Gå til innhold

Trener stiller krav om at foreldre stiller i treningsklær på treningsgruppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg må bare høre hva som er vanlig og hva folk syns om dette for jeg fikk litt bakoversveis av meldingen treneren for en gymgruppe datteren min (5 år)  er med på sendte ut i kveld. 

Her står det at han ønsker at foreldrene har på seg treningsklær på treningene framover og "er med på treningen". Videre skriver han at det er bra å få inn "gode rutiner på trening" uten nærmere spesifisering. 

Datteren min har altså gått på denne treningen i vel en mnd og selv om de fleste foreldrene stiller i vanlige hverdagsklær er vi likevel delaktige og hjelpsomme i treningen, for eksempel gjennom å bygge hinderbane, passe på hvert vårt hinder når barna bruker de og passe på at ingen skader seg og rydde opp etterpå. Har selv oppfattet oss som en delaktig og hjelpsom foreldregruppe. Som får meg til å lure på... Hva mer skal vi gjøre liksom? Være med over hindrene? Leke stiv heks med barna? Gjøre det samme som barna fra start til slutt? Dette har jeg faktisk ingen interesse av, men hun elsker å gå der så jeg må jo...

Jeg er kanskje et barn av 80-tallet for jeg syns det er altfor mye å be av foreldre! Er ikke hele poenget med sånn trening at barna skal øve seg på nye ting og få mestringsfølelse sammen med andre barn uten å holde mamma og pappa i hånda? Å forholde seg til en trener og lære seg å være en i en gruppe uten å se til foreldrene for støtte hele tiden? 

Så er det jeg som er sær, eller er dette bare en merkelig forespørsel? Innspill mottas med takk!

Anonymkode: 5d184...bb6

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, jeg må bare høre hva som er vanlig og hva folk syns om dette for jeg fikk litt bakoversveis av meldingen treneren for en gymgruppe datteren min (5 år)  er med på sendte ut i kveld. 

Her står det at han ønsker at foreldrene har på seg treningsklær på treningene framover og "er med på treningen". Videre skriver han at det er bra å få inn "gode rutiner på trening" uten nærmere spesifisering. 

Datteren min har altså gått på denne treningen i vel en mnd og selv om de fleste foreldrene stiller i vanlige hverdagsklær er vi likevel delaktige og hjelpsomme i treningen, for eksempel gjennom å bygge hinderbane, passe på hvert vårt hinder når barna bruker de og passe på at ingen skader seg og rydde opp etterpå. Har selv oppfattet oss som en delaktig og hjelpsom foreldregruppe. Som får meg til å lure på... Hva mer skal vi gjøre liksom? Være med over hindrene? Leke stiv heks med barna? Gjøre det samme som barna fra start til slutt? Dette har jeg faktisk ingen interesse av, men hun elsker å gå der så jeg må jo...

Jeg er kanskje et barn av 80-tallet for jeg syns det er altfor mye å be av foreldre! Er ikke hele poenget med sånn trening at barna skal øve seg på nye ting og få mestringsfølelse sammen med andre barn uten å holde mamma og pappa i hånda? Å forholde seg til en trener og lære seg å være en i en gruppe uten å se til foreldrene for støtte hele tiden? 

Så er det jeg som er sær, eller er dette bare en merkelig forespørsel? Innspill mottas med takk!

Jeg er helt enig med deg, synes det er helt sykt hvor mye vi foreldre må delta på i dag. Hva ER det for noe, egentlig?!

Når jeg var barn, ble vi kjørt på trening og hentet når treninga var slutt. Det var aldri foreldre tilstede på selve treningen. Hvorfor er det annerledes i dag? Blir helt matt.

Anonymkode: d9112...d23

• Liker 25
Skrevet

Hæ? Veldig sært. Der gøye, som barn, er jo å gjøre noe litt selvstendig. Tror jeg hadde spurt treneren hva som menes, og at dere betaler for at barnet skal aktiviseres, ikke dere selv.

Anonymkode: 5e03a...7b5

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig med deg, synes det er helt sykt hvor mye vi foreldre må delta på i dag. Hva ER det for noe, egentlig?!

Når jeg var barn, ble vi kjørt på trening og hentet når treninga var slutt. Det var aldri foreldre tilstede på selve treningen. Hvorfor er det annerledes i dag? Blir helt matt.

Mitt tips er at du ikke drev med noe organisert idrett når du var 5 år når du var liten. Fantes særdeles lite av det da. 

Ellers enig med ts at det høres tullete ut å forvente at de voksne stiller I gymtøy. 

• Liker 6
Skrevet

Heter dette partiet "foreldre og barn"? Dere foreldre er til stede hele tiden? Helt naturlig at dere deltar og ikke bare står og skravler eller taster på telefonen. Det skaper en helt merkelig dynamikk i en gruppe. Når barna begynner på skolen, vil det ikke være en naturlig plass for dere foreldre der, og du slipper å være delaktig. 

Jeg synes du overreagerer. 

Anonymkode: 138b0...8df

• Liker 2
Skrevet

Om så var, er det uansett helt spesielt hvor mye det forventes at foreldre skal stille opp på i dag. Helt kvelende. Organisert idrett og aktiviteter bør tydeligvis forbeholdes barn 6 år +. 

Du forventer jo et profesjonelt opplegg med trener og plan, dersom du melder på barnet ditt på noe, og betaler for det. Ikke at du selv skal være deltaker - jeg som forelder har ikke sagt ja til å være verken trener eller medtrener.

Det må jaggu ha vært mye lettere å ha barn før i tiden. Nå skal de våkes over hvert våkne minutt. Blir lite selvstendige sjeler av dette samfunnet. Foreldre skal ALLTID være tilstede og ALLTID engasjere. Sykt.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om så var, er det uansett helt spesielt hvor mye det forventes at foreldre skal stille opp på i dag. Helt kvelende. Organisert idrett og aktiviteter bør tydeligvis forbeholdes barn 6 år +. 

Du forventer jo et profesjonelt opplegg med trener og plan, dersom du melder på barnet ditt på noe, og betaler for det. Ikke at du selv skal være deltaker - jeg som forelder har ikke sagt ja til å være verken trener eller medtrener.

Det må jaggu ha vært mye lettere å ha barn før i tiden. Nå skal de våkes over hvert våkne minutt. Blir lite selvstendige sjeler av dette samfunnet. Foreldre skal ALLTID være tilstede og ALLTID engasjere. Sykt.

Nå er de jo ganske små fortsatt (det er ikke alle som har fylt 5 engang) så jeg syns det er helt greit å forvente at foreldre er tilstede og hjelper til. Forventer heller ikke noe særlig profesjonellt opplegg med planer og progresjonsmål på dette nivået. Nå er det jo mer det å komme i gang og skape mestringsfølelse og treningsglede hos barna. 

Men jeg er HELT enig i det siste avsnittet ditt. Det er viktig for meg at barna mine lærer seg å være selvstendige og det å ha tro på egne evner og ferdigheter, men på mange måter føles det ut som at kulturen i samfunnet vårt motarbeider oss på dette. 

TS

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Heter dette partiet "foreldre og barn"? Dere foreldre er til stede hele tiden? Helt naturlig at dere deltar og ikke bare står og skravler eller taster på telefonen. Det skaper en helt merkelig dynamikk i en gruppe. Når barna begynner på skolen, vil det ikke være en naturlig plass for dere foreldre der, og du slipper å være delaktig. 

Jeg synes du overreagerer. 

Nei, det heter "Treningslek" og er vel en del av turngruppen om jeg har forstått det riktig. Fikk beskjed når vi meldte oss på at på grunn av barnas unge alder er det forventet at foreldre er til stede under treningen og hjelper til, men det var aldri snakk om at dette var et opplegg der foreldre og barn skulle trene sammen. 

Har forøvrig ikke sett noen foreldre som sitter og taster på telefonen sin under trening, men vi kan sitte å småprate litt innimellom den praktiske hjelpen vi gir (som jeg skrev mer utfyllende om i HI).

• Liker 1
Skrevet

Jeg er faktisk enig med treneren. 
Å trene dammen med barna er gøy,  og en investering i forhold til samspillet mellom barn og forelder . 

Anonymkode: ee010...98f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å trene dammen med barna er gøy,  og en investering i forhold til samspillet mellom barn og forelder . 

Selvfølgelig er det bra å trene sammen med barna. Men det er da for søren ikke treneren som skal diktere og bestemme det! 

Anonymkode: f55b9...431

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

🙄🙄

Anonymkode: b3f7a...192

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig er det bra å trene sammen med barna. Men det er da for søren ikke treneren som skal diktere og bestemme det! 

Anonymkode: f55b9...431

Nå har jeg ikke snakka med treneren, men har vært på helsereise der vi trente sammen med barna hver morgen, og det var faktisk veldig kjekt ! 
Trenger ikke å ta sorgene på forskudd! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

🙄🙄

Anonymkode: b3f7a...192

🙃🙃

Skrevet

Alt man klarer å klage på… Det handler vel om å kle seg etter aktivitet , at han ønsker dere hjelper til med de forskjellig aktivitetene

Anonymkode: 2fb48...d6d

• Liker 1
Skrevet
Anonym90059005 skrev (8 timer siden):

Mitt tips er at du ikke drev med noe organisert idrett når du var 5 år når du var liten. Fantes særdeles lite av det da. 

Ellers enig med ts at det høres tullete ut å forvente at de voksne stiller I gymtøy. 

Jeg begynte på svømming da jeg var 4 år, i 84… Så jo det fantes da definitivt.

Dog mistenker jeg at foreldrene måtte være med barna i bassenget (kan ikke se for meg at en svømmelærer kan ha 10 barn på 4-7 år i et basseng alene?)

Men jeg er også enig med ts, latterlig å betale masse penger og så måtte underholde barna selv uansett.

Anonymkode: f8f5e...814

• Liker 3
Skrevet

Dersom dette hadde blitt tydelig formidlet før oppstart synes jeg det er helt greit, men når treneren først etter treninger sier at det forventes at foreldre stiller opp i treningstøy og trener på lik linje med barna- det er veldig spesielt.

Anonymkode: b74d0...ccf

• Liker 9
Skrevet
Anonym90059005 skrev (11 timer siden):

Jeg gikk på turn da jeg var liten (5 år) på tidlig nittitall. Da var ingen foreldre tilstede på treningene. 🤷‍♀️ Når mitt barn er like gammel vil jeg nok foretrekke å være med på trening, men synes det er veldig rart at foreldre er med på dette langt opp i barneskolealder. Ikke rart det blir tidsklemme da.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror egentlig du tenker litt for mye på dette. Du trenger selvfølgelig ikke å delta i treningene på lik linje med barna - det vil være dumt om barna får mindre tid på de ulike apparatene fordi mammaene og pappaene skal gjennom de samme hindrene. 

Men, å delta i felleslekene er jo bare positivt - kjempemorsomt med mammaer og pappaer på stiv heks, stafetter eller andre apparat-løse leker. Så da kan det kanskje passe med en litt ledig bukse og innesko/gymsokker. 

Jeg tror ikke treneren forventer noe mer enn dette, og jeg tipper det ikke får noen store konsekvenser om du velger å la være. 

Vi fikk forresten samme oppfordring når våre barn gikk på turnparti fra 3-5 år. Ett år var jeg til og med trener fordi det ikke var noen som helst andre kvalifiserte trenere. Enten det, eller null gymlek for barna. 

Jeg synes flere av dere foreldre her syter og klager noe forferdelig, hvem gagner det til slutt at dere bidrar litt? Det har i praksis null å si for de andre voksne rundt dere, det er deres eget barn det gagner. 

Skrevet

Jeg synes denne treneren behandler dere som barn. Ha på dere de klærne dere vil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men da kan man gjøre det på fritiden. Da er det ikke vits å betale for organisert idrett for barnet. 

Kunne det tenkes at foreldre med fysiske problemer ønsker å melde barnet på fordi de ikke klarer å aktivisere barnet selv? 

Anonymkode: 30733...bfd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...