Gå til innhold

Bestilte glutenfri pizza men fikk vanlig pizzabunn med Hvetemel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte glutenfri pizza hos en stor og kjent restaurant men fikk vanlig bunn med hvetemel. Nå er jeg svært dårlig, jeg ringte restauranten og de bekreftet at de glemte å gi meg glutenfri bunn, de beklaget seg og skal gi meg en gratis pizza, dette synes jeg er svært dårlig!!!!

har jeg som kunde og privatperson noen krav til større erstatning? Første gang dette har skjedd og jeg handler ofte ute, jeg er også ganske allergisk så er redd hvordan dette går. Vurderer å sende Arbeidstilsynet mot de da det kun virket som de beklaget seg men brydde seg ikke

Anonymkode: 5f655...59f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ro deg ned.

De beklaget og ga deg kompensasjon. Du kan ikke saksøke som i USA, dette er Norge.

Anonymkode: 10feb...ccb

• Liker 27
Skrevet

De beklaget jo og ga deg ny gratis mat, hva mer mener du at du skal få? Å hva mener du arbeidstilsynet skal gjøre?

Anonymkode: 2e734...daf

• Liker 12
Skrevet

Beklagelse og gir deg gratis pizza..

Gå videre nå 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er enig med deg i at dette er alvorlig, og at en gratis pizza er en useriøs måte å reparere på. 

Anonymkode: 00a56...13e

• Liker 14
Skrevet

Dere som skriver ro deg ned og gå videre. Har dere en alvorlig allergi? Dette kunne gått veldig galt hvis den det gjelder er hyperallergisk. Anafylaktisk sjokk er ikke å spøke med…

Anonymkode: 54815...fea

• Liker 13
Skrevet

Hvis du kan dokumentere at du får en kronisk skade eller lider en eller annen form for økonomisk tap av dette kunne du nok krevd en kompensasjon, men det er jo ikke det vi snakker om her. Det du derimot BØR gjøre, er å kontakte Mattilsynet. Dette stedet har åpenbart for dårlige rutiner. Du ble syk, og det er ikke bra, men det finnes allergier man kan få anafylaktisk reaksjon av, noe som kan være livsfarlig. Når et spisested ikke klarer å holde styr på allergener kan det altså få mye mer alvorlige følger enn det som har skjedd her. 

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ro deg ned.

De beklaget og ga deg kompensasjon. Du kan ikke saksøke som i USA, dette er Norge.

Nei jeg kan ikke roe meg ned, dette kan være livsfarlig for meg!! Hvis du ikke vet hvordan det er å være allergisk er det mye bedre å ikke svare!

lsklars skrev (4 minutter siden):

Beklagelse og gir deg gratis pizza..

Gå videre nå 

Tror du virkelig jeg vil spise pizzaen demmes igjen etter dette? Tror du jeg har tillit til de??

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De beklaget jo og ga deg ny gratis mat, hva mer mener du at du skal få? Å hva mener du arbeidstilsynet skal gjøre?

Anonymkode: 2e734...daf

Jeg mener at dette er en alvorlig feil som Arbeidstilsynet kan og kanskje bør bli opplyst om, mulig de ofte gjør dette tabben/sjanser på at det går bra!! Jeg ønsker såklart ikke å spise mer derfra og risikere det samme igjen! 

morgendagen er ødelagt for meg, jeg har allerede ringt sjefen og gitt beskjed om at jeg ikke kan jobbe i morgen

dette har store konsekvenser!

• Liker 2
Skrevet

Har selv cøliaki og har fått servert feil mat som inneholdt gluten, men alt som trengs er en beklagelse. Vi er alle mennesker, og mennesker gjør feil. Slik er det bare

Anonymkode: 4054f...a97

• Liker 14
Skrevet

Om du er så voldsomt allergisk at det er livsfarlig for deg, så burde du vel heller ringe legevakta, eventuelt ambulansen, enn å sitte på kvinneguiden å finne ut om du kan saksøke restauranten.

Anonymkode: f0663...660

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg kan ikke roe meg ned, dette kan være livsfarlig for meg!! Hvis du ikke vet hvordan det er å være allergisk er det mye bedre å ikke svare!

Tror du virkelig jeg vil spise pizzaen demmes igjen etter dette? Tror du jeg har tillit til de??

Jeg mener at dette er en alvorlig feil som Arbeidstilsynet kan og kanskje bør bli opplyst om, mulig de ofte gjør dette tabben/sjanser på at det går bra!! Jeg ønsker såklart ikke å spise mer derfra og risikere det samme igjen! 

morgendagen er ødelagt for meg, jeg har allerede ringt sjefen og gitt beskjed om at jeg ikke kan jobbe i morgen

dette har store konsekvenser!

Livsfarlig som i at du har glutenallergi og kan få problemer med åndedrettet, eller kun en liten oppblåsing av den egentlige skaden som er gjort her? Dessuten vil de kroppslige manifestasjonen av inntak av gluten gå tilbake. Du er ikke skadet for livet akkurat...

Anonymkode: 4054f...a97

• Liker 4
Skrevet
Ullvott skrev (3 minutter siden):

Hvis du kan dokumentere at du får en kronisk skade eller lider en eller annen form for økonomisk tap av dette kunne du nok krevd en kompensasjon, men det er jo ikke det vi snakker om her. Det du derimot BØR gjøre, er å kontakte Mattilsynet. Dette stedet har åpenbart for dårlige rutiner. Du ble syk, og det er ikke bra, men det finnes allergier man kan få anafylaktisk reaksjon av, noe som kan være livsfarlig. Når et spisested ikke klarer å holde styr på allergener kan det altså få mye mer alvorlige følger enn det som har skjedd her. 

Det er dette jeg mener. Jeg mente Mattilsynet men skrev Arbeidstilsynet i alt stresset her nå, takk for at du rettet opp i det. 

jeg tenker jeg bør melde dette inn til Mattilsynet, for alt jeg vet kan de gjøre denne feilen ofte og hvis ingen tar det videre kan liv gå tapt

• Liker 1
Skrevet

Har du cøliaki?

Anonymkode: 3ec8d...ed6

Skrevet

Jeg synes du skal tenke på at du selv både har gjort feil og kommer til å gjøre feil i fremtiden. Du har ikke fått anafylaktisk sjokk, du er frisk nok til å sitte og skrive på kg. Pust med magen.

Anonymkode: 3f790...4fe

• Liker 8
Skrevet

Legg igjen en dårlig anmeldelse. Ofte mer effektivt enn å bare klage vanlig.

Anonymkode: db62c...e70

• Liker 5
Skrevet

Hvis du er så ekstremt allergisk at du hadde dødd, så har du vel også motgift hjemme. Høres ut som du mener de nesten drepte deg 😂😂

• Liker 5
Skrevet

Har selv en med cøliaki og har opplevd å få feil mat flere ganger. Som regel er det oppdaget før han har nådd å spise noe, men en gangen var det umulig å se og vi oppdaget det først da han ble dårlig. Spisestedet beklaget, skjerpet rutinene og vi fikk hele familien gratis middag neste gang vi dro dit.

Å spise gluten for en med cøliaki skader tarmene i lang tid fremover. I tillegg blir min synnsykt dårlig rett etter inntaket. Er ikke snakk om at det står om livet, men er også langt unna kun et lett ubehag. Når man bestiller mat ute må man kunne forvente å få det en bestiller, å gi gluten til en med cøliaki er som å helle gift i maten til en annen.

Anonymkode: c2149...975

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg tenker jeg bør melde dette inn til Mattilsynet, for alt jeg vet kan de gjøre denne feilen ofte og hvis ingen tar det videre kan liv gå tapt

Da får de i alle fall muligheten til å lære av avvikene sine.

Det kan handle om dårlige informasjonsrutiner, men i mange tilfeller er det utrolig dårlig kompetanse hos de som jobber på spisestedene. Særlig rimelige pizzasteder, bakerier og kaféer, hvor det finnes mange ufaglærte, men også på restauranter hvor man burde forvente mer.

Jeg har opplevd mange eksempler på total kunnskapsløshet hos spisesteder, som har gitt utslag for allergikere. Folk med cøliaki har fått speltbrød fordi den ansatte ikke har visst at spelt inneholder gluten. Folk med melkeallergi som har fått mat med laktosefri melk, OG smør på brødet, da den ansatte ikke visste at det var forskjell mellom laktoseintoleranse og melkeallergi, og på toppen av det hele ikke visste at smør inneholder melkeproteiner. Et familiemedlem med skalldyrallergi fikk fiskesuppe kokt på skalldyrkraft, og hvor det hadde ligget skalldyr i suppa, for "vi fisket opp rekene og kamskjellene, så det var jo ingen skalldyr på den tallerkenen han fikk servert". 

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor spiste du pizzaen? Om du har bestilt her flere ganger før, vet du jo hvordan en glutenfri bunn skal være, og det pleier sjeldent være lik en normal hvetemel bunn (har venner som trenger glutenfritt og har derfor smakt).

Men som det er skrevet, om du ble syk av maten, bør du kontakte mattilsynet.

Du kan prøve å starte en sak, men da være forberedt på å tape, og da også tape godt økonomisk på det om det havner i retten.

Anonymkode: e2081...33d

• Liker 4
Skrevet

Er du så voldsomt allergisk at du kunne fått anafylaktisk sjokk, ville du ha fått dette for lengst. Jeg regner med du har EpiPen liggende i tilfelle slikt skulle skje.

Anonymkode: 2337c...aa3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...