Gå til innhold

Hvis du måtte velge mellom en bolig i et attraktiv område med dårlige solforhold og en bolig i et mindre attraktivt område med mye sol.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

F eks 

Bolig 1

Utsikt over skog og grøntområder.Sol om morgenen, men ikke kveldssol, litt kveldssol i juli.  Et attraktivt område generelt sett, men litt dårligere der du bor. Kort vei til byen.

Bolig 2 

Gode solforhold, men få trær i nabolaget. Kronglete å komme seg til byen. Ikke sett på som et spesielt bra område. 

Begge husene er ganske like. 

Anonymkode: ea0f2...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sol er fint, men langt nede på listen over hva som er viktig med en bolig. Her er jo alt bedre med bolig 1, da har solforhold minimalt å si.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oslo vest har jo gode solforhold. Så en IKKE case.

Anonymkode: 8fd21...381

Det er da lokale variasjoner der også som alle andre steder. 

Anonymkode: ea0f2...4e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt eksempel, bolig nr 1. Selv om solforhold er viktig for meg (hagegal). Men skulle likt huset godt ellers for å kompensere.

Anonymkode: bd44e...7ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte litt mer kronglete til byen. Men det er fordi mannen har hjemmekontor og jeg er syk. Hadde kanskje ikke valgt det samme om det ble lang pendlervei.

Jeg fikk både gode solforhold og fin utsikt da. Er du usikker så tenk litt på hverdagen begge steder. Hvor mye sitter du faktisk i sola hele året, og hvor stort problem er nabolaget? Her jeg bor er "problemet" bare at det er litt fattig, men folka er flotte og greie. Jeg bryr meg ikke om status da, og har aldri ønsket å bo sentralt. 

Høres ut som at du liker hus 1 best :)

Anonymkode: 25fce...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil helst ikke ha altfor mye sol, for det blir så jækla varmt om sommeren (bor i leilighet, så kan ikke installere varmepumpe). Utsyn er mye viktigere, det ser man jo hele tiden uansett vær.

Så definitivt nr. 1.

Anonymkode: a23fe...25d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd over 30 forskjellige hus/leiligheter, og jeg velger mye heller en småshabby 90-talls leilighet med liten balkong og sol, enn en luksusvilla fra 2016 med stor veranda hvor det er så å si null sol. Har prøvd begge deler, og sol er ekstremt viktig for meg og trivselen.

Anonymkode: b88a4...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at lite sol på sommeren kan være bra med tanke på varme. Vi har sol hele dagen om sommeren og soverommet får kveldssola, så der er det nærmest badstue om sommeren. 

Skulle jeg endret noe med beliggenheten der jeg bor hadde jeg kanskje ønsket at sola går ned/skjermes etter kl 17 pga varmen. 
Bor nærme bussterminal, tog, buss osv og det tar meg 10min å gå til sentrum 

Så jeg hadde gått for alternativ 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha levd med kronglete pendlevei i et mindre attraktivt område i 5 år, har vi nå kjøpt hus i et attraktivt område med enkel reisevei. Jeg hadde ikke byttet tilbake for all verdens sol!

Anonymkode: f571a...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det si at solen er helt borte om vinteren på hus 1?

At huset/tomten stort sett ligger i skyggen hadde vært en deal breaker for meg og jeg hadde gått for hus 2.

Anonymkode: a95ef...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er veldig viktig for meg! Samtidig hadde de andre fordelene med hus nr 1 veid opp for lite sol.. Er det mulig å kappe ned noen trær? Kappe topper sånn at man får litt mer sol? 

Anonymkode: e3147...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes solforhold er veldig viktig, spesielt noen deler av året. Er det aldri sol? Likevel er beliggenhet enda viktigere, så jeg ville gått for boligen i det attraktive området. Liker å kunne gå til butikken og ikke alltid måtte kjøre bil overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sol-sol-sol! Det er så viktig! Jeg bodde engang sånn at jeg kunne se over fjorden rett på solen. Huset mitt lå i skyggen. Og ALDRI mer!! Lengtet etter solen, så trist å ikke få sol når du ser/vet den er der! 

Anonymkode: 81962...644

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i 7 år i en leilighet i Oslo, der sola forsvant akkurat i det jeg kom hjem fra jobb. Aldri igjen. Nå er sola veldig høyt oppe på prioriteringslista, etter den opplevelsen. 

Anonymkode: 910b9...5a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er ikke så viktig, men lysforhold er ekstremt viktig for meg. Om boligen ikke slipper inn godt med dagslys er det ikke et godt hjem for meg. Så om bolig nr 1 har gode lysforhold ellers, ville jeg valgt bolig nr 1. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...