Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på ungdomsskolen. Etter flere års sykemelding og aap så fikk jeg  gradert ufør ifjor. Dette skoleåret har jeg tatt meg verv i skolens FAU gruppe. Merker at det blir mye for meg, men psykisk så føler jeg meg i topp form. Jeg er til nytte, selv om jeg ligger som en slakt i senga, etterpå. 

Er det problematisk for uføretrygd? Kan de si at jeg har kapasitet for mer? Jeg får ikke betalt for dette vervet. Jeg føler at jeg er til nytte. Ingen på skolen vet at jeg er ufør. Jeg tok vervet frivillig, da jeg kommer meg ut, selv på dårlige dager. 

Kan jeg bli fratatt uføre gr frivillig verv?

Anonymkode: b3233...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig fint at du tar på deg slike oppgaver.  

Kan ikke se at det skulle være i konflikt med din uføretrygd.  

😊

Anonymkode: 0549a...06b

• Liker 3
Skrevet

Du kan jobbe, lønnet eller ulønnet, så mye du bare orker uten at det påvirker uføretrygden din før du har jobbet i mange år. Så ta det helt med ro. Det er bare bra at du påtar deg et slikt verv. 

Anonymkode: 11275...4eb

• Liker 3
Skrevet

Det er kun lønn som er en "trussel" mot trygden.

Frivillighet og tjenester sier ingenting om inntektsevne. 

Anonymkode: c6028...1e9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jobbe, lønnet eller ulønnet, så mye du bare orker uten at det påvirker uføretrygden din før du har jobbet i mange år. Så ta det helt med ro. Det er bare bra at du påtar deg et slikt verv. 

Dette er bare tull. Selvsagt påvirker lønnet arbeidet uføretrygden. Skulle ønske folk som ikke har peiling ville la være å svare!

TS, har du inntekt, går grensen normalt ved 40% av grunnbeløpet. Da begynner NAV å trekke en prosentvis sats av trygden din. Det heter kompensasjonsgrad, og står i vedtaket ditt. Inntekt er alt fra lønnet arbeid som arbeidstaker til honorar for verv du utfører.

Frivillige verv som ikke er inntektsbringende for deg, påvirker ikke uføretrygden din. Det var en tid snakk om at NAV kunne fremme vedtak om endret uføregrad basert på at man jobber frivillig, men dette har jeg ikke hørt noe om de siste årene. Blir jo også helt urimelig, da selve poenget med frivillighet er at man jobber det man makter og kan ta fri når man vil. Frivillig innsats kan derfor ikke likestilles med vanlig lønnet arbeid.

Synes det er flott at du bidrar med det overskuddet du har. Er selv uføretrygdet, og mitt inntrykk er at det ofte er nettopp vår gruppe, og seniorene/pensjonistene som er overvektige innen frivillig arbeid. Så samfunnet burde være overlykkelig for at vi bidrar til å holde de hjulene i gang. Og det helt gratis!

Anonymkode: 8d607...167

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er bare tull. Selvsagt påvirker lønnet arbeidet uføretrygden. Skulle ønske folk som ikke har peiling ville la være å svare!

Det er ikke tull. Det er slik regelverket er. Man kan jobbe så mye man klarer i opptil ti år uten å miste status som uføretrygdet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke tull. Det er slik regelverket er. Man kan jobbe så mye man klarer i opptil ti år uten å miste status som uføretrygdet.

Å 'ikke miste status som uføretrygd' er ikke det samme som at det 'ikke påvirker uføretrygden'.

Lønnet arbeid over 0,4G påvirker uføretrygden.

Anonymkode: 72a01...865

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er kjempebra at du finner ting som kan gjøre hverdagen mer meningsfull både for deg selv og andre! 

Å ha et verv, delta i ulike aktiviteter, alt som gjør at du kommer deg litt ut og har det bra, er av det gode.

Anonymkode: c4c3c...35c

Skrevet

Jeg er også uføretrygdet og har påtatt meg et verv. Mitt verv er imidlertid lønnet, og består av å være styremedlem og gjøre styrearbeid nå og da her jeg bor. Det er litt mer arbeid enn jeg trodde, men jeg klarer det. For denne jobben får jeg brutto 20.000 i året. Fint tillegg til uføretrygden. Det skattes selvsagt av det, og beløpet er også godt under det fribeløpet man kan tjene pr år som uføretrygdet uten at selve trygdeutbetalingene påvirkes (som er 0,4 G).

Det føles godt å bidra litt.

Anonymkode: 8a8f7...aaa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...