Gå til innhold

Fra barnehage til ufør. Flere som meg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så har vært litt av noen år. Nå ser det endelig ut som om NAV åpner prosessen mot å søke ufør. Har prøvd å jobbe gradert, men blir bare værre. Nå etter en periode med 20% i barnehage har kroppen bare sagt stopp. Jeg også.

Det går hovedsaklig på psykisk helse og noe fysiske vondter i kroppen grunnet belastning over tid og dårlig psykososialt arbeidsmiljø.

Har jobbet som pedagog i 10 år. Nå orker ikke kroppen mer.

Flere i samme situasjon som meg her?

Anonymkode: 18410...0cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har ingenting med arbeid i barnehage å gjøre, dette har jo med din psykiske helse og dine individuelle forutsetninger å gjøre. Men dog, veldig kjedelig for deg å bli ufør. Du kunne ikke prøvd en annen jobb? Eldreomsorg eks.?

Det er trist at det er så mye svartmaling av bhg-jobb her inne; la oss ikke skremme vekk fremtidige dyktige pedagoger, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter, takk. 

Anonymkode: f6ace...cf6

• Liker 9
Skrevet

Kan du ikke prøve et annet yrke? Ville forsøkt å stå i jobb så lenge som mulig - i alle fall de prosent du klarer. Best for økonomi, selvbildet osv å klare å være noe i jobb. 

Anonymkode: 47a2e...384

• Liker 3
Skrevet

Om det er jobben som gjør deg syk bør du kanskje teste ut andre yrker som din helse tåler bedre? 

Anonymkode: 53414...9f1

• Liker 5
Skrevet

Hva er det med barnehager og dårlig miljø? har møtt direkte falske ondskapsfulle folk som jobber i barnehage og mange ønsker seg langt vekk fra den jobben.

Anonymkode: 87bc8...9a1

Skrevet

Jeg har jobbet som pedagog i barnehage i over 30 år, og begynner virkelig å kjenne det på både kropp og hode. Men selv om jeg begynner å bli godt voksen, gjør jeg hva som helst annet enn å kaste inn håndkle og gå mot en tilværelse som ufør. Heller jobbe i kassa på Kiwi enn det, altså. 

Anonymkode: 8e4e6...c6f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det med barnehager og dårlig miljø? har møtt direkte falske ondskapsfulle folk som jobber i barnehage og mange ønsker seg langt vekk fra den jobben.

Mange dårlige ledere, lite ressurser, stort arbeidspress, flere og flere krav, og høyt stressnivå. At du har møtt noen falske, ondskapsfulle folk som jobber i barnehage, har nok ikke noe med barnehage å gjøre, men at de du har møtt har dårlig personlighet. Noe man finner i alle yrker.

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det høres ut som et tungt og krevende yrke. Jeg hadde ikke klart det verken fysisk eller psykisk..

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mange dårlige ledere, lite ressurser, stort arbeidspress, flere og flere krav, og høyt stressnivå. At du har møtt noen falske, ondskapsfulle folk som jobber i barnehage, har nok ikke noe med barnehage å gjøre, men at de du har møtt har dårlig personlighet. Noe man finner i alle yrker.

Jeg er 100% enig med deg, men jeg sliter psykisk etter hvordan ansatte i barnehager har snakket og behandlet meg bare fordi jeg er vikar. ( Har relevant utdannelse men det hjelper ikke, orker ikke mer og har ingen å snakke med om dette). Jeg kan selvfølgelig ikke sykemelde meg på et slikt grunnlag og søker annet, i mellomtiden så lider jeg stille.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette har ingenting med arbeid i barnehage å gjøre, dette har jo med din psykiske helse og dine individuelle forutsetninger å gjøre. Men dog, veldig kjedelig for deg å bli ufør. Du kunne ikke prøvd en annen jobb? Eldreomsorg eks.?

Det er trist at det er så mye svartmaling av bhg-jobb her inne; la oss ikke skremme vekk fremtidige dyktige pedagoger, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter, takk. 

Selv pensumbøkene er ærlig på hvor krevende yrket er. Hadde en bok som het barnehagen som arbeidsplass. Der sto det om belastningsskader, utbrenthet osv.

Anonymkode: 31bd8...414

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 100% enig med deg, men jeg sliter psykisk etter hvordan ansatte i barnehager har snakket og behandlet meg bare fordi jeg er vikar. ( Har relevant utdannelse men det hjelper ikke, orker ikke mer og har ingen å snakke med om dette). Jeg kan selvfølgelig ikke sykemelde meg på et slikt grunnlag og søker annet, i mellomtiden så lider jeg stille.

Du må prøve å ikke ta det innover deg. De som snakket til deg var under stor press selv og var sikkert nedbrutt. Da er det vanskelig å være noe for andre. Det er også hardt å innse at man er utbredt og må slutte. Noen blir misunnelige på vikarier fulle av energi. Jeg sier ikke at det er ok oppførsel, bare at du ikke må ta det personlig.

• Liker 3
Skrevet

Altfor mange i samme situasjon, som tillates å bare lene seg tilbake for så å forsørges av skattebetalerne (som det blir stadig færre av). Det er bare nødt til å gå i dass hele driten, og jeg synes så jævla synd på de kommende generasjoner som det ikke kommer til å være mer enn smuler igjen til.

Anonymkode: c364a...349

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må prøve å ikke ta det innover deg. De som snakket til deg var under stor press selv og var sikkert nedbrutt. Da er det vanskelig å være noe for andre. Det er også hardt å innse at man er utbredt og må slutte. Noen blir misunnelige på vikarier fulle av energi. Jeg sier ikke at det er ok oppførsel, bare at du ikke må ta det personlig.

Takk for svar, jeg tar det personlig så er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal klare og ikke gjøre det?

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, ufør etter 14 år i barnehage. Det ble til slutt en for stor belastning, og etter 4 år på AAP endte jeg opp som ufør. Håper jeg på sikt klarer komme meg tilbake i jobb igjen. 

Det er synd at yrket svartmales som en over skriver, men kanskje det er på tide at en ser på årsakene for ofte ganske høyt sykefravær, mangel på vikarer, dårlig ledelse osv. 

Jeg kan dessverre komme på litt for mange episoder der driften omtrent har vært uansvarlig. 

Anonymkode: de33e...cf4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selv pensumbøkene er ærlig på hvor krevende yrket er. Hadde en bok som het barnehagen som arbeidsplass. Der sto det om belastningsskader, utbrenthet osv.

Tja. Jeg kan love deg at andre yrker; som samtlige helse- og omsorgsyrker, skole, prestasjonsorientert forvaltning, barnevern, politi osv. er vel så krevende. Men man legger seg ikke ned å blir ufør av den grunn, man endrer heller tankesett/yrke/liv osv. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja. Jeg kan love deg at andre yrker; som samtlige helse- og omsorgsyrker, skole, prestasjonsorientert forvaltning, barnevern, politi osv. er vel så krevende. Men man legger seg ikke ned å blir ufør av den grunn, man endrer heller tankesett/yrke/liv osv. 

Veldig enig i dette. Prøv et annet yrke, men ikke velg helse og omsorg, da er du like langt som du er nå. Veien til utbrenthet er kort.

Selv er jeg sykepleier i 30-årene, men ikke utbrent ennå. Likevel er jobben min på sykehjem krevende med stort arbeidspress. På en vanlig dagvakt steller jeg 4 pasienter og alt av stell tar tilsammen 4-5 timer. Inkludert sårstell og andre prosedyrer, samtaler med pasienter og pårørende. Innimellom stellene skal jeg dele ut medisiner til 8 pasienter og svare på telefoner. Så, ja, vi har stort arbeidspress. Ofte ikke tid til mer enn 5 minutters matpause. Og her har jeg nevnt ca. 30% av hva jeg gjør i løpet av min arbeidsdag. 

Anonymkode: eff93...571

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Selvfølgelig. Det er en tragisk skjebne å bli ufør så det er best å gi seg lenge før det går så langt. Høres forøvrig rart ut å gå rett fra jobb til ufør. I AAP perioden skal man vel prøve ut andre yrker?  Jeg tror ikke man bare kan legge seg ned.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er dårlig psykososialt miljø der du jobber nå er det liten vits i å forsøke å jobbe 20 %. Du må finne deg en annen jobb, enten i en annen barnehage eller noe helt annet. Dette skal vel NAV hjelpe deg med - arbeidstrening, utplassering e.l.?

Den psykiske helsen din kan antakeligvis bli mye bedre, og ufør er utrolig kjipt. Det er sikkert vanskelig å se for seg nå, siden det høres ut som du er langt nede, men ikke gi opp.

Anonymkode: 50bac...16b

Skrevet

Kanskje det kunne passet deg bedre med lett kontorarbeid? Jobbe i resepsjon? Sekretær? Bibliotekar?

100% ufør er ekstremt tungt psykisk, og en dårlig løsning for de aller fleste. Alle trenger å høre til et sted, og alle har det bedre hvis de kan føle seg nyttige. Med det du forteller om din helse tenker jeg at du trenger en forandring, og at det er veldig mye du kan gjøre. Men kanskje ikke 100%, og helt sikkert ikke på en arbeidsplass med dårlig arbeidsmiljø.

Anonymkode: 0d69a...723

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har jobbet som pedagog i barnehage i over 30 år, og begynner virkelig å kjenne det på både kropp og hode. Men selv om jeg begynner å bli godt voksen, gjør jeg hva som helst annet enn å kaste inn håndkle og gå mot en tilværelse som ufør. Heller jobbe i kassa på Kiwi enn det, altså. 

Så bra for deg. Husk at du etterhvert skal bli pensjonist og klare å leve da også.

Jeg har vært på tiltak og det har ikke gått bra. Vi har også prøvd å holde deler av jobben jeg har nå, det har ikke gått bra. Arbeidslivet er ikke for og jeg orker ikke å utsette kroppen min for flere og langvarige situasjoner som ikke er bra for meg. Jeg har allerede tøyd strikken altfor langt, noe jeg merker nå.

Ser noen nevner flere barnehager her, jeg har jobbet i flere. Det hjelper ikke. Samme dritten uansett. Tror vi om ikke lenge ser en stor masseflukt og uførebølge fra de som jobber i barnehage desverre...

Jobbe i kassa på Kiwi kan jeg heller ikke pga angsten.

Jeg håper de åpner opp for å søke før jul, nå orker ikke kroppen mer. Jeg har heller ikke overskudd til å skulle ta meg en ny bachelor. Videreutdanning hjelper ikke med dette yrket, så en ny bachelor må til. SKal jeg ta en bachelor må jeg ta det på deltid og der jeg ikke overskudd til å gjøre de neste 6 årene... Også da skulle søke nye jobber i den alderen der.... Nei, tar takke til ufør og at jeg endelig kan slappe av resten av livet å gjøre det som er bra for meg og min helse.

Anonymkode: 18410...0cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...