AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #21 Skrevet 19. september 2021 Hvemsomhelst skrev (4 minutter siden): Det er 3 år som er makstid for å bli avklart på AAP, om man ikke når det innen fristen, så kan man få minst ett år karenstid uten inntekt. Det innførte den blå regjering fra 2018. De rødgrønne har lovet å fjerne karenstiden i løpet av sin første tid i regjering, slik at ikke folk mister inntektssikringen. Helt sykt at den blå regjeringen innførte karensår!!!! Anonymkode: 48ede...990 5
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. september 2021 #22 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt sykt at den blå regjeringen innførte karensår!!!! Anonymkode: 48ede...990 Ja absolutt. De har gjort stor skade med dette 😢
K.B. Skrevet 19. september 2021 #23 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fastlegen min, sjefen og 2 spesialister sier jeg burde vurdere gå ned i stilling, sykemelde meg 60% og satse på 60% ufør, men jeg leser at det er så vanskelig og få det, du må først gå sykemeldt i et år, så aap og er du heldig da har du uføretrygd etter 3-5 år! Så jeg sier at jeg ikke vil ta sjangsen på å prøve det selv om jeg vet jeg snart ikke klarer mer. Jeg er redd for det økonomiske, hører om at mann etter 2 år med aap har et år uten inntekt? Hvordan skal man klare det når man bor alene liksom? Og til opplysning så har skader etter kreftbehandling, har en jobb med mye bevegelse men sliter med å gå pga smerter i benene pluss andre saker som sammen gjør det vanskelig å jobbe. Så dere som kan dette eller er uføre, hvor lang behandlingstid hadde dere, hvordan var møte med Nav, måtte dere ha et år uten inntekt og hvordan gikk dere frem? Anonymkode: 5e033...313 60+60 = 120... 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #24 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fastlegen min, sjefen og 2 spesialister sier jeg burde vurdere gå ned i stilling, sykemelde meg 60% og satse på 60% ufør, men jeg leser at det er så vanskelig og få det, du må først gå sykemeldt i et år, så aap og er du heldig da har du uføretrygd etter 3-5 år! Så jeg sier at jeg ikke vil ta sjangsen på å prøve det selv om jeg vet jeg snart ikke klarer mer. Jeg er redd for det økonomiske, hører om at mann etter 2 år med aap har et år uten inntekt? Hvordan skal man klare det når man bor alene liksom? Og til opplysning så har skader etter kreftbehandling, har en jobb med mye bevegelse men sliter med å gå pga smerter i benene pluss andre saker som sammen gjør det vanskelig å jobbe. Så dere som kan dette eller er uføre, hvor lang behandlingstid hadde dere, hvordan var møte med Nav, måtte dere ha et år uten inntekt og hvordan gikk dere frem? Anonymkode: 5e033...313 Hvor lang tid det tar kommer helt ann på hvor lang tid det tar å vurdere arbeidsevnen din. Dersom du helt klart er ute av stand til å arbeide så er det også de som går direkte til ufør uten aap. Anonymkode: 82afd...995 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #25 Skrevet 19. september 2021 Ble 100% ufør 16 mnd etter første sykmeldingsdag. Fikk svar 3 uker etter at søknad var sendt. Har dog laaaang sykehistorie i forkant med flere sykmeldingsperioder over mange år. Holdt meg i jobb på trass i mange år Anonymkode: c177b...30a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #26 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ble 100% ufør 16 mnd etter første sykmeldingsdag. Fikk svar 3 uker etter at søknad var sendt. Har dog laaaang sykehistorie i forkant med flere sykmeldingsperioder over mange år. Holdt meg i jobb på trass i mange år Anonymkode: c177b...30a Det høres så teit ut når folk sier de jobbet "på trass" i mange år. Som om det er en stolthet i det å ha vært syk og jobbet samtidig og at folk skal beundre det. Hvis du virkelig er syk så kan du ikke jobbe på "trass". Sånn er det bare. Og mange som sier de er syke kunne egentlig ha jobbet. Anonymkode: 9faad...dc9 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #27 Skrevet 19. september 2021 Sheik skrev (1 time siden): I mitt tilfelle var jeg sykemeldt ett år, har gått på AAP i 3,5 år og først nå er prosessen i uføretrygd i gang. Vet ikke hvordan det vil være nå som AAP går ut veldig snart og at jeg skal få svar på uføretrygd før om 4 mnd. Du får et eget vedtak med AAP i påvente av at søknaden din om uføretrygd blir behandlet. Det kan du få i opptil 8 mnd. Anonymkode: 27604...5d8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #28 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det høres så teit ut når folk sier de jobbet "på trass" i mange år. Som om det er en stolthet i det å ha vært syk og jobbet samtidig og at folk skal beundre det. Hvis du virkelig er syk så kan du ikke jobbe på "trass". Sånn er det bare. Og mange som sier de er syke kunne egentlig ha jobbet. Anonymkode: 9faad...dc9 Jo, det kan man faktisk. Jeg forstår ikke hvorfor noen syke skal ha patent på sannheten om at man ikke kan jobbe og være syk samtidig. Blir noen mindre syke og uføre av at andre kan være syke og jobbe? Anonymkode: 3c390...550 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #29 Skrevet 19. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, jeg tok utgangspunkt i setningen "Det er en lang og vanskelig prosess". Den antydet at det var slik for alle. Anonymkode: bddc5...c42 Ja, det var viktig å få presisert. Anonymkode: 83f46...1ca
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #30 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det kan man faktisk. Jeg forstår ikke hvorfor noen syke skal ha patent på sannheten om at man ikke kan jobbe og være syk samtidig. Blir noen mindre syke og uføre av at andre kan være syke og jobbe? Anonymkode: 3c390...550 Absolutt alle kan jobbe når de er syke over en kort periode. Og alle kan jobbe når de er litt syke. Men hvis du jobber på trass så går jo det ut over alle andre du jobber med? Du kan jo jobbe hvis du jobber på trass. Nesten alle jobber på trass. Anonymkode: 9faad...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #31 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fastlegen min, sjefen og 2 spesialister sier jeg burde vurdere gå ned i stilling, sykemelde meg 60% og satse på 60% ufør, men jeg leser at det er så vanskelig og få det, du må først gå sykemeldt i et år, så aap og er du heldig da har du uføretrygd etter 3-5 år! Så jeg sier at jeg ikke vil ta sjangsen på å prøve det selv om jeg vet jeg snart ikke klarer mer. Jeg er redd for det økonomiske, hører om at mann etter 2 år med aap har et år uten inntekt? Hvordan skal man klare det når man bor alene liksom? Og til opplysning så har skader etter kreftbehandling, har en jobb med mye bevegelse men sliter med å gå pga smerter i benene pluss andre saker som sammen gjør det vanskelig å jobbe. Så dere som kan dette eller er uføre, hvor lang behandlingstid hadde dere, hvordan var møte med Nav, måtte dere ha et år uten inntekt og hvordan gikk dere frem? Anonymkode: 5e033...313 For all del ikke gå ned i stilling, da vil du tape økonomisk på det Anonymkode: 54392...057 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #32 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt alle kan jobbe når de er syke over en kort periode. Og alle kan jobbe når de er litt syke. Men hvis du jobber på trass så går jo det ut over alle andre du jobber med? Du kan jo jobbe hvis du jobber på trass. Nesten alle jobber på trass. Anonymkode: 9faad...dc9 Nei, mange presser seg gjennom en arbeidsdag med en dårlig helse alt for lenge, og ja, det kan gå på bekostning av produktiviteten. Det er forskjell på å være sliten etter en arbeidsdag, eller å være umotivert til jobben, og det å miste all normal hverdagsfungering fordi du presser deg gjennom en arbeidsdag du ikke har helse til. Det er virkelig ikke uvanlig å se tilbake på tiden før man ble enten langtidssykemeldt eller ufør og tenke at man holdt ut for lenge. Anonymkode: 3c390...550 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #33 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det var viktig å få presisert. Anonymkode: 83f46...1ca Ja, det var det. Siden prosessen slett ikke trenger å være vanskelig. De fleste forveksler dette med tiden det tar å bli ufør. Anonymkode: bddc5...c42
Sheik Skrevet 19. september 2021 #34 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du får et eget vedtak med AAP i påvente av at søknaden din om uføretrygd blir behandlet. Det kan du få i opptil 8 mnd. Anonymkode: 27604...5d8 Se der ja! Takk, det var godt å høre. Da vet jeg det!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #35 Skrevet 19. september 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det var det. Siden prosessen slett ikke trenger å være vanskelig. De fleste forveksler dette med tiden det tar å bli ufør. Anonymkode: bddc5...c42 Da var det fint at du klargjorde dette. Sånn at ingen forveksler det at det tar tid med at det er vanskelig. For det er fint og lett å vente litt på løsninger i livet. Siden de fleste tror at det er vanskelig, mener jeg. Anonymkode: 83f46...1ca 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #36 Skrevet 19. september 2021 Du kan ikke gå fra full jobb og rett på ufør. Må nesten være sykemeldt først. 🙈 Anonymkode: 55612...22d 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #37 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): For all del ikke gå ned i stilling, da vil du tape økonomisk på det Anonymkode: 54392...057 Høres merkelig ut, man får vel uansett ufør beregnet etter 100%stilling! Anonymkode: 48ede...990
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #38 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jo, det kan man faktisk. Jeg forstår ikke hvorfor noen syke skal ha patent på sannheten om at man ikke kan jobbe og være syk samtidig. Blir noen mindre syke og uføre av at andre kan være syke og jobbe? Anonymkode: 3c390...550 Jeg er ikke syk, men kjenner noen som er for syke til å jobbe. De kunne aldri ha jobbet på trass. Du mener altså at du egentlig skulle vært uføretrygdet for mange år siden? Men valgte å jobbe å"trass? Dummeste jeg har hørt. Ikke si det høyt til de som virkelig er for syke til å jobbe. Anonymkode: 9faad...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #39 Skrevet 19. september 2021 Det tok 2,5 år før jeg fikk 60% ufør. Jeg eide en 100% stilling i kommunen og etter over 1 år med sykemeldingsgrad ( varierte mellom 100 og 50% syk) ble det AAP i et år søkte permisjon uten lønn i mellomtiden. Måtte si fra meg resten av stillingen i jobb, da jeg aldri vil bli frisk igjen. Fikk innvilget 60% etter 3 mnder etter søknad. anbefaling av NAV lokalt, lege og nevrolog. ( fikk diagnosen MS attakvis type) Anonymkode: 8fdff...2c6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #40 Skrevet 19. september 2021 Så om jeg forstår dette rett så er det veldig avhengig av diagnosen din, jeg har da flere diagnoser, noen enkle å bevise i mens andre, som Fatique er ikke så enklet å bevise. Ny regering sier de skal oppheve karens-dager så da håper vi de holder ord der. Når det gjelder arbeidsevne så er det mange som meg som elsker jobben min og som ikke har lyst til å bli sykemmeldt eller ufør og vi presser oss, selv mens jeg gikk på cellegift var jeg 50% på jobb og jeg vet at jeg ikke burde jobbe 100% nå men så lenge jeg klarer å gjøre en god jobb så er jeg der, da får jeg heller trappe ned på husarbeid, sosialt liv, turer og gjøremål, de kan jeg ta når jeg ikke orker jobbe mer, da kansje jeg har energi og litt mindre smerter. Det er alltid så lett å stå utenfor å dømme, si hvordan andre skal gjøre ut i fra hvordan du vil gjøre det men du har ikke mine sko på deg, du våkner ikke klokken 0200 pga smerter i beina og ikke for sove før rundr 0430, så er det opp å dra på jobb 0600, du sliter ikke med å kjøre bil til jobb både pga smerter i ankelen men og pga halebeinet som gjør det vondt å sitte, og vet du hva? det er helt vanlig å dømme ut i fra hvordan du selv har det. Jeg og kan ta meg i å tenke mitt om hu ene på jobben som har hvert sykemeldt siden hun ble fast annsatt, hun er så lei seg stakars, men så tar jeg meg i det å og kjefter litt på meg selv, liker jenta/dame utrolig godt, super kolega men skulle gjerne hatt henne på jobben, så jeg sender henne heller en meldig nå og da, spør hvordan det går å håper jeg ser deg snart så tenker jeg at jeg vet ingen ting om bardommen hennes, tidligere forhold osv så hvem er jeg til å dømme da? Klart mange har fått uføretrygd på feil eller lavt grunnlag, men det er jaggu mange som sliter med å få det som skulle hatt det tidligere også og veldig mange av de trur jeg er slike som meg som elsker jobben sin og som føler at joda, jeg klarer noen uker til, bare stresset i September gir seg nå så blir det bedre, og høsten i Oktober er stri men det går seg til så får vi heller se i November.... Men vent litt nå, det går jo ikke det, Desember er det jo kaos på jobb å da kasn de ikke ha en vikar på jobb som ikke kan no... og slik forsetter det. Anonymkode: 5e033...313 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå