AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Studerte 4 år på privatskole i USA før jeg begynte på sivilingeniørstudiet ved NTNU da jeg var 23. Blir ferdig neste år (er da 29 siden jeg har trengt et år lengre) og vil få startlønn på ca 600 000. Har ingen annen gjeld men også ingenting oppspart. Er situasjonen min katastrofal? Vil jeg bli 40 før jeg kommer inn på boligmarkedet? Anonymkode: cd788...c60
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 Ja, det er krise for økonomien din når du vil inn på boligmarkedet.. Du må spare deg opp en saftig egenkapital garantert på over 1 million, hvis du ikke får hjelp av familie. Anonymkode: 44493...9ac 10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 Jeg har også så mye etter USA studier. Vil på ingen måte si det er katastrofalt, men det påvirker jo selvsagt hvor mye du må trenge i egenkapital. Jobber nå med mindre startlønn enn du skriver her og regner med å kjøpe bolig om 1-2år. Har utsatt studielånet nå for å spare til bolig først. Riktignok sammen med partner, men hen har nesten like mye studielån som meg. Vi trenger ikke en så stor egenkapital som personen over her skriver. Bruk boliglånskalkulator feks hos DNB. Når jeg har kjøpt må jeg betale ca 4700kr i mnd i 20 år, og dette tenker jeg er helt overlevbart. Flere av de norske jeg studerte med eier bolig nå, så ikke hør på alle som katastrofemaximerer. Anonymkode: c2c4c...61c 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #4 Skrevet 20. september 2021 Dersom du har 4 år i USA, og deretter siving på NTNU - er det ikke mulig å få mer enn 600’ i startlønn? Du bør i alle fall kunne stige raskt. Hva studerte du i USA? Det er nok litt krevende å kjøpe med det studielånet, og heller ingenting i egenkapital. For EK må du uansett ha. Hva med å kjøpe sammen med noen (en venn eller foreldre om du ikke har partner)? Anonymkode: f8672...b32 4
Gjest Niek79 Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 Dette ordner seg. Er du villig til å flytte på deg så kan du tjene mye penger som sivilingeniør.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (1 time siden): Dette ordner seg. Er du villig til å flytte på deg så kan du tjene mye penger som sivilingeniør. Hva tenker du om at jeg er sent ferdig? Altså som 29-åring? Anonymkode: cd788...c60
Gjest Niek79 Skrevet 20. september 2021 #7 Skrevet 20. september 2021 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tenker du om at jeg er sent ferdig? Altså som 29-åring? Anonymkode: cd788...c60 Det har liten betydning. Hvilken linje har du gått? Endret 20. september 2021 av Niek79
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 Niek79 skrev (54 minutter siden): Det har liten betydning. Hvilken linje har du gått? Hvorfor er det ikke viktig? Trodde de fleste ferdigutdannede var rundt 25 og at det ble ansett som negativt å være eldre. Jeg begynte på maskin (gikk 3 år) og hoppet så over til indøk med fordypning maskin. Anonymkode: cd788...c60
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #9 Skrevet 20. september 2021 Kan du bo hjemme i noen år og spare opp ek ? Anonymkode: 9a6ed...4ae 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #10 Skrevet 20. september 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du bo hjemme i noen år og spare opp ek ? Anonymkode: 9a6ed...4ae Jeg gjorde dette, ts. Var ferdig som 27-åring og hadde nesten like mye som deg i lån. Bodde hjemme og sparte ek. Fikk kjøpt som 29-åring Anonymkode: 4345e...fc2
AprilLudgate Skrevet 20. september 2021 #11 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker du om at jeg er sent ferdig? Altså som 29-åring? Anonymkode: cd788...c60 Akkurat det er egentlig bare fordel slik jeg ser det. Det er et relativt skyhøyt lån, men vanlig når en har betalt privatskole vil jeg tro. Men om du skal inn på markedet i Oslo er det relativt umulig uansett om du ikke får ganske mye i EK fra foreldre. Om du får tilbud andre steder hadde jeg vurdert dem, fordi man får SÅ mye mer for lønnen sin. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #12 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du bo hjemme i noen år og spare opp ek ? Anonymkode: 9a6ed...4ae Nei, det holder jeg ikke ut. Men kan bo i kollektiv. Anonymkode: cd788...c60 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #13 Skrevet 20. september 2021 Fløff skrev (1 minutt siden): Akkurat det er egentlig bare fordel slik jeg ser det. Det er et relativt skyhøyt lån, men vanlig når en har betalt privatskole vil jeg tro. Men om du skal inn på markedet i Oslo er det relativt umulig uansett om du ikke får ganske mye i EK fra foreldre. Om du får tilbud andre steder hadde jeg vurdert dem, fordi man får SÅ mye mer for lønnen sin. Hvorfor er det en fordel tenker du? Nei, tenker å bli i Trondheim men dyrt her og. Får ingenting av foreldre. Anonymkode: cd788...c60
AprilLudgate Skrevet 20. september 2021 #14 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det en fordel tenker du? Nei, tenker å bli i Trondheim men dyrt her og. Får ingenting av foreldre. Anonymkode: cd788...c60 Jeg jobbet riktignok mellom bachelor og master, men ble ferdig og startet i ny jobb når jeg var 27. Da i et mannsdominert typisk «ingeniørarbeidsplass». Og jeg tror jeg dro litt nytte av at jeg var noen (riktignok få) år eldre enn de andre nyutdanna mtp å passe mer sosialt inn? Føltes iallefall slik. Og jeg vet ikke om det var aldersbetinget, men jeg fikk tilbakemeldinger som kanskje tydet på at jeg hadde sterkere evner til refleksjon enn endel andre i kullet (det ble sagt rett ut). Men ellers var jeg jo «hun/de unge» ganske lenge - helt inntil jeg selv møtte nyutdannede og plutselig hadde 10 år+ siden utdanning og tenkte «hjelp så ung den nyutdanna der er». Man kan være veldig dyktig teoretisk som ganske ung og fersk, men jeg tror det praktiske i jobbsammenheng kommer litt lettere inn om man er litt eldre. Det handler jo litt om livserfaring, at man har opplevd noe annet enn å bare «seile sjøen». Og de som har byttet litt fag ser gjerne et felt fra ulike vinkler - fordi de har trent seg til ulike måter å analysere ting på. Om du er singel osv hadde jeg bare fortsatt å bo i kollektiv for å spare mest mulig. Lettere når man er godt vant med studentvaner 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #15 Skrevet 20. september 2021 Til å sammenligne, Jeg har 500 000 i studielån. 500 000 i lønn. 700 000 i EK. og fikk avslag på lån i banken i dag. Er helt knust. har et barn 50%.. Anonymkode: 9a6ed...4ae
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #16 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Til å sammenligne, Jeg har 500 000 i studielån. 500 000 i lønn. 700 000 i EK. og fikk avslag på lån i banken i dag. Er helt knust. har et barn 50%.. Anonymkode: 9a6ed...4ae Har du prøvd flere banker? En annen ting er å forsøke seg i januar - tidlig. Mange banker har lånt ut mye på slutten av året på rammen de har. Anonymkode: eefbe...9af 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #17 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du prøvd flere banker? En annen ting er å forsøke seg i januar - tidlig. Mange banker har lånt ut mye på slutten av året på rammen de har. Anonymkode: eefbe...9af Ja jeg får bare fortsette å prøve..Fikk godkjent lån i sommer, og avslag nå når jeg skulle fornye lånesøknaden. på grunnlag at jeg hadde noe høyere inntekt i fjor. Jeg har ikke forsøkt flere banker ennå. Men det blir nok husbanken neste. Anonymkode: 9a6ed...4ae
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #18 Skrevet 20. september 2021 Jeg har 1.1 million og stresser ikke Anonymkode: 2eb63...b8e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #19 Skrevet 20. september 2021 Det er jo et vesentlig høyere studielån enn normalt, men allikevel et av de bedre lånene man kan ha. Problemet er nok at du ikke har noe oppspart. Jeg er 24, studert i 4 år og har ca. 800K i studielån. Fått en god jobb da, tjener nå ca. 700K/året. Kjøpte min første leilighet nå for et halvt år siden. Jeg ville begynt å spare så mye jeg kan om jeg var deg. Om du så har 200K i «egenkapital» så vil det jo vise at du har spart og vært opptatt av det, da kan det være muligheter for deg. Anonymkode: e6f5a...eab 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #20 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Til å sammenligne, Jeg har 500 000 i studielån. 500 000 i lønn. 700 000 i EK. og fikk avslag på lån i banken i dag. Er helt knust. har et barn 50%.. Anonymkode: 9a6ed...4ae Skjønner frustrasjonen, særlig når du har barn og vil ha et stabilt bosted, men det overrasker meg ikke at du fikk avslag. Studielån telles som vanlig lån, selv om det er enklere å nedbetale studielånet enn forbrukslån. Du bør prøve å søke via husbanken Anonymkode: 1d41f...e83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå