AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Er det noen som vet hvordan man viser passet når man skal til utlandet med kun håndbagasje? Er det nok å skanne det på den skjermen? Hva med når man skal fra utland (Europa) og hjem igjen? Anonymkode: f03db...4fc
Gjest Linny111 Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Hvis du reiser innenfor Schengen, viser du det som legitimasjon når du går på fly. Om du skal utenfor Schengen, må du gjennom passkontroll. Da sitter det enten folk som sjekker passet, ellers scanner du det i en automat. Det samme gjelder når du skal hjem igjen. Bare ha passet ganske lett tilgjengelig og finn det frem når du kommer til et skilt med "passkontroll". Bør ikke være nødvendig innenfor Schengen da (Irland og Storbritannia er f.eks. ikke i Schengen, så da må du vise pass).
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Lurt å ha med pass uansett nå pga korona. De sjekker alle pass nå selv om du kommer fra Danmark. Mulig det endres 27/9, har jeg ikke sjekket. Anonymkode: 062e5...021
Gjest Linny111 Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Lurt å ha med pass uansett nå pga korona. De sjekker alle pass nå selv om du kommer fra Danmark. Mulig det endres 27/9, har jeg ikke sjekket. Anonymkode: 062e5...021 Ja, ting kan være annerledes med korona, så greit å bare ha med passet og ha det klart uansett. Man blir i hvert fall gjort oppmerksom på det når det skal vises frem
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 Nå har jeg ikke vært til utlandet siden før covid, men da var det sjelden krav om pass på reiser innenfor Schengen. Har reist flere ganger tur retur Spania uten pass. Det største problemet var innsjekkingen på hotellet. Anonymkode: f6189...f27
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 Linny111 skrev (45 minutter siden): Hvis du reiser innenfor Schengen, viser du det som legitimasjon når du går på fly. Om du skal utenfor Schengen, må du gjennom passkontroll. Da sitter det enten folk som sjekker passet, ellers scanner du det i en automat. Det samme gjelder når du skal hjem igjen. Bare ha passet ganske lett tilgjengelig og finn det frem når du kommer til et skilt med "passkontroll". Bør ikke være nødvendig innenfor Schengen da (Irland og Storbritannia er f.eks. ikke i Schengen, så da må du vise pass). Jeg reiser til England, utenfor schengen, men så bare går man til den skjermen og henter boardingkortet, går gjennom sikkerhetskontroll og så passkontroll? Eller må man stå i samme kø som de som skal sende bagasjen og vise en person passet sitt der før sikkerhetskontrollen? Eller hva med å skanne passet sitt på samme skjerm som man får boardingkort? Har kun reist charter siste 15 år så har helt glemt dette. Anonymkode: f03db...4fc
Gjest Linny111 Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg reiser til England, utenfor schengen, men så bare går man til den skjermen og henter boardingkortet, går gjennom sikkerhetskontroll og så passkontroll? Eller må man stå i samme kø som de som skal sende bagasjen og vise en person passet sitt der før sikkerhetskontrollen? Eller hva med å skanne passet sitt på samme skjerm som man får boardingkort? Har kun reist charter siste 15 år så har helt glemt dette. Anonymkode: f03db...4fc Det første du sa. Enten går du til maskinen og scanner passet ditt, bookingen kommer opp, du skriver ut boardingkort, går gjennom sikkerhetskontroll og så må du gjennom passkontroll for å komme til gaten din uansett. Hvis du bruker billett på mobilen (app), tror jeg du må fylle inn passinfo på forhånd på nett. Hvis du logger inn på kontoen din på Norwegian og velger "mine flyvninger" eller noe, vil det stå en knapp med "fyll inn passinfo". Jeg flyr mye fra flyplasser uten sånn automat, så foretrekker boarding pass på mobilen, men det er ikke alltid det er mulig. Du trenger ikke å ha noe med bagasjekøen å gjøre med mindre du får feilmelding på app og/eller innsjekkingsmaskin. Det kan f.eks. skje om man velges ut til ekstra sikkerhetssjekk til USA (SSSS på billetten). Regner med at du har kontroll alt av koronatester og location forms for å reise til Storbritannia akkurat nå. Reglene skal endres igjen veldig snart (tror det var 4. oktober), så følg nøye med.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 Det er ulike regler i ulike land, og mellom ulike flyselskap, særlig nå under Corona. Sjekk inn på nett, eller på automat. Får du boardingcard er alt ok, og du kan gå gjennom sikkerhetskontrollen. Må du innom skranke for å legitimere deg får du melding om det, og får ikke sjekket inn, og kommer deg med det heller ikke gjennom sikkerhetskontrollen, så det er idiotsikkert. Har ikke trengt å gå til skranke i Norge en eneste gang de siste 10 årene. MEN - nå under corona er det 50/50. Må du gjennom passkontroll i tillegg klarer du heller ikke å bomme på dette, bare gå tidlig til gaten. Noen flyselskap krever at du legitimerer deg ved gate. Anonymkode: ee6fd...23a 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #9 Skrevet 20. september 2021 Da jeg reiste til England for noen dager siden måtte jeg vise passet både ved innsjekking (fikk ikke sjekket inn på nett), i passkontrollen, og så for tredje gang ved gaten. Ved ankomst i England var det bare å skanne passet i automaten som vanlig. Anonymkode: 69438...c43 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #10 Skrevet 20. september 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg reiser til England, utenfor schengen, men så bare går man til den skjermen og henter boardingkortet, går gjennom sikkerhetskontroll og så passkontroll? Eller må man stå i samme kø som de som skal sende bagasjen og vise en person passet sitt der før sikkerhetskontrollen? Eller hva med å skanne passet sitt på samme skjerm som man får boardingkort? Har kun reist charter siste 15 år så har helt glemt dette. Anonymkode: f03db...4fc Dette😊 Anonymkode: 4c25a...236
Ulven Skrevet 20. september 2021 #11 Skrevet 20. september 2021 Datteren min reiste tilbake til uk for et par uker siden og da måtte alle innom bemannet skranke siden det må sjekkes at du har fylt ut passenger locator form, samt har bestilt day 2 test. De sjekket også for predeparture test, men denne testen dropper uk fra 4 oktober.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette😊 Anonymkode: 4c25a...236 Nei. Det kommer an på blant annet flyselskap. Hos flere er det ikke mulig å få boardingpass på automat eller på nett. Slik at du må fysisk stå i samme kø som dem som har bagasje. Anonymkode: 23e2b...89e
Gjest Linny111 Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 16 hours ago, Ulven said: Datteren min reiste tilbake til uk for et par uker siden og da måtte alle innom bemannet skranke siden det må sjekkes at du har fylt ut passenger locator form, samt har bestilt day 2 test. De sjekket også for predeparture test, men denne testen dropper uk fra 4 oktober. England dropper den fra 4. oktober, ikke UK.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 Linny111 skrev (22 minutter siden): England dropper den fra 4. oktober, ikke UK. Jeg har reist mye til og fra alle områder av UK. Og har aldri opplevd at England har andre regler enn resten av landet på noen som helst områder? Anonymkode: ee6fd...23a
Gjest Linny111 Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har reist mye til og fra alle områder av UK. Og har aldri opplevd at England har andre regler enn resten av landet på noen som helst områder? Anonymkode: ee6fd...23a Jeg bor i Skottland, og Skottland har hatt ulike koronaregler enn England ganske lenge nå. De skal vurdere de neste dagene om de vil følge England. De har helst ikke lyst, men innser at folk kan ende opp med å bare fly til engelske flyplasser for å slippe koronatest. Nicola Sturgeon snakket nettopp om det i parlamentet. Edit: For eksempel er munnbind påbudt overalt innendørs i Skottland. I England er munnbind valgfritt. Endret 21. september 2021 av Linny111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå