Gå til innhold

Har gitt ham et ultimatum ang. alkohol. Er jeg for streng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt forhistorie: Vi er relativt unge (han er noen år yngre enn meg) og fest og moro er fortsatt veldig relevant. Jeg er ikke helt tam selv, men har hatt en toxic relasjon tidligere med en som misbrukte alkohol. Denne opplevelsen gjør alkohol og fest til et ganske sårbart område for meg, og jeg føler for å sette noen grenser for å kunne stole på min nye partner. Selv kan jeg i alle fall å kontrollere inntaket og oppføre meg noenlunde normalt, og det forventer jeg av ham også.

Men … Jeg og min nye kjæreste har nå vært sammen noen få mnd. Etter et par fester der jeg ikke har vært tilstede, har jeg sett at han overhode ikke kontrollerer alkoholinntaket, «mister seg selv» og ender opp dritings. Han blir da vanskelig å kommunisere med (fjern, snakker mye tull), sender meg mye rart på Snapchat (som bekymrer meg enda mer), og er helt i sin egen verden. Det er ikke kun utroskap jeg bekymrer meg for når han blir slik, men også hans eget ve og vel. Han har flere ganger blitt følelsesladet, småkranglete, snakket om selvmord (tror heldigvis det er mest fyllevrøl) og trengt hjelp til å komme seg i seng. Veldig uattraktivt! I og med at vi bor på forskjellig steder, blir jeg enda mer bekymret, og synes dette er helt uholdbart! Det har endt med tårer og drama, jeg blir så urolig.

Nå har jeg sagt at han må velge mellom meg og fylla, så hvis han noen gang igjen drikker seg tilnærmet en slik form, kommer jeg til å forlate ham - uten advarsel eller rom for diskusjon. Da stikker jeg, fordi en sånn fyr vil jeg ikke ha. Og jeg kommer ikke til å ombestemme meg!»

Han sier han respekterer dette og ikke skal gjøre det igjen, men jeg har vanskelig for å tro det før jeg ser det. Hva tenker dere? Er det bare rett og rimelig?

Et sånt ultimatum gir jo en stor sjanse for at det blir slutt, men samtidig - uansett hvor glad jeg er i ham - så klarer jeg ikke leve med dette. 

Anonymkode: fcf22...8fa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han gå, dere har vært sammen i noen få mnd og du skal allerede kontrollere ham ? la han gå og la han leve livet, og gjøre det han har lyst til, ikke vær toxic

Anonymkode: 2e4c0...06d

• Liker 14
Skrevet

Hvor gamle er dere da?

Det er forskjell på å være 21 og 30 mener jeg. Selv om jeg kan være enig i at oppførselen er umoden, så er det litt slik det er når man er student og ikke etablert, og man skal ha lov til å være "på fylla".

Anonymkode: 9ce71...239

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La han gå, dere har vært sammen i noen få mnd og du skal allerede kontrollere ham ? la han gå og la han leve livet, og gjøre det han har lyst til, ikke vær toxic

Egentlig rimelig uenig, fordi han setter også visse krav til meg som jeg tar hensyn til. Det handler om at man er et par, og bør ta hensyn til partner? Har aldri nektet ham å drikke, men er forskjell på å drikke seg tålelig full og drikke seg fra sans og samling. Det er vel han som er mest toxic, i så fall?

Hvor gamle er dere da?

Det er forskjell på å være 21 og 30 mener jeg. Selv om jeg kan være enig i at oppførselen er umoden, så er det litt slik det er når man er student og ikke etablert, og man skal ha lov til å være "på fylla".

Han er tidlig i tyveårene, mens jeg er over midten av tyveårene. Jeg merker egentlig kun denne aldersforskjellen når det kommer til festingen.

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når man er ung er det et voldsomt drikkepress, og legger man seg til alkohol som en vane for å takle hverdagens stress, så blir den vanskelig å bli kvitt 25 år senere. Da sier jeg ikke at man er alkoholiker, bare det alkoholen, festen, helgefylla og slike ting, er det man lenge har brukt til å balansere hverdag, jobb og rutine.

Da jeg studerte kjente jeg en som ALDRI rørte alkohol av prinsipp. Jeg fniste litt av ham den gangen. Men i dag når jeg tenker tilbake på hvor blid han var, at han aldri ble oppfattet som noen festbrems og at aldri lot seg vippe av pinnen av øl som ble stukket i fjeset på ham; nå tenker jeg på ham som et av de sterkeste menneskene jeg noen gang har sett.

Jeg så ham på flyplassen en gang for to år siden. Han hilste ikke, så mange år har gått og vi har ikke snakket, men han så like blid ut. Og veldig sunn. Han så ikke en dag eldre ut.

Endret av Michaelhe
  • Liker 4
Skrevet

Du er ikke for streng. Det er helt forståelig. 

Anonymkode: e3c87...131

• Liker 9
Skrevet

Det som er, ts, er at her inne kan du møte på noen som synes du er for streng og andre som er enig. Det som ikke kommer frem er folk her inne sine grenser (for alle normale folk har sine egne grenser), og du er kanskje ikke 100% enig med vedkommende i deres grenser. 

Du trenger kun å forholde deg til dine følelser. Kanskje er du dritstreng på dette, men gir mye rom på andre områder. Det har du lov til. For du skal finne en som passer for deg. 

Og jeg er helt enig i at det er mulig å begrense alkoholinntaket. Har selv blitt for full, og mener at det er en uting. Derfor prøver jeg alltid å være bevisst inntaket mitt, da jeg blir lett full. Lettøl er en glimrende måte å kunne kose meg, uten å miste kontrollen når vi sitter lenge og prater med ølen i hånda. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Egentlig rimelig uenig, fordi han setter også visse krav til meg som jeg tar hensyn til. Det handler om at man er et par, og bør ta hensyn til partner? Har aldri nektet ham å drikke, men er forskjell på å drikke seg tålelig full og drikke seg fra sans og samling. Det er vel han som er mest toxic, i så fall?

TS

Men hva slags svar ønsker du egentlig?

Da jeg var 21 dro jeg også på fest og drakk for mye til tider, men det var også deilig å slippe seg helt løs. Flere år senere så blir jeg sjelden mer enn passe brisen, og det handler jo om flere ting - at jeg er i jobb og ikke vil ødelegge mange dager med bakrus, at jeg passer litt mer på helsen, og ikke minst at de rundt meg ikke gjør det. Men det betyr ikke at jeg angrer på den tiden. Du har resten av livet til å drikke deg 'respektabelt full'.

Du har valgt en yngre mann, selv om du åpenbart synes unge menn ofte er for umodne. De fleste jenter på din alder velger seg en mann et par år eldre. 

Du kan selvsagt mene at han skal ta hensyn, men min erfaring er at de færreste justerer seg veldig mye etter partner som 21-åring, rett og slett fordi de (bevisst eller ubevisst) vet at dette rent statistisk ikke er personen de vil tilbringe resten av livet med uansett.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han er tidlig i tyveårene, mens jeg er over midten av tyveårene. Jeg merker egentlig kun denne aldersforskjellen når det kommer til festingen.

TS

Det er dessverre noen som trenger alkohol, og som ikke vil være i stand til å endre vaner, selv for deg. De trenger ikke være alkoholikere. Heldigvis er det noen for alle her i verden.

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg var slik som typen til TS i mange år. Røret mye i fylla og gjorde og sa mye dumt.

Det fikk ingen voldsomme konkrete negative konsekvenser. Jeg var aldri slåsskamp og havnet veldig sjelden i feil seng. Etterhvert vokste jeg det av meg, rett og slett.

I dag skulle jeg vel ønske at jeg hadde tatt det mer rolig, mest fordi det ble mange ødelagte søndager og jeg mistet sjansen til å bli bedre kjent med et litt videre spekter av mennesker.

Samtidig hadde jeg det jo veldig gøy mesteparten av tiden.

Skrevet

Du kan selvsagt mene at han skal ta hensyn, men min erfaring er at de færreste justerer seg veldig mye etter partner som 21-åring, rett og slett fordi de (bevisst eller ubevisst) vet at dette rent statistisk ikke er personen de vil tilbringe resten av livet med uansett.

Det er et poeng, det er også noe jeg har tatt opp. Jeg har sagt at han er fri til å leve helt fritt når det kommer til fylla - og generelt - hvis det er det han har lyst til. Døren er jo der, forholdet har han valgt selv! Men med meg så må han ta visse hensyn, sånn er det jo for alle. Han sier derimot selv at det er meg han vil ha, og at han vil endre på dette. Men nei, jeg vet ikke, det er handling foran ord for meg, i alle fall.

TS

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er et poeng, det er også noe jeg har tatt opp. Jeg har sagt at han er fri til å leve helt fritt når det kommer til fylla - og generelt - hvis det er det han har lyst til. Døren er jo der, forholdet har han valgt selv! Men med meg så må han ta visse hensyn, sånn er det jo for alle. Han sier derimot selv at det er meg han vil ha, og at han vil endre på dette. Men nei, jeg vet ikke, det er handling foran ord for meg, i alle fall.

TS

Men du har gitt han ett ultimatum uten at du har noe tiltro til han?

Jeg forstår at du ikke ønsker den slags oppførsel fra han. Ser likevell ikke poenget i å lage en tråd her hvis du ikke ønsker rådene du får.

Anonymkode: b6bbd...5fd

• Liker 4
Skrevet

Jeg også drakk for mye da jeg var student. Hadde jeg hatt en seriøs type da, hadde nok ikke han synes det hadde vært så sjarmerende å få meg sjanglende og snøvlende og kanskje spyende hjem. Så jeg skjønner deg godt, TS. Hadde jeg fått valget da (med en 20 årig hjerne), hadde jeg nok valgt festingen. Jeg hadde uansett ikke endt opp med livspartneren da uansett, og vi hadde det kjempegøy selv om jeg gjerne ble litt dårlig på slutten på noen av festene.

Du TS er ikke helt der han er. Du har gjerne vokst i fra han? Helt fair å sette et ultimatum. Du velger selv over ditt liv! Du er voksen og skal ikke måtte leve med en som er mye mer umoden. Du har gitt han et valg. Mener du alvor?

Anonymkode: bcd50...93a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TS

Han er tidlig i 20 årene og du skal nekte han alkohol? Hahahaha vær så snill gå din vei ikke plag han mer. Kvinner skal alltid prøve å kontrollere menn

Selv om han setter noen krav til deg betyr ikke det at du skal sette helt urimelige krav til ham.  la han gå

• Liker 1
Skrevet

Etter så kort tid sammen går man. Forbud og regler skal være unødvendige i et forhold, og sklir uansett ut etterhvert om den andre egentlig ikke mener det, ofte etter at man er stuck med hus, barn, med mer. Da må man heller finne en som er likere en selv i utgangspunktet. 

Anonymkode: 88b01...e58

• Liker 3
Skrevet

Fyllerør som pensler innom selvmord? Ja nei, her hadde jeg avsluttet forholdet. Dere er på forskjellig plan i livet 

Anonymkode: adf27...d70

Skrevet

Det er han som kan avgjøre om du er for streng. Om det er sånn du vil ha det, så kan han velge om han vil være i dette forholdet eller ikke. 

Anonymkode: 13901...52c

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Litt forhistorie: Vi er relativt unge (han er noen år yngre enn meg) og fest og moro er fortsatt veldig relevant. Jeg er ikke helt tam selv, men har hatt en toxic relasjon tidligere med en som misbrukte alkohol. Denne opplevelsen gjør alkohol og fest til et ganske sårbart område for meg, og jeg føler for å sette noen grenser for å kunne stole på min nye partner. Selv kan jeg i alle fall å kontrollere inntaket og oppføre meg noenlunde normalt, og det forventer jeg av ham også.

Men … Jeg og min nye kjæreste har nå vært sammen noen få mnd. Etter et par fester der jeg ikke har vært tilstede, har jeg sett at han overhode ikke kontrollerer alkoholinntaket, «mister seg selv» og ender opp dritings. Han blir da vanskelig å kommunisere med (fjern, snakker mye tull), sender meg mye rart på Snapchat (som bekymrer meg enda mer), og er helt i sin egen verden. Det er ikke kun utroskap jeg bekymrer meg for når han blir slik, men også hans eget ve og vel. Han har flere ganger blitt følelsesladet, småkranglete, snakket om selvmord (tror heldigvis det er mest fyllevrøl) og trengt hjelp til å komme seg i seng. Veldig uattraktivt! I og med at vi bor på forskjellig steder, blir jeg enda mer bekymret, og synes dette er helt uholdbart! Det har endt med tårer og drama, jeg blir så urolig.

Nå har jeg sagt at han må velge mellom meg og fylla, så hvis han noen gang igjen drikker seg tilnærmet en slik form, kommer jeg til å forlate ham - uten advarsel eller rom for diskusjon. Da stikker jeg, fordi en sånn fyr vil jeg ikke ha. Og jeg kommer ikke til å ombestemme meg!»

Han sier han respekterer dette og ikke skal gjøre det igjen, men jeg har vanskelig for å tro det før jeg ser det. Hva tenker dere? Er det bare rett og rimelig?

Et sånt ultimatum gir jo en stor sjanse for at det blir slutt, men samtidig - uansett hvor glad jeg er i ham - så klarer jeg ikke leve med dette. 

Han kommer aldri til å roe ned eller slutte å drikke, det er det nesten ingen som gjør pga en fersk kjæreste-som i tillegg bor en annen plass- sier det. 

Du må nok gå.

Skrevet

TS

Dette er ikke noe som nødvendigvis roer seg. Noen har en slik livsstil, de liker å miste kontroll. Jeg synes ultimatet ditt er uheldig. Ja, det bør ikke være noe han gjør ofte. Det er usexy uansett og usexy for de fleste partnere. En venn av meg har det sånn - han er shitings hver helg, partyboy er 30. Min eks på  samme alder var og sånn. Flatfylla i hvert fall to ganger i måneden. Jeg snakket med han om det og han skjerpet seg. Når man blir eldre forventes det at man klarer å kontrollere alkoholinntaket. Men det må være lov å drite seg ut noen ganger - det gjør jo jeg også. Plutselig er det personalfest, eller jeg har bursdag eller noe, og noen ganger må det være greit å havne langt bort fra denne verden - det gjør alle noen ganger.

Anonymkode: 27362...747

Skrevet

TS

Men hva er vitsen med å lage en tråd før han har fått sjansen til å vise det? Synes du virker både for streng og veldig utålmodig. Han har jo sagt han vil endre på det. Gi ham en sjans da. Må også være  nervepirrende for ham at han aldri kan drite seg ut, for da går du. Det hadde jeg blitt stressa av. Strengt. Han er bare et menneske. Skal du aldri noensinne bli drita igjen du heller, da? Det kan jo skje.

Anonymkode: 27362...747

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...