Gå til innhold

Vurderer å slå opp med Kjæresten min, er sliten dramaet hennes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har vært sammen med kjæresten min i 3 år, hun er fantastisk på de fleste måter, men hun er dessverre ekstremt dramatisk og sjalu

Altså vi menn er jo vandt til at kvinner lager det meste av dramaet i forholdet og er følsom og opp og ned i humør så litt tåler jeg, men jeg syns dette tar kaken nå

kan bare legge til at hun er en helt normal og gjennomsnittlig kvinne, hun har ikke borderline, ikke vært utsatt for utroskap, overgrep eller noe som helst, hun har hatt en veldig fin oppvekst uten problemer

kan f.eks nevne fredagen, hun skulle sove over hos meg, jeg bestilte pizza, når jeg da går ned fra 3 etasje til 1 for å hente pizzaen så sier jeg 

meg  "hei, hva ble det?"

hun      "320 kr for pizza + brus"

meg        drar kortet og betaler

hun    "håper det smaker"

meg   "tusen takk, hade"

når jeg kommer opp med pizza ser kjæresten min sur på meg, jeg spør hva som er problemet, og hun mener at jeg flørtet med pizzadamen, jeg bare hææææ? 

tydeligvis hadde jeg sagt "hadeeeeeeeeeeeeee" på en sånn søt måte mente hun som jeg ikke sa til henne og hun begynte å grine og lagde et stort spetakkel hele kvelden.

her har jeg handlet inn mat og leid film for 600 kr med snop, brus og film og hun lager enormt spetakkel for ingenting. Dette er 1 ting

Andre ting jeg er så lei av er at når vi er ute blandt folk, f.eks på kjøpesenter så driver hun å følger med blikket mitt 24/7 og spesielt om det kommer kvinner forbi.

Hun angriper meg og sier at jeg så på hun og på hun og på hun der nede osv når jeg aldri har gjort det. Det er så slitsomt i lengden og bli beskyldt for alt mulig, 

"du så på hun"

"du flørtet med hun"

"du hadde en flørtende tone"

jeg har ikke flørtet med noen, jeg har ikke gjort noe heller med andre kvinner og heller aldri vært utro eller gått over streken, likevel er hun så sjalu det er slitsomt og jeg vet ikke om jeg orker mer

jeg vet ikke hvorfor hun er slik, ingen av oss har noen grunn til å mistenke noe som helst om hverandre

jeg vurderer å kalle inn teppet, kjenner jeg bare venter til at hun skal lage spetakkel over en ikke-sak eller beskylde meg for noe jeg ikke har gjort, en annen ting er at hun ikke bidrar økonomisk fordi hun har en dårlig jobb og jeg ender opp med å måtte betale alt hver gang.

Vet ikke helt hvordan jeg skal slå opp med henne, bryr meg ikke så mye om den økonomiske biten da jeg tjener godt, men er lei av alt spetakkelet, alt dramaet all griningen og problemene hennes. Hun lager like mye drama som 3 kvinner samtidig, jeg bare orker ikke. Vet ikke helt hva som er i veien med henne, men akkurat nå bryr jeg meg ikke om det jeg vil bare vekk

Vil gjerne ha svar fra menn her

om det er greit grunnlag å slå opp pga dette og hva jeg skal si til henne når jeg slår opp. Er utrolig sliten og føler jeg bare venter på at hun skal lage noe drama 

Anonymkode: 3b3af...c23

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke mann, men svarer allikevel...

Skjønner godt at du ikke orker mer av dette, og vurderer å gjøre det slutt. Klarer dere å ha en normal samtale om dette "i fredstid", uten at det blir drama og krangel av det? Om du bestemmer deg for å gjøre det slutt, vil jeg råde deg til å være ærlig om årsaken. Da vet hun hva hun må jobbe med for å unngå å bli en sykelig sjalu drama queen i sitt neste forhold.

• Liker 39
Skrevet

Dette hadde ikke jeg giddet. Livet er for kort for drama.

For øvrig tull at det er kvinner som «lager det meste av dramaet i forholdet og er følsom og opp og ned i humør». Som kvinne har jeg opplevd flere menn som har vært sånn.

Folk er forskjellige. Mange av oss syns drama er utrivelig, og det er ingen grunn til å leve sånn om man ikke trives med det. 

• Liker 39
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, har vært sammen med kjæresten min i 3 år, hun er fantastisk på de fleste måter, men hun er dessverre ekstremt dramatisk og sjalu

Altså vi menn er jo vandt til at kvinner lager det meste av dramaet i forholdet og er følsom og opp og ned i humør så litt tåler jeg, men jeg syns dette tar kaken nå

kan bare legge til at hun er en helt normal og gjennomsnittlig kvinne, hun har ikke borderline, ikke vært utsatt for utroskap, overgrep eller noe som helst, hun har hatt en veldig fin oppvekst uten problemer

kan f.eks nevne fredagen, hun skulle sove over hos meg, jeg bestilte pizza, når jeg da går ned fra 3 etasje til 1 for å hente pizzaen så sier jeg 

meg  "hei, hva ble det?"

hun      "320 kr for pizza + brus"

meg        drar kortet og betaler

hun    "håper det smaker"

meg   "tusen takk, hade"

når jeg kommer opp med pizza ser kjæresten min sur på meg, jeg spør hva som er problemet, og hun mener at jeg flørtet med pizzadamen, jeg bare hææææ? 

tydeligvis hadde jeg sagt "hadeeeeeeeeeeeeee" på en sånn søt måte mente hun som jeg ikke sa til henne og hun begynte å grine og lagde et stort spetakkel hele kvelden.

her har jeg handlet inn mat og leid film for 600 kr med snop, brus og film og hun lager enormt spetakkel for ingenting. Dette er 1 ting

Andre ting jeg er så lei av er at når vi er ute blandt folk, f.eks på kjøpesenter så driver hun å følger med blikket mitt 24/7 og spesielt om det kommer kvinner forbi.

Hun angriper meg og sier at jeg så på hun og på hun og på hun der nede osv når jeg aldri har gjort det. Det er så slitsomt i lengden og bli beskyldt for alt mulig, 

"du så på hun"

"du flørtet med hun"

"du hadde en flørtende tone"

jeg har ikke flørtet med noen, jeg har ikke gjort noe heller med andre kvinner og heller aldri vært utro eller gått over streken, likevel er hun så sjalu det er slitsomt og jeg vet ikke om jeg orker mer

jeg vet ikke hvorfor hun er slik, ingen av oss har noen grunn til å mistenke noe som helst om hverandre

jeg vurderer å kalle inn teppet, kjenner jeg bare venter til at hun skal lage spetakkel over en ikke-sak eller beskylde meg for noe jeg ikke har gjort, en annen ting er at hun ikke bidrar økonomisk fordi hun har en dårlig jobb og jeg ender opp med å måtte betale alt hver gang.

Vet ikke helt hvordan jeg skal slå opp med henne, bryr meg ikke så mye om den økonomiske biten da jeg tjener godt, men er lei av alt spetakkelet, alt dramaet all griningen og problemene hennes. Hun lager like mye drama som 3 kvinner samtidig, jeg bare orker ikke. Vet ikke helt hva som er i veien med henne, men akkurat nå bryr jeg meg ikke om det jeg vil bare vekk

Vil gjerne ha svar fra menn her

om det er greit grunnlag å slå opp pga dette og hva jeg skal si til henne når jeg slår opp. Er utrolig sliten og føler jeg bare venter på at hun skal lage noe drama 

Dette høres veldig slitsomt ut i lengden. Dette er ekstrem, ubegrunnet sjalusi og noe hun er nødt til å jobbe med. Jeg tenker at denne type sjalusi ikke blir bedre i lengden. 

Du kan ikke gå på eggskjell resten av livet, kompis. Bedre fri og alene enn fanget i et dramaforhold. 

Jeg tenker du bare må være ærlig her, og si at du er sliten av beskyldningene, dramaet og at du ikke kan leve sånn. Fortell henne at dette går utover forholdet og hvordan du har det. 

Det høres faktisk ikke ut som hun bidrar mye i dette forholdet sett bort ifra drama. Dette i seg selv er en god grunn til å slå opp. 

Anonymkode: 86d1b...d43

• Liker 12
Skrevet

Du sier akkurat det du skriver her. Du er drittlei dramaet hennes, den sjalue væremåten hennes og at hun beskylder deg for noe du ikke har gjort. Du ønsker å leve et godt liv uten å bli beskyldt for noe hun har diktet opp i sitt hode. 

Jeg er kvinne og det er ikke mange som liker drama alså.. Jeg og min venninnegjeng takler ikke drama, vi liker kommunikasjon og vi dumper menn som er for dramatiske. Det er veldig mange dramatiske menn alså  ;)

Anonymkode: 59999...435

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sier akkurat det du skriver her. Du er drittlei dramaet hennes, den sjalue væremåten hennes og at hun beskylder deg for noe du ikke har gjort. Du ønsker å leve et godt liv uten å bli beskyldt for noe hun har diktet opp i sitt hode. 

Jeg er kvinne og det er ikke mange som liker drama alså.. Jeg og min venninnegjeng takler ikke drama, vi liker kommunikasjon og vi dumper menn som er for dramatiske. Det er veldig mange dramatiske menn alså  ;)

Anonymkode: 59999...435

orker ikke sånn menn vs kvinner tråd, kvinner er langt mer dramatiske og slitsomme enn menn pga dere har høyere østrogen og dermed er mer følsomme og har mer humørsvigninger bla annet, orker ikke diskutere hvem som er best osv når vi vet hva som er svaret her basert på ren fornuft og forskning.

problemet mitt , i denne tråden er mer at kjæresten min er langt mer dramatisk og sjalu enn det som er vanlig og hun har ikke borderline eller noen diagnoser og hun har hatt en fin oppvekst uten problemer. så jeg skjønner virkelig ikke

hun er en fantastisk person uten om dette og er grunnen til at jeg har holdt ut så lenge

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette høres veldig slitsomt ut i lengden. Dette er ekstrem, ubegrunnet sjalusi og noe hun er nødt til å jobbe med. Jeg tenker at denne type sjalusi ikke blir bedre i lengden. 

Du kan ikke gå på eggskjell resten av livet, kompis. Bedre fri og alene enn fanget i et dramaforhold. 

Jeg tenker du bare må være ærlig her, og si at du er sliten av beskyldningene, dramaet og at du ikke kan leve sånn. Fortell henne at dette går utover forholdet og hvordan du har det. 

Det høres faktisk ikke ut som hun bidrar mye i dette forholdet sett bort ifra drama. Dette i seg selv er en god grunn til å slå opp. 

Jo hun bidrar , bare ikke økonomisk, hun kan ikke bidra økonomisk når hun ikke har penger . Syns bare det er litt slitsomt når jeg har 48 000 utbetalt og hun har 20 000 utbetalt . Det blir liksom bare meg som må ut med penger hele tiden. Dette er ikke det viktigste, er vell mer den sjalu og drama biten

Skrevet (endret)

Dette skal du ikke tolerere, hun duperer deg og det kan fort grense mot psykisk terror/psykisk vold.

La oss snu rollen og si hun var mann og du dame, og damen tar imot en pizza og blir møtt av en rasende mann som mener hun sa «hadet» til pizzabudet på feil måte. De fleste ville skrevet «kvinnehuset» neste.

Med det sagt høres kjæresten din utrolig usikker ut. Dette handler nok om hennes selvbilde. Hun er kanskje livredd for at du skal forlate henne og forstår ikke hvor destruktivt dette er.

Hun har heller ingen selvkontroll når det gjelder å regulere følelsene sine. Jeg tipper hun er helt klin kokos forelsket i deg og reagerer derfor så sterkt som hun gjør. Man sier jo at under en sterk forelskelse er man «midlertidig sinnsyk». 

Så før du dumper henne bør du kalle henne inn på teppet.

Fordi om hun ellers er en fantastisk kjæreste kan det godt være dette bedrer seg når hun blir mer trygg og får landet litt i dette forholdet.

Snakk med henne (vis henne denne tråden?) og si at dette er utmattende og det ødelegger rett og slett forholdet mellom dere. Om du elsker henne så legg vekt på det og berolige med at hun har ingenting å bekymre seg for, Men du kan ikke leve i konstant frykt og redsel fordi hun mangler evne til å selvregulere følelsene sine.

Om hun leser denne tråden vil jeg be henne om å gå i seg selv når følelsene av usikkerhet og sjalusi oppstår, og heller sette ord på det om seg selv fremfor å anklage deg:

I steden for å angripe deg «Du flørter»!!

kan hun sette ord på sine følelser:

«Nå ble jeg usikker og utrygg, jeg tror du flørter med henne og jeg tror du liker henne bedre enn meg. Jeg blir sjalu, og selv om jeg rasjonelt sett vet at det er feil, så sliter jeg med å kontrollere de negative følelsene i meg». 

I sistnevnte scenario er ikke du anklaget for noe og hun setter ord på sine følelser. Du slipper da å forsvare deg, men du kommer likevel i posisjon til å gi henne det hun tydeligvis trenger: bekreftelse og trygging.

Med det sagt kan hun heller ikke bruke denne teknikken i det uendelige fordi om du konstant må trygge og bekrefte henne så har hun faktisk et mer alvorlig problem som hun må jobbe med. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 16
Skrevet

Konfronter henne med at du ikke kan leve med denne sykelige sjalusien, og be henne oppsøke profesjonell hjelp, så hun kan få hjelp til å bli normal. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo hun bidrar , bare ikke økonomisk, hun kan ikke bidra økonomisk når hun ikke har penger . Syns bare det er litt slitsomt når jeg har 48 000 utbetalt og hun har 20 000 utbetalt . Det blir liksom bare meg som må ut med penger hele tiden. Dette er ikke det viktigste, er vell mer den sjalu og drama biten

Kan hun ha mindreverdighetskomplekser for dette? Hva er årsaken til at hun ikke har noen særlig økonomi? 

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ingen annen grunn til å gjøre det slutt enn at du ikke vil være sammen med henne lenger. Du trenger ikke vente på neste episode. Du kan bare sette deg ned med henne og si at sjalusien hennes gjør at du ikke trives i forholdet og du ønsker ikke å fortsette. Gjør det så kort og enkelt som mulig, så slipper du lange diskusjoner hvor hun trygler deg om en ny sjanse. 

• Liker 10
Skrevet

Huff! Hun er sikkert den typen som også blir sjalu på barna (hvis dere fikk barn sammen)

Anonymkode: 3e0ef...d80

• Liker 1
Skrevet

Vet du vil ha svar fra menn.. Men jeg (kvinne) Hadde en kjæreste(mann) som var helt lik. Han lagde såååå mye drama om de guttene som jeg hadde på Facebook -han mente jeg «flørtet» med de. Han selv hadde Facebook venninner. Det kunne ikke sammenlignes i følge han. Besøkte jeg venninner med kjærester så var det «forhør» når jeg kom hjem igjen for nå hadde jeg vel vært utro også! Når han besøkte kamerater med kjærester var jeg teit som trodde han kunne gjøre noe lignende. Gud så irriterende det var å skulle forsvare seg selv hele tiden ovenfor han! Jeg sluttet å besøke venner osv. men ble etter at jeg hadde levd med denne oppførselen i noen Mndr fryktelig sinna, for jeg tenkte at han kontrollerte disse tingene med meg, og at da han lett kunne begynne å kontrollere andre ting også, så  da sa jeg at jeg ikke ville være med han om han skulle kontrollere meg på denne måten. Han hadde masse unnskyldninger, og jeg sa at sånne personer som tror partneren er utro hele tiden kanskje prosjekterer sine egne problematiske følelser over på andre. Har du vært utro? Spurte jeg han. Eller føler du deg så fristet til tider at du tror jeg har samme problemet? Har noen vært utro mot deg? Tror du derfor at jeg vil gjøre det samme? Stoler du ikke på meg? Han sa unnskyld og sa han skulle bli bedre. Jeg sa jeg ikke ville gi han flere sjanser. Dette gadd jeg bare ikke. Forholdet vårt varte noen år til. Hver gang han så mye som prøvde å si / kritisere meg Endten det var ment morsomt eller ikke sa jeg bare STOPP! Og så han inn i øynene og sa at det ikke var greit. Han sa Sorry og snakket om noe annet/ holdt kjeft. Bortsett fra dette var han snill og god og vi hadde det igrunnen bra sammen. 2 år senere var riktignok forholdet over pga utroskap fra hans side. Han angret som en hund etterpå. Men sånt tilgir jeg bare ikke. Jeg har mine grenser jeg også. Jeg er en sånn som ikke bryr seg hvem partneren ser på / snakker med. For jeg forventer og stoler på at de er ærlige mot forholdet vårt. Så TS: Hva tenker du om fremtiden med denne tydeligvis usikre men kontrollerende kjæresten din? Jeg synes du skal Gi beskjed om hvordan du vil ha det. Og gå fra henne om hun ikke klarer å innrette seg. Hun er ikke den siste kvinnen på jorden.. 

Anonymkode: 2c1c6...6db

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, og den sjalusi og dramabiten er nok i seg selv. Når du skriver et innlegg her inne om dette har det gått langt. Du er lei av å forsvare deg hele tiden og gå på eggeskjell. 

Vær brutalt ærlig med deg selv nå. Ønsker du, eller kan du leve med dette resten av livet ditt? Du kan ikke regne med det at det blir bedre. Det er en fantasi. 

Det er aldri kult å gjøre det slutt og du vil føle det, men tenk på hva som er best i lengden og minn deg selv på det hele veien. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg holdt nesten på å slå opp med kjæresten pga hans sjalusi. Han mente ikke at jeg så på folk/flørta, jeg tror han følte kontroll når han var i rommet og kunne "markere", men han var sjalu på mine kolleger venner, all kontakt med andre online, mine bekjente, hobbier, kort sagt alle situasjoner han ikke var til stede i. Jeg trodde jeg skulle klikke. 

Jeg sa rett ut til ham at dette går ikke, det må vi fikse. 

Så ga jeg ham 6 mnd på å skjerpe seg. Og jeg hjalp ham ved å være åpen og transparent. 

Jeg syntes også han generelt var sur og mistenksom overfor folk, og sa til ham at det der må du slappe mer av på. Ikke alle er ute etter å ødelegge for deg. 

Nå har vi vært sammen i flere år og har det fint. Han sier selv at han er blitt mindre "negativ", og jeg er enig. 95 % av sjalusien er borte, og 50 % av de sure minene (og han kan mer le av seg selv som sur eller stille spørsmålet om han overreagerer). Jeg har også endra på flere ting ved meg, og det tror jeg er viktig. Det kan ikke bare være én person i et firhold som endrer seg. 

Anonymkode: 38035...8ac

• Liker 4
Skrevet

Til å begynne med bør du lære henne om riktig bruk av hun/henne.

Ellers leser jeg bare "røde flagg" i det du skriver. Det virker som at hun kanskje trenger litt profesjonell hjelp for utifra det du skriver, fremstår hun som veldig usikker, kontrollerende og ikke veldig god.

Kanskje du kan hjelpe henne til å bli en bedre person?

Anonymkode: 7a852...047

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til å begynne med bør du lære henne om riktig bruk av hun/henne.

Ellers leser jeg bare "røde flagg" i det du skriver. Det virker som at hun kanskje trenger litt profesjonell hjelp for utifra det du skriver, fremstår hun som veldig usikker, kontrollerende og ikke veldig god.

Kanskje du kan hjelpe henne til å bli en bedre person?

Har prøvd i 3 år

men hun er langt mer usikker enn det som er normalt for dette er overhodet ikke normal sjalusi. Jeg skrev også at hun ikke har diagnoser, borderline eller noe som helst gale med henne ellers, så jeg vet ikke. Jeg hadde lyst å skrive mer i tråden men det blir for drøyt over hva hun blir sjalu på, orker ikke hun skal lese dette her og klikke heller

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har prøvd i 3 år

men hun er langt mer usikker enn det som er normalt for dette er overhodet ikke normal sjalusi. Jeg skrev også at hun ikke har diagnoser, borderline eller noe som helst gale med henne ellers, så jeg vet ikke. Jeg hadde lyst å skrive mer i tråden men det blir for drøyt over hva hun blir sjalu på, orker ikke hun skal lese dette her og klikke heller

Hun kan ha dårlig selvtillit uten å ha en diagnose på det. 

Anonymkode: 38035...8ac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har prøvd i 3 år

Kommer hun fra en liten eller stor familie? For det kan ha noe si på hennes ubevisste sjalusien hennes. Er hun den type dama som må ha oppmerksomhet hele tiden eller har sjalusien kommer årene etter noe som har skjedd blant venninnene hennes?

Må si meg enig en annen en som har svart her at det er bare røde flagger🚩 over hele svaret ditt TS. Måten hun holder på er ikke greit. Du kan fint avslutte forholdet uten dårlig samvittighet tenker jeg. Du lider tross alt i stillhet uten at hun bryr seg om det. 

Skrevet

Ville vel, ut fra dine innlegg i tråden, sagt at dette er en dårlig match fra begge sider. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje du kan hjelpe henne til å bli en bedre person?

Ja enig i at det er mange røde flagg ved henne. Men han er neppe egnet til å hjelpe henne med det kvinnesynet han har av at kvinner er «langt mer dramatiske og slitsomme enn menn». 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

orker ikke sånn menn vs kvinner tråd, kvinner er langt mer dramatiske og slitsomme enn menn pga dere har høyere østrogen og dermed er mer følsomme og har mer humørsvigninger bla annet, orker ikke diskutere hvem som er best osv når vi vet hva som er svaret her basert på ren fornuft og forskning.

Av hensyn til potensielle partnere burde du unnlate å ha forhold til kvinner når du ser sånn ned på dem. De fleste mennesker vil reagere negativt på å bli ansett og omtalt slik. Det er den eneste logiske og rasjonelle slutningen at du lar være å plage kvinner med dette. 

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...