Snuppelure Skrevet 27. september 2005 #1 Skrevet 27. september 2005 Til en barne-bursdag for voksne hadde jeg tenkt å lage gele-shots med alkohol. Har aldri laget det før. Noen som kan hjelpe?
Gjest Manic Skrevet 28. september 2005 #2 Skrevet 28. september 2005 (endret) Tror du skal bruke halvparten mengde med vann, og andre halparten som er spriten tar du oppi når gelen har blitt ganske kald men før den stivner. Det er lurt å bruke sånne små beger som en lager is-sjokolade i Jeg lover deg ikke at er helt sånn for jeg husker ikke helt resten av kvelden, nyttårsaften for maaaange år siden Endret 28. september 2005 av starfish
Snuppelure Skrevet 28. september 2005 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2005 Det er lurt å bruke sånne små beger som en lager is-sjokolade i Hva er det?
^me^ Skrevet 28. september 2005 #4 Skrevet 28. september 2005 bland sprit i geleen. Kok gele m/halve vannmengden. La den avkjøle seg til 30-40 grader. Tilsett sprit, tilsvarende ca halve vannmengden. Du skal altså bruke ca 25% mindre væske enn det som står på pakken, ellers blir den ikke stiv. "Spritmelon" er en annen rølpevariant. Skjær et rundt hull i toppen på en vannmelon. Grav litt av kjøttet ut med en teskje eller bruk en "kjerneutstikker". Sett den i vasken med hullet ned og la den stå å renne av seg etpar timer. Etterfyll med vodka eller rom i hullet, og fyll på etterhvert som spriten trekker inni fruktkjøttet. Skjæres i båter og serveres som "vanlig" vannmelon. enjoy the party!
NullHull Skrevet 28. september 2005 #5 Skrevet 28. september 2005 (endret) Det er lurt å bruke sånne små beger som en lager is-sjokolade i ← Sånne? Blir ikke de litt små da? (Eller kanskje ikke...? Kunne nå tenkt meg noe mere på størrelse med muffinsformer jeg da ) Endret 28. september 2005 av NullHull
Gjest Gitte Skrevet 28. september 2005 #6 Skrevet 28. september 2005 Hvorfor ikke kjøpe litt store shotglass i plast?
Gjest 1111 Skrevet 28. september 2005 #7 Skrevet 28. september 2005 Spiser man dette da, eller? Har aldri hørt om det før..
-Fisken- Skrevet 28. september 2005 #8 Skrevet 28. september 2005 Spiser man dette da, eller? Har aldri hørt om det før.. ← Jepp, man spiser seg full, bokstavlig talt
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #10 Skrevet 28. september 2005 de har plastikk shotglass på europris b.la, ca 20.- for 40 stk el.
Snuppelure Skrevet 28. september 2005 Forfatter #11 Skrevet 28. september 2005 har jeg forstått det rett når det er slik jeg skal gjøre det: kok 2.5 del vann, rør inn gelepulver. Avkjøl til romtempratur tilsett 2,5 dl sprit. Stå kjølig til det stivner. -Skal jeg altså ikke redusere total veskemengden i det hele tatt? -Synes det hørtes veldig sterkt ut med 50/50 vann sprit. Kan jeg redusere spritmengden og øke vannmengden?
Gjest 1111 Skrevet 28. september 2005 #12 Skrevet 28. september 2005 Det jeg i alle fall vet er at du kan ha så mye/lite sprit du vil i gelen, så lenge det er riktig væskemengde til slutt.
Brunhilde Skrevet 28. september 2005 #13 Skrevet 28. september 2005 har jeg forstått det rett når det er slik jeg skal gjøre det: kok 2.5 del vann, rør inn gelepulver. Avkjøl til romtempratur tilsett 2,5 dl sprit. Stå kjølig til det stivner. -Skal jeg altså ikke redusere total veskemengden i det hele tatt? -Synes det hørtes veldig sterkt ut med 50/50 vann sprit. Kan jeg redusere spritmengden og øke vannmengden? ← Slik jeg forstår det skal du (forutsatt at pulveret skal blandes med 1 liter vann) koke opp 5 dl vann og røre gelepulveret i. Når dette er avkjølt tilsetter du 2,5 dl sprit (totalt 7,5 dl). Slik jeg forstod det må væskemengden reduseres slik at geleen skal stivne selv om det er sprit i den.
flowerpower Skrevet 28. september 2005 #14 Skrevet 28. september 2005 Jeg serverte jelly-shots i 50-årslaget mitt i vår Brukte vodka (den har ikke så mye egen smak.) Og lagde dem i shotglass i plast. Serverte dem med teskje. Nydelig, og så lager det litt latter når folk kommer. Men husk å lage uten sprit til de som skal kjøre ,- bruk en annen farge så er det enkelt å se. I et 'bursdagslag jeg var fikk vi 3 typer gele: Rød: med sprit Grønn: uten Gul: uten sukker
-Fisken- Skrevet 29. september 2005 #15 Skrevet 29. september 2005 Kanskje man må prøve det en gang ← Neste gang vi møtes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå