Gå til innhold

Skole og barnehage på bygda, lite samkjørt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor litt øde, på en liten plass. 

Skole/Sfo/aks er i nabobygningen til barnehagen. Begge har åpent fra 07-17.

Skolen starter 08:15. 

Og mat på fritidsordningen er klokken 14 for barna som går der fra 1.-4. trinn.

Det som er utfordringen er hvor lite samkjørt barnehagen er opp mot skolen.

For ettersom vi bor på landet, bor de aller fleste så langt fra barnehagen/skolen at de må kjøre bil for å komme dit.

Det flere foreldre reagerer på er dette. Barnehagen ønsker at alle barna skal være levert før klokken 08:00 slik at de kan spise da. Det betyr i praksis at vi må kjøre skolebarn også til skolen til seinest 07:50/07:55 slik at de må vente ute 15-25 min før skolen starter, pga barnehagen vil ha barna i hus før frokost Kl 0800.

De neste er at skolebarna spiser 14:00, og er ferdige ca 14:30. Mens barnehagen begynner først å spise 14:30 til 15:00 og ønsker helst ingen henting under måltidet.

Dette betyr at om barna skal få en matbit før henting, så må vi enten hente innen 14:00 på skole og barnehage, eller etter klokken 15:00. 

Er vi helt urimelige når vi i foreldregruppen undere på hvorfor barnehagen ikke kan utsette frokosten 15 min til skolen også har startet? Og hva med å samkjøre med mat klokken 14:15 feks? 

Anonymkode: 49d9d...d16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner poengene dine 😅

Anonymkode: 73aa0...6e2

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor spør dere bare ikke?

Samkjøring av ettermiddagsmåltidet i BHG er forøvrig ikke så enkelt pga soving og bleieskift 

Anonymkode: 14e47...56d

• Liker 7
Skrevet

Aldri hørt om barnehage som vil ha alle til måltidet?

For noe tull! 🤣

Jobber i barnehage selv, folk leverer når de vil. Jobber i by da.

Anonymkode: 5bc83...20b

• Liker 5
Skrevet

Ja det er dere

Anonymkode: 53cd8...fe6

• Liker 1
Skrevet

Går ikke de barna du snakker om på SFO? Og de har åpent fra 7? Hvis ikke så er det på sin plass med et forslag om å endre dette, ja. 

Anonymkode: ca9ea...30b

• Liker 1
Skrevet

Spør gjerne skolen/ bhg  om det på en hyggelig måte. Ikke sikkert de har tenkt over det, bare. Og ikke sikkert skolen og bhg snakker noe særlig sammen selv om de holder til omtrent samme sted. Da tar de jo de tidene de selv ønsker. 

Anonymkode: bc076...a8a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Aldri hørt om barnehage som vil ha alle til måltidet?

For noe tull! 🤣

Jobber i barnehage selv, folk leverer når de vil. Jobber i by da.

Anonymkode: 5bc83...20b

Veldig vanlig ha bhg ikke vil ha levering under måltidet for å få ro til ungene som spiser.

Anonymkode: 8fef6...479

• Liker 3
Skrevet

Det er nok ganske merkbart når skolen og barnehagen er i samme bygg. Samtidig må du tenke på at skolen og barnehagen ikke har noe med hverandre å gjøre. Hvordan skulle det gått i byer der ulike foreldre gjerne har de minste barna i forskjellige barnehager, men de eldste på samme skole? Flere forskjellige tidsplaner som man krever skal samkjøres?

Anonymkode: 68613...a9c

• Liker 3
Skrevet

Der jeg jobber har kanskje 1/3 av barna kommet klokken 08.00. Kjernetid er fra 09.00. Med så tidlig levering blir det lang dag for de små. Veldig underlig at barnehagen oppfordrer til å levere så tidlig. 

Anonymkode: 42202...c87

• Liker 2
Skrevet

Da leverer du på i barnehagen først om morgenen. Om ettermiddagen henter du litt senere så begge får spist i ro.

At barnehagen spiser når de spiser henger nok sammen med aktiviteter og søvn som de skal ha plass til imellom måltidene.

Anonymkode: 6fba9...508

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For ettersom vi bor på landet, bor de aller fleste så langt fra barnehagen/skolen at de må kjøre bil for å komme dit.

Det flere foreldre reagerer på er dette. Barnehagen ønsker at alle barna skal være levert før klokken 08:00 slik at de kan spise da. Det betyr i praksis at vi må kjøre skolebarn også til skolen til seinest 07:50/07:55 slik at de må vente ute 15-25 min før skolen starter, pga barnehagen vil ha barna i hus før frokost Kl 0800.

De neste er at skolebarna spiser 14:00, og er ferdige ca 14:30. Mens barnehagen begynner først å spise 14:30 til 15:00 og ønsker helst ingen henting under måltidet.

Dette betyr at om barna skal få en matbit før henting, så må vi enten hente innen 14:00 på skole og barnehage, eller etter klokken 15:00. 

Er vi helt urimelige når vi i foreldregruppen undere på hvorfor barnehagen ikke kan utsette frokosten 15 min til skolen også har startet? Og hva med å samkjøre med mat klokken 14:15 feks? 

I alle dager... Har ikke skolebarna skolebuss? Det er da ingen grunn til at barnehagen skal ta hensyn til skoleelevene. 

Anonymkode: ecd96...d61

• Liker 3
Skrevet

Æææh, nei nei og atter nei. For det første: Barnehagen kan ikke bestemme at dere må levere innen da og da, eller hente da og da. Dere betaler for plassen, og disponerer den høvelig fritt innenfor rimelighetens grenser. Dette er en styringsrett som flere barnehager uriktig påberoper seg å ha. Barnehagen har ingen oppmøteplikt, annet enn for personalet. På hvilken måte gagner det barna å ha lengre dager enn nødvendig? Nemlig. 

Så lever når det passer dere, og spis eventuelt frokost hjemme først hvis det er problemet her. Så er saken løst. Skulle dette bli en diskusjon, be dem lese Rammeplanen en gang til. 

Hilsen pedagogisk leder - som er så luta lei av at barnehager tror de kan operere som skole eller arbeidsplass med oppmøteplikt og møtetidspunkter. Nei, bare nei. La barna få rolig morgen hjemme hvis det er mulig, mulighet til tidlig henting når det passer. 

Anonymkode: 420d0...c40

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jobber o barnehage, og her kan foreldre levere når de vil før kjernetid klokka 9.30. Eneste er at dersom barna skal spise frokost må de komma før 8.15, så de rekker det. Ser ingen problemer med å levere etter frokost? Hva er grunnen til at bhg vil at alle skal spise der?

Samme med fruktmåltidet. Vi begynner mellom 14 og 14.30, og det gjør absolutt ingenting at barna blir henter midt i måltidet.

Spør bhg om grunnen til at de gjør det. Det må da gå an å tilpasse slik at hverdagslogistikken blir litt enklere for familiene?

Anonymkode: b68c8...478

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill.

Nå håper jeg dere ikke misforsto, er ikke møteplikt eller noe. Bor akkurat under 2 km fra skolen slik at det ikke er skolebuss.

Men det var dette med måltidene.

Barnehagen spiser før skolen begynner og vil ikke vi skal levere etter maten er satt frem. Forståelig, men hvorfor kan de ikke utsette måltidet 15 min? 

Og på ettermiddagen, bhg og skole kunne hatt måltid til samme tid? 

Men noen her mener også det er for mye å spørre om?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for innspill.

Nå håper jeg dere ikke misforsto, er ikke møteplikt eller noe. Bor akkurat under 2 km fra skolen slik at det ikke er skolebuss.

Men det var dette med måltidene.

Barnehagen spiser før skolen begynner og vil ikke vi skal levere etter maten er satt frem. Forståelig, men hvorfor kan de ikke utsette måltidet 15 min? 

Og på ettermiddagen, bhg og skole kunne hatt måltid til samme tid? 

Men noen her mener også det er for mye å spørre om?

ts

Barnehagen kan ikke nekte deg å levere etter maten er satt frem - det er mitt poeng (jeg skrev litt lengre opp her). Du leverer når det passer for deg, innenfor rimelighetens grenser. Hvordan i alle dager kan 90% av barnehagene servere frokost fra 07.09-8.30, og SAMTIDIG helt uproblematisk ta imot barn som kommer, mens de resterende 10% overhode ikke får dette til? Ikke lag problemer av noe som ikke er et problem. For det er ingen problem at barna spiser frokost, samtidig som andre barn leveres. 

Anonymkode: 420d0...c40

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville levert en mett unge kvart over åtte. Da trengs jo ingen frokost i barnehagen. Problem solved. At barnehagen og skolen samkjører måltider har jeg aldri hørt om, men jeg bor i en storby da. Her jobber vi begge to, så å hente før tre har aldri vært aktuelt. 🤷‍♀️ I barnehagen hos oss har de kjernetid fra 09.30-14.00 . Dette fordi de ønsker at barna er tilstede den tiden for felles aktiviteter.

Anonymkode: 32310...f7a

• Liker 3
Skrevet

Hva med å levere i barnehage først? 

Ellers lurer jeg på om dere tolker reglene til barnehagen strengere enn hva som er tenkt? 

Anonymkode: 5634b...c3f

• Liker 1
Skrevet

Som noen nevner, så kan man ikke forvente at barnehage og skole skal samkjøre måltider og åpningstider.

Men, det bør være greit å levere barnet etter 08.00, men at barnet da har spist frokost hjemme.

Tenk på dem som må levere klokka 07.00. For deg er det kanskje bare snakk om 15. min, for de barna er det 15 min ekstra å vente på frokosten sin. Du kan la vær å betale for frokost i barnehagen og levere litt senere, eller så får skolebarnet vente de ekstra minuttene ute. Snart er vel skolebarnet såpass stort at det går/sykler til og fra skolen uansett. 2 km er jo ikke langt.

Hos oss begynner skolen 08.30, men ser mange barn gå til skolen 08.00. De får samme ventetid ute i skolegården, som ditt/dine gjør. Noen av dem elsker det, for da får de leke før skolen starter.

Når det gjelder det å hente, så kan du jo hente når du vil. Barnet trenger ikke dette måltidet heller, da du kan servere noe selv. Være seg ha med niste i bilen, eller litt oppkuttet frukt. Kjenner ei mor som alltid hadde med seg mat når hun hentet guttene sine, for da gikk alt annet så greit resten av dagen. 

Skrevet

Altså, problemet med ettermiddagshentingen forsto jeg ikke helt. 
Kan dere ikke bare la barna spise, og så kan skolebarnet leke på SFO i en halvtime-time før dere henter? Er ikke det helt greit både for dere og barnet. 
Om dere ikke jobber, så trenger vel ikke barna være i barnehagen og på SFO heller. Så da kan dere levere til skolestart og hente ved skoleslutt, og ha minste med i bilen. 
Om om dere uansett skal hente tidlig, MÅ barna spise før dere henter? 
Kan dere ikke bare hente og så servere mat når dere kommer hjem? 

Om det er unntaksvis, så er det vel ikke noe problem å "bryte reglene" i barnehagen. 

Når det gjelder morgenproblematikken, så tipper jeg den gjelder flere foreldre, og er noe dere bør ta opp med barnehagen på en normal måte. 
Forklar at det er mange av dere som har barn både på skolen og i barnehagen, og at dere må levere barna på samme tid. 
Det betyr at ENTEN så forskyver barnehagen frokosten i 15 minutter, for å tilpasse seg at alle barna er på plass før frokost. ELLER så må de regne med at dere som har barn begge steder ikke leverer før 08.00 slik som de ønsker
Merk at dette med tidlig levering er et ønske fra barnehagen, og ikke noe de krever. Dere kan derfor velge å ikke følge ønsket. 
Men det beste for alle parter er vel om dere har en åpen dialog med barnehagen. 

Anonymkode: 7aad9...54c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...