så barna kan leke litt sammen? Da får barnet sosialisert seg og du kanskje litt sårt tiltrengt voksensamtale. 
Det er helt lov å ikke være bygget for å være hjemmeværende mor i lengden. Noen av oss er best mor når vi også får tid uten barnet. 

Anonymkode: 08fa6...3bd

• Liker 2
Skrevet

Barn trenger å få drive med ting selv også. La barn få leke selv og bruke fantasien. De trenger ikke alltid at voksne skal henge over de og leke med de. La de styre leken selv og finne ut av ting. 

De kan leke, tegne, se i bøker selv. Kanskje se på at du henger opp tøy eller bretter sammen tøy.

Mamma fortalte meg at når jeg var dypt inn i en lek lot hun meg være i fred. Da gjorde hun andre ting eller slappet av. Det er viktig å la barn ha alenetid også. 

Anonymkode: 9b6cd...215

• Liker 4
Skrevet

Når barnet bare er halvannet spiller det ikke så mye rolle.

Men, i barnehagen får de mer opplegg i form av fortellinger, turdag (for eksempel en liten tur i skogen), og annet pedagogisk.

Så om planen er å ha barnet hjemme mer enn noen måneder til ville jeg lagt opp litt ekstra ila uka.

Type musikklek/dans, sangkort sammen, og se på hva andre barn på den alderen lærer i bhg.

Det sosiale samspillet med andre barn og repetisjoner/prøve seg selvstendig  blir etterhvert mye viktigere enn det er nå. 

• Liker 1
Skrevet

Det høres vel helt greit ut det?
Jeg er hjemme med en som er litt yngre enn din. Vi prøver å komme oss ut en tur på morgenen/før soving, og prøver på en tur etter soving. Da er vi enten på lekeplassen eller går en tur i nærområdet/butikken e.l. Dette er mye for min del -- jeg blir gal om jeg kun skal være inne en hel dag. Inne leker vi, herjer, danser, leser bøker, synger. Skal prøve å male litt fremover. En dag i uken er planen å gå tur i skogen - fordi det har jeg lyst til. Gjerne med bæresele. Noen ganger med niste, andre ganger uten. Tanken er en kort tur til biblioteket en gang i uken også, vi har vært der en gang og mini digget å krabbe rundt i barneområdet. Jeg vil også ta mini med på turer til sentrum osv. Flere ganger i uken er vi innom mine foreldre og hilser på. Babysvømming en gang i uken nå, regner med å gå i svømmehallen i nærheten jevnlig etter kurset er ferdig. Ellers er mini med på å lage middag/husarbeid (i sele) eller leker alene. Og trener jeg hjemme, så blir mini gjerne brukt som vekt 

Anonymkode: 637b7...b7a

Skrevet

Hadde du syns det var greit hvis de ansatte i barnehagen mente det samme? At det er unødvendig å aktivisere barna, men at man bare kan sitte og drikke kaffe mens ettåringene "finner ut av det selv"? 

Mange ettåringer krever MYE oppmerksomhet ja. Dessuten går ikke barnet i barnehage, så da må jo hjemmeværende forelder gå inn for å gi barnet et meningsfult alternativ. Ts er vel hjemme med barnet for barnets del. 

TS, jeg syns det virker som et bra opplegg. :) to dager i uka med åpen barnehage er supert! 

Min er 1 år snart, og trenger ikke underholdning hele tiden mens han er våken. Han leker på egenhånd med leker, og undersøker ting. 

Vi som foreldre leker med han vi og, men vi lar han også få leke for seg selv/undersøke ting samtidig som vi har et øye på han. Det gjør til at vi feks kan gjøre ting samtidig, som feks spise i fred, rydde litt, ta oppvask, eller feks bare lese litt. 

Vi er heller ikke ute hver dag for å gå tur. Noen ganger drar vi bare på besøk til noen/har besøk, andre ganger tar vi han med til en lekeplass. Noen ganger er vi derimot bare hjemme en dag også. Og grunnen til det er at hvis vi feks vet at han kommer til å bli overstimulert en dag, så er det best at han får en rolig dag, både dagen før og etter som regel. 

Vi kjenner barnet vårt. Vi vet at det å dra feks tur/retur til hjembyen for å besøke familien min, gjør han sliten. Ikke sover han noe når han drar på besøk til andre heller. Typisk er at vi drar kl 09 på en lørdag, og er fremme hos min familie kl 10.30. Mellom kl 10.30- 17.30 er barnet innom både besteforeldre, og oldemor. (2 forskjellige hustander) Vi er stort sett hjemme rundt kl 19, og da er barnet vårt veldig sliten.  Da trenger han som oftest å ha det rolig dagen etter. 

....

Du nevner barnehagen. Nei de ansatte burde så klart ikke drikke kaffe og la ungene seile i sin egen sjø, men jeg tror ikke at all denne aktivisering er sunt. Barn må lære seg å leke på egenhånd også. En mellom ting er en fin ting. Vi klarte det før. Hvorfor klarer ikke dagens unger det?  Mangel på fantasi? Eller er det foreldrene som ikke tørr å la barna kjede seg litt? Hvis jeg kjedet meg som barn så fant jeg på noe, men det klarer ikke barn lenger fordi barna skal bli aktivisert hele tiden. Og siden foreldrene skal altivisere de hele tiden, så trenger ikke barna lenger å finne på noe selv. 

• Liker 1
Skrevet

Åh, nå ble jeg glad! Tusen takk for alle råd og svar, gode folk❤ Det er betryggende å høre at det er godt nok det vi allerede gjør. Takk❤

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barn trenger å få drive med ting selv også. La barn få leke selv og bruke fantasien. De trenger ikke alltid at voksne skal henge over de og leke med de. La de styre leken selv og finne ut av ting. 

De kan leke, tegne, se i bøker selv. Kanskje se på at du henger opp tøy eller bretter sammen tøy.

Mamma fortalte meg at når jeg var dypt inn i en lek lot hun meg være i fred. Da gjorde hun andre ting eller slappet av. Det er viktig å la barn ha alenetid også. 

Nettopp dette...

Slik gjør jeg det med min på 11 mnd. Av og til leker vi sammen/gjør noe sammen. Andre ganger lar jeg han leke selv/undersøke ting selv. Jeg følger med på han men jeg kan gjøre andre ting samtidig eller bare slappe av. 

• Liker 1
Skrevet

Det høres veldig fint ut det dere gjør. Det eneste jeg stusser over er om hun blir overstimulert.... Gjør du konstant noe med henne eller leker hun alene også? Barn trenger også å "kjede seg".

Selv var jeg ute med sønnen min i noen timer hver dag. I tillegg lekte vi litt sammen inne og han var med på hverdagsaktiviteter (lage mat, rydde, sette på vask osv). Og så lekte han for seg selv i tillegg hver eneste dag. Barn trenger å kunne aktivisere seg selv og ha litt alenetid der de slapper av og ikke blir stimulert av noe eller noen.  Jeg delte vel tiden sånn noenlunde opp i like deler utetid, leke med meg og leke alene. 

Anonymkode: 5279c...ead

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Setter stor pris på råd!

Da jeg vokste opp lekte vi barna fritt inne og ute. De voksne gjorde husarbeid og slappet av. Så kom vi inn til måltider. Jeg lekte med mine Barbie og fantasihester, og bygge hus av kassetter, hørte på musikk, tegnet, danset, løp rundt i huset. 

Hvis vi skulle finne på noe med de voksne var det mer å sykle, gå tur, besøke familie, dra på tur eller ski. 

Barn er flinke å leke selv om de får lov. La de bruke fantasien og finne ut av ting selv. 

Dessuten, det må ikke skje noe hele tiden. Det er fint med stilletid og lesetid og tenketid. Hjernen trenger å slappe av. 

Selv kunne jeg spille sjakk eller løse kryssord. 

Skrevet
13 hours ago, tussi84 said:

Min er 1 år snart, og trenger ikke underholdning hele tiden mens han er våken. Han leker på egenhånd med leker, og undersøker ting. 

Vi som foreldre leker med han vi og, men vi lar han også få leke for seg selv/undersøke ting samtidig som vi har et øye på han. Det gjør til at vi feks kan gjøre ting samtidig, som feks spise i fred, rydde litt, ta oppvask, eller feks bare lese litt. 

Vi er heller ikke ute hver dag for å gå tur. Noen ganger drar vi bare på besøk til noen/har besøk, andre ganger tar vi han med til en lekeplass. Noen ganger er vi derimot bare hjemme en dag også. Og grunnen til det er at hvis vi feks vet at han kommer til å bli overstimulert en dag, så er det best at han får en rolig dag, både dagen før og etter som regel. 

Vi kjenner barnet vårt. Vi vet at det å dra feks tur/retur til hjembyen for å besøke familien min, gjør han sliten. Ikke sover han noe når han drar på besøk til andre heller. Typisk er at vi drar kl 09 på en lørdag, og er fremme hos min familie kl 10.30. Mellom kl 10.30- 17.30 er barnet innom både besteforeldre, og oldemor. (2 forskjellige hustander) Vi er stort sett hjemme rundt kl 19, og da er barnet vårt veldig sliten.  Da trenger han som oftest å ha det rolig dagen etter. 

....

Du nevner barnehagen. Nei de ansatte burde så klart ikke drikke kaffe og la ungene seile i sin egen sjø, men jeg tror ikke at all denne aktivisering er sunt. Barn må lære seg å leke på egenhånd også. En mellom ting er en fin ting. Vi klarte det før. Hvorfor klarer ikke dagens unger det?  Mangel på fantasi? Eller er det foreldrene som ikke tørr å la barna kjede seg litt? Hvis jeg kjedet meg som barn så fant jeg på noe, men det klarer ikke barn lenger fordi barna skal bli aktivisert hele tiden. Og siden foreldrene skal altivisere de hele tiden, så trenger ikke barna lenger å finne på noe selv. 

Ungen din er 11 mnd, det er ikke sikkert du erfarer det samme om 6 mnd... Og unger er forskjellige. Vi får mye "skryt" for at våre barn er så flinke til å leke selvstendig, men da de var i ettårsalderen kan jeg love deg at de IKKE var det. Da trengte de tett oppfølging av voksen. Lese? Spise i fred?? Kunne vi bare glemme. Jeg har derfor stor respekt for folk som ikke har barna i barnehage og klarer å aktivisere barna uten å bli frustrert over hvor krevende det er. 

Å aktivisere barna betyr ikke at man aktivt underholder dem, ts sier jo ikke at hun gjør det. Men at man som voksen må være tett på, og gjerne ikke får anledning til å lese eller spise uten at barnet ønsker å bli involvert. 

Helt. Normalt. 

Du uttaler deg som om du er ekspert på grunnlag av erfaringer fra ditt ene barn. 

Og ting var annerledes før. Da var man flere hjemme, og hadde en helt annen sosial omgangskrets på dagtid. Barna kunne leke "sammen" (de leker parallelt, ikke sammen). Dette eksisterer jo ikke for ettåringer i dag. Åpen barnehage, som ts benytter seg av, er derfor gull. 

Jeg syns kritikken din er helt malplassert. Ts lurer på om aktivitetene lagt opp for barnet er ok. Selvfølgelig skriver hun ikke at hun tømmer oppvaskmaskina, lager middag eller leser en bok mens ungen sover. Det er jo ikke det hun lurer på! Men er man hjemme med en ettåring må mange belage seg på å ha en del "program" hver dag. Så små barn trenger støtte til å "underholde seg selv", du er heldig som tydeligvis slipper unna i større grad. Det betyr ikke at alle vi andre får fantasiløse barn som ikke kan leke selvstendig. 😅

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg vokste opp lekte vi barna fritt inne og ute. De voksne gjorde husarbeid og slappet av. Så kom vi inn til måltider. Jeg lekte med mine Barbie og fantasihester, og bygge hus av kassetter, hørte på musikk, tegnet, danset, løp rundt i huset. 

Hvis vi skulle finne på noe med de voksne var det mer å sykle, gå tur, besøke familie, dra på tur eller ski. 

Barn er flinke å leke selv om de får lov. La de bruke fantasien og finne ut av ting selv. 

Dessuten, det må ikke skje noe hele tiden. Det er fint med stilletid og lesetid og tenketid. Hjernen trenger å slappe av. 

Selv kunne jeg spille sjakk eller løse kryssord. 

Du fikk ikke med deg alderen her? Man lot ikke en ettåring leke fritt ute mens de voksne slappet av da du vokste opp. 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...