AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Den siste tiden har jeg lagt merke til at folk, særlig yngre kvinner, snakker med en bredere e-lyd enn før (nærmere æ-lyd) i enkelte ord på østnorsk/Oslo-dialekt. Særlig inni/i midten av ord. Tidligere var e-lyden mer «spiss». Også noen litt eldre kvinner gjør dette, kanskje for å fremstå som «yngre». Har bare hørt dette hos kvinner, ikke menn, så langt. Lett å høre det når folk prater i radio eller podcaster. Flere som har lagt merke til dette fenomenet? Hva handler det om? Anonymkode: 3f9a6...373
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Kunne du gitt et eksempel på ord? 🙂 Anonymkode: 41124...17d 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Du må nesten komme med konkrete eksempler her. Anonymkode: 0c135...7df 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 Tenker du på dette med at nesten alle yngre personer nå uttaler ord som sæd og bevæpne med æ-lyd fremfor e-lyd? For det gjør vondt i mine ører også, om det er noen trøst. Anonymkode: 9a709...55d 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker du på dette med at nesten alle yngre personer nå uttaler ord som sæd og bevæpne med æ-lyd fremfor e-lyd? For det gjør vondt i mine ører også, om det er noen trøst. Anonymkode: 9a709...55d Nei, det er ikke slike ord jeg tenker på. Dette er ord som normalt skal uttales med en vanlig e, altså veldig mange ord. «Kvalitet» blir f eks til «kvalite/æt». Og en drøss med andre helt vanlig ord. Lyd om ligger mellom e og æ i uttalen. Anonymkode: 3f9a6...373
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er ikke slike ord jeg tenker på. Dette er ord som normalt skal uttales med en vanlig e, altså veldig mange ord. «Kvalitet» blir f eks til «kvalite/æt». Og en drøss med andre helt vanlig ord. Lyd om ligger mellom e og æ i uttalen. Anonymkode: 3f9a6...373 Kvalitæt, ansiennitæt osv. Der det er lang e-lyd blir den til nesten en æ-lyd. Ganske nytt fenomen. Ikke hørt det hos eldre. Hørte et intervju med Gunnhild Stordalen her om dagen. Høres ut som hun har lagt seg til det samme nå. Anonymkode: 3f9a6...373
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kvalitæt, ansiennitæt osv. Der det er lang e-lyd blir den til nesten en æ-lyd. Ganske nytt fenomen. Ikke hørt det hos eldre. Hørte et intervju med Gunnhild Stordalen her om dagen. Høres ut som hun har lagt seg til det samme nå. Anonymkode: 3f9a6...373 Har ikke lagt merke til dette. Har du linken til G Stordalen intervjuet? Pleier selv legge merke til slike endringer folk (gjerne unge) gjør med språket. Anonymkode: 41124...17d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ikke lagt merke til dette. Har du linken til G Stordalen intervjuet? Pleier selv legge merke til slike endringer folk (gjerne unge) gjør med språket. Anonymkode: 41124...17d Skal se om jeg kan finne det. Men hun er ikke det beste eksempelet, selv om hun virker å være på vei til det samme. Anonymkode: 3f9a6...373
Djungelvrål Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 I si kvalitæt istedet for kvalitet høres jo nordnorsk ut. Har østlendinger begynt å snakke nordnorsk?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 Peonjenta skrev (1 time siden): I si kvalitæt istedet for kvalitet høres jo nordnorsk ut. Har østlendinger begynt å snakke nordnorsk? Nei, ikke nordnorsk. Man sier heller ikke «kvalitæt» i Nord-Norge. Anonymkode: 3f9a6...373
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå