AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Leser at anfall varer typisk 15- 20 min. Men jeg har ikke følelse i fingre eller tær nesten hele arbeidsdagen. Jeg har en aktiv jobb, men det hjelper ikke. Bekledning hjelper ikke noe. Må bruke nitrilhansker og vasker med sprit hele dagen omtrent, å kjenner at spriten gjør meg kald. Kan det gi meg anfall hele dagen mon tro..? Kan det ikke være "skummelt" at fingre og tær er så kalde og hvite i såpass mange timer? Skal inn til legen snart. Men bare lurer på andres erfaringer. Anonymkode: 2595b...e41 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Heter reynauds fenomen. Det finnes tynne hansker med varmetråder i. Den spritingen gjør neppe saken bedre for deg. Anonymkode: fb342...e21 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Ja, har hatt det hele livet. Sliter med sår på fingrene på grunn av det. Er ikke annet enn irriterende. Men om det plutselig har dukket opp er det verdt en tur til legen. Anonymkode: 4df3d...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 Takk for svar. Ja jeg nevnte det for legen når det dukket opp for et års tid siden. Men det har blitt kraftig forverret i løpet av dette året. Så har tatt kontakt på nytt. Har lest om en bakenforliggende sykdom som ikke høres særlig bra ut. Men at man tar revmatismeprøver blant annet for å utelukke den. Jeg har tatt prøver for og utelukke revmatisme, men pga. noe annet. De var fine for et års tid siden alle sammen. Hvor fort vil de slå ut på blodprøver ved sklerodermi? Nei spritingen gjør det nok ikke bedre. Men det er det jobben min består av da 😔 Anonymkode: 2595b...e41
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 Er fingrene dine røde og hovne? Anonymkode: 096bb...d5c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #6 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er fingrene dine røde og hovne? Anonymkode: 096bb...d5c Nei, bare hvite, ikke blå heller. Ser tydelig avgrensninger midt på fingrene ca., ved knokene. På tærne er jeg hvit ytterst, men hele tåa føles kald og nummen på en måte. Jeg har ikke vondt når varmen kommer tilbake. De er bare kalde og hvite, eller normal farge. Litt hovne fingre innimellom, men det tror jeg er når jeg har vann i kroppen. Det kjenner jeg godt på fingrene. Anonymkode: 2595b...e41 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 Ikke knokene, men midterste bøyeledd, vet ikke hva det heter. Anonymkode: 2595b...e41
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 Jeg har påvist reynauds selv, med uavklart autoimmun lidelse bak, og vil si at den verste smerten er når blodet kommer tilbake til fingrene. Det føles ut som om hendene skal eksplodere fra innsiden av!!! Det finnes noen markører som kan finnes i blodprøver, og brukes i utredningen av sklerodermi. Har du sjekket ut disse? Anonymkode: ba0dd...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har påvist reynauds selv, med uavklart autoimmun lidelse bak, og vil si at den verste smerten er når blodet kommer tilbake til fingrene. Det føles ut som om hendene skal eksplodere fra innsiden av!!! Det finnes noen markører som kan finnes i blodprøver, og brukes i utredningen av sklerodermi. Har du sjekket ut disse? Anonymkode: ba0dd...9e3 Huff høres ikke godt ut.. Nei jeg har ikke fått det påvist. Legen gjorde ikke noe for et år siden, men bestilt ny time nå pga. forverring. Men jeg har ingen smerte. Annet enn at det er ubehagelig og vondt i seg selv å være så kald hele tiden. Så ingen prøver direkte mot raynauds fenomen, men har fått utelukker revmatisme pga noe annet. Leste at det er noen av de samme prøvene for å sjekke sklerodermi også. Anonymkode: 2595b...e41
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 Flere som sliter med dette, som har forsøkt medisiner? Har alle med raynauds fenomen smerter, å må det komme anfallsvis? Eller kan man slite med det over flere timer? Anonymkode: 2595b...e41
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #11 Skrevet 19. september 2021 Jeg fikk det da jeg gikk på Elvanse mot adhd… forsvant da jeg sluttet. hadde også jernmangel samtidig og det kan forverre det. Anonymkode: 84778...126
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #12 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg fikk det da jeg gikk på Elvanse mot adhd… forsvant da jeg sluttet. hadde også jernmangel samtidig og det kan forverre det. Anonymkode: 84778...126 Takk for svar! Jeg går på aduvanz, som kan ha samme bivirkning. Men dette dukket opp før jeg startet på disse. Har bare gått på medisiner ca. 3 mnd. Har ferritin på 13, så bittelitt lavt, men det var heller ikke lavt i fjor. Men mulig det ikke gjør saken noe bedre selvfølgelig.. 😬 Anonymkode: 2595b...e41
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #13 Skrevet 20. september 2021 Jeg har likfingre/tær. Aldri vært til utredning, men det har gått i arv. Har blitt verre med årene. Burde man alltid utredes i tilfelle det kan være noe annet som ligger bak? Hva slag sykdommer er normalt ved reynauds? Har alltid trodd det har vært ufarlig. Men de siste par årene har jeg følt meg ganske dårlig på vinterstid. Sjekket meg for SLE i fjor da det var som verst og hele ansiktet mitt var rødt og hovent i tillegg, men det er visst ikke så lett å finne ut av sånt før det har gått en stund. Vinterstid er virkelig ille, jeg tror ikke normale folk forstår problematikken. Anonymkode: 14bde...d7c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #14 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har likfingre/tær. Aldri vært til utredning, men det har gått i arv. Har blitt verre med årene. Burde man alltid utredes i tilfelle det kan være noe annet som ligger bak? Hva slag sykdommer er normalt ved reynauds? Har alltid trodd det har vært ufarlig. Men de siste par årene har jeg følt meg ganske dårlig på vinterstid. Sjekket meg for SLE i fjor da det var som verst og hele ansiktet mitt var rødt og hovent i tillegg, men det er visst ikke så lett å finne ut av sånt før det har gått en stund. Vinterstid er virkelig ille, jeg tror ikke normale folk forstår problematikken. Anonymkode: 14bde...d7c Takk for svar. Jeg vet ikke. Men såvidt jeg har lest meg frem til burde det sjekkes om det dukker opp brått. Man pleier visst ha det fra ganske ung alder. Det er også gjerne arvelig. Det sto at hvis man fikk det mellom 30- og 60 årene var sjansen for sekundær raynauds større. Men primær, altså den som ikke er noe farlig er mest utbredt. Mener å huske at 80 % har "bare" raynauds fenomen. Leste også at raynauds kunne være der i flere år før andre symptomer på sykdom dukket opp. Det jeg ble mest skremmende av var sklerose. Men ja, allerede nå er det skikkelig ille... Tærne og fingrene er isblokker omtrent før jeg har kommet meg til bilen.. Det er ikke bare vanlig kald, eller at man kan ta på seg en genser. Hvertfall ikke her.. Måtte gå nærmere 45 min. på mølla i sta, før alle tærne hadde følelser igjen.. Anonymkode: 2595b...e41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå