Gå til innhold

20åring som fortsatt følger "samværsregler"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke litt snodig at en 20åring fortsatt følger rutinene med å ha samvær med far en dag i uka og annenhver helg? Jeg tenker at en 20åring er voksen og bør begynne å leve sitt eget liv og bli selvstendig. 

Anonymkode: 2698f...647

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det feil. Mange 20 åringer som bor hjemme.

Anonymkode: 3e03c...221

• Liker 23
Skrevet

Kommer an på om hun fortsatt bor hos mor, eller har flyttet for seg selv. Har hun flyttet for seg selv er oppretthold av samværsregelen med far veldig spesiell. 

Anonymkode: 4f63b...142

• Liker 9
Skrevet

Du mener at 20-åringen skal slutte å treffe sin far jevnlig, selv om denne "bor hjemme", og heller bare er hos mor? 

Hvis dette fungerer og gir far og 20-åring et godt forhold videre, hvorfor blande seg? 

Anonymkode: 2c182...66c

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke litt snodig at en 20åring fortsatt følger rutinene med å ha samvær med far en dag i uka og annenhver helg? Jeg tenker at en 20åring er voksen og bør begynne å leve sitt eget liv og bli selvstendig. 

Anonymkode: 2698f...647

Hvorfor skulle hun slutte med det? Hun opprettholde relasjonen til mor og til far og alle har en forutsigbar rutine og hun vet hvor hun skal sove.

Anonymkode: 51674...357

• Liker 13
Skrevet

Her i huset hadde de flyttet hjemmefra da de var 20 (altså til andre steder, bort fra begge hjem), men hvis 20-åringen trives med det og synes det er greit å ha et "system" på når han/hun treffer far, så er det vel ikke noe problem for noen??

• Liker 8
Skrevet

Dette var tema med eksen og hans midterste sønn. Han fortsatte selv etter fylte 18, og faren var irritert fordi han mente at han «endelig var ferdig» med denne løsningen og kunne få «fri». Det fortsatte, og jeg forklarte han at han vil da vel fortsatt se faren sin,

men var litt også at det stadig ble krangling da gutten er litt tilbakestående, og dermed litt vanskelig. (Trass, skal ha alt på sin måte, lager leven om han ikke fikk se vold på tv, blandet seg oppi forholdet og prøvde stadig å ødelegge forholdet)

Jeg gjorde det slutt pga utroskap, men ser i ettertid at jeg ikke akkurat savner den løsningen som var, da det tok hele helga og da skulle alt styres av 18-åringen i tillegg. 

Som regel er 18-åringer mer opptatt av venner og å være ute sammen med de enn p sitte hjemme til pappa og se på Toy Story…

Anonymkode: f831b...cac

• Liker 1
Skrevet

Kjenner flere slike "tilfeller" her i Oslo, der 20-åringer studerer eller jobber i byen, og fortsatt bor hjemme, og derfor følger samværsordningen sammen med yngre søsken som før. Deres valg, hadde vel vært snodigere om de plutselig skulle bo fast hos én? 

Så ikke rarere enn at andre barn med ett hjem fortsatt bor hjemme når de er 20 (noe som er ganske vanlig her i byen). 

Anonymkode: 2742c...9fe

• Liker 13
Skrevet

Ja det syns jeg er veldig rart. På grensen til teit. 

Men. Det er hva JEG syns. På bakgrunn av mine valg og mitt liv. Da jeg var 20 var jeg samboer og gravid. Hadde vært RIMELIG teit om jeg fulgte mine foreldre’s samværsavtale da..

Skrevet

Niesen min gjør dette fortsatt, annenhver uke hos mor og far. Men hun er student nå, og alle virker å syns dette er fint så hvorfor ikke?

Anonymkode: 5442f...465

• Liker 8
Skrevet

Jeg «måtte» det. Bodde hjemme til jeg var 22 år og ferdigutdannet, og jeg skulle gjerne sluppet å dra til pappa annenhver helg, men det gikk ikke da min mor «ville ha alenetid». Jeg ville helst vært hjemme da det var enklere å komme seg til venner, og jeg var jo ikke mye hjemme. Jeg hadde jo en søster også, men tror min mor uansett ville ha huset helt for seg selv. Og på samværsdagen i uka, så kjøpte hun ikke inn middag (hun fikk kostpenger av meg, men de gjaldt ikke den dagen 😂)

Llitt offtopic men mange synes jo dette er hårreisende å bo så lenge hjemme: dette er hjelpen jeg fikk hjemmefra, har vært helt selvstendig siden og er nå gift, eier hus og har barn selv.

Anonymkode: 77ecb...240

• Liker 2
Skrevet

Ja, litt rart kanskje. Jeg sluttet å følge samværsreglene da jeg var 16-17. Da var jeg bare hos min far når jeg følte for det.

Men alle er forskjellige, og jeg har litt inntrykk av at flere gjør dette nå enn da jeg var ung. Jeg var ung på 90-tallet. 

Anonymkode: 9b209...81d

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre skilte seg så sent at det aldri var naturlig å lage samværsregler. Det medførte et utrolig stress på oss barna (som ikke var myndige) til å fordele tiden rettferdig mellom foreldrene. Jeg hadde kronisk dårlig samvittighet og synes balansen frendeles er vanskelig. Hadde noen presentert samværsregler for meg hadde jeg holdt på dem lenge.

Anonymkode: 40cf7...1b9

• Liker 5
Gjest Alterego666
Skrevet

Barn bestemmer jo for en stor del hvordan de vil styre det fra de er 12.

En 20-åring er ofte fremdeles i utdanning, og vil kanskje opprettholde samme rutine. Jeg ville hatt forståelse for dette som far, men jeg ser at stemor/TS kanskje har andre planer for farens tids- og pengebruk. Henne om det.

Skrevet

Så lenge de har lyst til det, så er det greit? Kanskje de har et godt forhold? 

Plutselig vil ting forandre seg, så bare la de ha det som de vil. 

Jeg kjenner forresten noen som er ferdig på vgs og møter begge foreldrene av plikt, fordi hun får dårlig samvittighet og ikke klarer å si ifra. Forholdet til foreldrene var vanskelig også. Det endte med at hun flyttet langt vekk for å studere og for å komme seg ut av dette systemet. Da hadde hun en god unnskyldning til å ikke måtte komme til foreldrene annenhver helg og annenhver høstferie, vinterferie og sommerferie. 

Hun er 28, og deler fortsatt jula og påska opp for være annenhver med foreldrene. 

Anonymkode: a6088...644

• Liker 1
Skrevet

Har 2 på over 18 som bor hjemme enda. De bor fast hos meg, men er en og annen helg hos far. No er disse 20 til neste år, og rekner med de flytter snart. Da de er selvstendige og flinke 😊

Anonymkode: 15537...29e

Skrevet

For meg er det rart å bo hjemme etter videregående. 

Men om man først bor hjemme er det vel ikke rart å bo i begge hjem, som før? 

Anonymkode: da97a...349

• Liker 4
Skrevet

Kanskje de begge bare synes det er hyggelig og en god måte å sørge for fast familietid? 

Anonymkode: 258b6...821

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...