AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Fastlegen min, sjefen og 2 spesialister sier jeg burde vurdere gå ned i stilling, sykemelde meg 60% og satse på 60% ufør, men jeg leser at det er så vanskelig og få det, du må først gå sykemeldt i et år, så aap og er du heldig da har du uføretrygd etter 3-5 år! Så jeg sier at jeg ikke vil ta sjangsen på å prøve det selv om jeg vet jeg snart ikke klarer mer. Jeg er redd for det økonomiske, hører om at mann etter 2 år med aap har et år uten inntekt? Hvordan skal man klare det når man bor alene liksom? Og til opplysning så har skader etter kreftbehandling, har en jobb med mye bevegelse men sliter med å gå pga smerter i benene pluss andre saker som sammen gjør det vanskelig å jobbe. Så dere som kan dette eller er uføre, hvor lang behandlingstid hadde dere, hvordan var møte med Nav, måtte dere ha et år uten inntekt og hvordan gikk dere frem? Anonymkode: 5e033...313
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Det erikke til å komme utenom at det er en lang prosess og økonomisk utrygghet. Du kan ikke vite noe sikkert, kanskje blir du heller omskolert eller for jobb som kassadame. Det er mange stillesittende jobber. Anonymkode: e6e95...f39 4
Sheik Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 I mitt tilfelle var jeg sykemeldt ett år, har gått på AAP i 3,5 år og først nå er prosessen i uføretrygd i gang. Vet ikke hvordan det vil være nå som AAP går ut veldig snart og at jeg skal få svar på uføretrygd før om 4 mnd. 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 Det er en lang, vanskelig prosess. Jeg gikk to, nesten tre måneder uten penger. Hadde litt spart opp og fikk hjelp fra familie. Anonymkode: 83f46...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en lang, vanskelig prosess. Jeg gikk to, nesten tre måneder uten penger. Hadde litt spart opp og fikk hjelp fra familie. Anonymkode: 83f46...1ca Prosessen er ikke vanskelig. Den går sin gang org tar sin tid. Kvalifiserer man til uføretrygd, får man det. Anonymkode: bddc5...c42 12
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 Det kommer ofte veldig an på hvilke sykdom du har og også om du i det hele tatt har en sykdom. Har du MS så er det ganske enkelt for eksempel. Anonymkode: 9faad...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det erikke til å komme utenom at det er en lang prosess og økonomisk utrygghet. Du kan ikke vite noe sikkert, kanskje blir du heller omskolert eller for jobb som kassadame. Det er mange stillesittende jobber. Anonymkode: e6e95...f39 Hvert i kontakt med Nav eng omskolering men de mente det ikke ville hjelpe da jeg mest sannsynlig ikke ville klare det i lengde heller, ( Halebeinet skadet i stråling så sliter med i sitte i samme stilling mer enn 15 minutter om gangen), når du sliter med å sitte og gå såp er det liksom ikke så mye mer å velge i, men trur jeg skal klare jobbe 40-50% på trass. Anonymkode: 5e033...313
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Prosessen er ikke vanskelig. Den går sin gang org tar sin tid. Kvalifiserer man til uføretrygd, får man det. Anonymkode: bddc5...c42 Jeg mente at jeg hadde det vanskelig. Det skjønte du nok. Anonymkode: 83f46...1ca 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mente at jeg hadde det vanskelig. Det skjønte du nok. Anonymkode: 83f46...1ca Nei, jeg tok utgangspunkt i setningen "Det er en lang og vanskelig prosess". Den antydet at det var slik for alle. Anonymkode: bddc5...c42 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 Hadde AAP i 2 og et halvt år før vi søkte om uføretrygd, den ble innvilget etter 2 mnd. Anonymkode: 0f668...4dd 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #11 Skrevet 19. september 2021 Hadde gammel ordning med 4 år aap. Gikk sykmeldt ett år, så 4,5 år på aap pga 6mnds forlengelse pga korona. Søkte ufør og fikk det etter fire måneder etter der igjen. Så totalt nesten seks år med omskolering, behandlinger, medisinutprøving og alt der i mellom. Og selvfølgelig 5,5 år med dårlig økonomi og uvissheten om den økonomiske fremtiden. Nå har jeg heldigvis fast inntekt, om enn en lav en. Anonymkode: 6f759...ae9 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #12 Skrevet 19. september 2021 Kjenner også dem som ble ufør etter kort tid-kommer vel ann på hvilke diagnoser man har. Anonymkode: b08e8...8d4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #13 Skrevet 19. september 2021 For noen er det kort prosess mens andre tar det lang tid. Spør legen hvordan du skal gå frem. her 6 år på aap og 1 karensår på sosialen. Ble syk med noe annet iløpet av perioden i tilleg. Så når nav endelig fant ut så gikk det fort 3 mnd. og jeg ble 100% ufør ikke 60 som vi snakket om i lang tid.(før den nye sykdommen som er konkret), er det psykisk og vanskelig å dokumentere tar det lenger tid og vanskeligere ettersom jeg har forstått. vil tro du da kan spørre om arbeidsutprøving og oppgaver for å sjekke hvor mye restarbeidsevne du har siden de sier ikke omskolering er tingen og råd fra lege, sjef, og spesialister. hvor lenge tror du du klarer 50% på trass? Anonymkode: eb83a...1e1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #14 Skrevet 19. september 2021 Har også hørt at der det er helt avklart fra «begynnelsen» med klare dokumenter på fysiske hindringer er det jo ikke vits med avklaring, for da er du jo allerede avklart. Så kan det gå fort, som feks skader etter kreftbehandling. Anonymkode: eb83a...1e1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #15 Skrevet 19. september 2021 Etter at søknad var sendt inn gikk det åtte måneder. Dette var også etter kreftbehandling. Anonymkode: 4e125...670
I Grosny Skrevet 19. september 2021 #16 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvert i kontakt med Nav eng omskolering men de mente det ikke ville hjelpe da jeg mest sannsynlig ikke ville klare det i lengde heller, ( Halebeinet skadet i stråling så sliter med i sitte i samme stilling mer enn 15 minutter om gangen), når du sliter med å sitte og gå såp er det liksom ikke så mye mer å velge i, men trur jeg skal klare jobbe 40-50% på trass. Anonymkode: 5e033...313 Lytt til kroppen din og ikke press deg hardere enn du har godt av. Jeg tror du fortest mulig skal få orden på sykemelding , uføretrygd og sånn og fokusere på å fungere greiest mulig og mest mulig smertefritt. Kjører du deg helt i senk så får du et verre liv og blir også mer kostbar for samfunnet å behandle og en svekket ressurs for dine nærmeste og deg selv.. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #17 Skrevet 19. september 2021 Det tok meg fem år før jeg ble ufør så man må gjennom mye før man blir det. Anonymkode: 22922...17b
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. september 2021 #18 Skrevet 19. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): hvor lenge tror du du klarer 50% på trass? Anonymkode: eb83a...1e1 Ja, man kan holde ut lenge i jobb pga trass. Si at man har en god jobb man trives i, og som man hatt lenge. Hvis helsa begynner å skrante, så gir man jo alt for å holde ut, både fullt og delvis sykemeldt. Det kaller jeg å holde ut på trass. Det har man vilje til på bekostning av alt, for man vil ikke gi slipp, gi opp. Så når det ikke er flere muligheter, så er 50% eller mindre ofte brukt opp og personen knekt. Råder deg til å lytte til legen og ta det fra en kant. Det er en lang prosess med NAV, men for mange kan det være det eneste rette. De som er uerfarne med sykdom, AAP, ufør og lurer på alt som foregår rundt dere og hva de krever av en som har blitt langvarig syk, anbefales å titte på fb-gruppen AAP-aksjonen for å finne mer informasjon. Mange er medlemmer for å lære om systemet pga en nærstående, eller pga at de er syke og trenger informasjon. Endret 19. september 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #19 Skrevet 19. september 2021 Jeg gikk på aap i tre år, så fikk jeg innvilget ufør en mnd etter vi søkte. Veldig grei prosess. Eneste «arbeidstiltaket» jeg var på, var medisinsk behandling. Har en alvorlig sykdom uten utsikt for bedring. Syns du skal høre på legen, ikke press deg mer enn du må. Det er ingen som takker deg for å kjøre deg selv i grøfta🤍 Anonymkode: 8a158...fef 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. september 2021 #20 Skrevet 19. september 2021 (endret) Det er 3 år som er makstid for å bli avklart på AAP, om man ikke når det innen fristen, så kan man få minst ett år karenstid uten inntekt. Det innførte den blå regjering fra 2018. De rødgrønne har lovet å fjerne karenstiden i løpet av sin første tid i regjering, slik at ikke folk mister inntektssikringen. Endret 19. september 2021 av Hvemsomhelst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå