kari2 Skrevet 20. september 2021 #1 Del Skrevet 20. september 2021 Hei! Har begynt på fodmap- dietten nå, og syns det er vanskelig. Så mye av min vanlige mat jeg ikke kan spise. Foreløpig har jeg gjort det enkelt og bare spist enkel mat man skal tåle. Det har blitt knekkebrød og laktosefri youghurt med diverse i. Men sånn kan man jo ikke holde på. Vil ikke bli feilernært heller. Noen som vil være med i en støttetråd, hvor vi kan dele tips og triks og erfaringer? Tenkte å prøve meg på å lage en sånn surdeigsstarter nå, som jeg kan bake diverse med. Må få opp motivasjonen og eksperimentere med oppskrifter. Blir glad for alle innspill:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #2 Del Skrevet 20. september 2021 kari2 skrev (6 timer siden): Hei! Har begynt på fodmap- dietten nå, og syns det er vanskelig. Så mye av min vanlige mat jeg ikke kan spise. Foreløpig har jeg gjort det enkelt og bare spist enkel mat man skal tåle. Det har blitt knekkebrød og laktosefri youghurt med diverse i. Men sånn kan man jo ikke holde på. Vil ikke bli feilernært heller. Noen som vil være med i en støttetråd, hvor vi kan dele tips og triks og erfaringer? Tenkte å prøve meg på å lage en sånn surdeigsstarter nå, som jeg kan bake diverse med. Må få opp motivasjonen og eksperimentere med oppskrifter. Blir glad for alle innspill:D Jeg spiser low food map og plsntebaset og deler litt av hva jeg spiser Sellerirot og paprikasuppe - 2-3 personer 4 spisse paprika, frø og hinner fjernet og kuttet i biter 1/2 sellerirot, i terninger 1/2 liter kraft (grønnsakskraft for vegansk, ellers hva du liker og har. Denne er er lav FODMAP om du ikke lager selv. https://shop.noba.app/products/concentrated-vegetable-stock Salt og pepper Hvitløksolje (se link for oppskrift) Varm opp ca. 2 ss hvitløksolje i en gryte. Ha i alle grønnsakene, og la dem frese en stund mens du rører av og til. De må ikke bli brent, bare mykne litt og bli litt gyldne ytterst. Hell på kraft, og la det småkoke under lokk i ca 20 minutter.Sjekk med en kniv at sellerirotbitene er helt myke. Kjør stavmikseren oppi gryta til alt er en helt jevn, tykk puré med nydelig rødfarge. Smak til med pepper og salt. Servér gjerne med ristede gresskarkjerner til, og noen dråper gresskarfrøolje om du har. Ellers kan jeg ikke komme på noen friske urter som blir feil her.. Har du surdeigsbrød også, blir det bare velstand! https://lyngstadernaering.no/2017/10/26/hvitloksinfusert-olje-lavfodmap/ Sqaushpizza Bunn 1 ss surdeigsstarter 150 gram finmalt spelt (+ mer til neste dag) 1 1/2 dl lunkent vann 1 klype salt Bland sammen, dekk til med plast og la heve over natt, eller i ca 8 timer. Etter heving tilsetter du 2 ss olivenolje og deretter tilsetter du litt og litt speltmel og elter inn til deigen blir fast, men ikke hard. Dekk med plast og sett til heving igjen. La den stå til den har hevet til dobbel størrelse, 6-8 timer. Nå kan du lage pizza. Saus 4 sellerirot, finhakket 2-3 ss hvitløksolje 2 bokser hakkede tomater 2-3 ss tomatpuré Frisk eller tørket basilikum, persille, oregano.. ta hva du har og liker best. Jeg bruker ca 2 ts av hver av disse hvis de er tørket, en neve om de er friske Ca 1 ts salt, smak til Noen runder med pepperkverna 1-2 ts balsamico eddik 1-2 ts sukker Fres finhakket sellerirot i hvitløksolje på middels varme, mens du rører i blant, til de mykner litt, det tar ca 5 minutter. Pass på at det ikke brunes noe særlig. Ha i tomatboksene, tomatpuré, og krydder. La småkoke i 10-15 minutter under lokk, til sellerirotbitene er helt myke og faller fra hverandre. Kjør stavmikseren oppi gryta til alt er finmost. Smak til med balsamicoeddik og sukker, og eventuelt litt mer salt. Sett ovnen på 250 grader. Kjevle ut den ferdig hevede pizzadeigen på en smurt non-stick stekeplate. Stryk på et lag med tomatsaus. Legg på dine favorittgrønnsaker i et tynt lag. Ha på godt med oregano, og drypp over litt hvitløksolje. Stek høyt i ovnen i ca 10 minutter. Dryss på litt maldonsalt, og fersk basilikum hvis du har. Squash er godt, men bruk tynne skiver, for de avgir mye vann. Vi vil ikke ha soggy pizza! Etter 10 minutter i ovnen er bunnen sprø, og grønnsakene passe stekt. Linsegryte 200 gram chana dal linser(disse er trygge for low food map),skylt og bløtlagt i ca 2 timer 1 boks hermetiske tomater 2 ss hvitløksolje 1-2 ts revet/finhakket ingefær 1 grønn chili i tynne ringer (med frø for sterk curry, uten frø for mild) 3-6 dl grønnsakskraft 1 kokosolje for vegansk variant 1 ts cuminfrø 1 ts gurkemeie 1 ts garam masala 1 ts malt koriander 1/2 ts sukker Salt og pepper Limebåter og 1 stor neve frisk koriander til servering Kok linsene i ca 30 minutter (Dette kan du gjerne gjøre dagen før). Pass på at de ikke blir så myke at de går i oppløsning. I en annen kjele smelter du smør og hvitløksolje, og har i cuminfrøene. La de steke til de begynner å dufte, pass på at de ikke blir brent. Tilsett ingefær og chili, og boksen med tomater. Bland godt, og tilsett gurkemeie, garam masala og malt koriander. La småkoke i 5 minutter, mens du rører om i blant. Tilsett de kokte linsene, og så mye kraft du synes passer. Smak til med sukker, salt og pepper, og servér med et generøst dryss med frisk koriander, og nypresset lime til. Bowl Quinoa 1 dl quinoafrø 2 dl vann Slik gjør du: Skyll quinoaen og ha over i en kjele. Tilsett vann og kok opp på medium varme - sett lokket på kjelen. Når du hører det koke, gir du den ca 10 minutter. Trekk kjelen av platen og la quinoaen stå i 10 minutter til, fremdeles med lokket på. Ferdig! Les mer om hvordan koke quinoa her Ovnsbakte grønnsaker ½ søtpotet (lavFODMAP inntil 75 g per måltid) 2 gulrøtter 1 pastinakk 2 ss rapsolje 1 ts spisskummen 1 ts paprikapulver ½ ts oregano kajennepepper etter eget ønske salt og pepper Slik gjør du: Sett ovnen på 200 grader og kle et stekebrett med bakepapir. Skrell og kutt opp grønnsakene i like store biter, på størrelse med en terning. Ha grønnsakene over i en bolle sammen med olje og krydderet. Bland godt sammen og fordel utover stekebrettet. La grønnsakene steke i 15-20 minutter (avhengig av hvor store biter du har). Yoghurtdressing med dill 2 dl kokosyoghurt naturell En skvis sitronsaft 1 ts tørket dill eller 2 ss hakket frisk dill Litt salt og pepper Slik gjør du: Bland sammen ingrediensene i en skål og smak til med dill, salt og pepper. Jeg liker å bruke tørket dill i denne, da det gir en sterkere smak av dill. Andre ingredienser Babyleaf salat Kokt, avkjølt quinoa Edamame-bønner* (lavFODMAP inntil 90 g per måltid) Agurk Paprika Alfalfaspirer Granateplekjerner Bland alt sammen og hell over dressing Wok 150 g bokhvete hel 1 god klype maldonsalt Bokhvete skal skylles i kokende vann for å få bort et fargestoff som noen kan være allergisk mot. Skyll først i kokende vann og så i kaldt vann. Kok opp 3 dl vann, hell i de skylte bokhvetekornene og la det koke i 10 min under lokk. Skru av platen og la det stå i 10 min til. Strø over maldonsalt og sett til side til woken er ferdig. Lag woksausen 1 dl tamari (eller soyasaus) 1 ts maizena 1/2 lime saften 2 ts sesamolje 2 ss lønnesirup 2 ss peanøttsmør 1 ss revet ingefær 1 ss sriracha (kan sløyfes) Rør ut maizena i litt vann til det er klumpfritt. Ha det i et glass med lokk, tilsett resten av ingrediensene og rist til det er godt blandet. Sett til side. Wok 1/2 brokkoli i små buketter 1/2 rød paprika i staver 1/2 purre skråskjært 1/2 squash i skiver 1 boks minimais 1 boks vannkastanjer 1 boks bambusskudd 100 g frosne pillede edamamebønner 1 vårløk i ringer til servering Litt sesamfrø til servering I en middels varm stor sautepanne, eller stekepanne, med litt nøytral olje, stekes brokkolibuketter, paprika, purre og squash i 4-5 minutter. Tilsett edamame, minimais, bambusskudd og vannkastanjer. Hell over woksausen og la det småputre i 3-4 minutter, til sausen tykner. Strø over vårløk og sesamfrø før servering. Grøt 25 g havregryn 25 g hirseflak 1 ss chiafrø 2 dl mandelmelk 1 klype maldonsalt 1/2 banan i skiver 1 ss peanøttsmør 1 ss gojibær Ha havregryn, hirseflak, chiafrø, proteinpulver, salt og mandelmelk i en kjele. La det småkoke til grøten har ønsket tykkelse. Jeg liker den ganske tykk. Når grøten har fått ønsket konsistens har du det over i en skål og legger på banan, peanøttsmør og gojibær. NYT! Anonymkode: 2706d...24b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 21. september 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 21. september 2021 Tusen takk! Så innmari snilt av deg😀 Er du vegetarianer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå