Marcie Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 jeg har arvet et vakkert, persisk teppe. Det har ligget i en kjellerstue, og jeg kjenner at det lukter litt sånn rå kjellerlukt, muligens iblandet gammel røyk. Det er ikke veldig fremtredende, men nok til at det irriterer meg. Har det noen hensikt å lufte det, eller må det vaskes? eller på rens? renser de gulvtepper på vanlig renseri, eller må jeg levere det et annet sted? erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 Du kan levere teppet på renseri, men erfaringsmessig så gjør det ikke stort for lukten. I alle fall ikke når det gjelder klær. Har levert en del klær med «loftslukt» på renseri selv (etter mislykkede forsøk på lufting) og det lukter selv etter en runde på rens. Men det er jo verdt et forsøk? 🤷♀️ Anonymkode: 6abb8...758
Sokkar Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 Spray hele teppet med edikk. Edikk fjerner lukt, istedefor å kamuflere. Deretter henge det ut i solen. Solen endrer noe med molekylene på en eller annen måte, så klær som tørker ute lukter så himmelsk godt ❤️
Marcie Skrevet 20. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2021 Sokkar skrev (9 minutter siden): Spray hele teppet med edikk. Edikk fjerner lukt, istedefor å kamuflere. Deretter henge det ut i solen. Solen endrer noe med molekylene på en eller annen måte, så klær som tørker ute lukter så himmelsk godt ❤️ ja, det er sant. Ren eddik eller utblandet? Jeg har et rekkverk det kan henge over, men det er ikke i solen. Men jeg kan legge det på plenen i solen. Hva er best?
Marcie Skrevet 20. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan levere teppet på renseri, men erfaringsmessig så gjør det ikke stort for lukten. I alle fall ikke når det gjelder klær. Har levert en del klær med «loftslukt» på renseri selv (etter mislykkede forsøk på lufting) og det lukter selv etter en runde på rens. Men det er jo verdt et forsøk? 🤷♀️ Anonymkode: 6abb8...758 ja, det var det jeg mistenkte...
Sokkar Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 Lucille skrev (1 minutt siden): ja, det er sant. Ren eddik eller utblandet? Jeg har et rekkverk det kan henge over, men det er ikke i solen. Men jeg kan legge det på plenen i solen. Hva er best? Ville blandet ut med vann. Jeg tar på slump og magefølelse, men det finnes nok riktige blandingsforhold om du Googler. Legger du på tress hadde jeg lagt noe under, for å slippe at sneiler og skitt fester seg, 😊 1
Marcie Skrevet 20. september 2021 Forfatter #7 Skrevet 20. september 2021 Sokkar skrev (1 minutt siden): Ville blandet ut med vann. Jeg tar på slump og magefølelse, men det finnes nok riktige blandingsforhold om du Googler. Legger du på tress hadde jeg lagt noe under, for å slippe at sneiler og skitt fester seg, 😊 jeg kom på at jeg kan legge det over hagemøblene 🙂 1
Sokkar Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 Lucille skrev (4 minutter siden): jeg kom på at jeg kan legge det over hagemøblene 🙂 Smart. Lykke til 😊 min erfaring med renserier er at det ikke alltid går helt fint, og da fraskriver de alt ansvar. Så før jeg hadde prøvd renseri, ville jeg heller prøvd tepperenser som man kan leie hjem. Fargeriket har det her jeg bor.
Marcie Skrevet 20. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2021 Sokkar skrev (1 minutt siden): Smart. Lykke til 😊 min erfaring med renserier er at det ikke alltid går helt fint, og da fraskriver de alt ansvar. Så før jeg hadde prøvd renseri, ville jeg heller prøvd tepperenser som man kan leie hjem. Fargeriket har det her jeg bor. jeg begynner med eddik. Jeg antar at den fordamper og ikke ødelegger teppet? 1
Sokkar Skrevet 20. september 2021 #10 Skrevet 20. september 2021 Lucille skrev (3 minutter siden): jeg begynner med eddik. Jeg antar at den fordamper og ikke ødelegger teppet? Har ikke klart å ødelegge noe med edikk til nå 😁👌 har brukt det en del på dynduner som har stinket bod 😅
Marcie Skrevet 20. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 20. september 2021 Sokkar skrev (8 minutter siden): Har ikke klart å ødelegge noe med edikk til nå 😁👌 har brukt det en del på dynduner som har stinket bod 😅 dette er jo et golvteppe, og når jeg tok det ut nå fant jeg ut at den verste lukta faktisk var på undersiden av teppet og i underteppet. Så nå har jeg sprayet hele vrangsiden i 50-50 eddik og vann, og det kjentes litt tryggere!!!!, og lagt det ut i sola, og underteppet gikk i søpla. Har trua på dette. Takk for hjelpen! 1
Sokkar Skrevet 22. september 2021 #13 Skrevet 22. september 2021 Lucille skrev (På 20.9.2021 den 10.40): dette er jo et golvteppe, og når jeg tok det ut nå fant jeg ut at den verste lukta faktisk var på undersiden av teppet og i underteppet. Så nå har jeg sprayet hele vrangsiden i 50-50 eddik og vann, og det kjentes litt tryggere!!!!, og lagt det ut i sola, og underteppet gikk i søpla. Har trua på dette. Takk for hjelpen! Hvordan er teppet? 🤞
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #14 Skrevet 22. september 2021 Hvis det er mugglukt så ville jeg ikke dratt det i hus. Muggsporer er vistnok vanskelig å bli ordentlig kvitt. Anonymkode: 9520d...02b
Marcie Skrevet 22. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 22. september 2021 Sokkar skrev (2 timer siden): Hvordan er teppet? 🤞 det hjalp med eddik, men er ikke kvitt eddiklukta ennå! men så fikk jeg et tips om x-it-spray, så nå har jeg gått over hele teppet med den idag i tillegg, og nå er det mye bedre. Skal lufte det mer når det blir bedre vær.
Marcie Skrevet 22. september 2021 Forfatter #16 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det er mugglukt så ville jeg ikke dratt det i hus. Muggsporer er vistnok vanskelig å bli ordentlig kvitt. Anonymkode: 9520d...02b nei, men hva er mugg og hva er fukt og hva er gammel røyk? det er ikke alltid så lett å vite
Sokkar Skrevet 22. september 2021 #17 Skrevet 22. september 2021 Lucille skrev (45 minutter siden): det hjalp med eddik, men er ikke kvitt eddiklukta ennå! men så fikk jeg et tips om x-it-spray, så nå har jeg gått over hele teppet med den idag i tillegg, og nå er det mye bedre. Skal lufte det mer når det blir bedre vær. Oppdater oss 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå