Jotunjenta Skrevet 27. september 2005 #1 Skrevet 27. september 2005 I et brev fra legen min i 2002 (som jeg fant når jeg lette gjennom gamle papirer) står det at jeg har: * lett PCO-preg, men ikke klassisk * UL - uterus påfallende * hypoøstrogen både i vagina og endometriet Hjelpe meg, da... Nå ble jeg skikkelig redd.... Forstår ikke hva alle disse punktene betyr, men det så litt skummelt ut... Hva om det tar ørten år å bli gravid... Snufs. Noen som vet hva disse punktene betyr og kanskje berolige meg litt? Går på p-piller nå, men hvis det kan ta årevis å bli gravid, så er det nesten så jeg vil slutte nå med en gang.. Er 25 år.
Jotunjenta Skrevet 27. september 2005 Forfatter #2 Skrevet 27. september 2005 Og så står det at i løpet av de 4 ukene de tok prøver av meg (4 stk) var det ingen tegn til eggutvikling eller eggløsning...
Gjest gjesta Skrevet 27. september 2005 #3 Skrevet 27. september 2005 http://www.doktoronline.no/section/nosecti...&DocumentId=123 http://www.legevakten.no/Veiledere/radiolo...vedtabelleI.htm http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/19...044040916144800 håper disse linkene er til hjelp.
Gjest Gjest_Emilia_* Skrevet 27. september 2005 #4 Skrevet 27. september 2005 Jeg ha også PCO. Jeg har vel også "lett" varianten, uten særlige symptomer (overvekt, hårvekst, kviser ol). Men jeg har derimot manglende mens og eggløsning. Jeg får mensen når jeg går på p-piller, de regulerer hormonene mine, men ikke ellers. Jeg har heller ikke eggløsning. Min forlovede og jeg begynte å prøve i februar, men har enda ikke lykkes. Har vært til utredning hos en kjempeflink gynekolog, og er nå ferdig med min andre hormonkur(tabletter, pergotime). Jeg har enda ikke fått eggløsning. Neste måned skal jeg inn på ultralyd dag 14, og se om eggene mine modnes. Hvis ikke er neste skritt hormonsprøyter. Jeg er også veldig bekymret for at jeg ikke kan få barn, men det er så mye hjelp og få, så jeg tror nok det ordner seg. Jeg fikk diagnosen da jeg var 16 år. Vi bestemte oss for å begynne å prøve tidlig, vet jo at det kan ta lang tid. Jeg er 21 år, han snart 23. Har du PCO, er sjansene også bedre jo yngre du er, så hvis du føler du er klar for barn og er i et stabilt forhold, syntes jeg bare du skal hive deg uti det. Prøv i noen måneder, lykkes du ikke, få henvisning til gynekolog. Husk det er ofte 2-4 mnd ventetid. Min gynekolog tok oss veldig på alvor, hun gjør alt hun kan for å hjelpe. Var redd første gangen at hun ikke skulle ta meg på alvor og sende meg hjem med beskjeden; Du har jo god tid!!! Men hun er helt topp, følger opp, og er en god støtte, veldig oppmuntrende=) Det trenger vi når ting ikke går som vi ønsker. Litt langt og rotete, men håper du fikk litt svar iallefall. Vil bare ønske deg lykke til, tror nok ikke du trenger å bekymre deg alt for mye, det ordner seg som oftest for snille jenter Mange klemmer fra Emilia
Gjest Gjest_NinaL_* Skrevet 28. september 2005 #5 Skrevet 28. september 2005 I et brev fra legen min i 2002 (som jeg fant når jeg lette gjennom gamle papirer) står det at jeg har: * lett PCO-preg, men ikke klassisk * UL - uterus påfallende * hypoøstrogen både i vagina og endometriet Hjelpe meg, da... Nå ble jeg skikkelig redd.... Forstår ikke hva alle disse punktene betyr, men det så litt skummelt ut... Hva om det tar ørten år å bli gravid... Snufs. Noen som vet hva disse punktene betyr og kanskje berolige meg litt? Går på p-piller nå, men hvis det kan ta årevis å bli gravid, så er det nesten så jeg vil slutte nå med en gang.. Er 25 år. ← I all verden - du fikk et slikt brev fra legen din for flere år siden, og leser det først nå og blir skikkelig redd? Bestill time hos legen din, be om forklaring på de punktene du ikke skjønner ( merkelig av legen, syns jeg, å sende et slikt brev med faguttrykk til en ung jente...) og spør hvilke konsekvenser dette har for DEG. Tror du ikke det er bedre enn å be om råd her?
Jotunjenta Skrevet 28. september 2005 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2005 I all verden - du fikk et slikt brev fra legen din for flere år siden, og leser det først nå og blir skikkelig redd? Bestill time hos legen din, be om forklaring på de punktene du ikke skjønner ( merkelig av legen, syns jeg, å sende et slikt brev med faguttrykk til en ung jente...) og spør hvilke konsekvenser dette har for DEG. Tror du ikke det er bedre enn å be om råd her? ← Ja, skjønner at du lurer... Jeg ble helt sjokkert over meg selv, jeg også. Nå vet jeg litt hva PCO er, men det visste jeg ikke da, så tenkte ikke over det i hele tatt. Legen fant jo "løsningen" for de lange menstruasjonssyklusene, nemlig å skifte fra minipiller til p-piller. Men hallooo, jeg har jo ikke eggløsning... Skal pelle meg til legen og ta med brevet. Takk for svar!!
Gjest Gjest_tulla_* Skrevet 29. september 2005 #7 Skrevet 29. september 2005 Folk som har pco og pcos skal egentlig ikke gå på p-piller.Det fikk jeg ialllefall beskjed om.Jeg ble satt på det når jeg var 16 pga pco,og slutta når jeg var 20.vi prøvde bli gravid i 2år uten hell.dro på utredning og da fikk jeg beskjed om att p-pillene hadde antaglig gjort det umulig for meg å bli gravd.jeg skulle egenlig fått hormon tabbl istedet.nå har vi prøvd i 4år og begynner med prøverrør før jul.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #8 Skrevet 29. september 2005 Folk som har pco og pcos skal egentlig ikke gå på p-piller.Det fikk jeg ialllefall beskjed om.Jeg ble satt på det når jeg var 16 pga pco,og slutta når jeg var 20.vi prøvde bli gravid i 2år uten hell.dro på utredning og da fikk jeg beskjed om att p-pillene hadde antaglig gjort det umulig for meg å bli gravd.jeg skulle egenlig fått hormon tabbl istedet.nå har vi prøvd i 4år og begynner med prøverrør før jul. ← Hvis det er tillfelle er det mange leger og gynekologer som ikke kan sakene sine. Jeg fikk nemlig beskjed om at den beste løsningen for meg med PCOS, så lenge jeg ikke prøvde å få barn da, var å gå på p-piller. Da tok de over og kroppen min kunne "slappe" av med hormonlagingen. Fikk ikke noen beskjed om at det kunne ødelegge noe, men det er så klart veldig inviduelt og mange leger og gynekologer er slappe med informasjonen.
Gjest Gjest_tulla_* Skrevet 30. september 2005 #9 Skrevet 30. september 2005 Hvis det er tillfelle er det mange leger og gynekologer som ikke kan sakene sine. Jeg fikk nemlig beskjed om at den beste løsningen for meg med PCOS, så lenge jeg ikke prøvde å få barn da, var å gå på p-piller. Da tok de over og kroppen min kunne "slappe" av med hormonlagingen. Fikk ikke noen beskjed om at det kunne ødelegge noe, men det er så klart veldig inviduelt og mange leger og gynekologer er slappe med informasjonen. ← Ja,hvorfor skulle ikke det vært tillfelle.Jeg lyver ikke da...det var sikkert bra for kroppen da,men ikke når mann en gang skal ha barn for da går jo kroppen tilbake til gammel "vane".og p-piller stopper jo eggløsning og så lenge jeg ikke hadde verken det ene eller andre så skulle jeg aldri ha gått på p.piller,men noe som kunne gi meg eggløsning, ikke stoppe alt....men det er sikkert feil,for sykehuset jeg gikk til er ikke bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå