Gå til innhold

HVordan bli ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da var det fint at du klargjorde dette. Sånn at ingen forveksler det at det tar tid med at det er vanskelig. For det er fint og lett å vente litt på løsninger i livet. Siden de fleste tror at det er vanskelig, mener jeg. 

Anonymkode: 83f46...1ca

Det skulle bare mangle. Er man syk nok eller ødelagt på annet vis, får man selvsagt uføretrygd. Slik det fremstilles her ofte, skulle en tro at det var en kamp og konkurranse. At en må kjempe for trygden.

Slik er det ikke. Er man ikke i stand til å jobbe, får man altså trygd. Slik er systemet laget.

Anonymkode: bddc5...c42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skulle bare mangle. Er man syk nok eller ødelagt på annet vis, får man selvsagt uføretrygd. Slik det fremstilles her ofte, skulle en tro at det var en kamp og konkurranse. At en må kjempe for trygden.

Slik er det ikke. Er man ikke i stand til å jobbe, får man altså trygd. Slik er systemet laget.

Hvordan kan noen greie familieliv men ikke jobb?

Anonymkode: 48ede...990

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg ikke ment noe om og kommer heller ikke til å gjøre det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg ikke ment noe om og kommer heller ikke til å gjøre det.

Er jo selvsagt fordi noen har kjempet til seg uføretrygd!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo selvsagt fordi noen har kjempet til seg uføretrygd!

Ingen "kjemper seg" til trygd. Man får det automatisk om en har lidelser som gjør at man ikke kan stå i jobb.

• Liker 4
Skrevet

Jeg gikk på aap i 4 år, og så over på ufør. Sånn for min del var det ganske enkelt få ufør, alle andre (nav, leger, psykologen osv) skjønte lenge før jeg selv at det ikke var så mange andre muligheter. Skulle ønske jeg egentlig hørte på legen tidligere, men jeg ville virkelig ikke bli ufør. Så det kommer sikkert litt an på situasjonen om det er vanskelig eller ikke. 

Anonymkode: ec0ca...4bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er litt enklere tilpasse seg familielivet, og ofte har en gjerne noe avlastning fra barnet i løpet av dagen. Og i mange tilfeller er en gjerne to om det. 

I jobb forventes det at en møter opp alle dager (bortsett fra noen sykedager), og det er nok ikke mange som vil ansette en person de egentlig aldri vet når kommer. Arbeidslivet er stort sett ikke fleksibelt nok til det. 

Anonymkode: ec0ca...4bc

• Liker 2
Skrevet

Jeg må ha et år uten inntekt. Det er en så stor belastning at helsa blir verre og verre, men sånn har de bestemt at det skal være. Når du kommer dit er vel dette fjernet, så det trenger du egentlig ikke tenke på.

Anonymkode: d9123...d45

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må ha et år uten inntekt. Det er en så stor belastning at helsa blir verre og verre, men sånn har de bestemt at det skal være. Når du kommer dit er vel dette fjernet, så det trenger du egentlig ikke tenke på.

Anonymkode: d9123...d45

Hva hindrer deg i å søke sosialstønad dette året?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fastlegen min, sjefen og 2 spesialister sier jeg burde vurdere gå ned i stilling, sykemelde meg 60% og satse på 60% ufør, men jeg leser at det er så vanskelig og få det, du må først gå sykemeldt i et år, så aap og er du heldig da har du uføretrygd etter 3-5 år!

Så jeg sier at jeg ikke vil ta sjangsen på å prøve det selv om jeg vet jeg snart ikke klarer mer. Jeg er redd for det økonomiske, hører om at mann etter 2 år med aap har et år uten inntekt? Hvordan skal man klare det når man bor alene liksom? Og til opplysning så har skader etter kreftbehandling, har en jobb med mye bevegelse men sliter med å gå pga smerter i benene pluss andre saker som sammen gjør det vanskelig å jobbe.

Så dere som kan dette eller er uføre, hvor lang behandlingstid hadde dere, hvordan var møte med Nav, måtte dere ha et år uten inntekt og hvordan gikk dere frem?

Anonymkode: 5e033...313

Det er en utprøvingsprosess. Så først vil jeg anbefale at du hører på legen og sykmelder deg 60% før du blir værre. 

Når du har vært sykmeldt et år, så kan nav prøve deg ut på feks å øke arb tid, så sant det ikke er grunner til det. Følg opp alt du får tilgang til iht rehabilitering og evnt medisinsk hjelp. Har du skade pga kreft, og du har fulgt oppfølgingen din. Og er avklart til 60%mindre jobb, så er det sannsynlig at du får 60% ufør før du får karens år. Nb: ikke si opp jobben din iallefall. 

Anonymkode: 018a7...a6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mange er friske når de får barn og blir syke senere. Du vet, livet skjer. Det er ingen garantier for noenting. 

Anonymkode: 55612...22d

• Liker 5
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (19 timer siden):

Det er 3 år som er makstid for å bli avklart på AAP, om man ikke når det innen fristen, så kan man få minst ett år karenstid uten inntekt. Det innførte den blå regjering fra 2018.  De rødgrønne har lovet å fjerne karenstiden i løpet av sin første tid i regjering, slik at ikke folk mister inntektssikringen.

Om fastlegen, sjefen og flere behandlere mener at ts ikke burde jobbe fulltid på grunn av helsen er det tvilsomt at ts må ha noe karenstid. 

Jeg ble ufør temmelig fort og uten utfordringer utover å klare å akseptere situasjonen selv. Med fastlege, sjef og behandlere som argumenterte for at jeg ikke kunne jobbe lenger var jeg ikke engang på aap ut makstid. Ikke på langt nær. 

Jeg syntes nesten det gikk for fort til at jeg mentalt klarte å henge med. Hadde ikke egentlig helt akseptert at jeg ikke kan bli frisk igjen før alt var avklart, og ufør innvilget. 

Anonymkode: 586c3...4cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 19.07):

Hadde gammel ordning med 4 år aap. Gikk sykmeldt ett år, så 4,5 år på aap pga 6mnds forlengelse pga korona. Søkte ufør og fikk det etter fire måneder etter der igjen. Så totalt nesten seks år med omskolering, behandlinger, medisinutprøving og alt der i mellom. Og selvfølgelig 5,5 år med dårlig økonomi og uvissheten om den økonomiske fremtiden. Nå har jeg heldigvis fast inntekt, om  enn en lav en.

Anonymkode: 6f759...ae9

Akkurat samme historien her👍

Anonymkode: 6b6f5...48f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 10.54):

Det er en utprøvingsprosess. Så først vil jeg anbefale at du hører på legen og sykmelder deg 60% før du blir værre. 

Når du har vært sykmeldt et år, så kan nav prøve deg ut på feks å øke arb tid, så sant det ikke er grunner til det. Følg opp alt du får tilgang til iht rehabilitering og evnt medisinsk hjelp. Har du skade pga kreft, og du har fulgt oppfølgingen din. Og er avklart til 60%mindre jobb, så er det sannsynlig at du får 60% ufør før du får karens år. Nb: ikke si opp jobben din iallefall. 

Anonymkode: 018a7...a6d

Og ikke gå ned i stilling!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 21.13):

Høres merkelig ut, man får vel uansett ufør beregnet etter 100%stilling!

Nope, du får beregnet ut fra de beste 3 eller 5 åra før du ble syk

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 20.08):

Det høres så teit ut når folk sier de jobbet "på trass" i mange år. Som om det er en stolthet i det å ha vært syk og jobbet samtidig og at folk skal beundre det. Hvis du virkelig er syk så kan du ikke jobbe på "trass". Sånn er det bare.

Og mange som sier de er syke kunne egentlig ha jobbet. 

Anonymkode: 9faad...dc9

Å bli syk og ufør er ofte veldig vanskelig å akseptere. Det er forventet at man skal delta og bidra til samfunnet. Har selv erfart vikende blikk og brå slutt på samtaler når det kommer fram at jeg ikke jobber, men går til behandling. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 18.45):

Fastlegen min, sjefen og 2 spesialister sier jeg burde vurdere gå ned i stilling, sykemelde meg 60% og satse på 60% ufør, men jeg leser at det er så vanskelig og få det, du må først gå sykemeldt i et år, så aap og er du heldig da har du uføretrygd etter 3-5 år!

Så jeg sier at jeg ikke vil ta sjangsen på å prøve det selv om jeg vet jeg snart ikke klarer mer. Jeg er redd for det økonomiske, hører om at mann etter 2 år med aap har et år uten inntekt? Hvordan skal man klare det når man bor alene liksom? Og til opplysning så har skader etter kreftbehandling, har en jobb med mye bevegelse men sliter med å gå pga smerter i benene pluss andre saker som sammen gjør det vanskelig å jobbe.

Så dere som kan dette eller er uføre, hvor lang behandlingstid hadde dere, hvordan var møte med Nav, måtte dere ha et år uten inntekt og hvordan gikk dere frem?

Null problem i slike tilfeller med reell sykdom, i motsetning til mange andre, dessverre;)

Skrevet

Jeg gikk på sosialen ett halvt år før jeg fikk AAP. Det gikk jeg på i 3,5 år før vi søkte om ufør. Søknaden ble avslått fordi de mente jeg ikke var ferdig avklart. Det ble klaget på og jeg måtte gå på sosialen tre måneder før uføretrygd ble innvilget, etterfulgt av ung uføresats to måneder senere.

Det er en slitsom prosess, og du må igjennom mange steder som ikke tror på sykdommen din. Men å få det innvilget er en stor lettelse, da du endelig kan jobbe med deg selv uten noe plikt hengende over skuldrene.

Anonymkode: 743bc...02a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å bli syk og ufør er ofte veldig vanskelig å akseptere. Det er forventet at man skal delta og bidra til samfunnet. Har selv erfart vikende blikk og brå slutt på samtaler når det kommer fram at jeg ikke jobber, men går til behandling. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg gikk på sosialen ett halvt år før jeg fikk AAP. Det gikk jeg på i 3,5 år før vi søkte om ufør. Søknaden ble avslått fordi de mente jeg ikke var ferdig avklart. Det ble klaget på og jeg måtte gå på sosialen tre måneder før uføretrygd ble innvilget, etterfulgt av ung uføresats to måneder senere.

Det er en slitsom prosess, og du må igjennom mange steder som ikke tror på sykdommen din. Men å få det innvilget er en stor lettelse, da du endelig kan jobbe med deg selv uten noe plikt hengende over skuldrene.

Anonymkode: 743bc...02a

Ikke nok med å bli uglesett av NAV og Helsevesenet og samfunnet. Enda verre at familien ikke aksepterer at du er syk og fattig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 18.45):

Ja, det stemmer.

Det tar i snitt 7,5 år - men, du har jo utredningsbiten i stor grad gjennomført.

Jeg antar karensåret blir fjernet, men at reglene for forlenging av AAP kan bestå som like strenge.

Kan jo tenkes at AAP går tilbake til 4(?) år slik det var før. 

Men ja, med senskader etter kreft må du belage deg på en like lang vei som alle andre med det minste potensial for bedring. 

Men om du faktisk har et valg, altså å jobbe fullt eller mer enn 50% så er jo ikke AAP eller ufør et aktuelt alternativ. 

Er du hyppig sykemeldt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...