Gå til innhold

Gå ned i stilling pga små barn, hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde gått veien om sykemelding, mye lettere å få tilrettelegging da. Og har man krav på å få tilbake prosent når man vil hvis man først har gått ned i stilling? 

Anonymkode: 0bce5...e0f

Ja, det følger av arbeidsmiljøloven at man har krav på få 100% stilling tilbake.

Det er ingen generell frist for når man må søke. På min jobb får man innvilget hele året. Man bestemmer selv fra hvilken dato man ønsker å begynne med redusert stilling, og det skal kvalifisert mye til før en arbeidsgiver kan si nei. 

Anonymkode: 24434...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg trodde man hadde krav på å jobbe redusert dersom ønske før barnet er to år? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: fdb2c...9ea

For barn under 10 år skal det MYE til for at en arbeidsgiver kan si nei til et ønske om å jobbe redusert. 

Anonymkode: 24434...245

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk! Vet du tilfeldigvis også hvor lang tid det tar før det kan trees i kraft? Nå jeg stå i stillingen lenge, før den kan reduseres? 

Mannen sparer tilsvarende beløp til meg, som jeg taper i pensjon på å redusere :) Ts

Anonymkode: 62426...8f6

Jeg husker at det var ønske om at jeg varslet i grei tid, men husker dessverre ikke hvor lang tid. Dette kan jo være passende å ta i et møte.

Jeg forstår godt følelsen av å ikke strekke til, det er ikke noe ålreit. Samtidig mener jeg det også er at problem at vi ansatte godtar underbemanning over tid, og bare jobber overtid for å få det til å gå rundt. Er slik på vår arbeidsplass også, og det går på helsa løs.

Bra at du tenker på dette med å dekke noe av det du taper. Mannen er også høyere lønnet enn meg, og da blir det fort til at man gjør det på denne måten. Viktig at mannen da også tar noe av tapet ved å spare til din pensjon. Vi har lett for å bli pensjons- og lønnstapere i tillegg til karrieretapere når vi går ned i stilling. Men søvnmangelen du beskriver gjør noe med en over tid, så man må ta vare på helsa.

Skrevet

Vil også si at det kan være viktig å få fram belastningen du står i, selv om jeg forstår at det ikke er enkelt. Jeg har både jobbet redusert og vært gradert sykmeldt, men jeg fikk ikke egentlig færre arbeidsoppgaver. Avklaring av hva som skal være dine arbeidsoppgaver før du reduserer stillingsprosent er enormt viktig.

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar ❤️ jeg har vært redd de skal avslå pga vi er konstant underbemannet. Men alternativet er jo sykemelding, og det er jo som du sier verre for arbeidsgiver tenker jeg, siden det er så ukonkret. Jeg vil ha en fast løsning. Ts

https://www.nemndene.no/tvistelosningsnemnda/saksomrader/redusert-arbeidstid/

Det skal mye til for at skal kunne avslå. Hvorfor er dere underbemannet? 

Anonymkode: 2860b...68d

Skrevet (endret)
Brunello skrev (1 time siden):

Kvinner får stort sett alltid innvilget redusert stilling om de søker på det. Samtidig er dette den største årsaken til at kvinner blir tvunget inn i deltidsyrket. Noen må jo jobbe den lille stillingsprosenten som er til overs. I tillegg er det ikke karrierefremmende. Jeg fatter ikke at kvinner ikke forlanger at partneren tar større andel av arbeidet på hjemmebane. Så lenge man deler husarbeid og andre gjøremål likt, vil de fleste klare 100% stilling greit.

Hos oss er man avhengig av at noen jobber deltid for å få dekket opp alle vakter 24/7. Skulle alle jobbet 100% måtte vi jobbet oftere helg/helligdager feks.. så i mitt tilfelle kan man ikke skylde på mødre som vil jobbe mindre en periode for å ha mer tid og overskudd til barna..det er driften som er lagt opp sånn. 
Og jeg er 100% i permisjon, dvs 100% stilling kan tilbys noen andre mens jeg er vikar👍

Endret av Lija
Skrevet
Rosa Dartle skrev (30 minutter siden):

Vil også si at det kan være viktig å få fram belastningen du står i, selv om jeg forstår at det ikke er enkelt. Jeg har både jobbet redusert og vært gradert sykmeldt, men jeg fikk ikke egentlig færre arbeidsoppgaver. Avklaring av hva som skal være dine arbeidsoppgaver før du reduserer stillingsprosent er enormt viktig.

Takk for gode svar, og ord :) Det er ikke noe god følelse jeg sitter med nå. Har nok også pushet det litt for langt, for å prøve å hjelpe til så mye som mulig på arbeidsplassen, men nå kjenner jeg en slags desperasjon om å redusere, helst i går. Det er kun min egen feil. Intensjonen min med møtet er at jeg kan få forklart situasjonen til ledelsen, forhåpentligvis bli møtt med forståelse og at vi kan finne best mulig løsning sammen. Jeg vil ikke at de og kollegene mine skal sitte igjen som svarteper. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

https://www.nemndene.no/tvistelosningsnemnda/saksomrader/redusert-arbeidstid/

Det skal mye til for at skal kunne avslå. Hvorfor er dere underbemannet? 

Mye sykdom og sykemeldinger, ingen vikarer å oppdrive.. Hvert år. Så jeg vet jo at jeg kaster bensin på bålet nå for ledelsen som prøver å sy sammen dag for dag. Men alternativet er enda en sykemelding i fanget, nå kan vi i alle fall prøve å finne en løsning som er mest mulig gunstig for begge parter. Ts

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Kvinner får stort sett alltid innvilget redusert stilling om de søker på det. Samtidig er dette den største årsaken til at kvinner blir tvunget inn i deltidsyrket. Noen må jo jobbe den lille stillingsprosenten som er til overs. I tillegg er det ikke karrierefremmende. Jeg fatter ikke at kvinner ikke forlanger at partneren tar større andel av arbeidet på hjemmebane. Så lenge man deler husarbeid og andre gjøremål likt, vil de fleste klare 100% stilling greit.

Kan bare svare for meg selv

Har en mann som gjør akkurat like mye husarbeid som meg og er fantastisk med barna... Ønsker likevel at de skal ha korte dager i bhg og mer ro i familien og har derfor gått ned til 80%

Elsker det!

• Liker 3
Skrevet

Jeg føler med deg TS. 
Jeg var aleneforelder med tre barn i noen år. 
En baby, en på 2 og en på 5. 

Noen knallharde år. 
Men jeg skjønner ikke hvorfor det er du og arbeidsgiver som skal løse utfordringene du har hjemme. 
Hvorfor er ikke far på banen og snur og vender på noen steiner i forhold til sin egen jobb? 
Skal du ene og alene ta ansvar for jobben hjemme og på arbeidsplassen ? 
Du skal kanskje tilbake i full stilling en dag, og er det da opplagt at du får stillingsprosenten opp igjen som tidligere ? Evt må du ut og søke jobb igjen ? 

Skrevet
Festlig skrev (1 minutt siden):

Jeg føler med deg TS. 
Jeg var aleneforelder med tre barn i noen år. 
En baby, en på 2 og en på 5. 

Noen knallharde år. 
Men jeg skjønner ikke hvorfor det er du og arbeidsgiver som skal løse utfordringene du har hjemme. 
Hvorfor er ikke far på banen og snur og vender på noen steiner i forhold til sin egen jobb? 
Skal du ene og alene ta ansvar for jobben hjemme og på arbeidsplassen ? 
Du skal kanskje tilbake i full stilling en dag, og er det da opplagt at du får stillingsprosenten opp igjen som tidligere ? Evt må du ut og søke jobb igjen ? 

Takk, og for en god jobb du har gjort som helt aleneforelder for tre små 👏 Min er i alle fall hjemme i helgene, og tar da mer enn sin del. Det er et valg pga hans karriere som plutselig tok helt av, og han stortrives. Vi valgte derfor å gjøre det sånn, noe jeg fortsatt står inne for, og støtter. Han er pådriveren for at jeg skal redusere, han ser det blir for mye. Nå hadde vi også trodd at søvnproblemene skulle løse seg til nå, men ser ingen tegn til bedring, tross god oppfølging fra helsesøster. 

Jeg får min opprinnelige stilling tilbake etter endt permisjonstid. Så det er jeg ikke redd for. Ts

Skrevet
Rucula skrev (31 minutter siden):

Kan bare svare for meg selv

Har en mann som gjør akkurat like mye husarbeid som meg og er fantastisk med barna... Ønsker likevel at de skal ha korte dager i bhg og mer ro i familien og har derfor gått ned til 80%

Elsker det!

Det endrer ikke på at dette er negativt for kvinner generelt i arbeidslivet. Hvorfor er det ikke mannen din som jobber 80%?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan legge til, selv om det kanskje ikke er så relevant, at to av de enda ikke sover natta gjennom, og to har innsovningsproblemer. Det vil si at jeg aldri har kveld, legging av alle tar timesvis, og jeg legger meg når alle er lagt. Det må jeg, siden yngste holder show på natta. Det er rett og slett ingen ledige øyeblikk. Ts

Har du og mannen din snakket om hvordan han skal dekke tap av pensjon for deg nå som du skal ofre deg for barna deres, mens han skal jobbe fullt? Dette bør dere snakke om. Her går du i kvinnefella.

Anonymkode: 2e58f...6ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjør jeg også. Jobber på skole, som fagarbeider. Men finner ikke noe på kommunen sine sider om dette. Ts

Du får nok ikke dette i orden på denne siden av året

Anonymkode: 2e58f...6ec

Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Det endrer ikke på at dette er negativt for kvinner generelt i arbeidslivet. Hvorfor er det ikke mannen din som jobber 80%?

Fordi han tjener mye mye mer enn meg og fordi han ikke ser behovet for å ha ekstra tid 

Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Mange (de fleste vil jeg tro) kvinner VET konsekvensene av å jobbe redusert, men er likevel villig til å gjøre det. Flere grunner til det, mange har menn som tjener en bedre enn de selv, mange kvinner har en større interesse og et større behov for å ha mer tid hjemme enn det mange menn har. 

Kvinner og menn velger rett og slett ofte forskjellig der, på samme måte som valg av yrke. Hvorfor skal mannen presses til å redusere stillingen sin hvis det er kvinnen som vil det? Og hva er egentlig problemet med dette hvis det er ens eget valg? 😊

Anonymkode: 0de54...8df

• Liker 2
Skrevet

Har du barn under 10 år har du rett på permisjon fra deler av stillingen din om du ønsker 😊 vil du jobbe 80% kan du søke om permisjon fra 20%

jeg jobber turnus og har 2 små på 3 år og snart 2år. Jeg ble helt utslitt og syk av alt stresset med å prøve å fått tatt unna hus og hjem samtidig som man har 2 små. Tiden før alle kveldsvakter gikk til å rydde og stresse. Aldri pause og ro.

nå har jeg gått ned til 90% og har allerede blitt mye bedre. godt med en pausedag annenhver uke til å rydde, slappe av og være meg selv

Anonymkode: 2a1fd...00f

Skrevet

Ser du har fått litt svar her, i forhold til å søke permisjon fra deler av din stilling. Jeg gjetter at alternativet, dersom du ikke får dette, er at du kjører deg selv i grøfta og ender opp i sykemelding - kanskje 100% over lang tid. Snakk med dem om det og forklar hvor tøft det faktisk er og hva alternativene er. 

Anonymkode: fcbe8...7bb

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Mye sykdom og sykemeldinger, ingen vikarer å oppdrive.. Hvert år. Så jeg vet jo at jeg kaster bensin på bålet nå for ledelsen som prøver å sy sammen dag for dag. Men alternativet er enda en sykemelding i fanget, nå kan vi i alle fall prøve å finne en løsning som er mest mulig gunstig for begge parter. Ts

Hvis det er sånn hvert år, så burde kanskje ledelsen ansette flere i faste stillinger, eller hvertfall lange vikariater. Hvordan spisskompetanse er det du har som er umulig å oppdrive, og hvor hardt har arbeidsgiver prøvd å finne noen som kan ta over oppgavene til de som er sykemeldte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange (de fleste vil jeg tro) kvinner VET konsekvensene av å jobbe redusert, men er likevel villig til å gjøre det. Flere grunner til det, mange har menn som tjener en bedre enn de selv, mange kvinner har en større interesse og et større behov for å ha mer tid hjemme enn det mange menn har. 

Kvinner og menn velger rett og slett ofte forskjellig der, på samme måte som valg av yrke. Hvorfor skal mannen presses til å redusere stillingen sin hvis det er kvinnen som vil det? Og hva er egentlig problemet med dette hvis det er ens eget valg? 😊

Anonymkode: 0de54...8df

Problemet er at typiske kvinneyrker blir vesentlig dårligere betalt enn de kunne ha vært. Arbeidsgiver må regne mye mer inn i lønnskostnadene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...