AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Hei. Har nylig begynt i ny jobb. Denne jobben er dessverre mye fysisk belastende og ønsker derfor å gå ned i 80% stilling. Har jeg lov til å spørre arbeidsgiver om 80% eller MÅ jeg vente til prøvetid (6 måneder) er gått ut? Hva er vanlig å gjøre? Skal sjefen ha et dårlig inntrykk av meg siden jeg bare har begynt å jobbe der i noen dager og vil raskt gå ned i stilling? Anonymkode: f5a70...a3b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Du har selvfølgelig lov til å spørre, men det er ikke sikkert du har krav på det. Da er alternativet å finne deg en annen jobb, jeg går ut i fra at de ansatte deg i 100% fordi de trenger en som kan jobbe 100%. Anonymkode: 79cab...adc 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du har selvfølgelig lov til å spørre, men det er ikke sikkert du har krav på det. Da er alternativet å finne deg en annen jobb, jeg går ut i fra at de ansatte deg i 100% fordi de trenger en som kan jobbe 100%. Anonymkode: 79cab...adc Hvis jeg ikke har krav til å gå ned i stilling, hva skal til for å ha krav på det? Ts Anonymkode: f5a70...a3b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis jeg ikke har krav til å gå ned i stilling, hva skal til for å ha krav på det? Ts Anonymkode: f5a70...a3b Sykdom (med legeattest) Alder (over 62) Barn (under 10 år eller aleneforelder) Sosiale grunner (f.eks. pleietrengende foreldre) Redusert arbeidstid avtales for en periode av gangen og når en perioden er over skal man tilbake til full stilling. Dette forutsetter at det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver, da kan arbeidsgiver nekte. Anonymkode: 79cab...adc 2
Eneri Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 Hvis du nettopp har begynt i ny jobb, så kan det vel være noe å hente på tilvenning? Aner ikke hvilken jobb det er snakk om, men kan du får mer opplæring i teknikker/bruk av hjelpemidler/legge opp arbeidsdagen mer slik at du veksler mellom tunge og fysisk lette oppgaver. Kanskje klarer du full jobb når ting er mer på plass og vant?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 Tror kanskje det er lurt å vente en stund? Selv jobbet jeg I 3 måneder før jeg spurte om jeg kunne gå ned i stilling. Da spurte jeg kun om dagvakter (hvor de ikke måtte sette inn andre pga høy bemanning), og kun 15%. Spurte om å gå ned i stilling pga omsorg for små barn. Anonymkode: b78c6...e14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå