Gå til innhold

Mannen min vil vi skal gi bort pus :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har en fluffy katt som jeg elsker og sønnen min også er glad i. Vi hadde 2 katter tidligere men den ene ble påkjørt for et par år siden, så nå har vi bare hun ene.

Forholdet mitt til katten er nok annerledes enn mannen min sitt, selv om han sier han er glad i henne. Han har en stund slitt med rennende nese/forkjølelsymptomer, og vet han har ganske mye pollen allergi som han tar medisiner mot.

Nye tester hos legen viser at han visstnok er allergisk mot katter også, og legen sier også at han burde unngå katter.

Hun er langhåret og mister dessverre en del pels, som legen sa kan forverre allergien, men jeg vasker og støvsuger som en helt. Føler meg så lei meg, har ikke lyst til å gi henne bort i det hele tatt, og enda mindre når sønnen min også liker henne 😕  Men jeg respekterer jo også mannen min sine ønsker og at det ikke er noe godt å gå rundt hjemme og føle seg dårlig.

noen som har vært i en lignende situasjon?

Anonymkode: f4780...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jo ikke håret som utløser allergi, det er flass i pelsen. Han kan vel ta allergimedisin? Jeg har katt selv om jeg er allergisk (faktisk ganske kraftig allergisk) men tar cetrizin om morgenen og merker sjeldent noe til det.

Anonymkode: f24ee...2ac

• Liker 41
Skrevet

Mannen og katten kan nok ikke bo sammen, så en av dem må omplasseres. Jeg ville beholdt mannen, og heller jobbet for å finne et godt hjem til katten.

Anonymkode: e32a6...e97

• Liker 38
Skrevet

Ja det har jeg. Utviklet flere og flere allergier og det var helsa eller katten.

Anonymkode: 428eb...0a8

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke håret som utløser allergi, det er flass i pelsen. Han kan vel ta allergimedisin? Jeg har katt selv om jeg er allergisk (faktisk ganske kraftig allergisk) men tar cetrizin om morgenen og merker sjeldent noe til det.

Flass fra huden* skulle det stå

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, vi har en fluffy katt som jeg elsker og sønnen min også er glad i. Vi hadde 2 katter tidligere men den ene ble påkjørt for et par år siden, så nå har vi bare hun ene.

Forholdet mitt til katten er nok annerledes enn mannen min sitt, selv om han sier han er glad i henne. Han har en stund slitt med rennende nese/forkjølelsymptomer, og vet han har ganske mye pollen allergi som han tar medisiner mot.

Nye tester hos legen viser at han visstnok er allergisk mot katter også, og legen sier også at han burde unngå katter.

Hun er langhåret og mister dessverre en del pels, som legen sa kan forverre allergien, men jeg vasker og støvsuger som en helt. Føler meg så lei meg, har ikke lyst til å gi henne bort i det hele tatt, og enda mindre når sønnen min også liker henne 😕  Men jeg respekterer jo også mannen min sine ønsker og at det ikke er noe godt å gå rundt hjemme og føle seg dårlig.

du kan lage en annonse på finn.no og gi vekk katten gratis med alt utstyr til den beste personene du finner, sørge for at de som overtar er ordentlige og snille

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er katten?

Anonymkode: 61f3a...276

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Makan til selvsentrisk holdning! Beklager, men jeg blir provosert, jeg.

Visstnok allergi? Utrolig nedlatende og hånlig! Han er ikke visstnok allergisk, han er allergisk.

Ønsker? Tror du virkelig at han ønsker å gi bort pusen? For hvilken grunn? Han er glad i katten. Du ordner med kattepelsen, støvsuging osv. Det eneste han "gjør" i forhold til katten er å være glad i den og allergien. 

Hvorfor må du trenge på ham dårlig samvittighet? Du er så glad i katten, sønnen din er så glad i katten, du tror/sier han ønsker å gi den bort osv., det er helt forferdelig dårlig gjort av deg. Hvordan tror du han føler det? Han som sitter der med såpass allergi at selv legen mener katten bør bort? Han som sitter der med kjærlighet til katten, selv om det ikke nødvendigvis er et nært bånd, må fortelle deg og sønnen din at pus bør gis bort på grunn av hans allergi? Fordi han vet at dere er nært knytta til katten. Det må jo være forferdelig for ham. Hvorfor støtter du ham ikke? Hvorfor samtykker du ikke med en gang, "selvfølgelig, la oss finne pus et godt hjem"?

Jeg vokste opp med en lignende situasjon, men det var min bror som utvikla allergi. Ikke visstnok allergi, det var allergi. Det ble først testa ut medisiner på hans eget og legens initiativ, det hjalp moderat - men det utvikla seg til kryssallergier og plutselig tålte han ikke katt, fugl eller sitrus lenger. Ingen medisiner virket. Ikke sikkert dette ville skjedd om hunden ble gitt bort, eksponering av allergier gjør alt verre. Mine foreldre angrer dypt og inderlig på at de ikke ga bort hunden med det samme, men alle var jo så glade i den. De måtte jo prøve alt først, men det var ikke verdt det. Hunden fikk et godt liv hos en ny familie, og døde av alderdom, 15 år gammel. 

Anonymkode: 2dad5...76f

• Liker 42
Skrevet

Behold pus, forlat mann.

Anonymkode: e3f6d...062

• Liker 25
Skrevet

Jeg elsker katter, men…. Du må ta hensyn til mannen og allergien. 

Anonymkode: f0409...ab5

• Liker 13
Skrevet

Så katten er viktigere enn helsa til mannen? Da foreslår jeg at du tar med deg pus og flytter, så blir alle fornøyde, med unntak av ungen som må ha to hjem. Han er ikke «vistnok» allergisk, han ER allergisk. Å allergier kan utvikle seg til det verre ved å hele tiden bo med det som gjør deg allergisk. Det hjelper ikke å støvsuge når allergenene henger i lufta. Til og med legen sier at han bør unngå katter, men fortsatt snakker du om han som en martyr som vil at du skal kvitte deg med din kjære pus. 
vi har katt, og allergi er vel egentlig det eneste jeg hadde godtatt som grunn for å faktisk omplassere henne. Min samboer skal ikke gå å være syk i egen hjem bare fordi jeg absolutt skal beholde et dyr. 

Anonymkode: e6aca...b43

• Liker 17
Skrevet

TS, jeg skal ikke si hva du bør gjøre. Jeg skal fortelle om venninna mi som ga bort katten...Hun ble påvirket psykisk av det, uten at hun skjønte det selv før etter noen år. Nå sier hun at det var en stor feil, at det føles nesten som å miste et barn. Hun unngår å lese om katter, se på kattevideoer. En traume, rett og slett. 

Anonymkode: 0fd98...9b7

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvor gammel er katten?

Anonymkode: 61f3a...276

TS her.

Katten er 11 år, så det er en gammel dame. Min mor døde for et par år siden og det var egentlig hennes katt, og da overtok vi pus sammen med den vi hadde fra før.

• Liker 5
Skrevet

Blir helt sjokkert. Selvsagt gir du vekk katten. Det skal ikke gå på bekostning av din manns helse. 

Anonymkode: 86799...64c

• Liker 10
Skrevet

Her må du nesten velge, mannen eller katten... 

Mannen har ikke noe valg her. Han kan ikke noe for allergien sin. Man kan bli ganske alvorlig syk av sånt.... 

Skjønner at det er kjipt, men man har faktisk ikke noe valg. Annet enn å kvitte seg med mannen, da.... 

• Liker 4
Skrevet

Det finnes jo allergi-medisiner mot dette. Mannen min er allergisk, men det var absolutt ikke aktuelt å gi bort katten, for noen av oss. Vi fikk en til i stedet. 

I mitt tilfelle visste vi om mannens allergier før vi ble sammen da, og han visste det var uaktuelt for meg å gi bort katten. Så da var det hans valg å bli sammen med meg. 

Anonymkode: 42f9c...e01

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mannen og katten kan nok ikke bo sammen, så en av dem må omplasseres. Jeg ville beholdt mannen, og heller jobbet for å finne et godt hjem til katten.

Anonymkode: e32a6...e97

Jeg ville fått mannen til å prøve ut alt som finnes av allergimedisiner, jeg hadde gått med på at katten ikke fikk være på soverommet, men mulig jeg hadde endt med å omplassere mannen hvis det ikke gikk seg til.

Anonymkode: c90e5...aa5

• Liker 13
Skrevet

Du har helt feil fremstilling/tanker om situasjonen. Nå er det slik at mannen din ER allergisk (ikke visstnok), og dere må gi bort katten. Det er trist, tragisk, leit. Det er ingens feil, og det er ingenting du eller mannen kan gjøre med det. Han ØNSKER jo ikke å gi den bort, dere må. Sønnen deres har forhøyet risiko for allergi (fordi faren har det), og å bo med en katt er ikke bra for han heller, det øker risikoen. 

Anonymkode: d7081...947

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...