AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Hei Nylig funnet ut jeg er gravid, fant ut 4 dager før beregnet mens. Er glad men venter litt for å se om det er kjemisk eller ikke før jeg virkelig gleder meg. I september fikk jeg albyl e, tok de i to uker under prøveperioden. Jeg fikk pillene fordi jeg har Antifosfolipid syndrom (ikke alt for høye verdier) og må gå på blodfortynnende ved svangerskapet. Har hørt om mange som også går på fragmin sprøyter i tillegg. Er dette noe man får fra tidlig av eller underveis i svangerskapet? Blitt henvist til en gynekolog så jeg får se hva han vurderer. Men ønsker fragmin i tillegg dersom det er det tryggeste. Har foressten hatt en MA tidligere i år. Anonymkode: 4bbc9...2ef
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Hei Nylig funnet ut jeg er gravid, fant ut 4 dager før beregnet mens. Er glad men venter litt for å se om det er kjemisk eller ikke før jeg virkelig gleder meg. I september fikk jeg albyl e, tok de i to uker under prøveperioden. Jeg fikk pillene fordi jeg har Antifosfolipid syndrom (ikke alt for høye verdier) og må gå på blodfortynnende ved svangerskapet. Har hørt om mange som også går på fragmin sprøyter i tillegg. Er dette noe man får fra tidlig av eller underveis i svangerskapet? Blitt henvist til en gynekolog så jeg får se hva han vurderer. Men ønsker fragmin i tillegg dersom det er det tryggeste. Har foressten hatt en MA tidligere i år. Anonymkode: 4bbc9...2ef Gratulerer så mye med positiv test! Jeg har nylig fått beskjed om at jeg mest sannsynlig har APS. Ble oppdaget ifbm. MA tidligere i år. Skal på videre utredning hos hematolog neste uke, men fertilitetsklinikken har satt meg på Albyl-E nå i prøveperioden og jeg skal ta Klexane f.o.m positiv test og ut svangerskapet Fragmin ligner vel Klexane mener jeg. Tror det er vanlig behandlingspraksis med en slik kombo ved APS, men mulig det er verdiene som avgjør om det er behov for begge deler. Anonymkode: 6aae4...b32 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Gratulerer så mye med positiv test! Jeg har nylig fått beskjed om at jeg mest sannsynlig har APS. Ble oppdaget ifbm. MA tidligere i år. Skal på videre utredning hos hematolog neste uke, men fertilitetsklinikken har satt meg på Albyl-E nå i prøveperioden og jeg skal ta Klexane f.o.m positiv test og ut svangerskapet Fragmin ligner vel Klexane mener jeg. Tror det er vanlig behandlingspraksis med en slik kombo ved APS, men mulig det er verdiene som avgjør om det er behov for begge deler. Anonymkode: 6aae4...b32 Takk for svar og takk. Håper det ikke blir en SA eller ny MA. Så trist å høre om din MA men bra vi får hjelp. Hadde du veldig høye verdier? Og hva skjer på utredning? Anonymkode: 4bbc9...2ef
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #4 Skrevet 20. september 2021 Ja, godt det har blitt oppdaget tross alt. Fælt at mange må gjennom tre SA/MA før de blir testet for noe sånt som dette. Jeg har Beta 2 Glykoprotein IgG og Kardiolipin IgG på over 160, mens normalverdier er 19 og under. Har ikke fått noe godt svar fra IVF-klinikken om dette er å regne for høye verdier, men kan jo virke sånn… Lupus antikoagulant er det visst ikke tatt prøver for. Vet ikke hva som vil skje på utredning, men ba om henvisning til spesialist ettersom det virker som klinikkens kunnskap om APS begrenser til hvordan det skal behandles i svangerskapet. De har ikke offisielt gitt meg diagnosen, men sagt at det tyder på det ettersom jeg oppfyller kriteriene. Hvordan fikk du diagnosen? Anonymkode: 6aae4...b32
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 Takk for svar! Etter min MA ble det tatt en del blodprøver på Ullevål og etter 4 uker fikk jeg beskjed at jeg hadde forhøyet verdier (tror de ligger mellom 30-60) og ble bedt om å ta nye prøver etter 12 uker. Tok nye prøver i juni og fikk så og si samme resultat og fikk igjen beskjed fra fastlegen om å ta nye prøver om 12 uker (i oktober). Noe som irriterte meg.. hvorfor skal jeg ta prøver igjen. Men så fikk jeg også begynne på albyl e nå i prøve perioden og skal gå på det ut svangerskapet. Har gått på de i ca 3 uker nå og ble gravid denne mnd. Begynte rett før EL men er fortsatt veldig tidlig i graviditeten da jeg fant ut denne helgen som var. Har ikke testet positiv for Lupus, det var negativ. Krysser fingrene for at jeg får sprøyte også fordi føler meg tryggest av å vite at jeg har fått alt jeg trenger denne runden. Har lest om mange i denne kanalen som har denne «sykdommen» og har hatt fine svangerskap. ☺️ Anonymkode: 4bbc9...2ef
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 Skjønner veldig godt at du vil sikre deg at du får alle medisiner som kan øke sannsynligheten for et vellykket svangerskap denne gangen. Har også lest at med medisinering så er sjansene gode for å lykkes, så forsøker å fokusere på det fremfor å tenke på risikoen. Håper du klarer å kose deg med graviditeten. Det virker jo som om du får bra oppfølging, selv om det er kjedelig å må ta blodprøvene nok en gang. Hold meg gjerne oppdatert på hvordan det går!🙂 Selv har jeg nettopp hatt innsett og krysser fingrene for positiv test om halvannen uke. Anonymkode: 6aae4...b32
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Var en tur hos gynekolog idag for å gi blodprøvesvar og fikk beskjed om at jeg ikke får fragmin. Han skulle ta nærmere titt på verdiene mine.. merker jeg blir litt små stressa Anonymkode: 4bbc9...2ef
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Leste foresten over verdiene mine og for å være helt ærlig så vet jeg ikke hvordan man skal tolke de 😅😅. Anonymkode: 4bbc9...2ef
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Sa gynekologen noe om hva som var den medisinske vurderingen som lå bak at du ikke skal gå på sprøyter? Tror langtidsbruk av Klexane/Fragmin frarådes i mindre alvorlige tilfeller pga bl.a. forhøyet risiko for benskjørhet, men er ikke helt sikker. Om du er i grenseland kan det være derfor. Anonymkode: 6aae4...b32
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Nei da jeg snakket bare med resepsjonisten.. Jeg tror det kanskje kan være fordi verdiene mine ikke er altfor høye? Aner ikke.. Anti Kardiolipin IgG: 15.1 / IgM: 36,4 Beta 2 IgG: 14.2 / IgM: 67.2 Anonymkode: 4bbc9...2ef
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #11 Skrevet 22. september 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Nei da jeg snakket bare med resepsjonisten.. Jeg tror det kanskje kan være fordi verdiene mine ikke er altfor høye? Aner ikke.. Anti Kardiolipin IgG: 15.1 / IgM: 36,4 Beta 2 IgG: 14.2 / IgM: 67.2 Anonymkode: 4bbc9...2ef Du virker å ha normale IgG verdier, men noe forhøyede IgM verdier. Det tror jeg kanskje er noe av forklaringen da IgM skal være mer forbigående antistoffer enn IgG, men du må ta det jeg sier med en stor klype salt. Best at du ber om samtale med legen for å forstå hvordan de har vurdert det. Anonymkode: 6aae4...b32
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #12 Skrevet 22. september 2021 Ja ikke sant må bare høre med legen i uke 7.. Anonymkode: 4bbc9...2ef
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 9.27): Du virker å ha normale IgG verdier, men noe forhøyede IgM verdier. Det tror jeg kanskje er noe av forklaringen da IgM skal være mer forbigående antistoffer enn IgG, men du må ta det jeg sier med en stor klype salt. Best at du ber om samtale med legen for å forstå hvordan de har vurdert det. Anonymkode: 6aae4...b32 Blødde du noe i svangerskapet? Anonymkode: 4bbc9...2ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå