Gå til innhold

Matpakke til 1-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er veldig vanskelig å lage matpakke til min 1-åring som nylig har begynt i barnehagen. Har drevet med BLW lenge, og hun spiser i teorien det meste, men av en eller annen grunn er hun ikke så opptatt av brødskiver i barnehagen, og spiser for det meste bare tilbehøret som er litt frukt og grønt. Har dere tips til noe jeg kan lage (og fryse ned) som har like mye mat i seg som brødskiva har, men som er noe litt nytt og spennende? Ingen allergier eller lignende, men det er ikke lov å ha ting med nøtter.

Anonymkode: 27019...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bananlapper og pannekaker med linser i, er det eneste min ettåring nesten alltid har spist mye av fra matpakken. 

Utenom frukt og grønt kommer egentlig nesten alt annet i retur. Men jeg sender ofte med brødskiver med pålegg jeg vet hun liker og egg/eggerøre. Jeg fokuserer på å sende med ting jeg vet hun liker, og tenker at da spiser hun hvis hun er skikkelig sulten. Hun spiser godt til frokost og kvelds da.

Anonymkode: 7fb51...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er veldig vanskelig å lage matpakke til min 1-åring som nylig har begynt i barnehagen. Har drevet med BLW lenge, og hun spiser i teorien det meste, men av en eller annen grunn er hun ikke så opptatt av brødskiver i barnehagen, og spiser for det meste bare tilbehøret som er litt frukt og grønt. Har dere tips til noe jeg kan lage (og fryse ned) som har like mye mat i seg som brødskiva har, men som er noe litt nytt og spennende? Ingen allergier eller lignende, men det er ikke lov å ha ting med nøtter.

Anonymkode: 27019...4e9

Jeg lagde masse linsegryter til barnet. Da kan man fortsette med konsistens også. 

Anonymkode: b8402...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapper, pizzasnurrer (grove), grove vafler med gulrot i røra, matmuffins, wrap i ferdigskjærte "sushi"biter.... Omelett, grove pannekaker, kokt egg i biter, fylte horn, pasta/pølse/kylling/skinkebiter.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender ikke med frukt og grønt i matboksen, det blir fort magefyll uten særlig energi for en lang og aktiv dag. Frukt får de uansett på ettermiddagen, og grønnsaker spiser de nok av hjemme. Så i barnehagen gir jeg ikke så mye alternativer i hver matpakke; banan- og havre lapper, kokt egg, skiver med masse pålegg, ostesticks, grove vafler, eggemuffins, polarbrød osv. Prøver å passe på at det er nok fiber, proteiner og sunt fett. 

Anonymkode: d3cc7...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...