Gå til innhold

En typisk norsk husholdning risikerer en smell på 30.000-40.000

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nettavisen.no/okonomi/dobbel-smell-for-husholdningene-jeg-er-bekymret/s/12-95-3424180351

En typisk norsk husholdning risikerer en smell på 30.000-40.000 kroner neste år som følge av strømsjokket og høyere renter.

Norges Bank kommer til å sette opp styringsrenten på rentemøtet 23. september. Det blir den første av kanskje 4-5 rentehevinger.

- Strømprisene er nådeløse. De tar ikke hensyn til hvilken økonomisk situasjon du står i, så her må du faktisk passe ekstra godt på deg selv og følge med, sier forbrukerøkonom Thea Olsen i Danske Bank til Nettavisen Økonomi.

Det er nok fortsatt mange som ikke er klar over eller forberedt på hvilken betydning strømprisene kan ha for deres privatøkonomi.

Det er viktig å være god økonomisk forberedt på hvilke strømpriser du kan forvente deg denne høsten og vinteren. Da unngår du en stor overraskelse når regningen plutselig kommer i posten.

Anonymkode: c474b...168

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er bare å knipe inn, i tillegg kommer jo den nye regjeringen til å øke skattene for folk flest. Alle skal med...i dragsuget.

Anonymkode: 4d3b8...53f

• Liker 12
Skrevet

Hvis 30-40 000 er det som skal til for å "velte lasset" har man lagt for mye i bolig i utgangspunktet. 

Anonymkode: 78f9e...650

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis 30-40 000 er det som skal til for å "velte lasset" har man lagt for mye i bolig i utgangspunktet. 

Det er ikke bare de som har "lagt penger i bolig" som får dyrere strøm og høyere skatt altså...

Anonymkode: 31b9a...406

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

30-40 000,- er mer enn mange familier har til overs, så dette var en svært arrogant uttalelse. Å «legge for mye i bolig» er ikke alltid et valg i dagens boligmarked, når man skal huse en familie som man ikke kan vente lenger med å få med tanke på alder. Selv var vi så «fornuftige» at vi kjøpte bolig før vi fikk barn (og da var vi ikke helt unge lenger siden egenkapital skulle spares opp, etter fullført utdanning og faste fulltidsjobber) Ikke bare er boligen nå for liten, men med barnehageregning for to barn på toppen så blir det trangt. Og slik er det for mange. 

Anonymkode: 07669...9b6

• Liker 29
Gjest Alterego666
Skrevet

De aller fleste kan gjøre enøk-tiltak i boligen sin. 
Alle må dessuten forstå at dagens rente ikke vil vare. Kalkulér alltid at du skal klare en rente på 6-7%.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bare de som har "lagt penger i bolig" som får dyrere strøm og høyere skatt altså...

Nei, men de slipper renteøkningen, i og med at utleier kun kan konsumprisindeks-øke leia etter gjeldende regler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja det er bare å knipe inn, i tillegg kommer jo den nye regjeringen til å øke skattene for folk flest. Alle skal med...i dragsuget.

Mitt inntrykk er at skattepolitikken deres vil ramme de som tjener best og bør være best rustet til å tåle en slik utgift, mens de som tjener mindre heller vil få en skattelette. Slik er vel dette litt feil å sette opp mot hverandre.

https://www.skatt.no/2021/09/17/6-skattegrep-den-nye-regjeringen-tar-og-16-ting-de-vil-vurdere/

Sitat

Vanlige folks tur?

Alle tre partier er enige om at personer med inntekter over 750.000 kroner må betale mer i skatt. Har du lavere inntekt enn dette – og kanskje også lavere enn 600.000 kroner – vil du sannsynligvis betale mindre i skatt.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

30-40 000,- er mer enn mange familier har til overs, så dette var en svært arrogant uttalelse. Å «legge for mye i bolig» er ikke alltid et valg i dagens boligmarked, når man skal huse en familie som man ikke kan vente lenger med å få med tanke på alder. Selv var vi så «fornuftige» at vi kjøpte bolig før vi fikk barn (og da var vi ikke helt unge lenger siden egenkapital skulle spares opp, etter fullført utdanning og faste fulltidsjobber) Ikke bare er boligen nå for liten, men med barnehageregning for to barn på toppen så blir det trangt. Og slik er det for mange. 

Er ikke alltid et valg? 

Anonymkode: c541c...154

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke alltid et valg? 

Ikke dersom man vil ha et sted å bo i sentrale strøk, nei. 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi diskuterer dels renteøkning. Jeg tar derfor utgangspunkt i at diskusjonen gjelder de som eier bolig? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke dersom man vil ha et sted å bo i sentrale strøk, nei. 🤷‍♀️

Det er et valg.

Vi bodde desentralt til vi hadde nok buffer til renteøkning og annet uforutsett. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er et valg.

Vi bodde desentralt til vi hadde nok buffer til renteøkning og annet uforutsett. 

Nemlig. Det er også et valg å vente med å stifte familie til man har fått et ordentlig sted å bo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi diskuterer dels renteøkning. Jeg tar derfor utgangspunkt i at diskusjonen gjelder de som eier bolig? 

Diskusjonen gjelder da alle som betaler for strøm, og/eller har lån. Ikke bare en av delene.

Anonymkode: cba23...567

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne valgt billigere bolig, men jeg hadde da valgt bort nærhet til familie og øvrig nettverk, f. eks. Det er verdt ganske mye for meg som er alene med barn. Foreløpig har jeg bundet renta i fem år, så jeg har det noenlunde forutsigbart fram til da i hvert fall. Får bruke de fem årene på å finne meg en mann jeg kan dele utgiftene med 😄

Anonymkode: c8ed8...a9b

Skrevet

Skal man dømme etter den generelle spareviljen og evnen til folk i dette forumet, så kommer dette til å gå helt brillefint 🤓

Anonymkode: 07a1b...d8a

• Liker 8
Skrevet

Jeg har nedbetaling bolig og bruker 6 000 kWt i året, så jeg tror det skal gå bra både med økt rente og høyere strømpriser.

Anonymkode: ae7d7...3c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Neste trekk her er jo selvfølgelig at utleieprisene også øker da utleieboliger blir dyrere for utleie å betale på når renta øker. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neste trekk her er jo selvfølgelig at utleieprisene også øker da utleieboliger blir dyrere for utleie å betale på når renta øker. 

Men som leietaker har man fleksibilitet i at man på relativt kort tid kan nedskalere, eller flytte mer desentralt. Eller til en leilighet som krever mindre strøm.

Som boligeier er man ofte bundet, særlig i et marked med økte renter som vil gi usikkerhet i markedet og lavere omløpshastighet på boliger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan kan dette være arrogant, når man vet hvor mye renteøkning en skal ta høyde for ved inngåelse av et lån?

Om de 5% beregnede økte prosentene slår inn, bare der vil de fleste ha 30-40000 i økte utgifter. Så må man også ta høyde for det uforutsette. At strømprisene kom til å øke, er vel knapt å kalle uforutsett.

Anonymkode: 31a5d...044

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...