AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #1 Skrevet 19. september 2021 Jeg er i tidlig 20 årene men bor enda hjemme med familien min. Ligger bakpå i skolegangen min (eller i livet generelt) og har ikke helse til å jobbe. Planen var å bo hjemme så lenge som mulig for å stabilisere meg før jeg begynte å tenke på studier og utflytting, men i løpet av relativt kort tid har min mor fått psykiske vansker og et alkoholproblem som har ført til en uønsket atferd som påvirker min psykiske helse svært negativt. Jeg sliter med alvorlige traumer som hun gjentatte ganger har trigget, og når jeg sier ifra om dette så får jeg som beskjed: "Du står fritt til å flytte ut." Problemet er bare at jeg prøver (behandler og NAV støtter dette), men jeg finner ingenting... Har varsler på finn og sjekker regelmessig. Har sendt meldinger til de få jeg har funnet som er aktuelle og har fått kommet på én visning uten hell. Er i dialog med NAV ettersom jeg går på arbeidsavklaringspenger og skal få hjelp til økonomien når jeg flytter ut. Jeg kjenner nå at jeg begynner å nå et endepunkt. Har sammenbrudd ukentlig på grunn av triggere og den psykiske helsen min begynner å forverre seg ekstremt. Holder i tillegg på å bytte behandler så jeg står uten noe støtte akkurat nå. Vet noen hva jeg kan gjøre? Er kommunal bolig en mulighet? Vil selvsagt ikke bruke opp ressurser som er ment til andre men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Tilbringer mye tid hos venninner og ute (går bare tur til jeg føler meg trygg nok til å komme hjem), men det kan ikke fortsette i evig tid. Jeg vet jeg kan ta dette opp med NAV men jeg er livredd for å bli avvist.. Anonymkode: 6d9f3...636
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #2 Skrevet 19. september 2021 Telt for en periode? Hotell? Anonymkode: b1e11...79d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #3 Skrevet 19. september 2021 Jeg tenker du må utvide horisonten på letingen din, om du så må flytte til en annen del av landet. Ikke gi opp. Det beste du kan gjøre er å komme deg ut av den situasjonen du er i nå. Anonymkode: 67938...d45 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #4 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tenker du må utvide horisonten på letingen din, om du så må flytte til en annen del av landet. Ikke gi opp. Det beste du kan gjøre er å komme deg ut av den situasjonen du er i nå. Anonymkode: 67938...d45 Det er absolutt ikke mulig. Jeg har både NAV-kontor, fastlege, to ulike fastleger og går på skole her. Har snakket mye om dette med hovedbehandleren min og saksbehandleren min på NAV og de er enig i at jeg skal lete så lenge jeg kan etter en passende leilighet her i området. Nytter ikke å flytte ut for å bevare den psykiske helsen min om jeg risikerer å forverre den med flyttingen.. Anonymkode: 6d9f3...636
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #5 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Telt for en periode? Hotell? Anonymkode: b1e11...79d Telt er uaktuelt på grunn av den psykiske helsen min.. Har tenkt på hotell men når det kan være flere måneder til jeg får funnet noe så er ikke det en realistisk løsning heller med tanke på den ekstremt trange økonomien min.. Anonymkode: 6d9f3...636
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #7 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Telt er uaktuelt på grunn av den psykiske helsen min.. Har tenkt på hotell men når det kan være flere måneder til jeg får funnet noe så er ikke det en realistisk løsning heller med tanke på den ekstremt trange økonomien min.. Anonymkode: 6d9f3...636 Noen hotell leier ut rom for en rimelig penge i 1 til 3 måneder. Dette for en normal husleie. Anonymkode: 216c3...417 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #8 Skrevet 19. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er absolutt ikke mulig. Jeg har både NAV-kontor, fastlege, to ulike fastleger og går på skole her. Har snakket mye om dette med hovedbehandleren min og saksbehandleren min på NAV og de er enig i at jeg skal lete så lenge jeg kan etter en passende leilighet her i området. Nytter ikke å flytte ut for å bevare den psykiske helsen min om jeg risikerer å forverre den med flyttingen.. Anonymkode: 6d9f3...636 Du tåler å flytte litt lenger unna. Det er ikke verre enn at man må ta buss til skolen og legen. Anonymkode: d0a97...b63 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #9 Skrevet 19. september 2021 Det er jo ingen løsning på dette da. Annet enn at du får lukke deg inne på rommet ditt (du forhåpentlig har) og omgåes din mor så lite som overhodet mulig. Ha mat på rommet og bare bruk kjøkkenet når hun er ute eller sover. Kort tur på badet og inn på rommet. Sånn får du leve da. Anonymkode: c65be...3da 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2021 #10 Skrevet 19. september 2021 Som utleier kan jeg kun gi et par gode råd på veien. Jeg har jo måttet luke ut mange som har ønsket leiligheten, og kan jo si hva jeg som utleier setter pris på: - Ryddig og informativ "søknad". Gjerne starte med et hyggelig "Hei", fortelle litt om deg selv, og hvor lenge du kan se for deg å leie. Svært få klarer å sende avgårde en så grei melding til meg som utleier, så det hadde definitivt satt deg foran i køen. - Om du kommer på visning, vær ren og presentativ. Folk dukker opp i joggis eller sterk dunst av parfyme, og da tenker jeg mitt. Vil verken ha en slabbedask i leiligheten, eller en leilighet dynket i parfyme. - Ikke legg ut om psyken. We all have issues, selv vi som er huseiere. Jeg trenger strengt tatt ikke vite hva leietaker sliter med; jeg har mitt eget. Men noen er veldig tydelig psykisk ustabile, og da frister det ikke å leie ut til vedkommende. Har både hatt en med ME, en med Asbergers og en med en litt "off" psyke i leiligheten, så jeg diskriminerer ikke. Men jeg må vite at vedkommende kan ta ut søpla, skuffe snøen bort fra egen inngangsdør, samt ha en grei tone med meg de gangene vi møtes i oppkjørselen. - Og til slutt: fremstå positiv og hyggelig. Selv om du ikke ER det, er det fint for en utleier å tenke at du er en hyggelig person. Noen er så nervøse på visning at de virker kjempesure... By heller litt på deg selv, og vis genuin interesse for leiligheten og området rundt. Ønsker deg masse lykke til! Og ikke gi opp før leiligheten er i boks 🙂 Anonymkode: 6f2c1...2d7 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #11 Skrevet 20. september 2021 Hei! Har du forsøkt å legge ut en ønskes leid-annonse? Mange utleiere sjekker der først, før de legger ut annonser. Anonymkode: 93cf1...edf 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Mye lettere å få seg leilighet når man har jobb.. Utleiere vil vite at husleia kommer hver måned, og om man går på Nav, er ikke det garantert. Jeg gikk på Nav i noen år, og til slutt løy jeg om at jeg hadde jobb, bare for få en leilighet. (Altså, også en mulighet..) Høres nå ut som din eneste mulighet er kommunal leilighet, hvis du virkelig er for syk til å jobbe. Jeg har også slitt psykisk i mange år, og kan ikke si at jeg har fått noe særlig hjelp for det, selv om jeg var i behandling. En dag må man ta seg sammen, for man blir ikke bedre psykisk av å gå hjemme i år etter år. Forstår at du vil flytte ut, men tror også det er viktig at du får arbeidstrening, så du virkelig kan bli selvstendig på alle områder Anonymkode: f09ea...3ea
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #13 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 12.10): Mye lettere å få seg leilighet når man har jobb.. Utleiere vil vite at husleia kommer hver måned, og om man går på Nav, er ikke det garantert. Jeg gikk på Nav i noen år, og til slutt løy jeg om at jeg hadde jobb, bare for få en leilighet. (Altså, også en mulighet..) Høres nå ut som din eneste mulighet er kommunal leilighet, hvis du virkelig er for syk til å jobbe. Jeg har også slitt psykisk i mange år, og kan ikke si at jeg har fått noe særlig hjelp for det, selv om jeg var i behandling. En dag må man ta seg sammen, for man blir ikke bedre psykisk av å gå hjemme i år etter år. Forstår at du vil flytte ut, men tror også det er viktig at du får arbeidstrening, så du virkelig kan bli selvstendig på alle områder Anonymkode: f09ea...3ea Dette er bullshit, og bidrar til videre stiagmatisering av psykisk syke. For mange er det overhodet ikke mulig å "ta seg sammen" og tvinge seg i jobb. For de aller fleste vil det bidra til økt sykdom! Vil du anbefale noen som er kreftsyke å bare ta seg sammen og tvinge seg på jobb? 🙄 Selv to mennesker med helt lik diagnose responderer helt forskjellig på behandling, arbeidstrening osv. Selv om noen på papiret har "mildere" sykdom enn du hadde, betyr ikke at de kan gjør det samme. Så with all due respect: hold kjeft. Anonymkode: 93cf1...edf 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #14 Skrevet 22. september 2021 On 9/21/2021 at 12:10 PM, AnonymBruker said: Mye lettere å få seg leilighet når man har jobb.. Utleiere vil vite at husleia kommer hver måned, og om man går på Nav, er ikke det garantert. Jeg gikk på Nav i noen år, og til slutt løy jeg om at jeg hadde jobb, bare for få en leilighet. (Altså, også en mulighet..) Høres nå ut som din eneste mulighet er kommunal leilighet, hvis du virkelig er for syk til å jobbe. Jeg har også slitt psykisk i mange år, og kan ikke si at jeg har fått noe særlig hjelp for det, selv om jeg var i behandling. En dag må man ta seg sammen, for man blir ikke bedre psykisk av å gå hjemme i år etter år. Forstår at du vil flytte ut, men tror også det er viktig at du får arbeidstrening, så du virkelig kan bli selvstendig på alle områder Anonymkode: f09ea...3ea Du leste kanskje ikke at TS både går på skole og er i behandling...? Nei, hun burde såklart bare ta seg sammen :)))))))) Anonymkode: 5e284...27f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #15 Skrevet 22. september 2021 - Hvis du er student kan du søke studentbolig - Legg ut annonse selv på hybel.no og finn, ikke skriv noe om alkoholisert mot, at du aldri har bodd hjemmefra eller at du sliter med psyken - Som utleier nevnte over er det viktig med ryddig kontakt og positiv fremferd for å øke sjansen for å få leiligheten - Hoteller i flere byer har i mangel av turister begynt å leie ut på månedsbasis til samme pris som for en hybel, sjekk f.eks herhttps://www.scandichotels.no/hotelltilbud/student-rom Da er frokostbuffet, wifi og rengjøring inkludert. Anonymkode: ce005...653
Digitalkamerat Skrevet 22. september 2021 #16 Skrevet 22. september 2021 Ser at du har fått noen gode svar på bolig over her. Jeg har et ørlite sidespor. Vet ikke om det kan være aktuelt, men har du vurdert folkehøgskole? Du kan sikkert få hjelp fra NAV til det. Der kanskje du finner en linje hvor du lærer noe, har det gøy. Vet jo ikke hvordan det kan være med tanke på utfordringene, men høres ut som at et positivt miljøskifte ville hjelpe på mye -- også på forholdet til moren din? Du kan bo på enerom (internat) samtidig som det er sosialt. Kanskje du trenger noen nye impulser? Det er også mange og trygge voksenpersoner på en slik skole, som det går an å prate med. Kanskje også en venninne har lyst til et slikt år sammen med deg?
Michaelhe Skrevet 22. september 2021 #17 Skrevet 22. september 2021 (endret) Hvis du har trygd, og bor i Oslo, flytt til Gøteborg. Stor by, lavere boligpriser og du kan ta natt-toget til dine bekjente i Oslo. Hvis du ikke har trygd og er fra Oslo, flytt til Bergen. Nest største by, med litt lavere boligpriser. Eller Fredrikstad. Hvis du er helt raka fant, må bli i Norge og vil ha det voldsomt stille. Halden, en veldig pen by, hvor det aldri hender noe og hvor prisene er lave. Ellers er det jo ikke uten grunn at Norges største Incel-forening, Frp, har kontorer i Spania? Endret 22. september 2021 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #18 Skrevet 23. september 2021 Jeg har vurdert campingvogn faktisk... Jeg ville absolutt anbefalt kommunal bolig. Anonymkode: d53ee...f57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå