Gå til innhold

Før var det «greit» å gå på epleslang. Hvordan er slike ting nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg husker som barn at jeg gikk på epleslang. Gikk ikke inn på tomta dems, men tok gjerne ett eple om de hang utenfor gjerde eller området. 
dette er kanskje 15 år siden. Og føler det var vanligere for enda lenger tid siden og da gikk man gjerne inn i hagen også. (Påstanden er basert på mine foreldre, eldre venner og mine besteforeldres historie fra gamle dager)

Men hvordan er slike ting nå? Er folk mer strenge på det der? 

Endret av Traktorlesba96
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor er det fire epletrær hele nabolaget går på slang i, pga måten de står. 

Føler slang er uskyldig, litt som ring på spring? Om noen forsyner seg av mitt epletre, er det helt greit. Men jeg ser rett ut på treet fra kjøkkenvinduet mitt. 

• Liker 1
Skrevet

Vi pleide å gå på epleslang i oppveksten på 70-tallet. Kanskje inn på 80-tallet også. Dersom vi ble oppdaget, pleide eieren av hagen og rope og skrike og jage oss vekk. Men det var liksom ingen forbrytelse eller noe som ble sett alvorlig på, det var harmløse rampestreker. 

Jeg tror folk ville blitt mer krenket i dag, hvis noen fremmede unger tok seg inn i hagen deres og ranet frukttrærne for frukt.... Bare en følelse jeg har 🙄

• Liker 7
Skrevet

Nå er det vel ikke gøy å gå på slang lenger. Folk gidder stort sett ikke å plukke en brøkdel av frukten på trærne i hagen sin. Her legger i alle fall veldig mange ut på fb at det bare er å hå i Hagen deres å plukke.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det er koselig at naboungene går på epleslang, og passer på at de ikke oppdager at jeg ser dem. Dagens unger har bare godt av å komme seg ut og spise epler.

Mannen min skulle gjerne vært den strenge naboen som jager dem bort fra epletrærne, så ungene får litt ekstra spenning og sniketrening. Desverre er naboungene så høflige og forsiktige, så vi er redd han bare kommer til å skremme dem fra å prøve igjen.

Anonymkode: 7f96c...0dd

• Liker 13
Skrevet

Det var flere epletrær før. Nå blir eplehagene fortettet og erstattet av hus med små hageflekker. Kanskje ett tre i hagen. 

Anonymkode: 95530...df6

• Liker 3
Skrevet

Før var det vel kanskje flere som hadde plass til epletrær i hagene sine? 🤷‍♀️ Her vi bor har i alle fall samtlige hus med eplehager blitt til to eller tre eneboliger og null epletrær, eller et leilighetskompleks. 🤷‍♀️

Anonymkode: b3c78...e9d

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig lenger… folk har penger nok til å kjøpe den frukten de ønsker. 

Anonymkode: badee...1d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er koselig at naboungene går på epleslang, og passer på at de ikke oppdager at jeg ser dem. Dagens unger har bare godt av å komme seg ut og spise epler.

Mannen min skulle gjerne vært den strenge naboen som jager dem bort fra epletrærne, så ungene får litt ekstra spenning og sniketrening. Desverre er naboungene så høflige og forsiktige, så vi er redd han bare kommer til å skremme dem fra å prøve igjen.

Anonymkode: 7f96c...0dd

Så koselig ❤

Ser det går noen på slang hos naboen og. Jeg har plommetre, men det står så langt inne på tomta at de eneste som går på slang der, er skjærene. 😅

Men jeg tviler ikke på at folk blir krenket av uvedkommende på tomta i dag, enn før. Liksom ikke så forskjell på per på 10 år, og dritaRita på 40, uvedkommen er uvedkommen. 

Anonymkode: 7f000...3ab

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Når jeg går til postkassen, så napper jeg gjerne en plomme som henger utenfor naboens hekk.  Jeg vet at det er greit.  Nå er det epler, men de er både stygge og sure..  naboene inviterer gjerne andre til å plukke så mye de vil ha.  Det er veldig fint.

jeg har så liten tomt, at jeg måtte fjerne mine trær, men jeg savner dem ikke.  Veps i plommetre, mark i eplene, kirsebær på trappa og inn i gangen osv…

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

Når jeg går til postkassen, så napper jeg gjerne en plomme som henger utenfor naboens hekk.  Jeg vet at det er greit.  Nå er det epler, men de er både stygge og sure..  naboene inviterer gjerne andre til å plukke så mye de vil ha.  Det er veldig fint.

jeg har så liten tomt, at jeg måtte fjerne mine trær, men jeg savner dem ikke.  Veps i plommetre, mark i eplene..

Sure, norske epler blir søte og gode når de bakes i eplekaker med sukker og kanel :) Det skjer et eller annet med surheten når de bakes og utsettes for varmen i ovnen.

Endret av Million
Skrevet
47 minutter siden, Brunello said:

Nå er det vel ikke gøy å gå på slang lenger. Folk gidder stort sett ikke å plukke en brøkdel av frukten på trærne i hagen sin. Her legger i alle fall veldig mange ut på fb at det bare er å hå i Hagen deres å plukke.

Er nok mye i det, ser mye råtne epler i hagene til folk. Har plukket en del bær i sommer og høst, og ser det samme der. Tydeligvis ingen som gidder å plukke bringebær, bjørnebær og blåbær lenger, selv rett ved store byggefelt med masse barnefamilier. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Sure, norske epler blir søte og gode når de bakes i eplekaker med sukker og kanel :) Det skjer et eller annet med surheten når de bakes og utsettes for varmen i ovnen.

Jo da, stemmer. Men det var ikke akkurat det jeg ville ha den dagen 😂. Jeg kokte og bakte mye mer tidligere. Det gidder jeg ikke så mye av når jeg er alene og ikke spiser verken syltetøy eller kaker. Gjør litt av og til sånn for å gi bort, det er koselig altså.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Jo da, stemmer. Men det var ikke akkurat det jeg ville ha den dagen 😂. Jeg kokte og bakte mye mer tidligere. Det gidder jeg ikke så mye av når jeg er alene og ikke spiser verken syltetøy eller kaker. Gjør litt av og til sånn for å gi bort, det er koselig altså.

Sant nok. Enig i det. Det spises fryktelig lite kaker her også (meg og sønnen på 21), så jeg baker aldri nesten lenger. En og annen muffinsmix fra Toro, for det liker sønnen. Ikke noe kakeelsker ellers.

Gidder jo ikke bake en hel eplekake bare til meg selv. Spist et stykke eller to også kastet resten. Bortkastet å bake da.

Skrevet

Ikke greit. Jeg er fruktdyrker og er overrasket over hvor frekke voksne folk er som stjeler min frukt, altså mine penger. Det er demotiverte å se pengene forsvinne på den måten, og at jeg egentlig ikke kan gjøre noe med det. 

Anonymkode: 0a510...544

Skrevet

Snapper bare til meg de som henger over gjerdet. Naboen har ikke sagt noe når de har sett meg.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke greit. Jeg er fruktdyrker og er overrasket over hvor frekke voksne folk er som stjeler min frukt, altså mine penger. Det er demotiverte å se pengene forsvinne på den måten, og at jeg egentlig ikke kan gjøre noe med det. 

Det forstår jeg godt. Men det er stor forskjell fra næringsvirksomhet til private hager med overflod som ellers ville råtnet. Man skal jo ikke ta seg til rette hos naboen heller uten å spørre.

Du må si til disse frekke folkene at slikt ikke går.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Det forstår jeg godt. Men det er stor forskjell fra næringsvirksomhet til private hager med overflod som ellers ville råtnet.

Du må si til disse frekke folkene at slikt ikke går.

Det hjelper ikke å si noe. De frekke folkene er nok vant til å stjele fra naboene sine og ler bare rått av meg. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hjelper ikke å si noe. De frekke folkene er nok vant til å stjele fra naboene sine og ler bare rått av meg. 

Det er skikkelig dårlig gjort av dem.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men voksne folk som plukker seg 10 kilo epler hos deg, det er rent tyveri. Men at unger stjeler et par epler er slang...  

Førstnevnte er verdig politianmeldelse, sistnevnte er greit så lenge de ikke påfører skade. 

Anonymkode: 17f1a...2ac

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...