Gå til innhold

Hvor mange ord sier din 1 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ca hvor mange ord sier ditt barn på rundt 1 år? Føler du at barnet forstår mye? 

Anonymkode: 8d786...a2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma og pappa. Forstår mye, babler, peker og kommuniserer, men få ord. Ikke kommet så mange flere ved 16 mnd heller.

Anonymkode: 3ec3c...86e

Skrevet

Mamma, hade og mjau (14mnd).

Har veldig god språkforståelse og babler mye. 

Anonymkode: a58ad...876

Skrevet

7-8 ord. Forstår mye mer enn hun prater. Blir 1 år til uka.

Anonymkode: 530fb...caa

Skrevet

Vår yngste er 1,5 år nå, men sa ingen ord da hun var 12 mnd. Jeg husker at storesøsteren sa i hvert fall hei, hadet, mann og jakke på ettårsdagen sin, fordi vi var på et venterom hos legen og hun storkoste seg med å snakke med og om folk som kom og gikk der. Den eldste snakket en god del tidligere enn den yngste. Men jeg tror ikke det er så stor forskjell på språkforståelsen.

Anonymkode: baece...7f2

Skrevet

Sa kanskje 10 ord da, men kunne mange tegn:

båt, motorsykkel, helikopter, amme, ferdig, katt, mamma, hund, pappa osv. tegnforrådet var kanskje på 50 tegn. 

Anonymkode: 05d1d...81b

Skrevet

Takk for svar dere! Eldstemann her var litt sent ute og snakket ikke noe særlig før etter at han fylte to, og nå har jeg en på 13 mnd som sier over 20 ord og setter sammen noen enkle ord f.eks «mer vann» eller «pappa her». Jeg føler at han skjønner alt vi sier til han, han henter det vi ber om, putter den røde klossen i riktig boks osv. Min første var som sagt litt sen så jeg føler jo nr.2 er kjempetidlig nå, hva tenker dere? 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ca hvor mange ord sier ditt barn på rundt 1 år? Føler du at barnet forstår mye? 

Tror ikke det var noe særlig mer enn mamma og pappa de kunne si da de var rundt 12mnd.

Og begge mine har vært ganske tidlig ute språklig utover i andre leveår. Jenta er 20 mnd nå og prater i setninger på 5-6 ord. 

Anonymkode: d8d7a...cda

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svar dere! Eldstemann her var litt sent ute og snakket ikke noe særlig før etter at han fylte to, og nå har jeg en på 13 mnd som sier over 20 ord og setter sammen noen enkle ord f.eks «mer vann» eller «pappa her». Jeg føler at han skjønner alt vi sier til han, han henter det vi ber om, putter den røde klossen i riktig boks osv. Min første var som sagt litt sen så jeg føler jo nr.2 er kjempetidlig nå, hva tenker dere? 

Snakker mer enn min på 18 mnd. :)

Anonymkode: 8cfcf...c7a

Skrevet

Vår er 11 mnd. Sier mamma, men oftest er det ma-ma-ma-ma-ma..  

I tillegg har vi hørt vov vov, eller wow av og til, samt hei. 

Er mest babling foreløbig da. Spesielt a, æ, og tu/du/da da lyder

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en pratsom fireåring. Hun sa ikke så mye før ved 18 måneders alder og hun hadde ingen "ordentlige" ord da hun fylte 1 år. Hadde noen uttrykk av type "ga-bapp" som jeg tolket som " se der" 🙂

Anonymkode: 2cd22...3b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Min eldste sa sitt første ord "mamma" når han var 20 mnd. Enkle setninger av tre ord da han var 3,5 år. Er nå 4,5 og stor fremgang.

Yngste hadde et par ord ved 1 års alder. Er nå 2,5 år og snakker så å si like bra som storebror.

Anonymkode: 6aa29...f61

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min eldste sa sitt første ord "mamma" når han var 20 mnd. Enkle setninger av tre ord da han var 3,5 år. Er nå 4,5 og stor fremgang.

Yngste hadde et par ord ved 1 års alder. Er nå 2,5 år og snakker så å si like bra som storebror.

Anonymkode: 6aa29...f61

Takk for svar! Er nok fare for at storebror blir tatt igjen etter hvert her også 😅 føler du at eldstemann merker det/reagerer negativt på å bli tatt igjen av yngste? 

Skrevet

Følte ikke at det var så mye forståelse før det var en enorm utvikling mellom 12-18 mnd. Tror ikke det var så mye språk før det heller. Muligens noe som lignet på mamma, pappa og egg.

Skrevet

Tvillinger 16 mnd. Sier ca 3-4 ord hver.. forstår det meste

Anonymkode: ff1e9...b4d

Gjest rampenissen72
Skrevet

11 mnd. Sier kun nei 😂😅 Babbler mama og papa, men vet ikke om det er bevisst eller bare prat. 

Skrevet

15 mnd. Hun kan rundt 30 ord, og endel dyrelyder (ku, gris, hund osv). Så kan hun telle til 3. Hun forstår endel, men ikke alltid hun gidder høre om hun ikke vil. Hun bare rister på hodet da, og fortsetter 😅

Anonymkode: 2e732...ed3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...