AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Er det sånn at når man har barn i en idrett så må mann som forelder engasjere seg i denne idretten? Melde seg inn i styre eller være trener? Alltid være med på dugnader, bake og sånt? Eller det kun "ute på landet" det er sånn? Altså, hvor mye "merarbeid" får man med barn, enn å bare ha barnet? Anonymkode: af3d9...5a9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 En god del. Men nå bor jeg på landet da.. Vet ikke med byene. Uansett så er det trivelig synes jeg da. Anonymkode: ab4c5...d0e 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Tja... Enten bake, eller betale seg fra det 😆 Anonymkode: 1fb0d...2ad
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En god del. Men nå bor jeg på landet da.. Vet ikke med byene. Uansett så er det trivelig synes jeg da. Anonymkode: ab4c5...d0e Bor i storby, men «etablert» boligområde. Idrettslagene er stort sett drevet av foreldre/ frivillige, så ja, da må vi jo engasjere oss og bidra på fast basis for å få tilbudene til å gå rundt! Bra foreldreengasjement, og på lagidretter i barneskolealder er det ca 1 voksen/ trener/ forelder pr 4 barn. I tillegg kommer annen dugnad. Kjenner til andre klubber - både i storby og i flere småbyer - hvor det er langt mindre foreldreengasjement så det varierer nok mye. Inntrykket er at jo mer «etablert», jo høyere foreldreinnsats. Har nok med at det er «velorganiserte» voksne som disponerer tiden sin effektivt og ikke har flere barn enn de rår med. (Mange har 3 barn, de fleste 2). De som ikke stiller opp for barnas aktiviteter blir nok ikke sett på som særlig ressurssterke, men andre tar jo støyten av hensyn til barna. Er ikke barnas skyld at foreldrene bidrar lite. Anonymkode: 4f4dc...6b0 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bor i storby, men «etablert» boligområde. Idrettslagene er stort sett drevet av foreldre/ frivillige, så ja, da må vi jo engasjere oss og bidra på fast basis for å få tilbudene til å gå rundt! Bra foreldreengasjement, og på lagidretter i barneskolealder er det ca 1 voksen/ trener/ forelder pr 4 barn. I tillegg kommer annen dugnad. Kjenner til andre klubber - både i storby og i flere småbyer - hvor det er langt mindre foreldreengasjement så det varierer nok mye. Inntrykket er at jo mer «etablert», jo høyere foreldreinnsats. Har nok med at det er «velorganiserte» voksne som disponerer tiden sin effektivt og ikke har flere barn enn de rår med. (Mange har 3 barn, de fleste 2). De som ikke stiller opp for barnas aktiviteter blir nok ikke sett på som særlig ressurssterke, men andre tar jo støyten av hensyn til barna. Er ikke barnas skyld at foreldrene bidrar lite. Anonymkode: 4f4dc...6b0 Nå bor jeg i et kaksestrøk, men var mer foreldre engasjement når jeg bodde i mer fattige områder. Anonymkode: 90f22...407 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå bor jeg i et kaksestrøk, men var mer foreldre engasjement når jeg bodde i mer fattige områder. Anonymkode: 90f22...407 Fattige områder… vi er fortsatt i Norge.. eller? Anonymkode: 72882...333 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 Bor i tettsted i en storkommune i Viken og har vært innom tre idretter i den lokale klubben Dugnad i håndball. Arrangere halv dag med minihåndballturnering for de minste (alt- alle/mange må delta) . Fra de spiller seriekamper arrangere 2-4 timer med kamparrangement ved hjemmekamp 1-2 ganger pr halvår pr lag. (Kiosk, sekretariat, speaker, inngang, vaktmester ++) (mange må delta) Pluss en ukes hallvakt pr lag pr år. Mest dugnad i helger Dugnad i fotball. En ukes kuoskvakt pr lag i halvåret (og vaffelrøre). 1/2 dag med dugnad rundt bane/klubbhus på våren. En Fair play vakt pr lag på hjemmekamp. Noen år er det salg av noe, disse går 70 %til lagkassen til Dugnad på store turneringer. 1/2 dag noen år hvis det er turnering. Her kan noen lag mye salg til inntekt så laget kan dra på turneringer. Turn: 1 hallvaktuke pr gruppe i halvåret (og vaffelrøre) . 1/2 dags frivillig Dugnad på arrangement (kan være emforeberedelser, nm+++ hvor hallen er leid) eneste dugnader man kan betale seg ut av er lagsdugnad. Håndballkretsen er stor og allerede fra 11-års alderen må man kjøre langt. Det kunne gå mer tid til kjøring til bortekamper enn å ha kamparrangement på hjemmekamper. Fotball er fordi som liker stressende ettermiddager for å rekke bortekamper et stykke unna. Håndball er de som foretrekker å bruke helgene til å dra i masse haller i en større region. Anonymkode: de274...34a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 Når en er forelder deltar man på dugnader for barnets del. Trener jobber ofte gratis og gjør en innsats for at det i det hele tatt skal være et lag. En gjør det for barna, så blir man i tillegg bedre kjent med foreldre Anonymkode: 21db0...387 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #9 Skrevet 20. september 2021 Det er vel hovedsaklig idrettslag som legger opp til stor innsats fra foreldre, er min erfaring. Verste er at mye av inntektene som skaffes som oftest går i klubbkassa for å sponse voksenlaget… 😕 Våre har vært med i karateklubb, dansestudio, kulturskolen og speideren. Ingen foreldredugnad i noe av det her vi bor Eneste har vært invitasjon til juleavslutning/forestilling/oppvisning for de som ønsker. Anonymkode: bd7dc...823 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #10 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Når en er forelder deltar man på dugnader for barnets del. Trener jobber ofte gratis og gjør en innsats for at det i det hele tatt skal være et lag. En gjør det for barna, så blir man i tillegg bedre kjent med foreldre Anonymkode: 21db0...387 Det er folk som stiller som gratis ledere og trenere i mange ulike aktiviteter utenom idrettslag - men som ikke forventer og krever at foreldre skal jobbe dugnad likevel. Tvert imot, har flere av aktivitetene våre barn har vært med på heller gjort et poeng av det motsatte. Skal det være tilgjengelige tilbud for alle barn, så er krav om jobbing fra foreldre en terskel som gjør at en hel del holdes utenfor. Anonymkode: bd7dc...823 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #11 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er vel hovedsaklig idrettslag som legger opp til stor innsats fra foreldre, er min erfaring. Verste er at mye av inntektene som skaffes som oftest går i klubbkassa for å sponse voksenlaget… 😕 Våre har vært med i karateklubb, dansestudio, kulturskolen og speideren. Ingen foreldredugnad i noe av det her vi bor Eneste har vært invitasjon til juleavslutning/forestilling/oppvisning for de som ønsker. Anonymkode: bd7dc...823 De fleste timene legges vel ned av trenerne som stiller opp som frivillige på 2-4 treninger pr uke, i tillegg til at de organiserer treninger, har dialog med foreldre om diverse. Dugnadsvaktene for resten av foreldrene (som ikke bruker mellom 5-20 timer pr uke i direkte innsats) er vel omtrent samme timetallet på halvårsbasis som trenerne legger ned hver uke? Riktig at inntektene i mange klubber fordeles ut på klubbdrft, inkl A-lag, men å sammenligne med f eks. kulturskolen blir jo litt søkt ettersom det er et profesjonelt tilbud drevet av kommunen, og det meste av kostnadene er dekket av det offentlige.Mitt barn har ikke fått plass der, så vi har privat musikkundervisning. Koster flesk og medfører naturligvis heller ingen dugnad. (Sammenligning: hvis musikklæreren stilte med frivillig/nesten gratis undervisning, kunne vi gjort hagearbeid for ham mens barnet spiller??!..😅) Anonymkode: 4f4dc...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #12 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det sånn at når man har barn i en idrett så må mann som forelder engasjere seg i denne idretten? Melde seg inn i styre eller være trener? Alltid være med på dugnader, bake og sånt? Eller det kun "ute på landet" det er sånn? Altså, hvor mye "merarbeid" får man med barn, enn å bare ha barnet? Anonymkode: af3d9...5a9 Det vil alltid være noe "merarbeid" ut over bare å ta seg av barnet sitt, når man har barn. Mye av dette "merarbeidet" handler om å stille opp for å gi barna et bra tilbud, og å kunne påvirke barnas hverdag. Jeg har opplevd at barnehagen hadde behov for dugnadshjelp 1-2 ganger i året. I tillegg til at de gjerne hadde "sosiale tilstelninger" der de ba foreldrene ha med kake eller mat til et eller annet. Dugnadshjelpen var for å gjøre forholdene i barnehagen bedre, uten at de måtte leie inn håndverkere for å gjøre enkle småjobber. (Sette opp gapahuk, male, feie asfalten for grus.) Og for at de ansatte skulle få bruke tiden sin på barna og ikke på slike småjobber. Både i barnehage og skole trengs det foreldrerepresentanter som har dialog med skole og lærere og andre foreldrerepresentanter på vegne av klassens foreldre. Noen MÅ stille opp, og i en klasse med 20 elever, som skal gå på skolen i 10 år, betyr det at de fleste må regne med å ta ett år med dette i løpet av skoletiden. Det fine er at du lærer noe om hvordan skolen/barnehagen jobber, og kan påvirke skolen/barnehagen sammen med andre foreldre. I idrett og slikt er det mange forskjellige roller som skal dekkes inn. Og foreldre har forskjellige styrker og forskjellig kapasitet. Det er mulig å ikke stille opp i "faste verv" som å sitte i styre, eller være trener eller lagleder. Men da bør man stille opp det man har kapasitet til, på andre ting som skal gjøres, slik at de som faktisk tar de "faste vervene" som er ganske omfattende, slipper å gjøre ALT. Ofte er det jo sporadiske småjobber det trengs hjelp til. Vaske drakter, fylle flasker, kjøre barn, sitte hallvakt, ordne mat og sånt. Noen har også større dugnader, som loppemarked eller vedlikehold av anlegg. Som typisk tar en dag/kveld eller to i halvåret. Det er en måte å holde utgiftene nede på, samtidig som at det utstyret barna trenger holdes i orden. Dette er nok ikke noe som kun skjer "ute på landet". Det er like vanlig i byen. Fordelen er at man også blir kjent med de andre foreldrene som har barn på samme aktivitet. Noe som er nyttig om man trenger hjelp en dag, til å få kjørt et barn når man er opptatt med et annet, eller bare avtale besøk når barna vil møtes. Eller noen å spørre hvis man lurer på om barnas "alle andre får lov" egentlig stemmer. Det er mange "goder" ved å stille opp for egne barn. Det å bli kjent med barnas venner, er gjerne et av de viktigste. Spesielt når barna kommer i tenårene. Det finnes selvfølgelig også fritidsaktiviteter som går an å betale seg helt ut av. Der det kun er en kontigent, og så kan du levere og hente barna på aktiviteten. Fordelen er at det er enkelt for foreldrene. Ulempen er at foreldrene i liten grad er engasjert i det barna gjør, og derfor kun vet det barna er villige til å fortelle. Å stille opp for barna, er en del av det å ha barn. Å engasjere seg på en eller annen måte i barnas aktiviteter, er en del av det å stille opp for barna. Mengden engasjement kan du til en viss grad være med på å styre. Anonymkode: 2f70c...45e 1
ekkoet Skrevet 20. september 2021 #13 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tja... Enten bake, eller betale seg fra det 😆 Anonymkode: 1fb0d...2ad Alle kan ikke være i styrer, lagledere eller trenere. Om du gjør dette som står over er det egentlig supert, så lenge du gjør det raskt. Det verste er de som ikke sier noe og ikke gjør noe, bare holder hodet lavt og håper andre skal fikse. Vi har 2 barn og har engasjert oss mye som trenere og lagleder for begge. Vi bruker MYE av tiden vår på dette og vi har forståelse for at andre ikke kan bruke like mye tid, men samtidig bør de ha respekt for at vi har brukt mange 100 timer av vår fritid gjennom årene for at deres barn skal ha en fritidsaktivitet. (Forrige uke brukte jeg nok 10 timer) Det vi setter pris på er: -Foreldre som engasjerer seg i barnas idrett, dvs støtter dem, får dem på trening, får dem på kamp, kommer og heier -Foreldre som svarer raskt. Uansett om det er "ja" eller "nei" - jeg har brukt enormt mye tid på å følge opp foreldre som ikke svarer på tingene de blir spurt om (draktstørrelser, kamoppmøte, dugnad, medlemsavgift osv). Lever inn loddbøkene uten at jeg må purre deg 5 ganger, (eller enda bedre: Vær den som sier at du kan samle inn loddbøkene!) -Foreldre som tar på seg oppgaver. Jeg bruker fort 4-6 timer+ i uken på laget 40 uker i året. At det skal være vanskelig for noen å stille på 1 vakt på 3 timer en gang i halvåret har jeg ikke forståelse for. Misforstå meg rett, jeg hadde ikke hatt trenerjobben om jeg ikke synes det var kjekt - men det er irriterende med foreldre som gjør jobben mer arbeidskrevende når alt som kreves er at de svarer på det man spør om. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #14 Skrevet 20. september 2021 Korps (den korte tiden ett av våre barn gikk der) og alle dugnadene der tok knekken på meg. Det var så mange andre foreldre som levde og åndet for korpset at de styrte og stelte og arrangerte, det var sosiale tilstelninger hver måned for foreldrene som jeg følte jeg måtte tvinge meg selv til å bli med på, det var kakebaking, loppemarked, innsamlinger, helgeturer der det ble forventet at minst en forelder ble med og overnattet, og 17. mai var helt ekstremt. I fotballen er det også mye - det meste arbeidet er å kjøre barn på kamper hver eneste helg og en kveld i uka, selv om barnet bare er 9 år, er det veldig mye som skjer. Kioskvakt, steke vafler, male klubbhus, selge dopapir osv osv. Barna våre har gått lenge på kulturskolen, der var det HELT dugnadsfritt. Fantastisk!!! Samme med Tae kwon do. Hadde jeg vært alenemor med flere barn, ville jeg ikke kunnet hatt barna på fotball og korps. Allerede nå med to foreldre er det bare så vidt vi strekker til. Og hytta har vi ikke fått tid til å bruke på mange måneder.... Og vi har ikke tatt på oss spesielle verv, bare helt "normale" oppgaver, som vi gjør. Stiller alltid på dugnader osv, selv om det betyr at vi ikke kan reise på hytta den helga, heller. Anonymkode: 81a8f...f7a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #15 Skrevet 20. september 2021 Mye dugnad på fotball, det tror jeg mange kan bekrefte. Men det er greit det synes jeg, men selvfølgelig deilig med kulturskole hvor man betaler ganske mye, men til gjengjeld er alt ordnet slik at du kun kjører ungen til og fra. Anonymkode: 09296...651
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #16 Skrevet 20. september 2021 Idrett: mye. Korps: en del. Kulturskolen: ingenting. Div dyre danseskoler ol: ingenting. Kor: etter interesse, lite. Anonymkode: b43f8...850
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #17 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det sånn at når man har barn i en idrett så må mann som forelder engasjere seg i denne idretten? Melde seg inn i styre eller være trener? Alltid være med på dugnader, bake og sånt? Eller det kun "ute på landet" det er sånn? Altså, hvor mye "merarbeid" får man med barn, enn å bare ha barnet? Anonymkode: af3d9...5a9 Her har jeg gjort det slikt at barna kun går på aktiviteter der vi slipper slikt dugnadstull. Svømming, dans, speider, diverse kampsport, skating og klatring. De kunne selvsagt fått gått på fotball og håndball hvis de virkelig ønsket seg det men ingen av de har hatt lyst når de vet at helger og fritid ryker om de skal være med på slikt. For å fått det til med kjøring og dugnad så måtte jeg nok ha leid inn hjelp for å ha fått det til å gå opp. Uansett så dropper de fleste barna ut av den organiserte idretten når de kommer i 5-6 klasse. Her i byen så har det vært så ille at lagene i bydelene "lokker" med at man slipper dugnad, bare for å få barn i den alderen inn igjen, men de har mistet interessen når det har vært det kjøret i et par år. Anonymkode: 2d850...5bc 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #18 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det sånn at når man har barn i en idrett så må mann som forelder engasjere seg i denne idretten? Melde seg inn i styre eller være trener? Alltid være med på dugnader, bake og sånt? Eller det kun "ute på landet" det er sånn? Altså, hvor mye "merarbeid" får man med barn, enn å bare ha barnet? Anonymkode: af3d9...5a9 Hvor mye man som forelder engasjerer seg kan ofte vise seg på barna og deres engasjement i idretten. Det er spillerne som har lavest utviklingskurve som har foreldre som ikke stiller opp på lagene til barna mine i hvertfall. Skal dine barn drive organisert idrett som er foreldredrevet aktivitet bør man stille seg noen spørsmål kan jeg svare minst 2 dager i forveien om mitt barn kan komme på aktiviteten (pga nok tid til planlegging) - kan du sjelden svare om barnet kommer så kanskje ikke organisert aktivitet noe for dere kan jeg aldri kjøre barna mine på kamper/aktiviterer - kan du ikke det så la barnet finne på noe annet. . Er det pga økonomi vil du kunne få hjelp av andre foreldre til kjøring, er det pga manglende interesse- hold barnet unna aktiviteten kan jeg bruke et par timer maks en gang i uka på å se barna mine spille kamp- kan du ikke det- finn på noe annet for barna, de merker du er uengasjert kan jeg delta på noen timers kioskvakt i halvåret- hvis du selv aldri kan- få noen til å ta vakten for deg og gjør andre tjenester. Har sett andre bruke tanter, onkler, besteforeldre, nieser, nevøer, nabobarn osv - er selv det for vanskelig - ikke la barna delta, da er dere snyltere er jeg ikke interessert i å bli kjent med andre foreldre på laget - ikke la barnet delta Sliter du med å betale avgifter pga økonomi- da de fleste klubber har løsninger samt kommunen. - Det behøver ikke alltid hindre aktivitet, med mindre det gjør at du som foreldre ikke kan stille opp på noe også som dugnad. Andre foreldre har forståelse og er behjelpelig om de forstår hvorfor. Synes du dugnad er dritt- la aldri barnet ditt drive foreldredrevet aktivitet. Har du kompetanse og interesse for fotball og har tid - bli trener Har du tid og litt organisatoriske evner - bli lagleder Har du mye tid og interesse samt brenner for idretten - bli med i styret Anonymkode: de274...34a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #19 Skrevet 20. september 2021 Idrettslag drives stort sett på frivillig basis. Tilbudet finnes fordi mange er villige til å bruke fritida si på det. Som foreldre bør man engasjere seg i det barna driver med, ja. Alle trenger selvsagt ikke være trenere eller ha styreverv, men om ingen står i kiosken, kan ikke kiosken være åpen for å si det enkelt. Man kan ikke arrangere skirenn uten løypevakter og tidtakere, man må ha noen til å sitte i sekretariatet under en håndballkamp, korpset kan ikke drives uten inntekter fra loppemarked, og noen må være vakt i idrettshallen. Når man har barn, følger det og forpliktelser med. Og ved å delta på disse dugnadene bidrar du til et godt tilbud i nærmiljøet til både ditt og andres barn. Hvis ingen foreldre kjører barna til bortekamper, får de ikke spilt kamp. Anonymkode: 2e59b...c7c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #20 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Idrettslag drives stort sett på frivillig basis. Tilbudet finnes fordi mange er villige til å bruke fritida si på det. Som foreldre bør man engasjere seg i det barna driver med, ja. Alle trenger selvsagt ikke være trenere eller ha styreverv, men om ingen står i kiosken, kan ikke kiosken være åpen for å si det enkelt. Man kan ikke arrangere skirenn uten løypevakter og tidtakere, man må ha noen til å sitte i sekretariatet under en håndballkamp, korpset kan ikke drives uten inntekter fra loppemarked, og noen må være vakt i idrettshallen. Når man har barn, følger det og forpliktelser med. Og ved å delta på disse dugnadene bidrar du til et godt tilbud i nærmiljøet til både ditt og andres barn. Hvis ingen foreldre kjører barna til bortekamper, får de ikke spilt kamp. Anonymkode: 2e59b...c7c Nettopp! Mange tar ansvar ikke bare for egne barn, men også for andres. Noen tar lite ansvar for egne, og bidrar heller ikke for andre. Det man legger inn av innsats og engasjement når barna er små, kan også komme til nytte når barna blir større. Gull verdt å vite hvem som er hvem, ha litt oversikt når de blir større. Nettverk. Anonymkode: 4f4dc...6b0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå