AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Ødelegger både vår og hans søvn. Han bæsjer ca 8-10 ganger i døgnet. 4 av de på natt og han presser i 45 min før han får det ut. Vi er akkurat ferdig med en kaosmåned med amming annenhver time også. Nå er vi endelig tilbake til hver 3.-4. time på ammingen igjen, men når han bæsjer MELLOM hver amming og presser i 45 min er det ikke igjen mye tid til søvn. Han og vi er slitne. Han er fullammet, tungebåndsklippet av kyndig lege og følges opp på sykehus mtp allergier (melk, soya og peanøtter). Bæsjen er gul og fin. Ikke plaget med magevondt annet enn at han presser veldig for å bæsje. Vurderer å starte med fast føde for å se om han får færre avføringer 😆 Ønsker i utgangspunktet å fullamme til 6 mnd. Legen mener han bare er sånn og har ingen råd å komme med ang avføring. "Du får prøve deg frem" Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: f15f3...d94
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Bare jeg som har hatt så stor baby som bæsjer så ofte? 😆 Anonymkode: f15f3...d94
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Om en uke eller en måned har det gått over. Så er det noe nytt. Slik er det bare. Du må stå i det. Ingenting feiler babyen, men det er klart det er slitsomt. Mens jeg skriver nå så sitter jeg utenfor rommet til min datter på 2 år som gåe ut av senga tusen ganger om kvelden og natten. Jeg vet at det blir bedre om en uke eller kanskje 2 uker. Men det blir bedre! Vi må bare stå i det. Anonymkode: df092...8f7 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 Kanskje dere kan begynne så smått med fast føde og se hva som skjer? Anonymkode: afeee...00f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 Om bæsjen er gul tyder det på at det går for fort gjennom systemet. Du har kuttet ut melk, peanøtter og soya selv ? Anonymkode: 75ab1...9be
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om bæsjen er gul tyder det på at det går for fort gjennom systemet. Du har kuttet ut melk, peanøtter og soya selv ? Anonymkode: 75ab1...9be Et fullammet barn skal ha gul bæsj.... 🙄 Anonymkode: f15f3...d94 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #7 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om en uke eller en måned har det gått over. Så er det noe nytt. Slik er det bare. Du må stå i det. Ingenting feiler babyen, men det er klart det er slitsomt. Mens jeg skriver nå så sitter jeg utenfor rommet til min datter på 2 år som gåe ut av senga tusen ganger om kvelden og natten. Jeg vet at det blir bedre om en uke eller kanskje 2 uker. Men det blir bedre! Vi må bare stå i det. Anonymkode: df092...8f7 Det er ikke første barn, så er fullt klar over at alt går i faser og går over. Var mer nysgjerrig på om andre hadde hatt sånne superbæsjere, og hva som eventuelt skjedde ved fast føde 😅 Anonymkode: f15f3...d94
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kanskje dere kan begynne så smått med fast føde og se hva som skjer? Anonymkode: afeee...00f Jeg tenker vi begynner rundt 5 mnd kanskje. Et par skjeer grøt eller litt grønnsaker. Så får vi bare holde ut litt til. Anonymkode: f15f3...d94
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #9 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bare jeg som har hatt så stor baby som bæsjer så ofte? 😆 Anonymkode: f15f3...d94 Nå har jeg lest hi flere ganger og det fremkommer ikke noe sted at han er stor 🤔. Og hva har det med saken å gjøre egentlig? Anonymkode: a974f...9c5 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #10 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå har jeg lest hi flere ganger og det fremkommer ikke noe sted at han er stor 🤔. Og hva har det med saken å gjøre egentlig? Anonymkode: a974f...9c5 "Stor" i form av at han snart er 5 mnd... Jeg er vant til mengder med bæsjebleier de første ukene, men det pleier å ha avtatt på dette tidspunktet Anonymkode: f15f3...d94 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #11 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 8.06): Ødelegger både vår og hans søvn. Han bæsjer ca 8-10 ganger i døgnet. 4 av de på natt og han presser i 45 min før han får det ut. Vi er akkurat ferdig med en kaosmåned med amming annenhver time også. Nå er vi endelig tilbake til hver 3.-4. time på ammingen igjen, men når han bæsjer MELLOM hver amming og presser i 45 min er det ikke igjen mye tid til søvn. Han og vi er slitne. Han er fullammet, tungebåndsklippet av kyndig lege og følges opp på sykehus mtp allergier (melk, soya og peanøtter). Bæsjen er gul og fin. Ikke plaget med magevondt annet enn at han presser veldig for å bæsje. Vurderer å starte med fast føde for å se om han får færre avføringer 😆 Ønsker i utgangspunktet å fullamme til 6 mnd. Legen mener han bare er sånn og har ingen råd å komme med ang avføring. "Du får prøve deg frem" Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: f15f3...d94 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bare jeg som har hatt så stor baby som bæsjer så ofte? 😆 Anonymkode: f15f3...d94 Det er en liten baby ikke stor. Den er jo enda et spedbarn. Når du skal tilvenne baby fast føde så er det greit å ta det litt og litt men over 4mnd så er det tillatt med disse fruktmosene og det. Ting som hjelper på bæsj: -sviskemos -aprikosmos (husk å la aprikosene ligge i vann over natta og skyll ut for så å koke opp og mose pga giftstoffer ellers) -brune bananer -overmodne pærer (obs ikke myglet) -extra virgin kaldpresset olivenolje (obs feil slags olje varianter kan gi opphopning av skadelig type fett i kroppen). Anonymkode: 33c74...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #12 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-9-19 den 8.06): Ødelegger både vår og hans søvn. Han bæsjer ca 8-10 ganger i døgnet. 4 av de på natt og han presser i 45 min før han får det ut. Vi er akkurat ferdig med en kaosmåned med amming annenhver time også. Nå er vi endelig tilbake til hver 3.-4. time på ammingen igjen, men når han bæsjer MELLOM hver amming og presser i 45 min er det ikke igjen mye tid til søvn. Han og vi er slitne. Han er fullammet, tungebåndsklippet av kyndig lege og følges opp på sykehus mtp allergier (melk, soya og peanøtter). Bæsjen er gul og fin. Ikke plaget med magevondt annet enn at han presser veldig for å bæsje. Vurderer å starte med fast føde for å se om han får færre avføringer 😆 Ønsker i utgangspunktet å fullamme til 6 mnd. Legen mener han bare er sånn og har ingen råd å komme med ang avføring. "Du får prøve deg frem" Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: f15f3...d94 Min erfaring på 5 måneden er at det er noe hele tiden. Bekymringer, faser med ting som man kan bli litt ekstra belastet med, mindre søvn i perioder. Kroppene til disse små er umodne, det er så mye rart som kan forekomme uten at noe er galt. Tror man bare må gjenta hele veien: det blir lettere, det blir bedre! For det gjør det!! Alle foreldre går gjennom dette i større eller mindre grad. Min f.eks hikket en del en periode. Og stoppa, og nå er det påan igjen. Vi kaller han Mister Hiccup. I starten var jeg kjempe bekymra hvis det gikk en dag uten bæsjebleie. Det skjedde i blant, og jeg ble helt nervevrak. Men så kom det alltid en monster bæsjebleie til slutt, og da satt jeg nesten og gråt av glede. Altså, poenget mitt er, det er en berg og dalbane med de små. Og ting endrer seg så fort. Plutselig sitter du snart kanskje og lurer på om ikke han skal bæsje snart, fordi det plutselig går lang tid mellom hver. Ha is i magen og vær stolt av at du står i det! For det blir bedre!! Garantert, babyen modner systemene sine og om noen år tenker du ikke over lenger om han bæsjer eller ikke, for det er en selvfølge. Det første året er spesielt, veldig intenst. Anonymkode: 0b4d9...b9e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #13 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke første barn, så er fullt klar over at alt går i faser og går over. Var mer nysgjerrig på om andre hadde hatt sånne superbæsjere, og hva som eventuelt skjedde ved fast føde 😅 Anonymkode: f15f3...d94 Mitt barn med ikke IgE-mediert melkeproteinallergi, refluks hadde hyppig bæsj og mye arbeid med det. Sviskemos og alt det der ble redningen og melkefri kost Anonymkode: 33c74...3c1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #14 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min erfaring på 5 måneden er at det er noe hele tiden. Bekymringer, faser med ting som man kan bli litt ekstra belastet med, mindre søvn i perioder. Kroppene til disse små er umodne, det er så mye rart som kan forekomme uten at noe er galt. Tror man bare må gjenta hele veien: det blir lettere, det blir bedre! For det gjør det!! Alle foreldre går gjennom dette i større eller mindre grad. Min f.eks hikket en del en periode. Og stoppa, og nå er det påan igjen. Vi kaller han Mister Hiccup. I starten var jeg kjempe bekymra hvis det gikk en dag uten bæsjebleie. Det skjedde i blant, og jeg ble helt nervevrak. Men så kom det alltid en monster bæsjebleie til slutt, og da satt jeg nesten og gråt av glede. Altså, poenget mitt er, det er en berg og dalbane med de små. Og ting endrer seg så fort. Plutselig sitter du snart kanskje og lurer på om ikke han skal bæsje snart, fordi det plutselig går lang tid mellom hver. Ha is i magen og vær stolt av at du står i det! For det blir bedre!! Garantert, babyen modner systemene sine og om noen år tenker du ikke over lenger om han bæsjer eller ikke, for det er en selvfølge. Det første året er spesielt, veldig intenst. Anonymkode: 0b4d9...b9e I de fleste tilfeller er det sånn ja. MEN ikke i alle tilfeller. Skjønt det er fåtallet. Anonymkode: 33c74...3c1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #15 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mitt barn med ikke IgE-mediert melkeproteinallergi, refluks hadde hyppig bæsj og mye arbeid med det. Sviskemos og alt det der ble redningen og melkefri kost Anonymkode: 33c74...3c1 Ok, det er samme melkeallergi som oss. Ble den hyppige avføringen bedre ved innføring fast føde? Anonymkode: f15f3...d94
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #16 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er en liten baby ikke stor. Den er jo enda et spedbarn. Når du skal tilvenne baby fast føde så er det greit å ta det litt og litt men over 4mnd så er det tillatt med disse fruktmosene og det. Ting som hjelper på bæsj: -sviskemos -aprikosmos (husk å la aprikosene ligge i vann over natta og skyll ut for så å koke opp og mose pga giftstoffer ellers) -brune bananer -overmodne pærer (obs ikke myglet) -extra virgin kaldpresset olivenolje (obs feil slags olje varianter kan gi opphopning av skadelig type fett i kroppen). Anonymkode: 33c74...3c1 En baby på 11 mnd er også et spedbarn, men skal fortsatt ikke bæsje 10 ganger i døgnet. Ellers har jeg god kontroll på hvordan og hva jeg kan innføre av fast føde. Jeg har flere barn. Som skrevet tidligere så var jeg mest interessert i om folk hadde erfaring med å innføre fast føde til de som bæsjer så mye. Anonymkode: f15f3...d94 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #17 Skrevet 20. september 2021 Ville prøvd å gi bittelitt fruktmos å se om det hjalp. Anonymkode: 17f62...5cb 1
Christina82 Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 Ryddet for avsporing. Moonshine, mod
Livetpålandet Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 Mitt barn bæsja en del da han var baby. Jeg begynte å holde ham på huk over doen når jeg merket at han begynte å arbeide/var urolig, slik at han fikk tømt seg helt. Da ble det færre tømminger om dagen, og gutten hadde ikke problemer med magen mer. Et pluss var også at han slutta helt å bæsje i bleie.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 https://www.felleskatalogen.no/medisin/imodium-mcneil-560028 Anonymkode: 6f09d...71c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå