Gå til innhold

I takt med likestillingen, hvorfor har ikke kvinner justert hvilke kriterier de velger partner på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinner generelt ønsker en partner med lik eller høyere sosioøkonomisk status, noe som henger igjen fra tidligere tider. Men dette kommer i konflikt med dagens samfunn hvor langt flere kvinner tar høyere utdanning. Jeg tenker at feminiseringen av samfunnet har gått for langt.

Anonymkode: 43332...4c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kvinner generelt ønsker en partner med lik eller høyere sosioøkonomisk status, noe som henger igjen fra tidligere tider. Men dette kommer i konflikt med dagens samfunn hvor langt flere kvinner tar høyere utdanning. Jeg tenker at feminiseringen av samfunnet har gått for langt.

Så det at kvinner utdanner seg fører til en feminisering av samfunnet? ;) Hvordan vil du løse det da? Nekte kvinner utdanning? Hva med å ikke la dem få gå utendørs uten mannlig følge og kanskje i tillegg beordre dem til å skjule utseendet sitt? ;)

Anonymkode: 28112...417

• Liker 4
Skrevet

Dette gir jo ingen mening. Menn tjener uansett fortsatt mest så vet ikke helt hvor du vil med innlegget ditt.

Anonymkode: 02a27...159

• Liker 7
Skrevet

Fordi kvinner selv, i likhet med menn, har liten kontroll over hva en finner tiltrekkende og selv ikke feminismen overvinner tusenvis av år med evolusjon. 

• Liker 9
Skrevet

Et menneskeliv kan gått vare i 100 år, da er det ikke realistisk at vi skal endre kulturen vår på bare noen få ti år. En rik og "vellykket" man er fremdeles ofte fremstilt som det beste i bøker, filmer og anen kultur, slik forteller samfunnet jenter at dette er "drømmen" indirekte og de blir selvfølgelig påvirket. Kvinner er overrepresentert i høyere utdanning i dag, men dette er en veldig ny ting. De aller fleste kvinnen som er voksne i dag er oppvokst med en far som tjente mer en moren. Det at voksne bevist eller ubevist søker til forhold som ligner på foreldrenes er vel en av psykologiens mest kjente fenomener. Det er derfor helt naturlig at flertallet av kvinner vill ha en bevist eller ubevist oppfatning av at det er vanlig eller "naturlig" at mannen er mest suksessfull. Det er det vi er vant til og det vi blir fortalt er best gjennom tv og film. 

Det at en mange hundre år gammel norm ikke er totalt utslettet på 30 år betyr ikke at normen må være biologisk. Det kan bety at mennesker lever lenge og vi bærer med oss normer og forventninger fra barndommen gjennom helle livet. Det er heller ikke sånn at alle kvinner mener mannen MÅ være rikest eller smartest, men det finnes fremdeles en oppfatning av at dette er attraktive trekk i samfunnet. Jeg vett ikke om dette kun skyldes kultur, men jeg synes det er åpenbart at kulturen vår spiller en veldig stor rolle. 

Skrevet

Fordi biologien er den samme. Kvinnen føder.

Anonymkode: b950c...0c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 18.59):

Skal vi nekte kvinner utdanning?

Er det femininmsering av samfunnet at kvinner tar utdannelse?

Bør kvinner holdes nede så de kan velge menn med høyere status så flere menn får seg dame/får pule?

• Liker 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (23 timer siden):

Et menneskeliv kan gått vare i 100 år, da er det ikke realistisk at vi skal endre kulturen vår på bare noen få ti år. En rik og "vellykket" man er fremdeles ofte fremstilt som det beste i bøker, filmer og anen kultur, slik forteller samfunnet jenter at dette er "drømmen" indirekte og de blir selvfølgelig påvirket. Kvinner er overrepresentert i høyere utdanning i dag, men dette er en veldig ny ting. De aller fleste kvinnen som er voksne i dag er oppvokst med en far som tjente mer en moren. Det at voksne bevist eller ubevist søker til forhold som ligner på foreldrenes er vel en av psykologiens mest kjente fenomener. Det er derfor helt naturlig at flertallet av kvinner vill ha en bevist eller ubevist oppfatning av at det er vanlig eller "naturlig" at mannen er mest suksessfull. Det er det vi er vant til og det vi blir fortalt er best gjennom tv og film. 

Det at en mange hundre år gammel norm ikke er totalt utslettet på 30 år betyr ikke at normen må være biologisk. Det kan bety at mennesker lever lenge og vi bærer med oss normer og forventninger fra barndommen gjennom helle livet. Det er heller ikke sånn at alle kvinner mener mannen MÅ være rikest eller smartest, men det finnes fremdeles en oppfatning av at dette er attraktive trekk i samfunnet. Jeg vett ikke om dette kun skyldes kultur, men jeg synes det er åpenbart at kulturen vår spiller en veldig stor rolle. 

Akkurat dette er nok klart biologisk. Hvorvidt kulturell endring kan overstyre biologien, gjenstår å se.

Skrevet
Perleugla skrev (22 timer siden):

Skal vi nekte kvinner utdanning?

Er det femininmsering av samfunnet at kvinner tar utdannelse?

Bør kvinner holdes nede så de kan velge menn med høyere status så flere menn får seg dame/får pule?

Jeg tror du har forstått essensen i hvordan og hvorfor Taliban og lignende kulturelle mønstre oppstår. Det handler om tilgang på sex.

Skrevet
Lampe1 skrev (20 timer siden):

Akkurat dette er nok klart biologisk. Hvorvidt kulturell endring kan overstyre biologien, gjenstår å se.

Jeg ser ingen grunn til at det må være biologisk. Det at mennesker ønsker seg en attraktiv partner er selvfølgelig biologisk, men hva vi anser som attraktivt tror jeg er mye mer komplisert.

Om du tror det er mulig at vi kan overstyre biologien i retning av at kviner blir mindre opptatt av økonomi, så må du jo være åpen for at vi allerede kan ha overstyrt biologien til at kviner blir mer opptatt av økonomi ? 

Skrevet
On 9/19/2021 at 6:59 PM, AnonymBruker said:

Hvor vil du med innlegget ditt? Mener  du kvinner bør skrote menn med lav sosioøkonomisk status, nå som stadig flere av oss får utdannelse? 

Anonymkode: 1e118...d41

Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ingen grunn til at det må være biologisk. Det at mennesker ønsker seg en attraktiv partner er selvfølgelig biologisk, men hva vi anser som attraktivt tror jeg er mye mer komplisert.

Om du tror det er mulig at vi kan overstyre biologien i retning av at kviner blir mindre opptatt av økonomi, så må du jo være åpen for at vi allerede kan ha overstyrt biologien til at kviner blir mer opptatt av økonomi ? 

Jeg mener du misforstår. Her er poenget:

Menn med status, makt og ressurser er attraktive for kvinner, fordi de har ressurser som kan gjøre dem i stand til å passe på kvinnen mens hun er gravid og senere passer på barn. Det handler ikke om å se pen eller sterk ut, men å kunne beskytte og forsørge en familie. En mann som ikke har ressurser til det, er ikke attraktiv i kvinners øyne. HVA som utgjør ressurser og gir status varierer fra samfunn til samfunn, men ikke det biologisk-instinktive i at dette gjør en mann attraktiv. Forøvrig er det kjent at kvinner tiltrekkes av ulike typer menn avhengig av om de har eggløsning eller ikke. Dette er også biologisk rasjonelt.

Menn tiltrekkes av kvinner som viser at de har gode biologiske egenskaper for å føde og oppfostre sunne barn. Dette er ting som god helse, riktig kroppsfasong, store bryster, brede hofter, omsorgsevner, empati og tålmodighet. Skjønnhet er ikke nødvendig for å få sunne barn. Men det har blitt valgt frem som kriterium på grunn av seksuell seleksjon. En mann som velger seg en pen kone, vil få pene barn. Disse pene barna vil lettere å skaffe seg en ektefelle av god kvalitet ( på andre måter). En pen datter vil ha en stor fordel når hun skal tiltrekke seg en sterk mann med ressurser, som kan ta vare på henne.

Å redusere alt dette til «kultur» er misvisende.

Skrevet

Jeg ønsker en partner som er forelsket i og som er forelsket i meg. Faller stort sett for håndverkere, jeg har høyere utdanning. 

Jeg var tydeligvis ikke på skolen den dagen vi lærte at damer ønsker menn med høyere sosioøkonomisk status.

Anonymkode: 88073...041

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ønsker en partner som er forelsket i og som er forelsket i meg. Faller stort sett for håndverkere, jeg har høyere utdanning. 

Jeg var tydeligvis ikke på skolen den dagen vi lærte at damer ønsker menn med høyere sosioøkonomisk status.

Samme her. Håndverkere er attraktive😍

Anonymkode: c5c8f...3e4

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Der var feilen din, du var på skolen istedenfor på KG. ;) 

Anonymkode: 1e118...d41

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mitt inntrykk er egentlig at alle vil ha håndverkere 

Anonymkode: 432c9...12f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lampe1 skrev (5 timer siden):

Jeg mener du misforstår. Her er poenget:

Menn med status, makt og ressurser er attraktive for kvinner, fordi de har ressurser som kan gjøre dem i stand til å passe på kvinnen mens hun er gravid og senere passer på barn. Det handler ikke om å se pen eller sterk ut, men å kunne beskytte og forsørge en familie. En mann som ikke har ressurser til det, er ikke attraktiv i kvinners øyne. HVA som utgjør ressurser og gir status varierer fra samfunn til samfunn, men ikke det biologisk-instinktive i at dette gjør en mann attraktiv. Forøvrig er det kjent at kvinner tiltrekkes av ulike typer menn avhengig av om de har eggløsning eller ikke. Dette er også biologisk rasjonelt.

Menn tiltrekkes av kvinner som viser at de har gode biologiske egenskaper for å føde og oppfostre sunne barn. Dette er ting som god helse, riktig kroppsfasong, store bryster, brede hofter, omsorgsevner, empati og tålmodighet. Skjønnhet er ikke nødvendig for å få sunne barn. Men det har blitt valgt frem som kriterium på grunn av seksuell seleksjon. En mann som velger seg en pen kone, vil få pene barn. Disse pene barna vil lettere å skaffe seg en ektefelle av god kvalitet ( på andre måter). En pen datter vil ha en stor fordel når hun skal tiltrekke seg en sterk mann med ressurser, som kan ta vare på henne.

Å redusere alt dette til «kultur» er misvisende.

Jeg er ikke direkte uenig i poenget ditt, men jeg tror du er for rigid i din forståelse av hva som kan være makt, status og resurser. Mennesker (også kvinner) kan være totalt forskjellige, så selv om vi letter etter "det samme" så kan det vi finner være totalt forskjellig. Når kvinner er forskjellige vill også "drømme mannen" være forskjellig i praksis. Jeg har hørt om tiltrekning og eggløsning, men som du sikkert er klar over så skifter de færreste damer kjæreste hver gang de har eggløsning. Det er mye mer en bare ren biologi som påvirker hva vi finner attraktivt, vi er veldig sosiale dyr og blir fort påvirket av hva andre liker og vill ha. 

Du skriver selv at "Menn med status, makt og ressurser er attraktive for kvinner, fordi de har ressurser som kan gjøre dem i stand til å passe på kvinnen mens hun er gravid og senere passer på barn". Jeg tenker det er helt naturlig at vi tiltrekkes av partnere som vi tror kan gjøre live vårt bedre det gjør menn og. Som du selv skriver kan kvinner tiltrekkes av menn med status, makt og ressurser. Hva som er status varierer ikke bare blant kulturer men også blant miljøer og innenfor vennegjenger innenfor den norske kulturen. Noen av oss ser på en mann som er veldig familiekjær som en man med "status" andre tenker intelligente mener eller økonomisk streke men har status. Man kan ha makt i form av en posisjon man får gjennom veldig mange forskjellige jobber som for eksempel statsminister, prest eller politi, men også for de du er godt likt og mange stoler på deg, eller du kan være sterk og fremstå som om du har fysisk makt. En resurssterk person kan være rikk, men han kan også være flink sosialt eller faglig.

Så når du skriver "Menn med status, makt og ressurser er attraktive for kvinner" kan dette bety alt mulig i praksis, for noen kvinner vil det bety en morsom man med mange venner og "sosiale resurser" og spile på, for noen vill det bety en rik man med mye penger, noen vill tiltrekkes av fysisk sterke menn og andre i gjeng vil tenke en omsorgsfull man vil være status og slik kan vi forsete i det uendelige. Det er biologi at tiltrekkes av attraktive menn, men det bestemmes ikke av biologi alene hva som blir anset som attraktivt. Vi er sosiale dyr og veldig påvirket av hva samfunnet og menneskene rundt oss forteller oss. De aller fleste kvinner som er voksne i Norge i dag er oppvokst med en far som har tjent mer en moren deres. Det er også dette som fremstilles som best i veldig mye kultur (bøker, film, osv.). Det er derfor ikke unaturlig at mange vill ta til seg tanken om at dette er naturlig og bra. Men på tros av dette er det ikke unormalt med forhold hvor kvinen har bedre utdannelse eller lønn. Fordi det er så mye forskjellig som spiller inn når vi forelsker oss og velger partner, så blir yrke og utdannelse i praksis ubetydelig for mange selv om det finnes en oppfatning i samfunnet om at det er relevant. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...