Gå til innhold

Jeg må vel ikke teste meg for covid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og brukte egenmeldingsdag på fredag og i dag pga. graviditetsrelaterte symptomer. Samboeren min jobber på samme arbeidsplass og brukte også egenmelding på fredag med forkjølelsessymptomer, men er tilbake på jobb i dag. Han testet seg for covid og fikk negativt resultat. Da vi begge ringte på fredag, antok hun ved sentralbordet naturligvis at begge hadde samme symptomer, og ba begge om å teste oss. Helt spesifikt sa hun til meg at jeg måtte teste meg om jeg hadde symptomer, og jeg sa jeg skulle gjøre det om jeg fikk det. Jeg hadde ingen forkjølelsessymptomer og har heller ikke fått det ennå, så jeg testet meg ikke, fordi jeg ville vente til jeg eventuelt fikk symptomer. I dag da jeg ringte fikk jeg spørsmål om det var covid-relatert, og jeg sa nek, på grunn av samboers negative test og min mangel på symptomer, men jeg forklarte ikke noe utover dette. Var dette riktig av meg? Det er vel ingen retningslinjer som sier man må teste seg når man verken har symptomer eller er nærkontakt med en smittet?

Holdt meg hjemme mens vi ventet på samboers testsvar for å være på den sikre siden, men vet ikke om man egentlig er pålagt dette heller?

Anonymkode: eaa1a...aa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke luftveisrelatert, så det var riktig av deg å svare nei på det. De har ikke krav å vite hvorfor du er syk, hvis det er det du lurer på. Test er kun hvis luftveissymptomer eller nærkontakt med smittet.

Ang. karantene så var vel samboeren din i karantene fram til negativt svar, men ikke du. 

Anonymkode: a5d01...ce6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke luftveisrelatert, så det var riktig av deg å svare nei på det. De har ikke krav å vite hvorfor du er syk, hvis det er det du lurer på. Test er kun hvis luftveissymptomer eller nærkontakt med smittet.

Ang. karantene så var vel samboeren din i karantene fram til negativt svar, men ikke du. 

De har ikke rett til å vite det, men de "må bare" spørre om det er covid-relatert likevel, selv om det ikke er helt lov. Skjønner godt at de gjør det, for bedriften er kommunens største private bedrift med flere hundre ansatte, så et smitteutbrudd hadde vært veldig problematisk. Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan havne i trøbbel ved å si at det ikke er covid-relatert når kun samboer har testet seg, selv om jeg ikke var nødt til å ta noen test. Er redd de skal be om dokumentasjon på negativ test, og at jeg kan få problemer om jeg ikke har en egen test å vise til? Til tross for at jeg ikke på noe tidspunkt har vært pålagt å teste meg i følge retningslinjene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har ikke rett til å vite det, men de "må bare" spørre om det er covid-relatert likevel, selv om det ikke er helt lov. Skjønner godt at de gjør det, for bedriften er kommunens største private bedrift med flere hundre ansatte, så et smitteutbrudd hadde vært veldig problematisk. Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan havne i trøbbel ved å si at det ikke er covid-relatert når kun samboer har testet seg, selv om jeg ikke var nødt til å ta noen test. Er redd de skal be om dokumentasjon på negativ test, og at jeg kan få problemer om jeg ikke har en egen test å vise til? Til tross for at jeg ikke på noe tidspunkt har vært pålagt å teste meg i følge retningslinjene.

Da må du bare svare at du ikke hadde luftveissymptomer så det var ikke grunnlag for test. Hun sa også på fredag at du skulle teste deg dersom symptomer. I tillegg har samboeren din en negativ test, det hadde vært noe annet hvis den kom ut positiv (og du ikke hadde symptomer).

• Liker 1
Skrevet

Du har gjort alt helt riktig, ingenting å bekymre seg for 👍😊

• Liker 1
  • Opprett ny...