AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Min datter sliter psykososialt på ungdomsskolen da hun er frosset ut av hele den tidligere gjengen sin. Hun har kun en vennninne på skolen, og når denne venninnen slutter tidligere, eller ikke er på skolen går jenten min alene. Har sagt fra til lærer flere ganger uten at det har blitt tatt grep. Datteren min ønsker nå å bytte til en annen ungdomsskole hvor hun kjenner mange. Er dette mulig, og hvordan går man fram? Anonymkode: e4a5a...7c4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Du må ta kontakt med rektor på skolen det gjelder. Så hører du med de om de har plass til flere elever, og om din datter kan overføres dit. Så må du kontakte rektor på nåværende skole for å melde i fra om det. Sannsynligvis vil du etter en stund bli bedt om å godkjenne at barbera elevmateriale overflyttes. Lykke til! Anonymkode: bd332...b34 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Skrivefeil. Barbera skulle være ordet barnet. Beklager. Anonymkode: bd332...b34
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 Hva skjer med venninnen hennes om barnet ditt plutselig bytter skole? Blir hun helt alene, da? Anonymkode: 6812d...a02
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 Tenkte jeg skulle høre med moren til venninnen om kanskje hun også kan bytte Anonymkode: e4a5a...7c4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 Du må skrive en søknad til skolesjefen i kommunen om skolebytte og begrunne hvorfor. Din datter blir mobbet og skolen gjør lite med det, dette resulterer i at din datter sliter psykososialt. fritt skolevalg Anonymkode: 38787...5ed
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 Min venninne datter valgte å ikke begynne på ungdomsskolen sammens resten av klassen pga mobbing. Hun begynte på privat skole. Idretts ungdomsskole. Har det mye bedre nå Anonymkode: f1b69...03e 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Du må skrive en søknad til skolesjefen i kommunen om skolebytte og begrunne hvorfor. Din datter blir mobbet og skolen gjør lite med det, dette resulterer i at din datter sliter psykososialt. fritt skolevalg Anonymkode: 38787...5ed Man må ikke sende en slik søknad. Her har vi nylig gjennomført et skolebytte, og vi sendte kun beskjed til rektor samt klasselæreren på daværende skole, i tillegg til å kontakte den nye skolen. Anonymkode: bd332...b34
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min datter sliter psykososialt på ungdomsskolen da hun er frosset ut av hele den tidligere gjengen sin. Hun har kun en vennninne på skolen, og når denne venninnen slutter tidligere, eller ikke er på skolen går jenten min alene. Har sagt fra til lærer flere ganger uten at det har blitt tatt grep. Datteren min ønsker nå å bytte til en annen ungdomsskole hvor hun kjenner mange. Er dette mulig, og hvordan går man fram? Anonymkode: e4a5a...7c4 Ligger begge skolene i samme kommune? Anonymkode: 70fd9...418
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du må skrive en søknad til skolesjefen i kommunen om skolebytte og begrunne hvorfor. Din datter blir mobbet og skolen gjør lite med det, dette resulterer i at din datter sliter psykososialt. fritt skolevalg Anonymkode: 38787...5ed Ikke overalt i landet! Anonymkode: 70fd9...418
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #11 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man må ikke sende en slik søknad. Her har vi nylig gjennomført et skolebytte, og vi sendte kun beskjed til rektor samt klasselæreren på daværende skole, i tillegg til å kontakte den nye skolen. Anonymkode: bd332...b34 Det er forskjell fra kommune til kommune. Noen har fritt skolevalg og da kan man gjøre som dere. Forutsatt at det er plass på den nye skolen. Men de fleste har ikke fritt skolevalg og da må du søke kommunens oppvekstsjef om bytte av skole. Søknaden må være godt begrunnet og alle tiltak for å bedre elevens situasjon må være utprøvd først. I dette tilfellet høres det ikke ut som «alt er prøvd» da det ikke høres ut som ts er blitt hørt. Råder dere til å varsle 9A sak til rektor som er forpliktet til å ta tak i dette. Skjer det da ikke noe rimelig kjapt, ville jeg søkt skolebytte med begrunnelse i brudd på 9 A og at skolen ikke griper inn og gjør noe. Hilsen ei med erfaring med slike saker Anonymkode: 643ec...19a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #12 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er forskjell fra kommune til kommune. Noen har fritt skolevalg og da kan man gjøre som dere. Forutsatt at det er plass på den nye skolen. Men de fleste har ikke fritt skolevalg og da må du søke kommunens oppvekstsjef om bytte av skole. Søknaden må være godt begrunnet og alle tiltak for å bedre elevens situasjon må være utprøvd først. I dette tilfellet høres det ikke ut som «alt er prøvd» da det ikke høres ut som ts er blitt hørt. Råder dere til å varsle 9A sak til rektor som er forpliktet til å ta tak i dette. Skjer det da ikke noe rimelig kjapt, ville jeg søkt skolebytte med begrunnelse i brudd på 9 A og at skolen ikke griper inn og gjør noe. Hilsen ei med erfaring med slike saker Anonymkode: 643ec...19a I kommunen jeg bor i krever de også sakkyndig uttalelse fra ppt ved bytte av skole. Veldig mange velger å flytte for å bytte skole. Anonymkode: 643ec...19a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå