Gjest Airman Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 I årets valg ble 4000 forhåndsstemmer ugyldig pga stempling, hva var unnskyldningen i 1989 og fremover, da ble sekkevis av forhåndsstemmer kastet pga feil begått i posten, som Dengang stod for forhåndsstemming.. Har det vært 30 år med tilfeldige feil, eller er vi naive steinrøysboere lurt?
Egenskap Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 (endret) Personlig mener jeg slikt skulle blitt rettsak rundt. Fordi hvorfor skal velgere igjen bli lidende fordi arrangør ikke kan registrere riktig. Også tillater man at dette kan få gå igjennom. Dette er altfor stort tall. Iallfall er det partier som blir lidende. 3728 stemmer som blir kastet: skal ikke tro dette er mulig Endret 19. september 2021 av Egenskap
Imariuz Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Egenskap skrev (14 minutter siden): Personlig mener jeg slikt skulle blitt rettsak rundt. Fordi hvorfor skal velgere igjen bli lidende fordi arrangør ikke kan registrere riktig. Også tillater man at dette kan få gå igjennom. Dette er altfor stort tall. Iallfall er det partier som blir lidende. 3728 stemmer som blir kastet: skal ikke tro dette er mulig "Hovedårsaken til at forhåndsstemmer blir kastet er at velgeren ikke er norske statsborgere og derfor ikke står i manntallet." At fremmede uten stemmerett ikke får godkjent sin stemme er akkurat slik det skal være. Det ble også kastet færre stemmer i år enn ved forrige stortingsvalg, så det kan virke som om rutiene er blitt bedre. 5
Drizzt Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 Egenskap skrev (19 minutter siden): Personlig mener jeg slikt skulle blitt rettsak rundt. Fordi hvorfor skal velgere igjen bli lidende fordi arrangør ikke kan registrere riktig. Også tillater man at dette kan få gå igjennom. Dette er altfor stort tall. Iallfall er det partier som blir lidende. 3728 stemmer som blir kastet: skal ikke tro dette er mulig Hvordan klarer man å få inn stemmer som kommer fra ikke-norske statsborgere? Sjekker man ikke ID og om man har stemmerett før man setter stemmeseddelen i valgurnen? 4
Snipa Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 (endret) Drizzt skrev (På 19.9.2021 den 21.37): Hvordan klarer man å få inn stemmer som kommer fra ikke-norske statsborgere? Sjekker man ikke ID og om man har stemmerett før man setter stemmeseddelen i valgurnen? De som tar imot stemmer skal i grunnen ikke mene så mye, de skal bare sjekke velgers ID og om velger står i manntallet. Hvis folk sier at de har søkt statsborgerskap så tar man imot stemmen og legger ved notat om det. Jeg fikk se mail som var sendt ut via digipost til folk som ikke var statsborgere, med info om valget. Denne personen hadde stemt tidligere (ved kommunevalget trenger man ikke være statsborger) og trodde hen kunne stemme i år, som sist, siden hen i likhet med alle andre hadde fått Digipost. Bare at det var ikke valgkort med, bare noe generell info. Ikke rart om utlendinger tror de kan stemme når de får Digipost om valget, de har kanskje ikke så gode leseferdigheter i norsk heller. Og de som er valgfunksjonærer har som oppgave å ta imot stemmer, ikke å vurdere - det er valgstyret som skal godta eller forkaste stemmer. Endret 22. september 2021 av Snipa 2
Michaelhe Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 Jeg stemte faktisk for første gang i mitt 47-årige liv. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre? Jeg brettet stemmeseddelen feil, og de så faktisk hva jeg stemte. Det betyr ingenting for Jeg fulgte rådet fra organisasjonene og stemte på et miljøeparti (ikke Venstre selvsagt, de har jo vært i regjering). Jeg ble norsk for et halvt år siden. Nå er jeg norsk og britisk. 1
Snipa Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 Å brette stemmeseddelen feil er noe mange gjør, selv om de har stemt flere ganger før. Ingen krise. S Så bra at du brukte stemmeretten din.
Susan Sto Helit Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 En annen grunn som ble trukket frem som grunn til at stemmer ble forkastet, var at noen bretter en ekstra stemmeseddel rundt den de stemmer med. Og da blir den som ikke har stempel på seg (den innerste) forkastet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå