AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Hva er vanlig i arv og odel på en nedlagt gard. Er det slik at den som arver på odel må betale søsken hver sin andel av verdien,hvis eiendom er verdt 3 mill. Anonymkode: cdffc...448
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er vanlig i arv og odel på en nedlagt gard. Er det slik at den som arver på odel må betale søsken hver sin andel av verdien,hvis eiendom er verdt 3 mill. Anonymkode: cdffc...448 Advokatmat. Det kan godt hende at småbruket ikke lenger omfattes av odelloven hvis det ikke har produktiv skog eller mark lenger. Andre utfordringer knyttet til dette er om det er boplikt og konsesjonsplikt i kommunen. Eller om innmarka fortsatt er i drift via andre. Som nevnt, dette er advokatmat. Frarådes på det sterkeste å gjøre masse unødvendig arbeid før alt er avklart med advokat. Anonymkode: 92a31...900 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 Enig med den over. Ikke bruk KG til dette, kontakt advokat. Anonymkode: f22e2...7d9 1
Doktor Dyregod Skrevet 20. september 2021 #4 Skrevet 20. september 2021 Stor forskjell om den går på odel før eller etter senior har gått bort. Er det odel før, så er det jo et helt vanlig kjøp/salg mellom far og sønn/datter. Er det etter, er det en arv som skal deles. Det om at det er nedlagt, vet jeg ikke om har noe å si. 1
anonym 4545 Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hva er vanlig i arv og odel på en nedlagt gard. Er det slik at den som arver på odel må betale søsken hver sin andel av verdien,hvis eiendom er verdt 3 mill. Anonymkode: cdffc...448 Dette er ikke noe vanskelig å svare på og oversikt uten advokat, men det fordrer en del tilleggsopplysninger. Skriver gjerne en post i kveld om temaet hvis du ikke har fått besvart dine spørsmål forut for dette. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 Er vel en grense på hvor mye dyrket utmark det må være for at det er odel. Lurer på om det er 2,5 dekar. Jeg har ikke peiling, men kommer snart opp i fordeling av arv på et nedlagt gårdsbruk. Dvs, jeg får visstnok ingenting fordi det blir skrevet over på søskenet mitt. LOl; jeg er minsteufør og trenger mer hjelp enn han🥲 Anonymkode: ae540...eaf
anonym 4545 Skrevet 20. september 2021 #7 Skrevet 20. september 2021 Forutsetninger for at det hviler odel på eiendommen er minimum 35 da dyrket/overflatedyrket eller minimum 500 da produktiv skog. Hvis man ved arv etter dødsfall skal overta eiendommen på odel er det vanlig å foreta en odelstakst som skal gjenspeile eiendommens verdi i landbrukssammenheng. Fra denne taksten kan det være aktuelt med et åsetesfradrag. Hvis taksten f eks er 3 millioner og det er 3 arvinger, må man betale ut de 2 øvrige arvingene med en million til hver. I utgangspunktet er det bo og driveplikt på en odelseiendom. Driveplikten kan vanligvis innfris ved f eks bortleie av jordveien. Man kan også søke om fritak for boplikten. Bor man i sammen kommune anses boplikten vanligvis innfridd.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er vanlig i arv og odel på en nedlagt gard. Er det slik at den som arver på odel må betale søsken hver sin andel av verdien,hvis eiendom er verdt 3 mill. Anonymkode: cdffc...448 Er det odel på gården er det andre regler som gjelder. Odelsverdien er langt lavere enn markedsverdi. Jeg har selv vært med på å kjøpe en gård på odel. Vi betalte en brøkdel av det gården var verdt. Anonymkode: 2ba69...8a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå