Gå til innhold

Sykdom, sliten og dager til keisersnitt. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 uker på vei, og har planlagt keisersnitt om noen dager, altså denne uka. Nå har det seg sånn at minst i hus på halvannet år har vært syk siden torsdag; hoste, feber og skikkelig rennende nese. Samboer har det samme, og helga har rett og slett vært sinnsykt slitsom. 😳

Jeg er så utslitt. Sover jo dårlig på natten fra før av, men med en gråtende frøken med hosteanfall og tett nese, er søvnen enda mer korta ned. Og i natt begynte min hals å verke, så her sitter jeg her stuptrøtt, tett i hodet og med vond hals og stresser veldig for hvordan det skal gå denne uka. Ikke har vi fått vaska huset og fått på plass alle tingene, som var planen å gjøre i helga/mens frøkna er i barnehagen. Og ting er rett og slett litt kaos.

Skal egentlig på time på sykehuset i morgen for å ta blodprøver og slikt før KS - men må vel opplyse sykehuset om forkjølelsesymptomer og da slipper de meg vel ikke inn, så kjenner jeg føler meg litt motløs nå. 

Samboer prøver å legge til rette til at jeg skal få slappe av så mye som mulig på dagtid, til tross for at han er syk selv, men så fort jeg er i samme rom som datteren vår - så er det meg hun skal dra med seg på gulvet eller være hos. 

Noen andre som har vært syke eller hatt sykdom i hus så tett opp mot fødsel? Særlig med tanke på koronaen. Hvordan stilte sykehuset seg til forkjølelsesymptomene? Og hvordan var tiden etter keisersnitt om du var utslitt før de utførte det? 

Anonymkode: b1f36...79c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring sykehuset i dag og spør hvordan de forholder seg til det. Du må nok ta en test, om du må ta hurtigtest eller pcr vil du nok bli opplyst om. 

At huset står på hodet.. javel. Det går an å skru sammen senga når dere kommer hjem også. 😊

Anonymkode: 01704...9a6

• Liker 6
Skrevet

Du bør først og fremst spørre om hvordan det blir med planlagt ks og pågående luftveisinfeksjon. Ikke sikkert de vil operere hvis man har feber og høye infeksjonsparametre. Om ks ikke blir utsatt så får du videre informasjon om blodprøver og koronatest. 

Anonymkode: 72e7d...f57

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 38 uker på vei, og har planlagt keisersnitt om noen dager, altså denne uka. Nå har det seg sånn at minst i hus på halvannet år har vært syk siden torsdag; hoste, feber og skikkelig rennende nese. Samboer har det samme, og helga har rett og slett vært sinnsykt slitsom. 😳

Jeg er så utslitt. Sover jo dårlig på natten fra før av, men med en gråtende frøken med hosteanfall og tett nese, er søvnen enda mer korta ned. Og i natt begynte min hals å verke, så her sitter jeg her stuptrøtt, tett i hodet og med vond hals og stresser veldig for hvordan det skal gå denne uka. Ikke har vi fått vaska huset og fått på plass alle tingene, som var planen å gjøre i helga/mens frøkna er i barnehagen. Og ting er rett og slett litt kaos.

Skal egentlig på time på sykehuset i morgen for å ta blodprøver og slikt før KS - men må vel opplyse sykehuset om forkjølelsesymptomer og da slipper de meg vel ikke inn, så kjenner jeg føler meg litt motløs nå. 

Samboer prøver å legge til rette til at jeg skal få slappe av så mye som mulig på dagtid, til tross for at han er syk selv, men så fort jeg er i samme rom som datteren vår - så er det meg hun skal dra med seg på gulvet eller være hos. 

Noen andre som har vært syke eller hatt sykdom i hus så tett opp mot fødsel? Særlig med tanke på koronaen. Hvordan stilte sykehuset seg til forkjølelsesymptomene? Og hvordan var tiden etter keisersnitt om du var utslitt før de utførte det? 

Anonymkode: b1f36...79c

Vet om folk som har måtte føde med bihulebetennelser, influensa etc. Tror du overlever.

Anonymkode: 51126...1c9

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet om folk som har måtte føde med bihulebetennelser, influensa etc. Tror du overlever.

Det er forskjell på fødsel og keisersnitt da, det siste er en operasjon og andre operasjoner ønsker de jo helst ikke å utføre på syke folk.. Planlagt KS kan jo også flyttes noen dager, en fødsel begynner når den begynner. 

Ring sykehuset og spør du TS, og god bedring ❤️ Prøv å ikke stress over at huset er litt rotete osv, mannen får rydde litt ekstra når han blir frisk igjen eller kanskje dere kan få hjelp av familie etter fødselen :) 

Anonymkode: 578d6...116

• Liker 5
Skrevet

Jeg tok planlagt KS med en luftveisinfeksjon. De sa det ikke hadde noe å si. Alle prøver de tok i forkant var ok.

Men etterpå ble infeksjonen verre hos meg, hadde masse fæl slimhoste og det gjorde skikkelig vondt i operasjonssåret hver gang jeg hostet. Det ble nok ikke bedre av at jeg var sengeliggende. Fikk ingen hjelp for dette på sykehuset. Ikke tilbud om noe varmt å drikke engang. Det gikk noen dager og så fikk jeg feber, men vet ikke om dette kunne tilskrives infeksjonen eller om det var den berømmelige barselfeberen mange snakker om. Husker ihvertfall at det var veldig godt å komme hjem og kunne pleie sår hals. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på fødsel og keisersnitt da, det siste er en operasjon og andre operasjoner ønsker de jo helst ikke å utføre på syke folk.. Planlagt KS kan jo også flyttes noen dager, en fødsel begynner når den begynner. 

Ring sykehuset og spør du TS, og god bedring ❤️ Prøv å ikke stress over at huset er litt rotete osv, mannen får rydde litt ekstra når han blir frisk igjen eller kanskje dere kan få hjelp av familie etter fødselen :) 

Fødsel er slitsomt og kan vare i timer/dager. Ved ks bare ligger man der og andre gjør jobben den halvtimen det tar. Tror hun overlever altså. 

Anonymkode: 102b9...058

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fødsel er slitsomt og kan vare i timer/dager. Ved ks bare ligger man der og andre gjør jobben den halvtimen det tar. Tror hun overlever altså. 

:sjokk: HAHAHAHA dette må være det dummeste jeg har lest

Anonymkode: f971c...0ef

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Enig 🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må være mann

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig 🤭

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes det er mye dummere å problematisere hvor «sliten» man eventuelt blir etter KS.

Folk føder med feber, føder i flere døgn uten søvn, osv. ALLE blir slitne etter en fødsel og alle må bare klare det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig 🤭

Fame skrev (1 time siden):

Du må være mann

Det er slitsomt å føde vaginalt. 

Anonymkode: 55faf...80e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er slitsomt å føde vaginalt. 

Anonymkode: 55faf...80e

Vi er ikke uenig i det 

Skrevet

Elektivt KS tar mer enn en halvtime. Men poenget er også at det er en infeksjon, og skjer det ting underveis kan det i verste fall bli behov for full narkose, og det er en risiko å utføre når pasienten har luftveisinfeksjon. Derfor ønsker man ikke å operere planlagt når pas har luftveisinfeksjon og det kan unngås, samt at det å allerede ha en infeksjon i kroppen øker risikoen for infeksjon i operasjonssåret. 

Anonymkode: 84d29...b82

• Liker 1
Skrevet

Ikke stress med alt som du synes burde være gjort. Ting trenger ikke være «insta-perfekt» for at dere skal ha det bekvemt når dere kommer hjem, så legg lista så lavt som mulig.

Hvis du trenger hvile må mannen din steppe inn og ta vare på både deg og barn, for oppgaven din de nærmeste dagene trumfer det meste. Jeg håper han har forståelse for det, men uansett så må han gjøre det 😉

Ring sykehuset og hør hvordan de stiller seg til planlagt ks med eventuell luftveisinfeksjon, og bruk tiden din ellers til å prioritere deg selv. Lykke til :blomst:

Anonymkode: 09feb...faf

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

3 hours ago, AnonymBruker said:

Enig 🤭

2 hours ago, AnonymBruker said:

Enig.

Men herregud, har dere aldri operert noe kanskje? Det har da ikke noe med hvor slitsomt det er eller om det er slitsomt for kvinnen! Som annen AB skrev over har det med medisinske grunner som gjør at man helst ikke opererer på folk som er syke! Og fødsel er jo ikke aktuelt å flytte men sykehuset (ikke TS fordi hun er sliten) kan ønske å flytte KS dersom hun er syk, derfor bør hun høre med dem/si ifra. 

• Liker 1
Skrevet

Elektivt KS tar mer enn en halvtime. Men poenget er også at det er en infeksjon, og skjer det ting underveis kan det i verste fall bli behov for full narkose, og det er en risiko å utføre når pasienten har luftveisinfeksjon. Derfor ønsker man ikke å operere planlagt når pas har luftveisinfeksjon og det kan unngås, samt at det å allerede ha en infeksjon i kroppen øker risikoen for infeksjon i operasjonssåret. 

Kniv til hud tar ca en halv time med erfaren gynekolog. 

Skrevet

Book deg inn på et hotell. Mannen i overlever forkjølelse og sykt barn. 

Anonymkode: edd63...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kniv til hud tar ca en halv time med erfaren gynekolog. 

:fnise: Nei. Kanskje du ikke skal snakke ås mye om ting du ikke kan. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...