Hengebuksvinet Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Jeg er litt skremt, etter at to relativt unge menn, ikke blir helt friske igjen etter covid. En i familien er 29, og er nå 100% sykmeldt 4 mnd etter han var syk. Den andre ble smittet i mars 2020, og har stort sett vært sykmeldt siden. Ingen tidligere sykdom, har knapt vært borte fra jobb før. Altså to, bare i min nære krets. 4
Jajajane Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Kan være helt tilfeldig. Er det ikke det man sier når noen blir syke etter vaksinering? Regner med det går begge veier da, så da er det lov å si. For å svare ellers, nei, kjenner ingen som har hatt Long covid. 10
IdaC Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Ja, kjenner par-tre stykker av ca 35-40 som jeg vet om som har hatt covid. Det med longcovid er veldig sammensatt akkurat som med andre sykdommer. Jeg tror (min egen mening), utifra det jeg har sett, lest og hørt, at et de som har et godt utgangspunkt blir sjeldnere syke. Med godt utgangspunkt mener jeg nok med vitaminer og mineraler i kroppen, normal kroppsvekt, aktive. Jeg kjenner en i slutten av 60-årene som var veldig dårlig, var innlagt også, men er ekstemt godt trent og aktiv. han ble raskt frisk og brukte kort tid på å komme på nivå han hadde før sykdommen. Andre, flere i 30- årene, brukte par måneder på å komme i form igjen. Men som de sier, de satt jo hjemme i nærmere 4 uker på grunn av karantene regler som da gjaldt, så om kondisjonen ble dårligere pga det eller covid er ikke godt å si. De som har fått long covid, mann i starten av 70-årene, hadde kols og nedsatt lungekapasitet før Covid, så kanskje ikke så rart, de to andre, viste seg å ha kritisk lave verdier av d vitamin først og fremst, men også andre mangler. Men de har også kommet seg greit. Han ene insisterte på å komme tilbake til jobb raskest mulig, og han mener at det har bidratt til raskere rekovalens. 4
Hengebuksvinet Skrevet 19. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 19. september 2021 Han ene jeg kjenner med Long covid er over gjennomsnittet trent. Aktiv i 2 idretter + klatring. 2
veronicalake Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 Jeg kjenner ganske mange (25-30 stykker) som har hatt Covid-19, inkludert meg selv, og ingen av de har fått Long Covid, eller sliter noe med det i ettertid. 7
Bendie Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 Jeg har long covid. Fikk corona for ca 9 mnd siden. Er fra tidligere helt frisk, aktiv og i full jobb. Jeg er i førti årene. Er svært sjelden syk og har nesten ikke hatt sykefravær på jobb, før etter jeg ble syk med corona. Har vekslet mellom full sykemelding og 20-30% tilstedeværelse etter jeg ble syk. Jeg har hørt om flere som sliter med long covid. Kjenner ingen personlig, men de er bekjente av mine venner eller av mine kollegaer. 4
Snau Sau Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 (endret) : Endret 19. september 2021 av Snau Sau 1
Applehead Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 Min kollega (47) ble smittet i november 2020. Fremdeles 60% sykemeldt. Ble ikke veldig syks av korona, hadde vondt i hodet, sår hals og hostet bittelitt på natta. Kusina mi (36) ble smittet i august 2020. Er på AAP nå. 2
Justlooking Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 Kjenner ingen med long-covid. Ikke hørt om noen heller. Litt overrasket da andre kjenner så fryktelig mange som sliter og jeg bor et sted som har hatt veldig mye smitte. Vet om en som har hatt covid men vedkommende merket ingen ting verken i løpet av sykdommen eller i etterkant. 7
Djungelvrål Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 Likevel er det flere hundre tusen nordmenn som nekter å vaksinere seg..... 4
Gjest Sirisiri10 Skrevet 19. september 2021 #11 Skrevet 19. september 2021 Sikkert bare tilfeldig og ingenting med coronaviruset å gjøre.
LisbethBerg Skrevet 19. september 2021 #12 Skrevet 19. september 2021 Ingen, selv om jeg kjenner ganske mange som har hatt korona. 7
Lady T Skrevet 19. september 2021 #13 Skrevet 19. september 2021 To som jeg vet om, men ingen i min nære krets (ingen nære som har hatt corona heller..) Min svoger sin søster var døden nær av corona (var innlagt) og sliter fortsatt med noe senvirkninger, men tror det går sakte bedre. Vet også om en småbarnsfar som har long covid. 1
Zurazurafina Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 Vi er tre i familien som har hatt covid. Ingen long covid. Ingen andre jeg kjenner som har hatt viruset som har heller😊 5
Gjest Linny111 Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 Kjenner veldig mange som har hatt korona, inkludert meg selv. Kjenner noen få som har ulike long covid-problemer, men de fleste merker ingenting. Jeg tror det har blitt overdrevet i media, men det er jo absolutt et problem for de det gjelder.
tussi84 Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 Kjenner ikke en eneste en som hatt det. Kjenner ikke noen som har hatt covid 19 engang. Ikke på jobb, ikke familie, ikke venner.
velociraptor Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 Ingen, av de rundt 50 jeg kjenner som har hatt corona. 3
acna Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 Kjenner en person (45-50) som var sengeliggende i noen uker med covid, og som i ettertid slet med konsentrasjonsvansker i ca to måneder. De andre jeg kjenner var knapt syke, og har ingen plager i dag. (Familier for det meste, og to sett med besteforeldre på 65-70). 2
13579 Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 Problemet er at dette er det ingen som vet. Det kan godt hende at sykdom som viruset fører til, først dukker opp etter flere tiår og da gir alvorlig sykdom eller plager (jfr alvorlig hjernebetennelse (SSPE) som kan dukke mange år etter at en har hatt meslinger). Vi trenger minst 50 års observasjonstid før en vet hvor mye plager smitten fører med seg.
mintgrønn Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 Jeg fikk long covid og har nå vært 100% sykemeldt i 10 måneder. Jeg kjenner 11 til som fikk corona og 1 av dem har også fått long covid, og en fikk corona for noen måneder siden og sliter enda, men kanskje litt for kort tid til å kalle det long covid allerede. Alle vi 3 er unge og friske (30-40 år) uten tidligere sykdommer. To andre av de 11 har slitt lenge (ca 6mnd) med dårlig hukommelse og slitenhet men har jobbet fult hele tida. 2
Anbefalte innlegg