Gå til innhold

Gå ned i stilling pga små barn, hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bedt om møte med ledelsen i uka som kommer, og vil ta opp at jeg ønsker å redusere stillingen min nå mens barna er små. Jeg kvir meg og vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Tingen er at jeg egentlig er helt på felgen, har tre små barn (2,4,7år) hjemme og er alene med de i ukedagene da pappaen jobber borte. Jeg har tenkt på dette lenge og var tenkt å ta det opp nå etter sommerferie, men det har vært krise på jobb og jeg har endt opp med å jobbe overtid helt siden oppstart. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli fysisk dårlig, kvalm hele tiden, hodepine og migreneanfall og hukommelsen svikter. Jeg klarer rett og slett ikke å følge opp barna mine slik jeg ønsker og hverdagen går ikke opp. Jeg vet at jeg kan søke om å redusere stilling pga små barn hjemme, men samtidig kan det heller ikke være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver (har jeg lest). Tingen er at vi er konstant underbemannet, og jeg vet at dette kommer til å passe meget dårlig. Men slik vil det nok være resten av året, og årene som kommer. 

Tanken min var å bare legge alle kortene på bordet, og innleder en dialog om det er noe vi kan finne ut av i lag. Jeg har noen dager jeg begynner senere, kanskje en omrokkering på timeplan slik at jeg kan få frigjort en dag der jeg har fri. Jeg tviler dog på at det lar seg gjøre, og jeg må nok søke om reduksjon i stilling. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Kvier meg veldig for hele møtet, de er snille folk altså, men jeg klarer ikke la være å føle meg mislykket på et vis, og til bry. Samtidig kan vi ikke ha det slik vi har det på hjemmebane nå, og det har vi sett en stund. Heldigvis er vi så priviligerte at mannen tjener godt nok til at jeg fint kan redusere. Var innom tanken på å si opp også, i en desperat stund, men det vil jeg jo selvsagt for all del unngå. 

Vet ikke helt hva som er spm her, trengte nok bare å lufte litt. Er det noen som har redusert stilling pga små barn? Hvordan gikk dere frem mtp arbeidsgiver? Jeg syns det er greit å snakke med de først, før jeg søker, slik at de vet hvordan ståa er. Og kanskje ikke spør meg først alltid ved overtid, jeg har aldri samvittighet til å si nei 🙈

Anonymkode: 62426...8f6

Skrevet

Kan legge til, selv om det kanskje ikke er så relevant, at to av de enda ikke sover natta gjennom, og to har innsovningsproblemer. Det vil si at jeg aldri har kveld, legging av alle tar timesvis, og jeg legger meg når alle er lagt. Det må jeg, siden yngste holder show på natta. Det er rett og slett ingen ledige øyeblikk. Ts

Skrevet

Hei! Du kan søke om permisjon uten lønn fra deler av stillingen din. Jeg er i samme situasjon som deg, dog bare ett barn. Turnusarbeid og mann som jobber borte ble for krevende for meg. Jeg ble utbrent, og var delvis sykmeldt til jeg fikk hentet meg inn. Deretter søkte jeg 20% permisjon, som jeg selvfølgelig fikk innvilget. Jeg jobbet ekstravakter der jeg hadde kapasitet og ønsket det selv. Nå jobber jeg 100% igjen, men søker permisjon på enkelt vakter hvor jeg feks. ikke har barnevakt.

Anonymkode: f086f...c01

Skrevet

Før du evt søker om permisjon for deler av stillingen din så ville jeg tatt en tur til legen. Høres ut som du er utbrent, dumt å gå ned i stilling når det ikke er nødvendig enda. Lykke til! 

Anonymkode: f8706...5dc

• Liker 4
Skrevet

Det skal være tungtveiende grunner for at de kan nekte deg dette❤️ Ingen er tjent på at du ender langtidssykemeldt. 

Jeg søkte om ulønnet permisjon (jobber turnus i helsevesenet) og sa at jeg heller ville være vikar i den perioden. Forklarte at jeg ikke klarer å stå i 100% jobb med små og ofte syke unger hjemme, så alternativet var enten sykemelding eller permisjon.  Gikk fint å få innvilget.

Ved å søke permisjon kunne de enkelt sette inn noen i stillingen min for perioden jeg hadde søkt for. Er man sykemeldt fordi man er utbrent, er det jo håpløst å vite hvor lenge, så da kan de ikke sette inn noen fast på samme måte. 

Skrevet

Hvorfor kan ikke far jobbe slik at han er hjemme i stedet for at alt blir lagt på deg?

• Liker 8
Skrevet

Jeg jobber 60% nå frem til neste sommer, fikk det innvilget uten problem. (Har egentlig 100% stilling) Men jobber som ped.leder i kommunal barnehage da, så vet ikke om det er lettere å få innvilget i kommunen. 

Anonymkode: 497c6...4c3

Skrevet
Lija skrev (2 minutter siden):

Det skal være tungtveiende grunner for at de kan nekte deg dette❤️ Ingen er tjent på at du ender langtidssykemeldt. 

Jeg søkte om ulønnet permisjon (jobber turnus i helsevesenet) og sa at jeg heller ville være vikar i den perioden. Forklarte at jeg ikke klarer å stå i 100% jobb med små og ofte syke unger hjemme, så alternativet var enten sykemelding eller permisjon.  Gikk fint å få innvilget.

Ved å søke permisjon kunne de enkelt sette inn noen i stillingen min for perioden jeg hadde søkt for. Er man sykemeldt fordi man er utbrent, er det jo håpløst å vite hvor lenge, så da kan de ikke sette inn noen fast på samme måte. 

Kvinner får stort sett alltid innvilget redusert stilling om de søker på det. Samtidig er dette den største årsaken til at kvinner blir tvunget inn i deltidsyrket. Noen må jo jobbe den lille stillingsprosenten som er til overs. I tillegg er det ikke karrierefremmende. Jeg fatter ikke at kvinner ikke forlanger at partneren tar større andel av arbeidet på hjemmebane. Så lenge man deler husarbeid og andre gjøremål likt, vil de fleste klare 100% stilling greit.

• Liker 4
Skrevet

Ifølge arbeidsmiljøloven kan du fint søke redusert stilling pga. omsorg for små barn. Det er helt vanlig å få innvilget. Jeg ville ikke gjort så mye ut av det. Hvis du allerede har avtalt et møte, ville jeg bare sagt at jeg kommer til å søke om redusert stilling til situasjonen hjemme blir litt mer håndterlig. Skriv en vanlig søknad om dette og vis til arbeidsmiljøloven. Vi har egne skjemaer for dette.Mener jeg bare skrev noe sånt som dette: Jeg søker om redusert arbeidstid i tiden xx.xx.-xx.xx.xxxx etter AML paragraf 10-2, fjerde ledd om velferdsmessige årsaker pga omsorg for barn under 10 år. 

De som har barn under 10 år anses som å ha vektig grunn.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Husk at du går glipp av opptjening til pensjon, sykepengerettigheter osv.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Før du evt søker om permisjon for deler av stillingen din så ville jeg tatt en tur til legen. Høres ut som du er utbrent, dumt å gå ned i stilling når det ikke er nødvendig enda. Lykke til! 

Anonymkode: f8706...5dc

Takk for svar:) jeg ser poenget ditt, men tror ikke hverken jeg eller arbeidsgiver er tjent med en sykemelding. Jeg ser først hva de sier på møtet tenker jeg, før jeg gjør noe mer. Håper på at vi kan finne best mulig løsning sammen. Ts

Skrevet
Lija skrev (28 minutter siden):

Takk for svar ❤️ jeg har vært redd de skal avslå pga vi er konstant underbemannet. Men alternativet er jo sykemelding, og det er jo som du sier verre for arbeidsgiver tenker jeg, siden det er så ukonkret. Jeg vil ha en fast løsning. Ts

Skrevet

Jeg har en 100% fast stilling, men har jobbet 80% etter at vi fikk barn. Jeg jobber i kommunen, og det må søkes før 1. februar hvert år om 20% permisjon uten lønn. Begrunnelse er små barn og mann som er mye borte i forbindelse med jobb. 
Har alltid fått innvilget uten problemer. 

Anonymkode: b317c...0b7

Skrevet
Brunello skrev (23 minutter siden):

Kvinner får stort sett alltid innvilget redusert stilling om de søker på det. Samtidig er dette den største årsaken til at kvinner blir tvunget inn i deltidsyrket. Noen må jo jobbe den lille stillingsprosenten som er til overs. I tillegg er det ikke karrierefremmende. Jeg fatter ikke at kvinner ikke forlanger at partneren tar større andel av arbeidet på hjemmebane. Så lenge man deler husarbeid og andre gjøremål likt, vil de fleste klare 100% stilling greit.

Jeg skjønner poenget ditt, absolutt. Kan bare svare for vår del, og vi ha funnet ut at det er slik det passer oss best. Han har et høytlønnet yrke, som ikke fins her vi bor, og jeg har et lavtlønnet, i nærområdet og nærme bhg. Da er vi best tjent med at jeg som tjener lite går ned i stilling. Mannen hadde nok helt fint kunnet vært mer hjemme med barna, om jeg ønsket det, og ville satset på karrieren, men slik har det ikke blitt. Jeg hadde heller ikke klart å være borte så mye fra de. Der er vi jo alle forskjellige. Han har forøvrig sagt at om noen år, og når vi har enda friere økonomi, så vil han bytte jobb til en som er nærmere, slik at jeg har mulighet til å jobbe skift eller hva jeg skulle ønske. Vi bor altså på et lite tettsted, med få jobbmuligheter. Så, hver sin gang 😊 ts

Skrevet
Rosa Dartle skrev (8 minutter siden):

Ifølge arbeidsmiljøloven kan du fint søke redusert stilling pga. omsorg for små barn. Det er helt vanlig å få innvilget. Jeg ville ikke gjort så mye ut av det. Hvis du allerede har avtalt et møte, ville jeg bare sagt at jeg kommer til å søke om redusert stilling til situasjonen hjemme blir litt mer håndterlig. Skriv en vanlig søknad om dette og vis til arbeidsmiljøloven. Vi har egne skjemaer for dette.Mener jeg bare skrev noe sånt som dette: Jeg søker om redusert arbeidstid i tiden xx.xx.-xx.xx.xxxx etter AML paragraf 10-2, fjerde ledd om velferdsmessige årsaker pga omsorg for barn under 10 år. 

De som har barn under 10 år anses som å ha vektig grunn.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Husk at du går glipp av opptjening til pensjon, sykepengerettigheter osv.

Takk! Vet du tilfeldigvis også hvor lang tid det tar før det kan trees i kraft? Nå jeg stå i stillingen lenge, før den kan reduseres? 

Mannen sparer tilsvarende beløp til meg, som jeg taper i pensjon på å redusere :) Ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde man hadde krav på å jobbe redusert dersom ønske før barnet er to år? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: fdb2c...9ea

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en 100% fast stilling, men har jobbet 80% etter at vi fikk barn. Jeg jobber i kommunen, og det må søkes før 1. februar hvert år om 20% permisjon uten lønn. Begrunnelse er små barn og mann som er mye borte i forbindelse med jobb. 
Har alltid fått innvilget uten problemer. 

Når du sier det må søker før 1.februar, hva betyr det i praksis? Er jeg for sen for inneværende år, og kan ikke redusere før øver nyttår? Så lenge klarer jeg ikke stå i det. Takk for svar :) ts

Skrevet

Når du sliter deg ut på tre barn mens mannen er borte, så er vel første bud å få  mannen til å jobbe nærmere hjemmet så han kan ta sin del av barnestellet. Nytter ikke å ha god råd hvis du blir syk av det, da får dere heller tåle litt mindre penger en periode men at du har helse i behold. 

Anonymkode: ca6d2...109

Skrevet

Jeg hadde gått veien om sykemelding, mye lettere å få tilrettelegging da. Og har man krav på å få tilbake prosent når man vil hvis man først har gått ned i stilling? 

Anonymkode: 0bce5...e0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når du sier det må søker før 1.februar, hva betyr det i praksis? Er jeg for sen for inneværende år, og kan ikke redusere før øver nyttår? Så lenge klarer jeg ikke stå i det. Takk for svar :) ts

Den søknadsfristen er fordi jeg jobber i oppvekstsektoren, og det søkes om permisjon for et skoleår/barnehageår som er august-juli. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den søknadsfristen er fordi jeg jobber i oppvekstsektoren, og det søkes om permisjon for et skoleår/barnehageår som er august-juli. 

Det gjør jeg også. Jobber på skole, som fagarbeider. Men finner ikke noe på kommunen sine sider om dette. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...