Gå til innhold

Amming for enhver pris? Morsmelk vs. erstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norske helsemyndigheter anbefaler at barn fullammes til 6mnd og at de får morsmelk til de er 1 år og gjerne lenger. WHO anbefaler morsmelk til barnet er 2 år. Det sies å ha betydelige helsefordeler for både den ammende og barnet.

Så er det noen som mener at morsmelk og amming er oppskrytt og at ammeaktivismen har gått for langt. At erstatningen er blitt såpass bra i dag og at morsmelkens helsefremmende egenskaper er overdrevet, slik at summen blir at det ikke er så nøye hva man velger. Og andre mener at erstatning faktisk er bedre, for eksempel pga. miljøgifter (funfact: nordmenn er visstnok i verdenstoppen på antall miljøgifter i kroppen).

Det er opp til hver enkelt å bestemme selv, med veiledning fra helsepersonell. Men må innrømme at jeg har noen ganger selv tenkt at enkelte tar på seg rollen som ammemartyr og tvinger seg igjennom amming (kanskje smertefull og traumatisk) når det kanskje hadde vært bedre for både mor og barn å gi seg. Er morsmelk virkelig SÅ mye bedre at man bør hylles for å standhaftig amme til tross for ammeplager som forferdelige smerter, betennelser, abcesser og utallige antibiotikakurer, åpne sår, osv.?

Hva mener du? Grunngi svaret, ikke bare "x er best, ferdig snakka".

Kjør debatt!😁

Anonymkode: 92506...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mener folk tar på seg rollen som ammemartyr har du rett og slett lite forståelse for psykologien og biologien som ligger bak. Og det er jo greit, de fleste forstår lite av den, også mor sin står midt oppi det. Men det handler om sterke instinkter vi har, og når man står midt i det vil instinktene for noen slå så sterkt til at det å gi seg plutselig er ekstremt vanskelig. Husk at fra naturens side betyr det å ikke amme sitt barn at det dør. Vår primitive hjerne klarer ikke ta innover seg det rasjonelle. Vi VET jo at det ikke dør, men de primitive instinktene kan være så sterke at det faktisk er krevende å stå i det. Og da trenger mor støtte og forståelse. Noen ganger skal det jo sååå lite til for at ammingen fungerer, hvis bare mor får de gode rådene! 

Morsmelk er best på mange områder, det er så godt dokumentert at jeg ikke skjønner hvorfor man gidder å diskutere det. Men mme er også bra, og i spørsmålet om amming vs mme må man jo vurdere alt som spiller inn. Morsmelk er ikke så bra at det overveier ulempene ved en deprimert mor! 

Det er også viktig å huske at det er mye med morsmelkens gunstige effekter vi ikke forstår fullt ut ennå. Morsmelken har komponenter som mme aldri vil kunne oppnå, og det kan tenkes at disse komponentene har effekter vi ennå ikke forstår. Forskning på tarmflora er jo fortsatt helt i startgropa, og hvilken effekt det har på helse (og overvekt for eksempel) senere i livet. Morsmelk påvirket tarmfloraen helt helt annerledes enn mme. Vi er ikke i mål med å forstå morsmelk. 

Noen vil sikkert hevde jeg er ammeaktivist. Ok. Men jeg bryr meg ikke om hva andre velger eller gjør, for meg er det bare viktig at de som ønsker å amme får støtte til å få det til. Og på enkelte områder er den støtten fortsatt altfor dårlig, fordi kompetansen hos helsepersonell suger. 

Dette er jo ikke unikt for menneskemelk. Alle pattedyr har best av sin egen arts morsmelk. Men vi er dyktige som har klart å lage et så godt erstatningsprodukt som morsmelk, og på individnivå betyr ikke valget veldig mye her i høyinntektsland. 

Jeg syns også mange underdriver effekten av antistoffene. "Det er bare antistoffer barnet går glipp av". For det første, nei. Morsmelk skiller seg fra mme på langt mer enn det. For det andre, BARE antistoffer? Barn som har fått antibiotika tidlig i livet har flere utfordringer senere, så å unngå infeksjoner vha morsmelk syns jeg jammen ikke er BARE. Det betyr ikke at mme-barnet vil få en infeksjon, eller at mm-barnet ikke får en infeksjon, men rent statistisk er mm-barnet bedre beskyttet. 

Det var mine tanker. Flere kommer til å krangle med meg her, og jeg har deltatt i så mange ammedebatter at ærlig talt, jeg gidder ikke gå inn i diskusjonene mer. 🙃 Så lenge de som ønsker å amme får støtte får alle andre tenke hva de vil. :)

Anonymkode: 47ab3...36e

• Liker 8
Gjest Elder Millennial
Skrevet (endret)

Jeg synes at folk legger for mye vekt på hvor viktig dette er. Morsmelk er best og ofte mest praktisk, men det betyr jo ikke at morsmelkerstatning er dårlig. 

Kan du amme så er det helt tipp topp. Hvis du ikke får det til, uansett grunn så er morsmelkerstatning ett fullgodt alternativ. Ingen skal ha dårlig samvittighet for at de ikke får til ammingen. 

Endret av Elder Millennial
Skrevet

Morsmelk er selvsagt aller best, så lenge mor trives med det.

Om mor blir deprimert, har vondt etc av ammingen, så er erstatning best.

Om man ammer eller gir erstatning er egentlig samme pokker. Folk må gjøre som de selv ønsker, erstatningen er idag et kjempe godt alternativ. 

Det legges altfor stort fokus på amming, om hvor viktig det er etc, så mor kan fort føle seg mislykket om det ikke går seg til. Det er forferdelig trist at flere føler en skam over å gi barnet erstatning, slik skal det ikke være!

Anonymkode: ae3ee...e0a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du mener folk tar på seg rollen som ammemartyr har du rett og slett lite forståelse for psykologien og biologien som ligger bak. Og det er jo greit, de fleste forstår lite av den, også mor sin står midt oppi det. Men det handler om sterke instinkter vi har, og når man står midt i det vil instinktene for noen slå så sterkt til at det å gi seg plutselig er ekstremt vanskelig. Husk at fra naturens side betyr det å ikke amme sitt barn at det dør. Vår primitive hjerne klarer ikke ta innover seg det rasjonelle. Vi VET jo at det ikke dør, men de primitive instinktene kan være så sterke at det faktisk er krevende å stå i det. Og da trenger mor støtte og forståelse. Noen ganger skal det jo sååå lite til for at ammingen fungerer, hvis bare mor får de gode rådene! 

Morsmelk er best på mange områder, det er så godt dokumentert at jeg ikke skjønner hvorfor man gidder å diskutere det. Men mme er også bra, og i spørsmålet om amming vs mme må man jo vurdere alt som spiller inn. Morsmelk er ikke så bra at det overveier ulempene ved en deprimert mor! 

Det er også viktig å huske at det er mye med morsmelkens gunstige effekter vi ikke forstår fullt ut ennå. Morsmelken har komponenter som mme aldri vil kunne oppnå, og det kan tenkes at disse komponentene har effekter vi ennå ikke forstår. Forskning på tarmflora er jo fortsatt helt i startgropa, og hvilken effekt det har på helse (og overvekt for eksempel) senere i livet. Morsmelk påvirket tarmfloraen helt helt annerledes enn mme. Vi er ikke i mål med å forstå morsmelk. 

Noen vil sikkert hevde jeg er ammeaktivist. Ok. Men jeg bryr meg ikke om hva andre velger eller gjør, for meg er det bare viktig at de som ønsker å amme får støtte til å få det til. Og på enkelte områder er den støtten fortsatt altfor dårlig, fordi kompetansen hos helsepersonell suger. 

Dette er jo ikke unikt for menneskemelk. Alle pattedyr har best av sin egen arts morsmelk. Men vi er dyktige som har klart å lage et så godt erstatningsprodukt som morsmelk, og på individnivå betyr ikke valget veldig mye her i høyinntektsland. 

Jeg syns også mange underdriver effekten av antistoffene. "Det er bare antistoffer barnet går glipp av". For det første, nei. Morsmelk skiller seg fra mme på langt mer enn det. For det andre, BARE antistoffer? Barn som har fått antibiotika tidlig i livet har flere utfordringer senere, så å unngå infeksjoner vha morsmelk syns jeg jammen ikke er BARE. Det betyr ikke at mme-barnet vil få en infeksjon, eller at mm-barnet ikke får en infeksjon, men rent statistisk er mm-barnet bedre beskyttet. 

Det var mine tanker. Flere kommer til å krangle med meg her, og jeg har deltatt i så mange ammedebatter at ærlig talt, jeg gidder ikke gå inn i diskusjonene mer. 🙃 Så lenge de som ønsker å amme får støtte får alle andre tenke hva de vil. :)

Anonymkode: 47ab3...36e

Ammemartyr var satt litt på spissen ;) Er enig med deg i at det er viktig med god opplæring og støtte slik at de som vil får det til. Og som du skriver, noen ganger er det bare små justeringer skal til. Amming og ammestart kan være krevende, mer for noen enn andre. Og det er beundringsverdig å få til. Men for de som lider seg igjennom det i flere måneder og gruer seg til hver amming fordi det er smertefullt eller traumatisk, det synes jeg faktisk ikke man skal hylle. Leste om ei som ammet ut det anbefalte tidsrom, til tross for betennelse etter betennelse, abcesser og mange runder antibiotika. Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være forsvarlig eller prisverdig! Lurer på om det finnes forskning på hvordan dette (ammeproblemer) påvirker tilknytning, mors psyke og risiko for depresjon?🤔

Man kjenner ikke fullt ut effekten av morsmelk, men det gjør man heller ikke effekten av miljøgifter (inkl. cocktaileffekt). (Og ja, erstatning inneholder vel noe det også, men ser for meg at det overvåkes mer nøye?)

• Liker 1
Skrevet

Wow! DETTE visste jeg ikke:

Bent Høie og Helsedirektoratet sier nei til at dagligvarekjedene kan gi billigere morsmelkerstatning gjennom bonusordninger. 

Anonymkode: b8626...329

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bent Høie og Helsedirektoratet sier nei til at dagligvarekjedene kan gi billigere morsmelkerstatning gjennom bonusordninger. 

Dette er politikk på høyt plan. Fra min tid som apotekansatt jobbet jeg i enkelte apotek der sjefen hadde bestemt at vi skulle holde alle mme-varer skjult på lageret. Når folk spurte etter de skulle vi «avhøre» de om hvorfor de ville kjøpe det og nekte salg hvis de ikke hadde snakket med lege først. Helt sykt.

I andre apotek jeg jobbet hadde vi en mye mer liberal holdning og lot folk kjøpe det de trengte, selvsagt med veiledning om bruken men ikke den mistenkeliggjøringen.

Anonymkode: 209ae...417

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er politikk på høyt plan. Fra min tid som apotekansatt jobbet jeg i enkelte apotek der sjefen hadde bestemt at vi skulle holde alle mme-varer skjult på lageret. Når folk spurte etter de skulle vi «avhøre» de om hvorfor de ville kjøpe det og nekte salg hvis de ikke hadde snakket med lege først. Helt sykt.

I andre apotek jeg jobbet hadde vi en mye mer liberal holdning og lot folk kjøpe det de trengte, selvsagt med veiledning om bruken men ikke den mistenkeliggjøringen.

Anonymkode: 209ae...417

Det er kanskje påvirket av Mor-barn-vennlig initiativ? Der står det f.eks at personalet på barsel ikke skal bruke produktnavn eller bruke utstyr med synlig navn på MME-produsent, og heller ikke gi MME med mindre det er medisinsk nødvendig.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn har det vært i ihvertfall 10 år. Det er samme greia med flere ting. 

Har ikke barn og skal ikke ha, så for meg spiller det ingen rolle hva man forer avkommet med så lenge det er noe næringsrikt. Men én av grunnene til at de ikke vil at mme skal få for mye hype er fordi u-land ser til I-land for helseråd, og handelsstanden ekstrempusher det som selges i vesten. Og de så en trend der fattige valgte å bruke pengene sine på mme istedenfor å amme fordi det er populært i vesten så de trodde det var bedre for barnet, og barna ender opp med å dø av sult fordi mødrene ikke har råd til å kjøpe riktig mengde mme og fordi de bruker skittent vann. 

Endret av Saph
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Norske helsemyndigheter anbefaler at barn fullammes til 6mnd og at de får morsmelk til de er 1 år og gjerne lenger. WHO anbefaler morsmelk til barnet er 2 år. Det sies å ha betydelige helsefordeler for både den ammende og barnet.

Så er det noen som mener at morsmelk og amming er oppskrytt og at ammeaktivismen har gått for langt. At erstatningen er blitt såpass bra i dag og at morsmelkens helsefremmende egenskaper er overdrevet, slik at summen blir at det ikke er så nøye hva man velger. Og andre mener at erstatning faktisk er bedre, for eksempel pga. miljøgifter (funfact: nordmenn er visstnok i verdenstoppen på antall miljøgifter i kroppen).

Det er opp til hver enkelt å bestemme selv, med veiledning fra helsepersonell. Men må innrømme at jeg har noen ganger selv tenkt at enkelte tar på seg rollen som ammemartyr og tvinger seg igjennom amming (kanskje smertefull og traumatisk) når det kanskje hadde vært bedre for både mor og barn å gi seg. Er morsmelk virkelig SÅ mye bedre at man bør hylles for å standhaftig amme til tross for ammeplager som forferdelige smerter, betennelser, abcesser og utallige antibiotikakurer, åpne sår, osv.?

Hva mener du? Grunngi svaret, ikke bare "x er best, ferdig snakka".

Kjør debatt!😁

Å amme er det beste i en normal situasjon.

Dersom ammingen av ulike årsaker er vanskelig å gjennomføre for mor kanskje pga mor har vært utsatt for overgrep og av andre årsaker har problemer med å ha noen inntil sin hud. 
Eller hvis barnet ikke klarer suge skikkelig, eller hvis barnet har så mange tilleggsutfordringer og i tillegg ikke klarer å suge pluss gjerne har melkeallergi og refluks pluss pluss at det å prøve å presse gjennom amming blir en for stor påkjenning for å være en god mor.

Så er det greit å velge det å ha overskudd til å ha en fin tid sammen med barnet fremfor det å produsere den beste melka.

MME er jo bra men MM er likevel best men det er ikke sånn at man på død og liv skal ha puppen.

Anonymkode: 63d77...ee9

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er fordi det ikke skal være reklame på ernæring til barn. I Norge er det egentlig ikke så farlig, men når det er i land med dårligere vannkvalitet kan mme være krise. Så Who anbefaler at alle land fører nulltoleranse på reklame 

Anonymkode: de966...fcb

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er som følge av WHO-koden og norsk lovgivning om markedsføring av mme. 

Skrevet

Mme er ultraprosessert. Forskning på dette er helt i startgropa, men uktraprosessert mat kan ha mye helseplager med seg. Om man har et (reellt) valg mellom ultraprosessert eller 100% naturlig mat til babyen sin vet jeg hva jeg ville velge..

Anonymkode: d7d76...62d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...